מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמונה בניסים אצל זקני הגויים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

אמונה בניסים אצל זקני הגויים

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' יולי 23, 2012 11:50 pm

זקני גויים- כמה הרפתקאות וניסים ראו!

מסכת קידושין דף לג עמוד א:
ר' יוחנן הוה קאי מקמי סבי דארמאי, אמר: כמה הרפתקי עדו עלייהו דהני.

ובתוס' ר"י הזקן (והוא לא לו, אלא לר"א מן ההר) כתוב: "הרפתקי- סיבות וענינים",

אך רש"י כתב יותר:
"הרפתקי - מקראות וצרות, וראו ניסים הרבה ומופתים".

והיינו לא מצד עצם המאורעות, שלא מובן כ"כ מדוע אוסף הרפתקאות יחייב קימה וכבוד, אלא מצד שהם ניסים ומופתים.
ואפשר לפרש דבריו בשני אופנים:
הר"י מלוניל כתב: "שמע מינה שהשם אוהב אותם שחיו בעולם, ושמע מינה שהיו צריכין לבנין העולם, הילכך חייבין אנו בכבודן".
ולענ"ד נראה לבאר פשט נוסף ברש"י, שההדגשה היא על "וראו וכו'", והיינו שיותר חזקים באמונה. מבינים כבר שיש השגחה אלוקית בעולם, והכל בעולם בעצם ניסים נסתרים [כלשון הרמב"ן סוף פרשת בא].

מדוע דוקא זקני גויים מגיעים להכרה זאת?
ונראה לבאר בשני אופנים:
א.צעירים יכולים "לתרץ" כל דבר כ"מקרה", אבל זקנים שראו כבר הרבה "הרפתקי" אינם יכולים "להתעקש" שכל זה "מקרה", ומגיעים לאמונה בהשגחה.
ב.צעירים קשה להם לראות את האמת, וכדהסביר היטב הגרא"ו זצ"ל הי"ד ב"ביאורי אגדות על דרך הפשט" (סוף "קובץ הערות") פרק א' שהתאוה היא כשוחד שמפריע לראות האמת, עיי"ש בדבריו החשובים, אבל זקנים שכבר בטלה תאוותם מסוגלים יותר לראיית האמת.
נערך לאחרונה על ידי גאולה בקרוב ב ג' יולי 24, 2012 12:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אמונה בניסים אצל זקני הגויים

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יולי 24, 2012 12:40 am

וכיצד זה מסתדר עם "זקני עמי ארצות..."?

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: אמונה בניסים אצל זקני הגויים

הודעהעל ידי ברסלב » ג' יולי 24, 2012 12:53 am

הרב גאולה, ועדיין יש להק' מניין להם לגויים שיש בורא עולם, וגם אם ראו אותות ומופתים, אין זה בהכרח מביא לידי הכרה שיש אלוקים שהוא בעל הכוחות, וראה במצריים שאחר כל המכות, האמינו בבעל צפון, וגם היהודים האמינו במשה עבדו רק לאחר מתן תורה. ויש לדון.

וראה גם מה שאמרו מאבימלך נתעברה שרה, הגם שגם אם זה מאבימלך הרי זה נס ומה הועילו ליצני הדור, וכבר אמרו לפרש בזה, שכל הרוצה לראות אלוקות רואה אותו, ומי שאינו רוצה לראות, מה שלא יקרה, הוא לא יראה כלום, וישאר כופר בעיקר.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: אמונה בניסים אצל זקני הגויים

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' יולי 24, 2012 12:57 am

למעשה דברי מפורשים ממש בספר החינוך מצוה רנז, אמנם לא לגבי זקני גויים אלא על זקן אשמאי (יהודי ע"ה או רשע):
"פירש איסי בן יהודה בגמרא בקידושין [שם] שאפילו זקן אשמאי, כלומר שאינו חכם, הוא בכלל המצוה, שראוי לכבדו מפני שברוב שניו ראה והכיר קצת במעשי השם ונפלאותיו, ומתוך כך ראוי לכבוד".

ואמנם דעתם מיטרפת, כללית, אבל הפרט הזה של הכרה מסויימת בהשגחה, כן מתחזק.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: אמונה בניסים אצל זקני הגויים

הודעהעל ידי ברסלב » ג' יולי 24, 2012 1:08 am

אפשר שהכוונה בזה, שיש לכבדו היות וזכה לראות ולהווכח בנפלאות השם יתברך, אך אין מזה ראיה שאכן הגיע להכרה מסויימת, שיש אלוקות, כפי שגילה לנו אברהם אבינו ע"ה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 259 אורחים