מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב אוצר
הודעות: 2999
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' אפריל 04, 2014 9:38 am

ידוע שיש מלאכות המותרות בחול המועד אבל אסור לאדם לכיוון לעשותם במועד.
שאלתי, האם יהיה מותר בעקבות זמן פנוי שיש דווקא בחול המועד לעסוק באיזה ענין הלכתי ולערוך 'חבורה' [ע"י כתיבה כמובן] במועד?
בימים הרגילים יש את הלימוד והסדרים הקבועים, אבל בזמן כזה אני יכול ללמוד ולעסוק במה שליבי חפץ.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

הודעהעל ידי מתיישב » ו' אפריל 04, 2014 2:02 pm

מה שאסרו להסתפר בחול המועד כיון שהיה לו שהות להסתפר לפני החג, אך בציור כמו שלך הרי לא היה לו פנאי לעשותו לפני המועד.
כמו כן יש לדון אם יש איסור כתיבה במחשב בחול המועד.
--
שוב התבוננתי: שמה שכתבתי שיש לדון אם יש איסור כתיב במחשב בחול המועד טעיתי בזה!
שהרי אוהב אוצר שאל אם נאסר מפאת שלא עשה אותו קודם המועד, וזה אינו נוגע כלל לעניין אם יש איסור לכתוב במחשב בחול המועד.

שומר קישואין
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 29, 2014 9:52 pm
מיקום: ירושלים

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

הודעהעל ידי שומר קישואין » ו' אפריל 04, 2014 2:22 pm

פשיטא שמותר, כיון שכיוון את העריכה של החבורה והכתיבה היא כלי בעלמא לעריכה

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

הודעהעל ידי מתיישב » ו' אפריל 04, 2014 3:54 pm

אחר העיון נראה בזה דהנה במ"ב תקמ"ה כתב דאם כיוון מלאכתו למועד אינו מועיל בזה דבר האבד וכדומה, והנה בהיתר כתיבת חידושי תורה מתירו שם המ"ב ס"ק מ"ז משום דבר האבד וז"ל ואם יתעכב בכתיבת החידושים שלמד בתוך המועד יצטרך ללמוד שנית מה שלמד כבר ולהזכיר מה שחידש מכבר וזה יבטלנו מלימוד חידושים אחרים באותה שעה ואין לך דבר האבד גדול מזה. ושפיר לכאו' הקשה הרב אוהב אוצר מאיזה טעם נתירו שהרי כיוון מלאכתו לחול המועד. ולא אמרינן בזה דבר האבוד.
וכדי להתירו צריך לומר או כפי שכתב קודמי.
או כפי מה שכתבתי בתגובה הראשונה שלי שכל האיסור של כייון היינו רק אם היה לו פנאי לעשותו בחול המועד והתעצל אך כאן הרי יש לו סיבה מדוע כיוון את מלאכתו לחול המועד.

או אפשר שלא אסרו כיוון מלאכתו ביום טוב אלא במלאכה ממש, ומה שאמרו כיוון מלאכתו אסור הכוונה בזה שאין בזה כל ההיתרים של מעשה הדיוט ודבר האבוד. אך אם כיוון לעשות מלאכתו בחול המועד כשאין בזה איסור מלאכה כגון לסדר בבנק דבר כל שהוא שאינו נחשב למלאכה על כגון דא לא אסרו אם כיוון מלאכתו במועד. ולפי"ז יש לחזור ולדון איזה איסור יש בכתיבה במחשב בחול המועד.
---
שוב מצאתי שהרב הרצוג ז"ל בשו"ת היכל יצחק אורח חיים סימן נו כבר דן בכעין זה.
כתיבה בחולו של מועד.
שאלה: אם מותר לכתוב בחוה"מ, לצורך מבחן.
תשובה: ב"ה ז' אדר, תשי"ג לכבוד ברית הסטודנטים הדתיים יבנה, הי"ו שלום וברכה.
כיוון מלאכתו במועד, לענין כתיבה חזקו עלי דבריכם להשיב לכם אם כתיבה אסורה עפ"י דין התורה. יעו"ש.

אוהב אוצר
הודעות: 2999
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ש' אפריל 05, 2014 11:51 pm

יש"כ לכותבים.
אני חייב להדגיש ששאלתי על כתיבה ממש ולא במחשב.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

הודעהעל ידי מ.ל. » א' אפריל 06, 2014 12:19 am

שו"ת מן השמים לרבי יעקב ממרויש, אות לב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים