מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיבוד אב ואם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

כיבוד אב ואם

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' אוקטובר 20, 2013 2:32 am

כשאב או אם מצווים לבנם לעשות דבר מה, האם מחויב הבן לעשות את רצונם - כשלא יוודע להם אם הבן ישמע בקולם או לא? (דוגמא : אמא מפחדת על בנה ומצווה לו שלא יסע בטרמפים, האם מחויב לשמוע לה?)

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כיבוד אב ואם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 20, 2013 10:06 am

מרגלא בפומהון דאינשי שיש רמב"ן שאין בזה ביטול כיבוד אב ואם

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: כיבוד אב ואם

הודעהעל ידי רחמים » א' אוקטובר 20, 2013 1:32 pm

ממרומי היער כתב:כשאב או אם מצווים לבנם לעשות דבר מה, האם מחויב הבן לעשות את רצונם - כשלא יוודע להם אם הבן ישמע בקולם או לא? (דוגמא : אמא מפחדת על בנה ומצווה לו שלא יסע בטרמפים, האם מחויב לשמוע לה?)


ילקוט יוסף קצוש"ע יורה דעה פרק ט' - באיזה אופנים אין חיוב לשמוע לאביו

ג. אם ציוה לו אביו שלא יטבול במקוה מחשש שהבן יצטנן, או שציוה עליו שלא למול את בנו בעצמו מחשש שלא ימול היטב, מאחר שאין בזה תועלת ישירה לאב בעצמו, מעיקר הדין אין כאן מצות כיבוד אב ואם. ומכל מקום אם רואה שאביו או אמו מצטערים ודואגים על בריאותו אם יטבול בחורף, יש לו לשמוע להם, כדי שלא לגרום להם צער. אף אם על ידי כך יצטרך לבטל מנהגו לטבול קודם התפלה. [וגם אין לבן צורך כל כך בזה]. ואם נהג כן ג' פעמים, נכון שיעשה התרה על שנהג כן ג' פעמים ולא אמר "בלי נדר", [שאילו היה יודע שיגזור עליו אביו שלא יטבול בצונן, היה אומר בפירוש בלי נדר]. ויתפלל בלא טבילה. ולפי מנהגינו היום שהכל עושים התרה בערב ראש השנה ובערב יום הכפורים, ומוסרים מודעה שכל מנהג שינהגו יהיה בלי נדר, יש לומר דאף התרה אין צריך. אך טוב שיעשה התרה. [ילקו"י שם פ"ט ס"ג מהדורת תשס"א כרך ב' עמוד קיג]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כיבוד אב ואם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 20, 2013 2:11 pm

מרגלא בפומהון דאינשי שיש רמב"ן שאין בזה ביטול כיבוד אב ואם


הרמב"ן והרשב"א מקשים על יכול אמר לו אביו הטמא, הרי אין חיוב לעשות מה שאמר לו אביו אם אינו לתועלת אביו ומתרצים שמיירי שמביא לו משם אוכל או משהו לצרכו. אבל הגר"א בשו"ע מדייק מלשונם, שרק אין בזה חיוב כיבוד לעניין עדל"ת אבל חיוב גרידא מיהא איכא. ובתרומת הדשן כתב שיש בזה משום מורא שמצער אותו אם הולך למקום מסוכן ואינו שומע לדבריו.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: כיבוד אב ואם

הודעהעל ידי דניאל » א' אוקטובר 20, 2013 2:43 pm

אוצר החכמה כתב:ובתרומת הדשן כתב שיש בזה משום מורא שמצער אותו אם הולך למקום מסוכן ואינו שומע לדבריו.
ממרומי היער כתב:האם מחויב הבן לעשות את רצונם - כשלא יוודע להם אם הבן ישמע בקולם או לא?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כיבוד אב ואם

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' אוקטובר 22, 2013 2:30 am

לשון ביאור הגר"א יו"ד סו"ס רמ אודות שאמר לו אביו איזה אשה לישא

ביאור הגר"א יורה דעה סימן רמ

(ליקוט) וכן כו'. עתוס' יבמות ו' א' בד"ה שכן. ונראה כו' וז"ל הרמב"ן והרשב"א שם אחר שהרבו להקשות על פירש"י שם כתבו ונראין דברי ר"ח דאלאו דמחמר קאי כו' ואף על פי שא"ל האב לחמר אחר הבהמה לפי שאין עיקר כיבוד אלא במה שי"ל הנאה כמ"ש בקידושין (ל"א ב') איזהו כיבוד כו' אבל א"ל לעשות דבר שאין לו בה הנאה כו' ומ"ש יכול א"ל אביו היטמא לא לחנם אלא להביא פירות מבית הקברות וכיוצא וכן אל תחזיר כדי שלא יבטל מלהאכילו וכן מחמר דבנין בית המקדש כו' וע"ש ברשב"א שמשמע מדבריו שדוקא לדחות לאו ע"ש (ע"כ):

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: כיבוד אב ואם

הודעהעל ידי יצג » ג' אוקטובר 22, 2013 1:07 pm

יעויין אנציקלופדיה תלמודית ערך כבוד אב ואם ציון 218 ואילך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 132 אורחים