פיוט "י[ו]ם ליבשה"

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי גלילי » ג' אוגוסט 10, 2010 5:43 pm

ביושבי בסעודת ברית מילה דנו אם אומרים: "יום, ליבשה נהפכו מצולים" וכו', או שאומרים "ים ליבשה, נהפכו מצולים".
ואמר ת"ח אחד שזה וזה נכון.
והראה לנו המשנה ברורה סי' ת"צ:
ScreenShot007.jpg
משנה ברורה (דפוס ישן)
ScreenShot007.jpg (168.09 KiB) נצפה 5265 פעמים

שוב הראה לנו, מה עוללו ההוצאות החדשות:
ScreenShot008.jpg
משנה ברורה (חדש)
ScreenShot008.jpg (57.62 KiB) נצפה 5266 פעמים


ובחיפוש באוצר החכמה מצאתי:
ScreenShot009.jpg
קובץ בית אהרן וישראל
ScreenShot009.jpg (88.77 KiB) נצפה 5265 פעמים


וראוי לציין שבהוצאת "עוז והדר" (בדקתי היום), החזירו דבר לקדמותו: ואז אומרים ים ליבשה.

ולפי כל הנ"ל, בברית מילה כששרים הפייט הזה, הוא "ים ליבשה", מלבד אם חל בשביעי של פסח.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי גלילי » ג' אוגוסט 10, 2010 5:56 pm

ופלא מש"כ (הערת מערכת) בקובץ בית אהרן וישראל גליון עה:
ScreenShot002.jpg
בית אהרן וישראל - עה
ScreenShot002.jpg (45.49 KiB) נצפה 5249 פעמים


וליישב הנוסח (הכפילות) "ים ליבשה, נהפכו מצולים", ראה:
ScreenShot002.jpg
ערוגת הבושם
ScreenShot002.jpg (54.77 KiB) נצפה 5249 פעמים

יאיר
הודעות: 9642
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוגוסט 10, 2010 6:10 pm

אשריך גלילי!

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 10, 2010 6:31 pm

יפה מאוד, גלילי!
ואוסיף להעיר, כי הצילום האחרון שהבאת, הוא מספרו של ר' אברהם בר' עזריאל, מזקני ביהם ותלמידו של בעל ה'רוקח'.
ומזה שהוא פירש פיוט זה, משמע, שהפיוט נתקבל באשכנז כבר בתקופת הראשונים.
ואכן ידוע, כי כמה מפיוטיו של ר' יהודה הלוי (שחסידי אשכנז קראוהו בין היתר: 'ר' יהודה קאשטילאי', ע"ש מושבו בקסטליה שבספרד), נתחבבו במיוחד על חסידי אשכנז הקדמונים, והוא הפייטן היחידי מבני ספרד שפיוטיו נתקבלו באשכנז!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11007
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 10, 2010 7:11 pm

חכם באשי כתב:ואכן ידוע, כי כמה מפיוטיו של ר' יהודה הלוי (שחסידי אשכנז קראוהו בין היתר: 'ר' יהודה קאשטילאי', ע"ש מושבו בקסטליה שבספרד), נתחבבו במיוחד על חסידי אשכנז הקדמונים, והוא הפייטן היחידי מבני ספרד שפיוטיו נתקבלו באשכנז!


ממתי התחילו אשכנזים לומר את כתר מלכות לרשב"ג? (יגדל אינו מן המנין?)

[רבינו גלילי, ברוך שובך וברוך טעמך]

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 10, 2010 7:52 pm

איש ספר,
איני יודע מאימתי נכנס 'כתר מלכות' למחזורים האשכנזיים, אך לא נראה שהיה מוכר באשכנז וצרפת בתקופת הראשונים (כוונתי, עד המאה ה-14).
ו'יגדל' וודאי שאינו מן המניין. ראשית, מקובל כי מחברו הוא ר' דניאל הרופא שפעל באיטליה במאה ה-14 (שהרי הוא יסד את פיוטו על י"ג העקרים לרמב"ם); שנית, הפיוט לא היה מוכר באשכנז.
על מחברו של 'יגדל', עי' שד"ל, במבוא למחזור בני רומא.

זקן ששכח
הודעות: 2620
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' אוגוסט 10, 2010 8:14 pm

אולי יואיל אי מי בטובו ויסביר מדוע באמת יש לומר 'ים' ולא 'יום'. לכאורה ניתן לבאר יום שבו קרה הדבר שהמצולים הם התהומות נהפכו ליבשה. ואילו בגירסא המקורית, לכאורה, תיבת ים מיותרת.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי גלילי » ג' אוגוסט 10, 2010 8:59 pm

זקן ששכח כתב:אולי יואיל אי מי בטובו ויסביר מדוע באמת יש לומר 'ים' ולא 'יום'. לכאורה ניתן לבאר יום שבו קרה הדבר שהמצולים הם התהומות נהפכו ליבשה. ואילו בגירסא המקורית, לכאורה, תיבת ים מיותרת.

ראה לעיל מהערוגת בושם, שלפי דבריו חיבר הפייטן על לשון הפסוק 'הפך ים ליבשה', וראה ביאורו שם שהזכיר הפייטן ב' עניינים, א' הפיכת ים ליבשה. ב' בקיעת כל מימות העולם.

זקן ששכח
הודעות: 2620
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' אוגוסט 10, 2010 10:52 pm

תודה גלילי. אכן לא שמתי לב.

מבקש חכמה
הודעות: 887
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ד' אוגוסט 11, 2010 2:23 pm

מה שמעניין כאן שהלבוש עצמו לא חילק בנוסח בין ים ליום, וגם בביאור ערוגות הבושם נראה שגרסתו יום ומבאר הכוונה לים ואינו מחלק מתי לומר זאת. רק הפמ"ג בדעתו הרחבה קבע שיש לכל גרסה משמעות אחרת ושראוי לומר את שתי הנוסחאות בימים שונים. בסגנון דומה להכרעות הרמ"א שיש לצאת ידי חובת כל השיטות.

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

קריעת ים סוף - ברית מילה - ציצית

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' פברואר 03, 2012 3:16 am

ריה"ל בפיוטו "יום ליבשה" מזכיר ג' ענינים אלו כאחת

האם יש מדרש המקשר בין הג' ענינים ?

ערער בערבה
הודעות: 491
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי ערער בערבה » ו' פברואר 03, 2012 8:39 am

ח' חוטים בציצית כנגד ח' ימים מיצי"מ עד קרי"ס, כמ"ש רש"י סו"פ שלח.

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' פברואר 03, 2012 10:06 am

ערער בערבה כתב:ח' חוטים בציצית כנגד ח' ימים מיצי"מ עד קרי"ס, כמ"ש רש"י סו"פ שלח.


את זה גם אני יודע
רש"י הביא כן ממדרש אגדה

כמו"כ ידוע לי על מדרשים שקריעת י"ס היתה בזכות מצות מילה (עי' מדרש תנחומא)

אני מחפש מדרש או מאמר חז"ל המקשר את הג' יחד

היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' פברואר 03, 2012 11:16 am

לא ברור לי, יש טעות דפוס בערוגות הבושם? הוא מסביר הסבר המתאים ל"ים" ואילו גורס בדיבור המתחיל "יום"

ידידיה
הודעות: 983
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי ידידיה » ו' פברואר 03, 2012 11:22 am

ישר כח גדול לכל הני רבנן דלעיל שהאירו עניין פיקנטי אקטואלי ומעניין הנ"ל.

בזכותכם יש רעיון לזמר לשבת זו
+ דיון מעורר עניין -יום-ים
+ הוצאת קיטור נגד "ההוצאות החדשות" שאהובה כ"כ על כולנו (לקנות ספרים במהדורות חדשות, ולהתלונן על שגיאותיהם האיומות שלעולם לא יוכלו להתחרש{-... כן כן, טעות הקלדה} אצלנו החכמים והנבונים)


האמסעא עונג שבת. שבת שלום ומבורך

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי משה ששון » ו' פברואר 03, 2012 11:49 am

בעניין יום ליבשה
בספר שירי רבי יהודה הלוי זה כתוב בצורה שונה
(בתוספת עוד בית)
ומסתיים באופן שונה לא כמו גאולה
שלום

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי בגולה » ו' פברואר 03, 2012 4:11 pm

היא שיחתי כתב:לא ברור לי, יש טעות דפוס בערוגות הבושם? הוא מסביר הסבר המתאים ל"ים" ואילו גורס בדיבור המתחיל "יום"

לכאורה לא, מתחילה כתב "יום ליבשה", ואח"כ מוסיף לומר "ויש אומרים בפיוט ים ליבשה...".

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי בגולה » א' פברואר 05, 2012 9:19 am

הראתי הטעות במשנ"ב לאי מי, ופתחנו יחד פמ"ג - בשו"ע מכון ירושלים, וגילינו שגם שם תיקנו!! מים ליום !!!
יום ים.jpg
יום ים.jpg (59.58 KiB) נצפה 4964 פעמים

וכאן במקור - בדפו"ר (הי' בוקס - אולי יש באוצר, לא בדקתי).
יום ים דפור.jpg
יום ים דפור.jpg (32.99 KiB) נצפה 4964 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 4704
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 15, 2012 3:37 pm

על כללות הפיוט, תוך נתינת דגש מיוחד על שני הנידונים הנ"ל, א' ים או יום ליבשה. ב' הקשר שבין קריעת ים סוף ציצית ומילה מופיע מאמר בקובץ עץ חיים באבוב החדש, פרי עשתונותיו של ידידנו הרב חיים ישראל טסלר שליט"א מלונדון, מחכים ועשיר במיוחד.

[חבל שלא הביא - ולו בקצרה, את הדיון על 'הטבעת ב'תרמית' שהוקדש לו כאן אשכול עסיסי].

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי משה ששון » א' אפריל 15, 2012 4:10 pm

בקובץ שירי רבי יהודה הלוי [ישראל זמורה] גאולה א
יש כמה שינויים
תוספת הבית השני
יום בצר נכבדת ואלי נחמדת
ולך עז יסדת מפי עוללים

בבית הרביעי
וכל רואי ישירון בעת הודי ישורון

בבית החמישי
ותלקט פזורים

בבית השישי
ומבטן לשמך הם נמולים

בבית השביעי
הראו אותותם לכל רואה אותם

[ואין סיום בגלל אבות תושיע בנים ותביא גאולה לבני בניהם]

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי בגולה » א' אפריל 15, 2012 4:52 pm

בית הראשון שהזכרת נמצא גם בכמה מחזורים ישנים, לדוג' מחזור נירנברג ועוד.
ועל כל השינויים שציינת האריך בטו"ט ה' חיים ישראל טעסלער במאמרו המקיף שבקובץ 'עץ חיים' ניסן ש"ז.

ועל הלשון בבית הראשון "ולך עוז יסדת", במחזור הנ"ל הנוסח הוא "ולי..." - וב' הגי' נזכרים במאמר הנ"ל.

צביב
הודעות: 1142
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי צביב » א' אפריל 15, 2012 9:19 pm

ואם הבית השני הוא יום נראה שגם הראשון כמוהו

ארי במסתרים
הודעות: 611
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי ארי במסתרים » א' אפריל 15, 2012 9:29 pm

מהו מקור המשפט "בגלל אבות תושיע בנים וכו'" שמופיע גם ביום ליבשה וגם בפיוט ברח דודי שאומרים בפסח?
שניהם שייכים לאותו פייטן או שאחד העתיק מהשני?

בברכה המשולשת
הודעות: 9289
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 15, 2012 9:37 pm

ארי במסתרים כתב:מהו מקור המשפט "בגלל אבות תושיע בנים וכו'" שמופיע גם ביום ליבשה וגם בפיוט ברח דודי שאומרים בפסח?
שניהם שייכים לאותו פייטן או שאחד העתיק מהשני?


לא זה ולא זה.
זה חלק מנוסח התפילה האשכנזי בימים בהם אומרים פיוט (יעויין ע' פליישר, היוצרות בהתהוותם ובהתפתחותם, ירושלים תשד"ם, עמ' 155, הערה 24, ועמ '700, הערה 7).

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אפריל 15, 2012 9:38 pm

לאו דווקא האשכנזי אלא נוסח התפילה הארצישראלי הקדום, עי' במאגרים: http://hebrew-treasures.huji.ac.il/reso ... C%EC%7D%22

בברכה המשולשת
הודעות: 9289
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 15, 2012 9:40 pm

חכם באשי כתב:לאו דווקא האשכנזי אלא נוסח התפילה הארצישראלי הקדום, עי' במאגרים: http://hebrew-treasures.huji.ac.il/reso ... C%EC%7D%22


פליישר שם מפקפק בא"יות של המשפט הנ"ל.

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי בגולה » א' אפריל 15, 2012 9:48 pm

'צביב' את דבריך לא הבנתי, לפי מה שהרחיב במאמר הנ"ל, 'יום ליבשה נהפכו...' אינו בית הראשון אלא שורת הכותרת, והבית הראשון הוא 'יום בצר נכבדת' הנ"ל.

ארי במסתרים כתב:מהו מקור המשפט "בגלל אבות תושיע בנים וכו'" שמופיע גם ביום ליבשה וגם בפיוט ברח דודי שאומרים בפסח?
שניהם שייכים לאותו פייטן או שאחד העתיק מהשני?

'בגלל אבות...' אינו שייך כלל להפיוט, אלא שבאשכנז נהגו לאמרו בסוף כל פיוט 'גאולה'. (וגם ענ"ז נזכר במאמר הנ"ל).
ושוב הקדימו לי בענ"ז כותבים אחרים.

נוטר הכרמים
הודעות: 4704
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2012 8:22 am

והנה המאמר המקיף הנז' לעיל בשלימותו, [עם תוספת מרובה על המובא בקובץ עץ חיים באבוב], באדיבות הכותב החשוב הרב חיים ישראל טסלער שליט"א, תשו"ח לו.
קבצים מצורפים
ב.pdf
(3.02 MiB) הורד 1220 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 9289
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 16, 2012 9:03 am

למי מתכוון מחבר המאמר כשהוא מציין קהילות ספרדיות "במזרח הרחוק"? האם לקהילה של יהודי סין?

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 12:49 pm

1. האם מישהו קיבל/ראה כבר תגובה מאיזו מההוצאות החדשות בשו"ע ובמ"ב שמתנצלים על התיקון השגוי (אני לא מדבר על תשובה מעיקרא שיבטיחו שמהיום יקיימו את החרם דר"ת, ולא יתקנו יותר בלי לציין שתיקנו, אלא לפחות על תיקון זה...)
2. הערה למעשה - יוצא מהפרי מגדים והמשנה ברורה שהבינו שביום שאינו שביעי של פסח לא מתאים לומר 'יום ליבשה' אלא 'ים', שכיום כאשר אנו אומרים הפיוט בבריתות שאינם בשש"פ, הנוסח הנכון הוא 'ים'

משולש
הודעות: 4778
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי משולש » א' ינואר 31, 2016 3:40 pm

חכם באשי כתב:יפה מאוד, גלילי!
ואוסיף להעיר, כי הצילום האחרון שהבאת, הוא מספרו של ר' אברהם בר' עזריאל, מזקני ביהם ותלמידו של בעל ה'רוקח'.
ומזה שהוא פירש פיוט זה, משמע, שהפיוט נתקבל באשכנז כבר בתקופת הראשונים.
ואכן ידוע, כי כמה מפיוטיו של ר' יהודה הלוי (שחסידי אשכנז קראוהו בין היתר: 'ר' יהודה קאשטילאי', ע"ש מושבו בקסטליה שבספרד), נתחבבו במיוחד על חסידי אשכנז הקדמונים, והוא הפייטן היחידי מבני ספרד שפיוטיו נתקבלו באשכנז!

הוא לא היחיד. ר' שלמה אבן גבירול חיבר הרבה פיוטים שהתקבלו באשכנז, (כמו שופט כל הארץ, שעה נאסר, שני זיתים, ועוד). ויש עוד פייטנים ספרדיים שפיוטיהם התקבלו.

עושה חדשות
הודעות: 7006
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2016 1:22 pm

בגולה כתב:
ארי במסתרים כתב:מהו מקור המשפט "בגלל אבות תושיע בנים וכו'" שמופיע גם ביום ליבשה וגם בפיוט ברח דודי שאומרים בפסח?
שניהם שייכים לאותו פייטן או שאחד העתיק מהשני?

'בגלל אבות...' אינו שייך כלל להפיוט, אלא שבאשכנז נהגו לאמרו בסוף כל פיוט 'גאולה'.

התקשיתי בזה היום, ושמחתי לראות כאן את התשובה.
ובאמת מצינו כאלו שהוסיפו את זה בעוד מקום, עי' סרע"ג ומחז"ו והמנהיג וכו' שהביאו מנהג להוסיף בגלל אבות וכו' קודם החתימה של גאל ישראל בברכות קרי"ש של שחרית.
לא עיינתי במאמר הנ"ל, אבל מ"מ אשאל בקצרה האם ידוע מיהו המחבר של הפיסקה הזו בגלל אבות וכו'?

משולש
הודעות: 4778
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי משולש » א' אפריל 24, 2016 6:24 pm

עושה חדשות כתב:
בגולה כתב:
ארי במסתרים כתב:מהו מקור המשפט "בגלל אבות תושיע בנים וכו'" שמופיע גם ביום ליבשה וגם בפיוט ברח דודי שאומרים בפסח?
שניהם שייכים לאותו פייטן או שאחד העתיק מהשני?

'בגלל אבות...' אינו שייך כלל להפיוט, אלא שבאשכנז נהגו לאמרו בסוף כל פיוט 'גאולה'.

התקשיתי בזה היום, ושמחתי לראות כאן את התשובה.
ובאמת מצינו כאלו שהוסיפו את זה בעוד מקום, עי' סרע"ג ומחז"ו והמנהיג וכו' שהביאו מנהג להוסיף בגלל אבות וכו' קודם החתימה של גאל ישראל בברכות קרי"ש של שחרית.
לא עיינתי במאמר הנ"ל, אבל מ"מ אשאל בקצרה האם ידוע מיהו המחבר של הפיסקה הזו בגלל אבות וכו'?

זהו נוסח מקביל ל"צור ישראל קומה בעזרת ישראל" שהיה נהוג במקומות אחרים. (לא זוכר כרגע בדיוק, אבל יתכן ששניהם מזמן הגאונים בבבל, ראה בשרשי מ"א ח"א בפרק על "גואלנו ה' צבא-ות" מביא את המקור לשניהם כמדומני).
וראה כאן הערה 70

מכון כסאך
הודעות: 1
הצטרף: ב' מאי 02, 2016 8:24 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי מכון כסאך » ה' מאי 19, 2016 10:29 pm

כבר הזכיר כאן לעיל הרב "בגולה" על תיקונם של מכון ירושלים בפמ"ג מ'ים' ל'יום'.

וראו נא מה עוללו בסימן תרכ"א, מגן אברהם סק"א:
מגן אברהם.jpg
מגן אברהם.jpg (16.54 KiB) נצפה 2883 פעמים


ובהערת המכון שם:
הערות המכון.jpg
הערות המכון.jpg (7.54 KiB) נצפה 2883 פעמים


אך מה נעשה ובלבוש (דפו"ר ונציה ש"פ) אין כתוב אלא "ים" !!!
לבוש ונציה שפ.jpg
לבוש ונציה שפ.jpg (11.34 KiB) נצפה 2883 פעמים

(יתכן והמתקן תיקן ממהדו' ברדיטשוב תקע"ח [ולא בדקתי הגי' שם], וכדי ביזיון וקצף שהמג"א יצא לראשונה בתנ"ב)

וכ"ה גם בא"ר דפו"ר (זולצבאך תקי"ז), בד"ה מדברי הלבוש:
אליה רבה דפור.jpg
אליה רבה דפור.jpg (3 KiB) נצפה 2883 פעמים


הנה, גם במג"א דפו"ר (דיהרנ פורט תנ"ב) כתוב "ים", ולזאת חזו גם ה"מתקנים". ומרוב להיטותם לתקן הלבישו על הלבוש לבוש אשר לא לבש בו המלך.

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » א' אפריל 16, 2017 12:20 pm

א. חשוב להקפיץ לרגל שביעי של פסח.
ב. מעניין האם בבריתות למבוגרים כגון יוצאי ארצות הקומיניזם וכדו' גם נוהגים לשיר את זה או שלא בגלל שזה לא מ ב ט ן לשמך המה נימולים.

משולש
הודעות: 4778
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 18, 2017 10:32 am

משה ובני ישראל כתב:א. חשוב להקפיץ לרגל שביעי של פסח.
ב. מעניין האם בבריתות למבוגרים כגון יוצאי ארצות הקומיניזם וכדו' גם נוהגים לשיר את זה או שלא בגלל שזה לא מ ב ט ן לשמך המה נימולים.

אף אחד (כמעט) לא נימול מבטן אלא רק ביום השמיני, וא"כ מאי נ"מ בין יום שמיני לשנה שמינית או שנה שמונים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1474
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' אפריל 18, 2017 4:11 pm

משה ובני ישראל כתב:א. חשוב להקפיץ לרגל שביעי של פסח.
ב. מעניין האם בבריתות למבוגרים כגון יוצאי ארצות הקומיניזם וכדו' גם נוהגים לשיר את זה או שלא בגלל שזה לא מ ב ט ן לשמך המה נימולים.


להרבה (אולי רובם) מפרשים, כוונת הפיוט הוא שישראל העמוסים מני בטן, נמולים לשמך. [ולא שנימולים תיכף ביציאתם מן הבטן], וקושיא מעיקרא ליתא.

דודי צח
הודעות: 450
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי דודי צח » ד' אפריל 19, 2017 4:14 pm

המילה היא בבחינת גמר הלידה, על דרך סמיכות הכתוב והקשרו: "אשה כי תזריע וילדה זכר - אזי - וטמאה שבעת ימים וביום השמיני ימול בשר ערלתו"
גם במשנה בשבת הם נמנים יחד - "ומילדין את האשה בשבת, וקורין לה חכמה ממקום למקום, ומחללין עליה את השבת, וקושרין את הטיבור. רבי יוסי אומר: אף חותכין. וכל צרכי מילה עושין בשבת" (קכח:) - כלומר הכל דין אחד.

אמור מעתה, אכן מבטן לשמך המה נמולים

עתניאל בן קנז
הודעות: 1474
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ו' אפריל 21, 2017 2:25 am

דודי צח כתב:המילה היא בבחינת גמר הלידה, על דרך סמיכות הכתוב והקשרו: "אשה כי תזריע וילדה זכר - אזי - וטמאה שבעת ימים וביום השמיני ימול בשר ערלתו"
גם במשנה בשבת הם נמנים יחד - "ומילדין את האשה בשבת, וקורין לה חכמה ממקום למקום, ומחללין עליה את השבת, וקושרין את הטיבור. רבי יוסי אומר: אף חותכין. וכל צרכי מילה עושין בשבת" (קכח:) - כלומר הכל דין אחד.

אמור מעתה, אכן מבטן לשמך המה נמולים


יפה כתבת.
אולם כאמור, רוב מפרשי הפיוט, מן הראשונים, לא פרשו כדבריך.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2207
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: פיוט "י[ו]ם ליבשה"

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' אפריל 23, 2017 6:07 pm

פעם פירשתי ע"פ המשנה בנדרים: הנודר מן הערלים מותר בערלי ישראל ואסור בנימולי הגויים, כי כל הגויים ערלים וכל בית ישראל ערלי לב, אך נחשבים נימולים. ממילא כבר מבטן נחשבים לנימולים.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים