מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי img770 » ו' אוגוסט 13, 2010 8:26 pm

בספר "הדרת זקנים", (והוא סיפור העתקת התורה ללשון יוונית שנכתב ע"י אחד מחכמי מצריים ותורגם ע"י ר"ע מן האדומיים),
בע' י"ג כותב "והחולד כמו כן נוסף על היותו מאבות הניזיקין כעכבר, הנה עוד בסגולת טבעו התועבה הזאת שהנקבה תהר מאוזנה ותלד מפיה". ו
הדברים שם נאמרים כאילו מפי אלעזר הכהן.

היש לזה מקור נוסף?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' אוגוסט 14, 2010 10:40 pm

זכור לי, שכן אמרו על העורב.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אוגוסט 15, 2010 12:00 am

אכן על העורב נכתב בסנהדרין שמזריע מפיו לפי הנקבה (עונש על כך ששימש בתיבה) אך לא נכתב שהרה מהאוזן..

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוגוסט 15, 2010 12:01 am

img770 כתב:בע' י"ג כותב "והחולד כמו כן נוסף על היותו מאבות הניזיקין כעכבר, הנה עוד בסגולת טבעו התועבה הזאת שהנקבה תהר מאוזנה ותלד מפיה". ו
הדברים שם נאמרים כאילו מפי אלעזר הכהן.


למה זה נחשב תועבה?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אוגוסט 15, 2010 12:06 am

נ"ל דכונתו דמשום ששונה משאר הבריות גנאי ובזיון הוא לו..

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוגוסט 15, 2010 12:10 am

יאיר, תשובתך עלתה כבר ברעיוני, אולם כתירוץ דחוק בלבד ולא יותר. האם זוהי משמעות תיבת 'תועבה'?
נזכר אני גם בגמרא שדוד המלך ע"ה ינק משדי אמו ואמר שירה על שלא ניתנו במקום ערוה, אם כן, אולי הכא נמי יש בזה מעלה?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אוגוסט 15, 2010 12:12 am

אגב חולד..ידועה הגמ' (מס' חולין כמדומני) "כל מה שיש ביבשה יש בים (כולל אדם) חוץ מחולדה" שנאמר "שמעו (/האזינו) כל יושבי חלד"..ובספר א"ב דבן סירא (לא מצוי באוצר [אולי אפשר למוצאו ע"י חיפוש בספרים אחרים] אך נמצא בהיברובוקס) משמע שגם שועל אין בים (ומתואר שם המעשה כיצד נהיה הדבר הזה שכל הבריות ימצאו במים חוץ משניהם)..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 15, 2010 12:13 am

יאיר כתב:בספר א"ב דבן סירא (לא מצוי באוצר [אולי אפשר למוצאו ע"י חיפוש בספרים אחרים] אך נמצא בהיברובוקס)


מצוי גם מצוי,
בתוך ספר 'אוצר מדרשים', בערכו (למרות שאינו מדרש. וד"ל)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אוגוסט 15, 2010 12:25 am

כמו שכתבתי: "[אולי אפשר למוצאו ע"י חיפוש בספרים אחרים]"..

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי יאיר » א' אוגוסט 15, 2010 12:33 am

יאיר כתב:אגב חולד..ידועה הגמ' (מס' חולין כמדומני) "כל מה שיש ביבשה יש בים (כולל אדם) חוץ מחולדה" שנאמר "שמעו (/האזינו) כל יושבי חלד"..ובספר א"ב דבן סירא (לא מצוי באוצר [אולי אפשר למוצאו ע"י חיפוש בספרים אחרים] אך נמצא בהיברובוקס) משמע שגם שועל אין בים (ומתואר שם המעשה כיצד נהיה הדבר הזה שכל הבריות ימצאו במים חוץ משניהם)..


למי שקצת יודע כל שנה ושנה נמצאים עשרות סוגי דגים חדשים בים והדבר מובן עפ"י גמרא זו שלכל בע"ח או צמח וכו' יש כנגדו בים (ונראה שגם בעולם העליון)..וכבר העיד מלך אחד (לפני כמה מאות שנים) שראה בת-ים אחת במים (ועוד כמה העידו שכן ראו) והדברים ידועים ואכמ"ל..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 15, 2010 1:28 am

יאיר כתב:כבר העיד מלך אחד (לפני כמה מאות שנים) שראה בת-ים אחת במים (ועוד כמה העידו שכן ראו) והדברים ידועים

כוונתך, כנראה, לבתולת הים, 'סירנא' בלעז, שנזכרה בגמרא, ולהבדיל, במתולוגיה היוונית.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 15, 2010 1:40 am

באשי, לא בתולת הים, לא סירנא ולא שירנא אף אחד מהנה לא נזכר בתלמוד הקדוש בפירוש ונא לדייק.
יאיר, האין די בכל מחמדי תורתנו הקדושה, דברים מאירים ומשמחים, עד שאתה שקוד על איסוף הדברים הפלאיים והמתמיהים?!
[רבינו החת"ס העיר כיו"ב לידידו הצעיר הגאון מהרצ"ח, על שאסף לפונדק אחד מקבץ דברים מתמיהים מן התלמוד כדי לישבם (!) וכעת איני זכור מקומו].

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 15, 2010 1:55 am

איש ספר,
צודק!
לא בתלמוד אלא בתורת כהנים, שמינ, פרשתא ג, פרק ג: "חיה, זו חית הים. הנפש, להביא את הסירונית".
ובפירוש הראב"ד על אתר: "הסירונית, פירוש, בלעז קורין אותה "שירנא". והיא מחציה ולמעלה כצורת אשה, ומנגנת כאדם".
וכוונתו ל'בתולת הים'!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 15, 2010 2:00 am

יאיר כתב:אכן על העורב נכתב בסנהדרין שמזריע מפיו לפי הנקבה (עונש על כך ששימש בתיבה) אך לא נכתב שהרה מהאוזן..


אך כן נאמר על העורב במדרש חופת אליהו רבה, שער ג (נדפס, בין היתר, בראשית חכמה, מהדו' וולדמן, כרך ג, עמ' רכה):
"עורב מזריע מפיו; ואף הנקבה אינה יולדת אלא מפיה."
וכך בפירוש הרוקח לתורה, פרשת נח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 15, 2010 2:04 am

אני מודה, לא הכרתי את התו"כ אלא רק את דברי רש"י בבכורות ולכן הדגשתי שאינו בתלמוד.
[אחר שציינת לדברי התו"כ חיפשתי באוצר ומצאתי שי"ג בתו"כ סילונית וכ"ה גם בילקוט].

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי גלילי » ב' אוגוסט 16, 2010 4:20 pm

חכם באשי כתב:איש ספר,
צודק!
לא בתלמוד אלא בתורת כהנים, שמינ, פרשתא ג, פרק ג: "חיה, זו חית הים. הנפש, להביא את הסירונית".
ובפירוש הראב"ד על אתר: "הסירונית, פירוש, בלעז קורין אותה "שירנא". והיא מחציה ולמעלה כצורת אשה, ומנגנת כאדם".
וכוונתו ל'בתולת הים'!

וראה גם כאן:
ScreenShot001.jpg
אוצר הידיעות - ג
ScreenShot001.jpg (26.09 KiB) נצפה 6491 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 16, 2010 7:23 pm

הקורא יוכל לחשוב שבתו"כ מפורש כן, ואינו אלא פירוש הראב"ד שם.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אוגוסט 16, 2010 7:37 pm

איש_ספר כתב:הקורא יוכל לחשוב שבתו"כ מפורש כן, ואינו אלא פירוש הראב"ד שם.


הוא אשר אמרתי ב
viewtopic.php?f=4&t=1531#p10105

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 16, 2010 7:41 pm

אתם סתם מדקדקים בדבריו..במבחינה לשונית ודקדוקית הוא לא טעה..רק שיכל לדייק יותר..

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי רבותיי » ד' מרץ 08, 2017 7:58 pm

האם ידוע היום על מין עורב המזריע מפיו לפי הנקיבה?

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 04, 2017 10:38 pm

זקן ששכח כתב:
img770 כתב:בספר "הדרת זקנים", (והוא סיפור העתקת התורה ללשון יוונית שנכתב ע"י אחד מחכמי מצריים ותורגם ע"י ר"ע מן האדומיים), בע' י"ג כותב "והחולד כמו כן נוסף על היותו מאבות הניזיקין כעכבר, הנה עוד בסגולת טבעו התועבה הזאת שהנקבה תהר מאוזנה ותלד מפיה". הדברים שם נאמרים כאילו מפי אלעזר הכהן.
למה זה נחשב תועבה?
קרא את ההמשך, (העתקתי מתרגום אחר של איגרת אריסטיאס), מפתיע ביותר -
עתה הובררה לך החשיבות היתרה אשר בעניין ההבדלה והזיכרון מאשר ביארתי לך בעניין הפרסת הפרסה והעלאת הגירה: כי לא בלי תכלית נחקק החוק ולא כאשר עלה במקרה על הלב כי אם לשם האמת ולשם הדרכה אל דבר נכון: כי בהוראותיו על המאכלות והמשקים ועל כל עניינים מגע ציווה לבלתי עשה ולבלתי שמוע כל דבר בלי תכלית ולבלתי השתמש בכוח הדבר לנטות אל עוול: וגם על החיות יש למצוא את [הטעמים] האלה: אמנם מזיקה היא תכונת החולדות והעכברים והדומים להם אשר נאמרו: כי העכברים מטמאים ומשחיתים הכול ולא רק אשר יהיה להם למאכל כי אם גם יעשו בלתי מועיל לאדם אשר יתנפלו עליו להשחיתו: והחולדות מיוחדות הם למינן יען כי מלבד הנאמר למעלה יש להן עוד תכונה בזויה: הן מתעברות דרך האוזניים ויולדות דרך הפה: לכן מידה זו טמאה היא אצל בני האדם המגשימים בדיבור את אשר יקבלו בדרך השמיעה ומכניסים אחרים ברעה והם מולידים לא טומאה עראית כי אם יזהמו את עצמם בכל מקום ברשעת טומאה: ויפה עושה מלככם המבער אחר אלה כאשר שמענו: ואמרתי אני חושבני כי על המלשינים תדבר: ואמנם הוא לא יחדל לענותם במכות ובעינויי מוות: והוא [אמר] אלה הם אשר עליהם דיברתי: ובאמת זימה היא לארוב לאבדן בני אדם: ותורתנו תצווה לבלתי עשה כל הרעה לאיש לא בדבר ולא במעשה: וכן הראית גם בזה ככל אשר היה ביכלתי לעשות בקצרה כי כל ההודאות הן לפי הצדק וכי לא נאמר בכתוב דבר לשם כתיבה או לשם סיפור בלבד: כי אם למען נעמול בכל החיים ובכל המעשים לעשות צדקה עם כל בני האדם ונזכור על שלטון האלוהים: ועל המאכלות ועל השרצים והחיות הטמאים כל דבר מכוון אל הצדק ואל יחש אמת בין אדם לחברו: לי נראה כי יפה הגן אלעזר על כל פרט ופרט: ואף על הפרים ואילים והתישים המוקרבים אמר כי צריכים לקחתם מתוך עדרי הבקר והצאן הביתיים ולהקריב רק מאלה ולא מחיות השדה למען יהיו המקריבים מתכוונים להוראות המחוקק ולא יהיו מתגאים בכל דבר ויהיו מכירים את תכונת נפשם: כי המביא קרבן את כל הלך נפשו הוא מקריב: ואחשוב כי גם בדברים האלה ראויה שיחתנו להיות נמסרת: ולכן פילוקרטס לאהבתך את הדעת ראיתי צורך לבאר לך את קדושת התורה ופירושה הפשוט:

שבענו מטובך
הודעות: 1008
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: החולד תהר מאזנה ותלד מפיה?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' יוני 13, 2019 6:07 pm

בענין קבלת הריון ממקום אחד, והלידה תהיה ממקום אחר, כתב הרד"ק בתשובתו נגד הנוצרים, שאין דבר כזה:

ויכוח הרדק.JPG
ויכוח הרדק.JPG (76.49 KiB) נצפה 4851 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 548 אורחים