אוצר החכמה כתב:(רק לפי"ז גם בקו ישר אפקי יהיה פסול ובאמת כך יותר מסתבר)
הוגה ומעיין כתב:לא מזמן פרסמתי מאמר בעניין, וקשה לפרט בפורום, אך אכתוב בקצרה כמה נקודות:
א. שיעור עשרים אמה מקורו במשנה לענין קורת מבוי ולענין סוכה, ובשניהם נחלקו האמוראים אם הוא משום היכר.
ב. המקור הראשון לשיעור עשרים אמה בנר חנוכה הוא בדברי האמוראים.
ג. הריב"ן בסוכה כתב ששיעור זה הוא משיעורי חכמים שנקבעו בלי להתחשב בהבדלים שבין בני אדם ומקומות שונים.
ד. נראה ברור שאין דומה ראיית קורה לראיית נר חנוכה, וכמו כן כתבו הראשונים שאין דומה ראיית סוכה שהיא רחבה ז"ט אך לעומת זה יושבים תחתיה, לראיית קורה שאינה אלא טפח אך אין יושבים שם. אלא שקבעו חכמים השיעור בנר חנוכה על פי השיעור שכבר התקבל והיה מוסכם לעניין מבוי וסוכה.
ה. יש ג' שיטות בראשונים בגדר שיעור כ' אמה. לדעת המאירי והריב"ן הוא שיעור הראיה כשאדם הולך נכחו בלי להגביה עיניו. לדעת רבינו יואל הוא שיעור האוויר המזיק לעיניים. ולדעת הרא"ה והרמב"ם הוא שיעור הפלגת מקום.
ו. לדעת הרא"ה והרמב"ם ברור שאין הבדל בין אלכסון ליושר, והוא שיעור של הפלגה בגלל שהוא גבוה יותר מדי מהקרקע שתחתיו.
ז. לדעת המאירי והריב"ן שהוא שיעור בראיה בלי להרים את העיניים, חישובים אופטיים הנסמכים על נתוני נאס"א אודות ראיית בני האדם, שאין כאן המקום להרחיב בהם, מעלים שבמרחק ט"ז אמה שהוא רוחב רה"ר, יראה האדם קורת מבוי בגובה כעשרים אמה. לפי זה אפשר שהשיעור נקבע לסוכת מבוי ומשם קבעו חכמים השיעור גם לסוכה.
ח. אם כנים הדברים, גם בזה אין טעם לשער בנר חנוכה באלכסון.
צופר הנעמתי כתב:אוצר החכמה כתב:(רק לפי"ז גם בקו ישר אפקי יהיה פסול ובאמת כך יותר מסתבר)
מה???
רציתי להוכיח שזה לא יכול להיות מקו ישר אופקי והנה אתה פוסל גם בזה?
איפה כתוב שנר חנוכה צריך להיות קרוב בשיעור כ' אמה לרה"ר?
כתוב שלא יהיה גבוה יותר מעשרים אמה. מה ענין אלכסונים לכאן?
אוצר החכמה כתב:צופר הנעמתי כתב:אוצר החכמה כתב:(רק לפי"ז גם בקו ישר אפקי יהיה פסול ובאמת כך יותר מסתבר)
מה???
רציתי להוכיח שזה לא יכול להיות מקו ישר אופקי והנה אתה פוסל גם בזה?
איפה כתוב שנר חנוכה צריך להיות קרוב בשיעור כ' אמה לרה"ר?
כתוב שלא יהיה גבוה יותר מעשרים אמה. מה ענין אלכסונים לכאן?
אני לא כתבתי על עשרים אמה בקו אפקי. אני כתבתי שזה מסור לשיעור הדעת. לדוגמה אם יש חלון שגבוה עשרים אמה מרה"ר שלידו אבל במרחק רב (כדי להבליט נאמר כמה קילומטרים) יש סוללה ועליה כביש ומשם נראה החלון, זה לא יעזור אע"פ שזה בקו אפקי. כי אין שייכות בין הרה"ר לבין החלון, וגם במקרה שזה הרבה יותר קרוב אפשר להסתפק מתי נחשב שרואים משם או שיש לומר שאינו קשור וכמה השיעור, ודבר זה מסור לסברת החכמים ולשיעור הדעת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים