מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מותר לגור בחו"ל?, מלחמה בזה"ז, יחס גדו"י למדינה,התעמלות

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 02, 2014 8:37 pm

משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:
דהיינו שלא שייך שיהיה בכלל בימינו כיבוש מלחמה.


הרי הוא לא כתב אין לנו מלך אלא אין לנו מלך ולא חלוצי צבא וכוונתו על הבפועל וז"פ.


פשוט שכוונתו שלא שייך כיבוש מלחמה אחרי החורבן.
א. המילים "שיהיה שייך" משמע שאין שייכות לעשות את זה, ולא בגלל שבמציאות לא מינו מנהיג.
ב. לדבריך אפשר למנות מנהיג ע"י בחירות פשוטות, אז למה אמר שלא שייך בזמננו? הוא לא יכול לעשות אסיפה ולבחור מנהיג?

אמנם נראה שכב' 'סגור' בהבנת הנוב"י.
אם עושה לך טוב על הלב לעקם את הפשט בנוב"י לא אהרוס לך את המצפון.
איני חושב שיש עוד מה לדון על דבריו של הנוב"י. אולי צריך ת"ח מובהק שישפוט בינינו מה הפשט בדבריו.[/quote]

לא צריך לשפוט ואני לא סגור. תעיין בדבריו בפנים ותראה מה הנושא שעליו הוא מדבר. האם המציאות יש נפ"מ בין אביי ורבא בזמן הזה. וע"ז כותב שלדבי מעשר בהמה אין מציאות כי כיוון שחכמים אסרו הוא מילתא שלא שכיח, ויפת תואר גם לא מצוי כי מלחמת הרשות לא יכול להיות בכלל כי צריך ב"ד ומלך, ואח"כ מוסיף שבכלל אין מלחמות כי אין לנו מלך וחלוצי צבא. וממילא לא יותר שכיח ממעשר בהמה.

מאז חורבן הבית פחות או יותר לא הקימו מנהיגים שגייסו צבא ויצאו למלחמה כך שלא נראה לי שהנוב"י חשב שהוא יכול לעשות את זה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 8:40 pm

אוצר החכמה כתב:
משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:עוד אני מתקשה איך יכלכל הצד ברמב"ן שצריך אורים ותומים את מלחמות החשמונאים?

אולי ב"עזרת ישראל מיד צר" זה מותר.


עיינתי שוב במה בהבאת ולא הבנתי איך הוכחת מהרמב"ן שיש דין לא לצאת למלחמת מצווה כשאין אורים ותומים. אני הייתי מבין שכוונתו שהוא מצווה גמורה ולא עצה בעלמא והיינו שמלך היוצא בלי אורים ותומים מבטל עשה. אבל אם אין אורים ותומים לא בגלל זה תתבטל המצווה, ולא ראיתי איפה מפורש הדבר הזה שאז לא יוצאים למלחמה ברמב"ן. ואם כן הוא לא קשה כלל ממלחמות החשמונאים.

מהלשון שהביא הרמב"ן שהכיבוש "לא יהיה אלא..." משמע שבלי התנאים האלו אין כיבוש. דהיינו שזה לעיכובא.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 8:47 pm

אוצר החכמה כתב:מאז חורבן הבית פחות או יותר לא הקימו מנהיגים שגייסו צבא ויצאו למלחמה כך שלא נראה לי שהנוב"י חשב שהוא יכול לעשות את זה.

כבר אמרתי שהפשט בנוב"י הוא פשוט שלא שייך מנהיג שיצא למלחמה. והויכוח הוא עקר.
בכל אופן. הרי היו נשיאים בא"י וריש גלותא בבבל. היה להם כח ושלטון לרדות את העם כרצונם. ולמה הם לא הקימו צבא??
ומלבד זה, הנוב"י הוא אחד מתוך מקורות רבים מהראשונים ומהאחרונים. כך שמלבד שאין שום ראיה שהוא מתיר כיבוש בזמן הזה, הרי שאם דעתו היתה להתיר הוא נמצא חולק על הרמב"ם הרמב"ן ושאר פוסקים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 02, 2014 8:48 pm

הרמב"ם מתכוון לכיבוש הארץ, שהרי אותה לא מנה. וע"ז הרי הרמב"ן משיג עליו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 8:52 pm

אוצר החכמה כתב:הרמב"ם מתכוון לכיבוש הארץ, שהרי אותה לא מנה. וע"ז הרי הרמב"ן משיג עליו.

אתה מתכוין לרמב"ם שציטטתי מההקדמה?
ובכן הרמב"ם אומר שם שמלחמת מצווה נוהגת בפני הבית. ואם כן לא רק בזמן יהושע אלא כל זמן שבית המקדש קיים. וזה יכול להתקיים במלחמת עמלק למשל. (שהיא גם מלחמת מצוה).
ובזה אין מחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן. שניהם מודים שאין שייך שום מלחמה אחרי החורבן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 02, 2014 8:59 pm

משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:מאז חורבן הבית פחות או יותר לא הקימו מנהיגים שגייסו צבא ויצאו למלחמה כך שלא נראה לי שהנוב"י חשב שהוא יכול לעשות את זה.

כבר אמרתי שהפשט בנוב"י הוא פשוט שלא שייך מנהיג שיצא למלחמה. והויכוח הוא עקר.
בכל אופן. הרי היו נשיאים בא"י וריש גלותא בבבל. היה להם כח ושלטון לרדות את העם כרצונם. ולמה הם לא הקימו צבא??
ומלבד זה, הנוב"י הוא אחד מתוך מקורות רבים מהראשונים ומהאחרונים. כך שמלבד שאין שום ראיה שהוא מתיר כיבוש בזמן הזה, הרי שאם דעתו היתה להתיר הוא נמצא חולק על הרמב"ם הרמב"ן ושאר פוסקים.


אנחנו יכולים לחלוק בפירוש דברי הנוב"י. אני חושב שאני צודק בפשט דבריו.

קשה לי להאמין שאתה מוכיח מההיסטוריה, מזה שלא הקימו צבא, שסימן שהעיכוב הוא הלכתי בדיוק כפי שאתה רואה אותו ולא שהסיבה היא כפשוטו מעשית שריש גלותא בבבל לא היה חי יום אחד אחרי שהיה מחליט להקים צבא נגד שבור מלכא? (או שלש שבועות למשל?)

(אחד הנשיאים בארץ ישראל הקים צבא ובאמת נלחם, שמו היה בן כוזיבא, אבל אין משם ראייה לשום צד כי הרי סבר שהוא משיח וכסברת ר"ע)


ובעיקר אני מתפלא עליך שתמיד אתה דן כאן בהלכה ומביא ראיות וטענות כדרכה של תורה וכשאני שואל ודן איתך בדברים אתה טוען טענה מופלאה כזאת. כי הדרך הזאת לבא ולומר כשמביאים את המאירי שלא יכול להיות שהמאירי אומר כן כי הרי הנוב"י אמר אחרת. וכשמתווכחים בנוב"י אתה בא ואומר לא יכול להיות שנוב"י לא אמר כמוני כי הרי הרמב"ם אמר כך, זה לא דרך ויכוח תורני. וזכורני שבלמדי אצל הגר"ה זאקס אמר על ספר אחד שכך היה טוען, שבעיניו זו מעין הטענה מנין שיעקב אבינו הלך עם כיפה. שהרי כתוב וילך חרנה וכי יתכן שהלך בלי כיפה והיא היא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 02, 2014 9:02 pm

משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:הרמב"ם מתכוון לכיבוש הארץ, שהרי אותה לא מנה. וע"ז הרי הרמב"ן משיג עליו.

אתה מתכוין לרמב"ם שציטטתי מההקדמה?
ובכן הרמב"ם אומר שם שמלחמת מצווה נוהגת בפני הבית. ואם כן לא רק בזמן יהושע אלא כל זמן שבית המקדש קיים. וזה יכול להתקיים במלחמת עמלק למשל. (שהיא גם מלחמת מצוה).
ובזה אין מחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן. שניהם מודים שאין שייך שום מלחמה אחרי החורבן.


אני אומר שאין ראייה מהרמב"ם נגד המאירי, כי הרמב"ם התכוון לומר בדוגמה שנתן שאין מלחמת מצווה אחר החורבן למלחמת כיבוש ארץ ישראל ולשיטתו באמת אין מלחמה זו נוהגת כידוע, אבל במלחמה כגון עזרת ישראל מיד צר אולי יודה הרמב"ם שיהיה חיוב גם בלא מלך וזה הרי נושא הויכוח, האם חסרון המלך לבדו מבטל את מלחמת מצווה מצד עצמה, ונפקא מינה גם לדעת הרמב"ן שלא הבאת בו לשון בפירוש נגד המאירי וממילא לשיטתו ייתכן שגם מנהיגים יכולים להוציא למלחמת מצווה וגם לכיבוש א"י שלדעתו החולקת על הרמב"ם נוהג בזמן הזה. וכל זה לקיים את דברי המאירי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 9:10 pm

אוצר החכמה כתב:
משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:הרמב"ם מתכוון לכיבוש הארץ, שהרי אותה לא מנה. וע"ז הרי הרמב"ן משיג עליו.

אתה מתכוין לרמב"ם שציטטתי מההקדמה?
ובכן הרמב"ם אומר שם שמלחמת מצווה נוהגת בפני הבית. ואם כן לא רק בזמן יהושע אלא כל זמן שבית המקדש קיים. וזה יכול להתקיים במלחמת עמלק למשל. (שהיא גם מלחמת מצוה).
ובזה אין מחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן. שניהם מודים שאין שייך שום מלחמה אחרי החורבן.


אני אומר שאין ראייה מהרמב"ם נגד המאירי, כי הרמב"ם התכוון לומר בדוגמה שנתן שאין מלחמת מצווה אחר החורבן למלחמת כיבוש ארץ ישראל ולשיטתו באמת אין מלחמה זו נוהגת כידוע, אבל במלחמה כגון עזרת ישראל מיד צר אולי יודה הרמב"ם שיהיה חיוב גם בלא מלך וזה הרי נושא הויכוח, האם חסרון המלך לבדו מבטל את מלחמת מצווה מצד עצמה, ונפקא מינה גם לדעת הרמב"ן שלא הבאת בו לשון בפירוש נגד המאירי וממילא לשיטתו ייתכן שגם מנהיגים יכולים להוציא למלחמת מצווה וגם לכיבוש א"י שלדעתו החולקת על הרמב"ם נוהג בזמן הזה. וכל זה לקיים את דברי המאירי.

הרמב"ם כתב סתם "מלחמת מצוה" ובפשטות הכוונה לכל מלחמת מצווה.
וגם הרמב"ן הבאתי לשון בפירוש שאומר שהמלחמה "לא תהיה אלא..." וזה נגד ההבנה שלך במאירי.


ההודעה הקודמת שלך היא דמגוגית ולכן א"א לענות עליה.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב א' פברואר 02, 2014 9:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 02, 2014 9:14 pm

אגב חילוק זה בין עזרת ישראל לבין מלחמת מצווה אחרת אתה אמרת לעיל. ואני חושב שזו סברא מסתברת, והיינו שלא ייתכן שכיוון שאין מלך אין את דין ההצלה (אע"פ שאפשר לחלק כמו שכתבתי אני לעיל שיש דני דינים מלחמת הצלה וחיב הצלה המוטל על כל יחיד ויחיד ועיין מה שהבאתי בשם הגרשז"א בעניין) אבל סברתך מסתברת היא. וממילא אפשר להמשיך את זה גם על מחלוקת הרמב"ן והרמב"ם.

מעניין אותי לשמוע את דבריך ותשובותיך בעניין אבל אני נאלץ לפרוש כעת לעיסוקים אחרים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 9:15 pm

לא דיברתי על עזרת ישראל מיד צר אלא על מלחמת עמלק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 02, 2014 9:20 pm

מלחמת עמלק בכלל יש דיון אם הוא דין מלחמה או חיוב על כל יחיד ויחיד וכבר האריכו בזה, עכ"פ כאמור אני נאלץ לפרוש.
ומכל מקום טענותי עליך לעיל, גם כשהם על עצם הטענות עצמם, הם לא אישיות אלא על דרך הטענות וכך היא דרכה של תורה שנעשים בה אויבים בשער ואת והב בסופה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 9:22 pm

אוצר החכמה כתב:מלחמת עמלק בכלל יש דיון אם הוא דין מלחמה או חיוב על כל יחיד ויחיד וכבר האריכו בזה, עכ"פ כאמור אני נאלץ לפרוש.
ומכל מקום טענותי עליך לעיל, גם כשהם על עצם הטענות עצמם, הם לא אישיות אלא על דרך הטענות וכך היא דרכה של תורה שנעשים בה אויבים בשער ואת והב בסופה.


הנה לשון הרמב"ם:

ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה קפח

ומלחמת עמלק היא מלחמת מצוה גם כן

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 9:24 pm

לסיכום:
הרמב"ם כתב בסתם שמלחמת מצווה (כיבוש הארץ, ומלחמת עמלק). לא נוהגת רק בזמן הבית. הסיבה לזה היא שרק מלך יכול להוציא את העם למלחמה. כמו שהביא הרמב"ן ממנו שהמלחמה "לא תהיה אלא במלך וכו'...". (ובימינו אין אפשרות למנות מלך).
כך גם סובר הרמב"ן בעצמו שהמלך וכו' הוא לעיכובא.
וכן כתבו החת"ס והנוב"י שלא שייך בזמננו מלחמת מצוה.
וכן מוכח בעוד הרבה פוסקים ראשונים ואחרונים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 02, 2014 10:02 pm

יעויין בהרחבה בהלכות מדינה לצי"א זצ"ל

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 10:12 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין בהרחבה בהלכות מדינה לצי"א זצ"ל

מדברי כבודו משמע שיש לצי"א פשט אחר בכל הראשונים והאחרונים שהבאתי (ושעדיין לא הבאתי).
נשמח אם יוכל להביא לנו משם תירוץ איך מותר להלחם בלי התנאים הבסיסיים הדרושים למלחמה על פי התורה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 10:19 pm

אגרות משה (ח"מ ב' סי' עח) כתב: "ענין מלחמה כיון שנוגע לפקוח נפש צריך ציווי מיוחד ואורים ותומים וסנהדרין אף במלחמת מצוה כמלחמת עמלק ומוכרח זה מהא דדוד ושלמה וכל מלכים הצדיקים לא יצאו להלחם בעמלק, וזה דבר ברור ומוכרח שלא שייך לפלוג ע"ז, ורק כשנפלו העכו"ם על ישראל כהא דאנטיוכוס מלך יון וכדומה דהוא להצלה עשו מלחמה בבית שני"

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר ישראל » א' פברואר 02, 2014 10:21 pm

לגבי היחס להתיישבות הציונית ולמדינה שהתעמתו בעניין זה כאן בעיקר "בברכה המשולשת" ו"משולש", אלו ואלו דברי אלוקים חיים וגם התמיכה בבניין הארץ הציוני נשענת על יסודות איתנים במקורותנו. ראו כאן בתגובה השלישית: http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... 0354&upd=1
לגבי גדולי עולם שתמכו ברעיון הציוני ותמכו במפורש בהתיישבות הציונית (ובמדינה בהמשך) שהתבטאה בדברים שבניין הארץ הציוני הוא רצון ה' ואתחלתא דגאולה או ש[גם] קראו לשיתוף פעולה עם התנועה הציונית או לתמיכה בפעילות ציונית או בקרנות הציוניות וכדומה או גם וגם וחלקם אף השתתפו בפעילות ציונית, ראו בתגובה הראשון בקישור לעיל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 10:27 pm

אוההה שלום ובוקר טוב לר' אוצר ישראל.

באת בדיוק בזמן הנכון!
אנחנו כבר הרבה זמן מחפשים מה ההיתר לצאת למלחמה ולסכן יהודים, בשעה שאין את התנאים המינימליים שהתורה דורשת בשעת מלחמה. נגד דעתם של כל הראשונים והאחרונים.

(יש לנו עוד שאלות, אבל זה להמשך).

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' פברואר 02, 2014 10:46 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין בהרחבה בהלכות מדינה לצי"א זצ"ל

וכן במאמרו המקיף של מרנא הגרי"א הרצוג זצ"ל בענין 'גיוס בני הישיבות ערב מלחמת השחרור' שנדפסה בספר הזכרון 'משואה ליצחק' שדן באריכות גם בענין זה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 02, 2014 10:50 pm

משולש כתב:לסיכום:
הרמב"ם כתב בסתם שמלחמת מצווה (כיבוש הארץ, ומלחמת עמלק). לא נוהגת רק בזמן הבית. הסיבה לזה היא שרק מלך יכול להוציא את העם למלחמה. כמו שהביא הרמב"ן ממנו שהמלחמה "לא תהיה אלא במלך וכו'...". (ובימינו אין אפשרות למנות מלך).
כך גם סובר הרמב"ן בעצמו שהמלך וכו' הוא לעיכובא.
וכן כתבו החת"ס והנוב"י שלא שייך בזמננו מלחמת מצוה.
וכן מוכח בעוד הרבה פוסקים ראשונים ואחרונים.


סיכום קצר של הראשונים ואחרונים שהובאו:

רמב"ם כתוב כך.
רמב"ן לא כתוב. (במה שהובא) ואולי כתוב להיפך כי עשה מצוות כיבוש לחובה ואיך יהיה זה
מאירי כתוב להיפך.
נוב"י לא כתוב ולדעת משולש כתוב.
חת"ס - לא קשור בכלל לעניין, מדבר רק ממלחמת הרשות.
אגרו"מ כתוב.
הגרש"ז אויערבך כתוב להיפך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 02, 2014 10:50 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בהרחבה בהלכות מדינה לצי"א זצ"ל

מדברי כבודו משמע שיש לצי"א פשט אחר בכל הראשונים והאחרונים שהבאתי (ושעדיין לא הבאתי).
נשמח אם יוכל להביא לנו משם תירוץ איך מותר להלחם בלי התנאים הבסיסיים הדרושים למלחמה על פי התורה.


יש על כך ספר שלם, אשמח להביא תמצות בימים הקרובים
ויעויין עוד בספר משפט הצבא בישראל (בהסכמת מרן הגרצ"פ)
ובכלל בכל הספרים בהלכות צבא (ויש הרבה כאלה) יש דיון על זה בתחילת הספר

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 02, 2014 11:24 pm

אוצר החכמה כתב:סיכום קצר של הראשונים ואחרונים שהובאו:

רמב"ם כתוב כך.
רמב"ן לא כתוב. (במה שהובא)
מאירי כתוב להיפך.
נוב"י לא כתוב ולדעת משולש כתוב.
חת"ס - לא קשור בכלל לעניין, מדבר רק ממלחמת הרשות.
אגרו"מ כתוב.
הגרש"ז אויערבך כתוב להיפך.

רמב"ן כתוב. ("לא תהיה אלא...").
מאירי כתוב מנהיג, ואתה מסביר כל מי שנבחר ע"י הציבור הוא ראוי לזה.
חת"ס כותב וז"ל: "ובסמ"ק דלא מנה רק מצות הנוהגי' לא הביא כלל הך עשה דנקי יהי' ולא הלאוין דלא יצא ולא יעבר והיינו מפני שאינם נוהגים אלא בשעה שיש מלכות לישראל ונלחמים עם אויביהם ולא בזמן הזה כלל". ועל דרך זה אפשר לראות שגם את מחיית עמלק לא כתוב בסמ"ק. וזה מאותה סיבה. שאין מלחמה כי אין מלכות לישראל. ובפרט שהתנאי שהחת"ס מביא "מלכות לישראל" הוא שייך גם במלחמת מצווה באותה מידה.
הגרש"ז לא ראיתי שהבאת במחכ"ת.

אוצר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 30, 2014 1:10 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר ישראל » א' פברואר 02, 2014 11:50 pm

משולש כתב:אוההה שלום ובוקר טוב לר' אוצר ישראל.

באת בדיוק בזמן הנכון!
אנחנו כבר הרבה זמן מחפשים מה ההיתר לצאת למלחמה ולסכן יהודים, בשעה שאין את התנאים המינימליים שהתורה דורשת בשעת מלחמה. נגד דעתם של כל הראשונים והאחרונים.

(יש לנו עוד שאלות, אבל זה להמשך).

גדולי ישראל שהובאו בקישור שהבאתי ידעות את הראשונים והאחרונים שאתה מדבר עליהם הרבה יותר טוב ממך, ולהשקפתם יש ראשונים ואחרונים לא פחות והובאו בקישור הנ"ל גם מהם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 12:06 am

לא כתבתי שום דבר בביאור דברי המאירי רק כתבתי שכתוב שם שאינו תנאי של מלך. איני יודע מי הוא מנהיג ולא דיברתי על זה. אם כוונתך למנהיגים רשעים אני לא הבעתי שום תמיכה בהם.


בעניין החת"ס. הטענה השנייה שלך היא עצם הויכוח כאן האם במלחמת מצווה שייך עניין אין מלכות לישראל או רק במלחמת הרשות עליה מדבר החת"ס ובה אין חולק, כך שאינך יכול לטעון שזה ראייה. הטענה הראשונה שלך היא כזאת, כיוון שהחת"ס מביא ראייה מהסמ"ק מזה שלא הביא את המצווה, א"כ כל מצווה שלא יביא הסמ"ק זה נקרא שהחת"ס אומר שאינה נוהגת בימינו. זה כמובן לא נכון. אתה יכול לומר שכשם שהחת"ס מביא ראייה מסויימת מהסמ"ק אפשר ללמוד מזה שאפשר להביא ראייה דומה אבל אין פירוש הדברים שהחת"ס אמר את מה שאתה אומר. זה דומה לטענה שאם החת"ס הביא באיזה מקום ראייה מקושיא מסויימת שהיתה לו על תוספות, בכל עניין שתהיה לנו קושיה מאותו סוג זה נקרא שהחת"ס אומר את הטענה שלנו. ובפרט שטענתך היא גבי מחיית עמלק ואינה מוכיחה על נושא הויכוח, אפשר לומר כמו שמובא בספרים אחרים שעניין מלחמת עמלק בפרטות היא דבר שאינו עניין לציבור אלא דווקא למלך וי"א דווקא למלך המשיח, אבל אין לזה קשר למלחמות אחרות שהן מצווה כגון הצלת ישראל שבזה אולי גם אתה מודה, לא ברור לי, וכן כיבוש ארץ ישראל שבזה אתה חולק.

הרמב"ן לא כותב "לא יהיה אלא" אלא מעתיק את לשון הרמב"ם בעניין כדי להביא את סיפא דקרא, ולדעתי לכל אורך הדברים שם הוא מקפיד לטעון שיש מצוות עשה לשאול באורים ותומים אבל לא אומר שאילו לא שאל באורים ותומים אסור לו לצאת למלחמה דבר שהיה מתבקש לאמרו לשיטתך וכאמור לעיל נפ"מ במקרה שאין אורים ותומים.

אבל מה שאני ממש לא מבין זה שהרי לפי דבריך כל מה שאמר הרמב"ם שם הוא לעיכובא וגם במלחמת מצווה, והרי הרמב"ם מונה שם גם סנהדרין וז"ל לא יהיה אלא במלך ובעצת סנהדרין, וסנהדרין הרי מפורש בגמרא וברמב"ם שאין נצרכין למלחמת מצווה וא"כ מאי פסקת רישא דדבריו מסיפא?

מעבר לזה כשמעיינים בלשון הרמב"ן שם ובדוגמה שמביא מעולי גולה, לכאורה נראה שכל העניין גם של הרמב"ם הוא אחר בכלל מהדיון שלנו כאן כי הרי עולי גולה לא נמנעו מלכבוש את שני הבצעין אלא רק חלות הכיבוש לעניין קדושה לא היתה. ומעתה יש לומר שכל זה הוא כוונת הרמב"ם שם שעניין המלחמות וכיבוש הארצות היינו מה שנהיה בזה חלות שם כיבוש זה תלוי במלך ובסנהדרין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 12:11 am

אוצר ישראל כתב:
משולש כתב:אוההה שלום ובוקר טוב לר' אוצר ישראל.

באת בדיוק בזמן הנכון!
אנחנו כבר הרבה זמן מחפשים מה ההיתר לצאת למלחמה ולסכן יהודים, בשעה שאין את התנאים המינימליים שהתורה דורשת בשעת מלחמה. נגד דעתם של כל הראשונים והאחרונים.

(יש לנו עוד שאלות, אבל זה להמשך).

גדולי ישראל שהובאו בקישור שהבאתי ידעות את הראשונים והאחרונים שאתה מדבר עליהם הרבה יותר טוב ממך, ולהשקפתם יש ראשונים ואחרונים לא פחות והובאו בקישור הנ"ל גם מהם.


החלק הראשון של דבריך הוא טענה שאינה תורמת לדיון. כל אחד יגיד רבותי ידעו את התורה טוב ממך ואין על מה להתווכח, הלא זה כל העניין שדנים כאן על עצם הדברים ועל הראיות אם צודקות אם לאו.

בקשר לקישור, יש כאן רבים שאינם נכנסים לאתר הזה כך שאם יש שם טענות וראיות צודקות לדעתך, אולי תעתיק את תמציתן.

כיוון שאני לא חסום הסתכלתי שם. אולי הדברים הכתובים מעניינים, אבל הם לא ממש קשורים לויכוח כפי שעליו דנים כאן.

מבקש לדעת
הודעות: 363
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ב' פברואר 03, 2014 3:03 am

בס"ד
כבוד הרב משולש שליט"א. תמהתי כן תמהתי הפלא ופלא על כת"ר אני לתומי חשבתי שהנידון הוא על גדולי התורה החרדים, ואני רואה ש"הצלחת" לגייס את גדולי הראשונים לשיטתך, ואף את ריש גלותא דבבל, אשריך!!!
אבל נעשה קצת סדר במחכ"ת.
לפני כל הויכוח כאן האם ראית את הרמב"ן בסה"מ שכתב במפורש על כיבוש הארץ שלא נניחה בידי זולתינו, וקיימת גם בזמן הגלות? איך זה מסתדר עם דברי כת"ר שליט"א. וז"ל הרמב"ן: מצוה רביעית שנצטוינו לרשת הארץ אשר נתן הא' יתברך ויתעלה לאבותינו ולא נעזבה ביד זולתינו מן האומות או לשממה וכו'. א"כ היא מצות עשה לדורות מתחייב כל יחיד ממנו ואפילו בזמן הגלות, עכ"ל. ורוב ככל האחרונים פסקו כדברי הרמב"ן ואלו הם: המהרי"ט (ח"א סקל"א). הגאון החיד"א (יוסף אומץ מערכת הי' ישיבת א"י). החרדים (פ"ב במצות התלוי"ב). השלה"ק (שער האותיות עמוד רעו) האוהחה"ק (תחילת פ' ניצבים ועוד) המור וקציעה (ח"ב עמוד ט"ו) והפאת השולחן שכותב להדיא שדעת הרמב"ן עיקר. וכן בספר נשמת כל חי ( ח"א יו"ד י' מ"ט, ועוד אחרונים. אמנם לא כולם כתבו את ענין כיבוש הארץ להדיא כדברים הנידונים כאן, אבל פסקו את דברי הרמב"ן, והרמב"ן כתב דברים ברורים כנ"ל.

והאם מה שכתבתי בזה הוא איזו שהיא "השערה" הרי גדולי הפוסקים ראשונים ואחרונים כתבו להדיא דברים משום אימת מלכות, ואם על כך אני צריך להביא ראי' אנא מכת"ר לך לבית המדרש.
ולגופו של ענין: כבודו שוב מערב שמחה בשמחה, ישנו את הנידון בראשונים האם יש מצוות כיבוש היום או לאו, וישנו נידון נוסף מה דעת גדולי התורה למעשה בדורת האחרונים, שאמנם לא כתבו על זה שותי"ם אבל מכל דרכיהם וממעשה רב רואים את דעתם. והיחידי שכתב דברים ברורים לשלילה הוא הרב'ה מסאטמאר. ולכן אל תצפה שאביא ספר חזון איש שמבואר שם לעמוקה של סוגיא שמלחמת השחרור היא מלחמת מצוה, אלא מעשה רב והנהגתו ומכתביו מה סבר בנ"ד.
ואנא מכת"ר שליט"א, הבא אתה מקור ברור מאותו הזמן שהנידון היה רלוונטי מי מגודל"י כתב שהקמת המדינה היא עבירה, החזו"א? הגרא"ז מלצר? הגרי"ח זוננפלד? הצ'יבינער רב? וכו' וכו' מדוע לא כתבו ולא אמרו דבר וחצי דבר על האיסור הנורא של עצם הקמת המדינה? והרי אמרו רבות על עצם השלטון החילוני, לא ענית על כך.
כתבתי את דברי מועצגה"ת (שאין לי את הקבצים המקוריים), שדיברו במפורש על ארץ ישראל שהיא לעם ישראל ולא נתפשר עליה. הבאתי מעשה מהחזו"א שענה לשאלות אנשי המחתרת שהיו שומרי תו"מ, ועיין בספרים המתארים את עליית תלמידי הגר"א לא"י (כגון עליות אלי'הו ועוד).

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' פברואר 03, 2014 4:45 am

לא עקבתי אחרי כל מהלך הדברים שלכם (ועמכם הסליחה), אך בעיקר זה דן כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בקיץ תשכ"ז
לאחר מלחמת ששת הימים היו שאמרו כל מיני דברים על מלחמה זו,
ואז אמר (כמדומני בשבועות) שהיתה זו מלחמת מצווה.
וכששאלו היתכן, והרי צריך מלך?
ענה בא' השבתות שלאחרי: שאמנם בד"כ צריך מלך, אך אנו מוצאים גם ללא מלך, כמו בן כוזיבא וכו' ואינני זוכר כעת שאר הדוגמאות (אוסיף בהמשך בעז"ה).
והוסיף, שכל זה הוא לרווחא דמילתא, אך כיון שבמלחמה זו היה משום פיקוח נפשות, הרי שאף אם אין זו מלחמת מצווה,
מ"מ, זוהי מלחמה שמצווה להשתתף בה, וק"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 7:35 am

אני באמת מתקשה בהבנת טענתו של הגרמ"פ, אולי מישהו יסביר לי את דברי מרן.

וז"ל שם:
שאמרתי לתלמידי מה שאני סובר שענין מלחמה כיוון שנוגע לפקוח נפש צריך ציווי מיוחד ואורים ותומים וסנהדר' אף במלחמת מצוה כמלחמת עמלק ומוכח זה מהא דדוד ושלמה וכל מלכים הצדיקים לא יצאו להלחם בעמלק וזה דבר ברור ומוכרח שלא שייך לפלוג ע"ז ורק כשנפלו
העכו"ם על ישראל כהא דאנטיוכוס מלך יון וכדומה דהוא להצלה עשו מלחמה בבית שני.


והנה עיקר ראייתו היא מזה שדוד ושלמה וכל המלכים לא נלחמו בעמלק. ואיני מבין כלל
א. הלא דוד נלחם בעמלק כמבואר בפירוש בפסוק ש"ב ח יב. ואם תשאל א"כ מפני מה לא כילה אותם, על זה הרי לא מתרץ מידי בתירוצו, ועל כרחך שלא היה יכול אם מפני שהיו חזקים ואע"פ שכיבשם נותרו או מפני שנמלטו מפניו ולא היה יכול למצוא את כולם. ומעתה תירוץ זה עולה לכל המלכים האחרים שאולי היכו פה ושם בעמלק רק לא כילו אותם מפני הטעם הזה.
ב. עוד יותר פליאה עצומה, הלא דוד מלך ישראל נלחם הן מלחמות מצווה והן מלחמות רשות כמבואר בגמרא וא"כ מה ההסבר שדווקא מלחמה זו לא נלחם. ואם תאמר שהטעם הוא שעל המלחמות האחרות נשאל באורים ותומים ונענה שיצליח במלחמתו ועל מלחמת עמלק נשאל באו"ת ונענה שלא ולכן לא נלחם. א"כ אזלא לה ראייתו לגמרי. דמעתה אפשר לומר שלא צריך לא ציווי ולא או"ת, אבל ברור שאם נשאל ואומרים לו שלא יעשה וודאי צריך לא להלחם, ומעתה נאמר שכל הצדיקים הללו לא היכו את עמלק משום ששאלו ונאמר להם שלא יעשו, אבל בזמן שאין או"ת נלחמים לפי שיקול דעתם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 7:47 am

לעיל כתבתי כך
איני יודע איפה מצאת בטור להיפך. אדרבה בטור ובשו"ע סימן שכ"ט מבואר שנלחמים בגויים הצרים על ישראל. אבל אינו ראייה גמורה כי אתה יכול לטעון שהוא חיוב על כל יחיד ויחיד ואין לו שם מלחמת מצווה, אבל וודאי שצריך להלחם להציל מדין הצלת נפשות. רק אולי יש להוכיח שאינו גדר מלחמת מצווה מדברי המג"א שם שהתקשה מפני מה מחללים שבת, ולא תירץ עד רדתה אפילו בשבת. ואולי יש לדחות שאם יתנו לא תהיה מלחמה כלל ועד רדתה מתחיל אחרי שיש דין מלחמה וצ"ע. מצד שני יש לשים לב שיש ראייה מדברי המג"א על עניין אחר שביום חול אין שום חיוב לתת את הממון ולא להלחם עליו.


לכאורה אין סברא זו עולה יפה בגמרא עירובין שם שהעמידה את מעשה דבני קעילה בשבאו על תבן וקש ובאותו דין המבואר בשו"ע, ואם במלחמת מצווה יש היתר אחר מצד עד רדתה מה הדימוי אלא על כרחך כדחייתי. אא"כ נאמר להיפך כדברי משולש שאין מלחמת מצווה אא"כ הוא מלך, ודוד לא נקרא מלך עדיין אז משום שלא יצא טבעו בעולם וכדברי אביגיל, ולא היה אלא מלחמת הצלה מדין הצלת נפשות כנ"ל. ולפי זה נצטרך לומר שדוד שאל באו"ת מדין מי שהציבור צריך לו ולא מדין מלך עיין במשנה יומא ע"ב וצ"ע בכל זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 9:10 am

אוצר החכמה כתב:אני באמת מתקשה בהבנת טענתו של הגרמ"פ, אולי מישהו יסביר לי את דברי מרן.

וז"ל שם:
שאמרתי לתלמידי מה שאני סובר שענין מלחמה כיוון שנוגע לפקוח נפש צריך ציווי מיוחד ואורים ותומים וסנהדר' אף במלחמת מצוה כמלחמת עמלק ומוכח זה מהא דדוד ושלמה וכל מלכים הצדיקים לא יצאו להלחם בעמלק וזה דבר ברור ומוכרח שלא שייך לפלוג ע"ז ורק כשנפלו
העכו"ם על ישראל כהא דאנטיוכוס מלך יון וכדומה דהוא להצלה עשו מלחמה בבית שני.


והנה עיקר ראייתו היא מזה שדוד ושלמה וכל המלכים לא נלחמו בעמלק. ואיני מבין כלל
א. הלא דוד נלחם בעמלק כמבואר בפירוש בפסוק ש"ב ח יב. ואם תשאל א"כ מפני מה לא כילה אותם, על זה הרי לא מתרץ מידי בתירוצו, ועל כרחך שלא היה יכול אם מפני שהיו חזקים ואע"פ שכיבשם נותרו או מפני שנמלטו מפניו ולא היה יכול למצוא את כולם. ומעתה תירוץ זה עולה לכל המלכים האחרים שאולי היכו פה ושם בעמלק רק לא כילו אותם מפני הטעם הזה.
ב. עוד יותר פליאה עצומה, הלא דוד מלך ישראל נלחם הן מלחמות מצווה והן מלחמות רשות כמבואר בגמרא וא"כ מה ההסבר שדווקא מלחמה זו לא נלחם. ואם תאמר שהטעם הוא שעל המלחמות האחרות נשאל באורים ותומים ונענה שיצליח במלחמתו ועל מלחמת עמלק נשאל באו"ת ונענה שלא ולכן לא נלחם. א"כ אזלא לה ראייתו לגמרי. דמעתה אפשר לומר שלא צריך לא ציווי ולא או"ת, אבל ברור שאם נשאל ואומרים לו שלא יעשה וודאי צריך לא להלחם, ומעתה נאמר שכל הצדיקים הללו לא היכו את עמלק משום ששאלו ונאמר להם שלא יעשו, אבל בזמן שאין או"ת נלחמים לפי שיקול דעתם.


יעויין בספרו הרה"ג נפתלךי בר-אילן, משטר ומדינה בישראל על פי התורה, בפרק על ענייני מלחמות שדן בדברי מרן הגרמ"פ (ובכלל כל דבריו שם נוגעים ישירות לנושא הדיון הנוכחי באשכול זה)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 9:21 am

אם יש שם ביאור אולי תציין מקומו כי אני לא מצאתי שם ביאור בדברים רק שהביא את דבריו ואת הערת הגר"א נבנצאל שכבר מחו את עמלק בצקלג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 9:41 am

אכן, טעיתי ואין שם דיון אלא רק אזכור קצר.
ובספרי ציינתי בס"ד למקורות הבאים:
יעויין בדברי מרן הגאון רבי אברהם אלקנה כהנא שפירא, במאמרו "החזרת שטחי ארץ ישראל" הנ"ל ובדברי מרן הגאון רבי שאול ישראלי, בספרו חוות בנימין, סימן יז, אותיות ו- ח והגאון רבי עובדיה יוסף, "מבצע אנטבה בהלכה", תורה שבעל-פה יט (תשל"ז), עמ' ט-לט. ויעויין עוד בדבריו של הרה"ג יצחק קופמן, בספרו הצבא כהלכה הנ"ל, פרק א, סעיף ב, עמ' ד-ה.
יעויין בדברי מרן הגאון רבי שאול ישראלי: "... נמצאנו למדים שדין מלחמת מצוה בעזרת ישראל מיד צר הוא לא רק כשכלל ישראל נתון בסכנה, אלא גם כשהמדובר על עיירות ישראל, וכמובן - גם על עיירה ישראלית בודדת, שכל אחד מצווה לבא, לסכן עצמו, על מנת להציל... ומרן הרב זצ"ל במשפט כהן כתב שאין ללמוד מדיני מלחמה, שהם מגדר אחר של משפט המלוכה. אך הן, כאמור, חזינן שדין זה של מלחמת מצוה קיים גם בחו"ל וגם כשאין ממשלה מישראל, וגם כשרק חלק מצומצם מישראל נתונים בסכנה. א"כ קשה לומר שזה מגדר משפט המלוכה. בפרט שגם משפט מלוכה צריך איזה שהוא הסבר, משום מה ולמה הוא חורג מהדינים המקובלים של פקו"נ וספק פקו"נ...." (חוות בנימין, סימן יז, אות ו, ויעויין שם, באות ח, שדין זה מבוסס על הלכות קידוש השם.) ויעויין עוד במה שכתב מרן הרב זצ"ל עצמו במקום אחר: "... וצ"ל דהחינוך ס"ל דמצוה המוטלת על הציבור בכללו אם יש בה סכנה ליחיד א"ז יוצא מכלל דוחי בהם דהא ציבור לא מייתי, והיחיד אינו חייב בה מצד עצמו אלא מצד כלליות הצבור, ע"כ אע"פ שבכל מצות ציבור שאין בהם סכנה אין לנו לחדש שלא יהיה נוהג בהם דין של וחי בהם, ויהיו חייבים בהם גם במקום סכנה לפרטים, אבל אם המצוה היא בתכונה כזו שיש בה סכנה לפרטים אנו אומרים שעדיין אין ראיה שיהיה גם היחיד חייב להעמיד עצמו בסכנה כשאינו עם הציבור. על כן על כל יחיד התנה יפה בחינוך שאינו חייב כ"א כשא"ב סכנה, ולפ"ז אין במלחמת רשות חומר יותר מאשר מצות, ומצות ציבור אחרת אם היה בה צורך של סכנה ג"כ היתה יכולה להיות מוטלת עלינו חובה, מאין התנגדות לכללא דוחי בהם, משום דציבור לעולם חיים, וכיון דמצוה זו רשות היא כשעומדת לנגדה חיוב של מצוה גמורה של חובת יחיד, אז צריכים לשקול הדבר איך הענין של חובת יחיד שבמצוה זו שהיא רשות עומד נגד חובת יחיד של מצוה. וא"כ לפ"ד החינוך גם מלחמת מצוה אין היחיד מצד יחידותו חייב בה במקום סכנה, וק"ו מלחמת רשות, שאינו חייב בה מצד היחידיות שלו במקום סכנה, א"כ נוהג דין וחי בהם בדין היחיד בפרטיותו..." (אגרות הראי"ה, ח"ג, אגרת תתקמ"ד)
ויעויין בדברי הרב ברוך פז, במאמרו "חובה לשלם מיסים?" הנ"ל, שכתב שגם צרכי הביטחון מתבצעים במדינת ישראל מדיני הקהילה ולא מדיני מלוכה, וכפי שהערנו לעיל, אין דברים אלו תואמים את הכרעת הפוסקים, לכאורה. אמנם, דווקא בנושא הביטחון ייתכן שיש מקור מסויים לדבריו של הרב פז, בדיון הלכתי של מרן הגאון רבי שאול ישראלי, בהקשר לשיטת בעל ספר החינוך לגבי חלותה של מצות "ויתד תהיה לך על אזנך" בזמן הזה: "... שסבור שאין דיני מלחמה ומחנה מלחמה אלא בהיות מלך (או שופט) בראש העם. ואם אומנם יש בדברים אלו שהם בחיובי מלחמת מצוה, גם משום חיובים בתור יחידים... ב- 'עזרת ישראל מיד צר', אולם גדרי מלחמה הם רק כשיש שם מלך. ודין 'יד ויתד' הם רק כשיש גדרי מלחמה ומחנה מלחמה, ולא כשחיובם בתור יחידים". (ארץ חמדה, מהד' תשמ"ב, עמ' סה) והסביר את דבריו הרה"ג יצחק קופמן: " ויש להוסיף ביאור בדבריו... וצריך לפרש על פי המבואר בספרי האחרונים... שגם במלחמה עצמה יש להבחין בין חובות הציבור לחובות היחיד, גם אם היחידים מתחברים לגוף גדול על מנת לקיימם. ומעתה יש לאמר, שהסמכות להוציא את היחידים למלחמה נמסרה אמנם לכל שלטון של העם, אך הכח לקיים את מצוות הציבור מסור דווקא למלך המאחד את כל העם. ... וכשאין מלך אין למלחמות דין של מלחמות ציבור וממילא אין בהם דין "יד ויתד"..." (הצבא כהלכה- הלכות מלחמה וצבא, מהדורה שניה מתוקנת, ירושלים תשנ"ד, פרק ח, עמ' פה, הערה 16) אם כן הוא, אין כיום דיני מלכות לשלטון, בתחום הביטחון, אלא רק סמכויות מסויימות של מלכות בנושא זה. אמנם, ייתכן שהגדרה זו נוגעת רק ל-"מצוות המלכות", כגון מצוות "יד ויתד", ולא לדיני המלכות בכללם, ולא נתבררה לי על בוריה שיטתו של מרן הגר"ש ישראלי בנדון. קישור של תחום הביטחון לדיני הקהילה עולה גם מדבריו של הגאון רבי כתריאל פישל טכורש, במאמרו "מערכת המסים לאור התורה" הנ"ל, בעמ' רסב, הדן במיסוי למימון תקציב הביטחון במימד של דיני המס הקהילתיים. אמנם, אין הוא שולל במפורש את יישום דיני המלכות, שבהם הוא דן בנפרד ובאופן כוללני לפני כן, לנושא זה. כמו כן, יעויין בדברי הרה"ג נפתלי בר-אילן, בספרו הנ"ל, פרק סז, סעיף שכה, עמ' 1589: "התורה מיפה גם את כח השלטון המקומי להכריז על שעת חירום באיזורו." אך מההקשר עולה כי אין מדובר בהפעלת כוח צבאי מצד הרשות המקומית, אלא בהתמודדות שלה עם ביצוע תפקידיה השלטוניים בשעת חירום. על הבדלים רבים בין דיני המלכות לדיני הקהילה בתחום הביטחון, יעויין בהרחבה במאמרו של הרב אליעזר שנוולד, "עד רדתה", בתוך ספר הראל- צבאיות ישראלית באספקלריא תורנית, חיספין, תש"ס, עמ' 119 – 184.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' פברואר 03, 2014 9:56 am

בברכה המשולשת כתב:(איני זוכר שראיתי פעם מקור שיש מצוה להקים בריכה)

שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ד סימן סא:
וגם יש בזה ענין מצוה דגמילות חסדים להילדים והנערים שיש להם צער גדול כשאין להם מקום לרחוץ ולהתקרר בימים החמים דימות הקיץ, וגם אולי ימשכו ע"י זה יותר ללמוד התורה, אבל עתה שהוא מניעה מלילך לרחוץ בים שמלא טומאה ופריצות הרי לא רק שהוא מצוה אלא גם חובה, כי הלא תיקנו להתפלל בכל יום בברכות השחר אל תביאנו לידי חטא ולא לידי עבירה ועון ולא לידי נסיון שהוא אף לגדולי ישראל וכ"ש לילדים ונערים ובזה"ז שצריך להשתדל מאד מאד שלא יבואו לידי נסיון שהרבה הרבה שכמעט ברור שלא יעמדו וילכו בשביל זה שרצונם חזק לרחוץ בימים החמים להים ויבואו ח"ו לידי חטא ועון ועבירה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2014 10:18 am

איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:(איני זוכר שראיתי פעם מקור שיש מצוה להקים בריכה)

שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ד סימן סא:
וגם יש בזה ענין מצוה דגמילות חסדים להילדים והנערים שיש להם צער גדול כשאין להם מקום לרחוץ ולהתקרר בימים החמים דימות הקיץ, וגם אולי ימשכו ע"י זה יותר ללמוד התורה, אבל עתה שהוא מניעה מלילך לרחוץ בים שמלא טומאה ופריצות הרי לא רק שהוא מצוה אלא גם חובה, כי הלא תיקנו להתפלל בכל יום בברכות השחר אל תביאנו לידי חטא ולא לידי עבירה ועון ולא לידי נסיון שהוא אף לגדולי ישראל וכ"ש לילדים ונערים ובזה"ז שצריך להשתדל מאד מאד שלא יבואו לידי נסיון שהרבה הרבה שכמעט ברור שלא יעמדו וילכו בשביל זה שרצונם חזק לרחוץ בימים החמים להים ויבואו ח"ו לידי חטא ועון ועבירה.


ייש"כ. לא הכרתי את התשובה הזאת

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 10:24 am

אנסה לענות קצת על שלל הטענות שהובאו מאז הודעתי האחרונה:

(כמובן רק מה שנוגע למצות "כיבוש א"י")

בנוגע לחת"ס:
הרב אוצר החכמה הסכים כבר שצריך מלך בשביל מלחמת מצוה. רק נחלק עלי האם כל מנהיג יכול למלאות את מקומו. ואם כן ברגע שהחת"ס אומר שבזה"ז אין לנו מלך, אז זה מוכיח שמנהיג פסול לזה. ובעינן מלכות דווקא.
בנוגע לטענה השניה, א) ודאי מהסמ"ק יש ראיה ברורה שדעתו שלא נוהג בזה"ז. ב) החת"ס כתב לנו כאן כלל לכל התורה: 'כשרואים את הסמ"ק משמיט מצווה (שברור לנו שהיא מצוה ונמנית על ידי כל מוני המצוות), סימן שאינה נוהגת בזמן הזה', ולפי הכלל הזה באמת כל מצווה אחרת שנראה את הסמ"ק משמיט נדע בבירור שאינה נוהגת בזה"ז.
בנוגע לטענה השלישית: אני מסכים שעמלק אין ראיה ולא מטעמך, אלא בגלל ש'בא סנחריב ובלבל את האומות'. אבל יש ראיה ברורה מעוד הרבה מצוות שנוגעות למלחמת מצוה, (כמו משוח מלחמה, ויפת תואר, ועוד). שהסמ"ק השמיט את כל המצוות הנוגעות למלחמות לגמרי.
ואוסיף עוד טענה רביעית: החת"ס כתב בסתמא שאין נלחמים בזמן הזה כלל. ואין מקום לפלפל בדברי ולומר שהוא "התכוין" רק למלחמת רשות. (גם אם כעת הנושא הוא רשות).

בנוגע לרמב"ן:
אם הוא סתם ולא פירש אם מעכב או לא, וכשמביא את דברי הרמב"ם ששם מפורש שתנאי מלחמה מעכבים, והוא לא כותב אחרת. אם כן גם הוא סובר כך.
ועוד כתב הרשב"ש (סימן ב ) "אין ספק שהדירה בא"י היא מצוה גדולה בכל זמן בין בפני הבית בין שלא בפני הבית, וא"ז הרמב"ן ז"ל מנה אותה מכלל מצות עשה כמו שנאמר וירשתם אותה וישבתם בה, וכן היא דעת א"א הרשב"ץ ז"ל בספר זוהר הרקיע שחיבר. ואף לדברי הר"מ ז"ל שלא מנאה מכלל מצות עשה, מ"מ אם אינה מצוה נמנית היא מצוה מדרבנן, וזה מזולת תועלות אחרות נמשכות ליושב בה. אמנם מצוה זו אינה מצוה כוללת לכל ישראל בגלות החל הזה, אבל היא נמנעת כלל כשז"ל בגמרא כתובות פרק האחרון שהיא מכלל שבועות שהשביע הקדוש ב"ה את ישראל לא ימהרו את הקץ ושלא יעלו בחומה," וכתב על זה הגרע"י (תחומין הנ"ל): "כבר הבאנו דברי הרשב"ש, שאף זקנו הרמב"ן מודה בגלות החל הזה שאין להסתכן לכבוש את הארץ, ואדרבה, יש איסור בדבר שלא יעלו בחומה".
בנוסף לזה, בשו"ת בית הלוי (ח"ב - נ) מסביר שבנוגע לכיבוש אין שום מח' בין הרמב"ם לרמב"ן, ושניהם מודים שאין שייך כיבוש בזה"ז. וכל המח' היא רק לעניין ישיבת א"י האם נוהג גם כשאין כיבוש או לא.

בנוגע לרמב"ם שהרמב"ן מעתיק, זה מדבר על מלחמת הרשות, ולפי דרכנו למדנו שכל התנאים שנאמרו במלחמה הם לעיכובא.

בקשר לקישור המזוהם של אוצר ישראל, כמובן שיש תשובה לכל הדברים שם, ונגענו בזה קצת בתחילת האשכול. (לגבי רבנים שממונים מטעם שלטון השמד כדי שיפסקו לפי רצונם). אבל כעת אנחנו אוחזים באמצע דיון לגופו של עניין, ואין לנו זמן להתעסק בסיפורי סבתא. אולי בהמשך יהיה זמן.

ולר' מבקש לדעת שליט"א:
אתה מצטט ציטוטים חלקיים מהרמב"ן אחרי שכבר הוכחנו שהכיבוש לא שייך בזמן הזה לכו"ע כולל הרמב"ן. (וכמו שביארו בדבריו הרשב"ש, הבית הלוי, והגרע"י).
וכיון שציטטת אביא את הציטוט המלא:
השגות הרמב"ן לספר המצוות לרמב"ם שכחת העשין
"ואומר אני כי המצוה שהחכמים מפליגין בה והיא דירת ארץ ישראל עד שאמרו (ת"כ בהר פ"ה ה"ד וכעי"ז כתובו' קי ב, וש"נ, מלכים ספ"ה) שכל היוצא ממנה ודר בחוצה לארץ יהא בעיניך כעובד עבודה זרה שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת י"י לאמר לך עבוד אלהים אחרים וזולת זה הפלגות גדולות שאמרו בה הכל הוא ממצות עשה הזה שנצטוינו לרשת הארץ ולשבת בה. אם כן היא מצות עשה לדורות מתחייב כל יחיד ממנו ואפילו בזמן גלות כידוע בתלמוד במקומות הרבה. ולשון ספרי (ראה יב כט) מעשה ברבי יהודה בן בתירה ור' מתיה בן חרש ור' חנניה בן אחי ר' יהושע ור' נתן שהיו יוצאין חוצה לארץ והגיעו לפלטיה וזכרו את ארץ ישראל וזקפו את עיניהם וזלגו דמעותיהן וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה וירשתה וישבת בה ושמרת לעשות אמרו ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצות שבתורה:"
והנה תראה שאין כאן מילה על מלחמה וכיבוש, אלא רק על ישיבה בא"י. וכמו שאתה בעצמך שמת לב לזה וכתבת:
מבקש לדעת כתב:אמנם לא כולם כתבו את ענין כיבוש הארץ להדיא כדברים הנידונים כאן, (מעניין מי כן כתב להדיא...) אבל פסקו את דברי הרמב"ן, והרמב"ן כתב דברים ברורים כנ"ל.


ומה שכתב בעל "מבקש לדעת" שמדובר בצנזור, הנה הוא משווה את כל דבריהם של הרמב"ם, הרמב"ן, הרשב"ש, הגהות מיימוני, החינוך, הרי"ף, הטור, הנוב"י, החת"ס, הנוב"י, הבית הלוי, האגרות משה, הגרע"י, ועוד רבים רבים מראשונים ואחרונים, כולם מזויפים ומצונזרים. ורק לך נתגלה במחזה הנבואה (בלי שום מקור בינתיים, רק מסיפורי חזו"א וגרי"ח זוננפלד) שיש מצוה לכבוש את הארץ גם בלי שיתקיימו אף אחד מהתנאים המעכבים המפורשים בתורה.

ומה שרוצה מקור מגדולי תש"ח שהקמת המדינה זה עבירה, הרי כל הדיון פה הוא רק תיאורטי, כי הרי בסופו של דבר המדינה המוקמת היתה ממשלת זדון ושמד, וכל גדולי ישראל התנגדו לה בעיקר בגלל השמד שבה. כמשנ"ת בעמודים קודמים. ולא היו צריכים להתחיל עם תיאוריות שגם לו היה הגרח"ע ראש ממשלה זה היה אסור. כי זה לא נוגע למעשה בכלל.

ומה הראיה מזה שמועגה"ת אמרו שא"י היא לעם ישראל? בגלל זה הם תמכו בהקמת מדינה???
והמעיישלך מהחזו"א עורבך ערבא צריך, אם היה מעשה זה בכלל, וגם אם כן, אין שום ראיה מזה שענה תשובה. וכי אם נפגש עם ב"ג סימן שהוא תמך בו?
ותיאור עליית תלמידי הגר"א אינו נוגע למלחמות וכיבוש.

בנוגע ליין המשמח והאדמור מליובאוויטש:
בנושא של פיקוח נפש זה לא מצד "כיבוש א"י" אלא מצד פיקוח נפש, וצריך להלחם כמו שצריך להציל חבירו מהנהר. (אמנם גם בזה נאמרו חילוקי דינים, ואין הדבר פשוט שתמיד צריך להציל).


אני מקווה שהתגובה הארוכה שלי לא תגרום לפיזור הויכוח לפינות חשוכות ומעורפלות. כמו שיש כאן כאלו שמקווים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 10:29 am

רב אוצר החכמה הסכים כבר שצריך מלך בשביל מלחמת מצוה. רק נחלק עלי האם כל מנהיג יכול למלאות את מקומו. ואם כן ברגע שהחת"ס אומר שבזה"ז אין לנו מלך, אז זה מוכיח שמנהיג פסול לזה. ובעינן מלכות דווקא.


לא ההסכמה שלי משנה, זה מה שכתוב במאירי. ולא הבנתי מה הקשר לחת"ס. החתם סופר מדבר על מלחמת הרשות בזה אין ספק ופקפוק שהרי נדבר על נקי יהיה לביתו, ובזה כולם מודים שצריך מלך ועל זה אומר החת"ס שממילא זה לא נוהג בימינו. איך אפשר להוכיח משהו ממי שאומר דבר שאף אחד לא מתווכח עליו?
אני פשוט לא מצליח להבין מה אתה רוצה מהחתם סופר. הנושא היחיד שהוא מדבר עליו הוא דין נקי יהיה לביתו!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 10:39 am

הרשב"ש שהבאת הוא נגד דבריך. כי מה היה צריך לשלוש שבועות כשלדעתך אחר חורבן בית המקדש אי אפשר לכבוש כי אין מלך ואין מלחמה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 03, 2014 10:42 am

אוצר החכמה כתב:
רב אוצר החכמה הסכים כבר שצריך מלך בשביל מלחמת מצוה. רק נחלק עלי האם כל מנהיג יכול למלאות את מקומו. ואם כן ברגע שהחת"ס אומר שבזה"ז אין לנו מלך, אז זה מוכיח שמנהיג פסול לזה. ובעינן מלכות דווקא.


לא ההסכמה שלי משנה, זה מה שכתוב במאירי. ולא הבנתי מה הקשר לחת"ס. החתם סופר מדבר על מלחמת הרשות בזה אין ספק ופקפוק שהרי נדבר על נקי יהיה לביתו, ובזה כולם מודים שצריך מלך ועל זה אומר החת"ס שממילא זה לא נוהג בימינו. איך אפשר להוכיח משהו ממי שאומר דבר שאף אחד לא מתווכח עליו?
אני פשוט לא מצליח להבין מה אתה רוצה מהחתם סופר. הנושא היחיד שהוא מדבר עליו הוא דין נקי יהיה לביתו!

הרמב"ם כותב במפורש שמלחמת מצווה נעשית על ידי מלך. כך שלגבי הדין של מלך אין הבדל בין רשות למצווה.
וכבר הצבעתי על עוד כמה נקודות בחת"ס שמהן מוכח שאין מלחמות כלל בזה"ז, לא רשות ולא מצווה.
אוצר החכמה כתב:הרשב"ש שהבאת הוא נגד דבריך. כי מה היה צריך לשלוש שבועות כשלדעתך אחר חורבן בית המקדש אי אפשר לכבוש כי אין מלך ואין מלחמה.

חדא מתרי נקט. והרי השורה התחתונה היא שגם לרמב"ן אין מצוה לכבוש את א"י בזה"ז.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 10:42 am

ובקשר למה שכתבת נגד דברי מבקש לדעת לא הוכחת מהרשב"ש שאין ראייה מהרמב"ן אלא להיפך שיש דין כיבוש אא"כ יש דין שלוש שבועות ועל עניין זה כבר נשתפכו הרבה דיותות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר להישאר לגור בחו"ל היום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 03, 2014 10:44 am

מה שייך כאן חדא מתרי כשהעניין לא שייך בכלל על פי דין לדעתך. ולגבי מה שכתבת שזו השורה התחתונה הלא את ויכוח השלוש שבועות לא מתחילים כאן. ובכלל לא זה הנושא הנושא הוא הבירור ההלכתי אם לא שייך כיבוש מחמת טענת הצורך במלך, ועל זה הרשב"ש הוא ראייה לסתור.


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים