מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' יולי 25, 2012 1:29 pm

מפורש בגמ' וכן בראשונים דקי"ל באבילות הלך אחר המיקל וקאי גם על אבלות דת"ב.
ולאידך גיסא מסוף תקופת הראשונים ואחריהם בעלי המנהגים עד לאחרונים, נראה מהם שכל חומרה מתקבלת בברכה ובכל פלוגתא וספק מחמירים, וכן מצינו לשונות רבותינו בענינים אלו כשמעיקר הדין מותר, מ"מ המחמיר תע"ב.
וצ"ע.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 25, 2012 1:45 pm

בגלל שזו אבילות דרבים מעמידים את הדבר על עיקר הדין. ויש תשובה בענין ב'אגרות משה'.

הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' יולי 25, 2012 1:48 pm

חכם באשי כתב:בגלל שזו אבילות דרבים מעמידים את הדבר על עיקר הדין. ויש תשובה בענין ב'אגרות משה'.

אתה יכול להסביר בבקשה מה ענית?
והיכן האגרות משה שציינת?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 25, 2012 1:58 pm

עקרונית, אתה צודק. לא עניתי על שאלתך. מצטער.

(התכוונתי לאגרות משה, יו"ד, ח"א, סי' רכד, ובעיקר בד"ה 'ובאבלות דתשעה באב'. אבל אין שם תשובה לשאלתך).

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הודעהעל ידי אברך כולל » ה' יולי 26, 2012 12:09 pm

אף על פי שהרבה דברים התרנו בזה מכח ההלכה אין לו לאדם להקל ראשו בכך וכל המחמיר על עצמו ומרבה באבלות הרי זה משובח
(מאירי תענית ל ב)

אברהם צבי
הודעות: 44
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:30 pm

Re: למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הודעהעל ידי אברהם צבי » ה' יולי 26, 2012 2:18 pm

ילמדנו ר' למד, היכן מפורש דהלך אחר המקל קאי גם אאבלות דט"ב?

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: למה מחמירים בדיני תשעת הימים?

הודעהעל ידי עוקר הרים » ו' יולי 27, 2012 2:28 am

בשם אחד מגדולי ישראל שמעתי, כי למרות שבדיני אבלות תמיד נוקטים לקולא אפילו כב"ש וכב"ה, אעפ"כ בדיני תשעת הימים מצאנו שמחמירים. והסיבה לכך היא, שמכיוון ואחז"ל "כל שלא נבנה ביהמ"ק בימיו כאילו נחרב בימיו", נמצא אפוא כי כל שנה, וכך גם כל יום מתשעת הימים (שנקבעו לאבילות זו) הרי זה כאילו ברגע זה נחרב בית המקדש, וכך גם ברגע שלאחריו, אם כן בכל רגע זו אבילות חדשה, ואין מקום להקל כבכל אבילות הנמשכת שבעה ימים שמפני אריכותה מקילינן, שכן בנידו"ד אין זה אבילות ארוכה כי אם מתחדשת.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים