מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' יולי 20, 2014 7:24 am

האם רק סגולה ונסתר, או יש גם טעם פשטי?
היכן מוזכר לראשונה לומר בסיום?
[ב"ק דף פ מוזכרים חמשת בניו, אחד מהם (רבי חייא) משום מה לא מוזכר ב"סיום", ועוד ששה מוזכרים]

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' יולי 20, 2014 8:43 am

גאולה בקרוב כתב:האם רק סגולה ונסתר, או יש גם טעם פשטי?
היכן מוזכר לראשונה לומר בסיום?
[ב"ק דף פ מוזכרים חמשת בניו, אחד מהם (רבי חייא) משום מה לא מוזכר ב"סיום", ועוד ששה מוזכרים]

איני יודע אם יענה על שאלתך, אבל בהערות הגרי"ש אלישיב מביא כמה פעמים בשם הרב מטעפליק שבכמה מקומות שיש בגמ' מחלוקת אמוראים בנוסחאות שונות, אמר רב פפא 'הלכך נימרינהו לתרווייהו' [כגון 'רופא כל בשר ומפליא לעשות'], וכוונתו הייתה לכבד את החכמים, לקיים דברי כל חכם. ולכן זכה שעשרת בניו יהיו תלמידי חכמים כדברי הגמ' במי שמכבד ת"ח. ולכן מזכירים כולם כשעושים יומא טבא לרבנן.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יולי 20, 2014 8:55 am

עי' בשיח השדה

ועי"ע במאמרו של הרב משה לייטר, ובספר אתקינו סעודתא
קבצים מצורפים
אתקינו סעודתא.pdf
(540.42 KiB) הורד 1267 פעמים
בשולי גליוני - לייטר.pdf
(3.11 MiB) הורד 612 פעמים
שיח השדה - הגר''ח.pdf
(327.87 KiB) הורד 484 פעמים

מבקש חכמה
הודעות: 1050
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי מבקש חכמה » א' יולי 20, 2014 12:30 pm

אהרן ארנד, הזכרת בני רב פפא בסיום הלימוד, סידרא, ה (תשמ"ט), עמ' 25-17

לוצאטי
הודעות: 710
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי לוצאטי » א' יולי 20, 2014 12:41 pm

יש תשובת גאון בספר האשכול

לוצאטי
הודעות: 710
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי לוצאטי » א' יולי 20, 2014 12:42 pm

יש תשובת גאון בספר האשכול,משם משמע שזו סגולה לאימון הזכרון.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 20, 2014 12:45 pm

יומא טבא לרבנן.PDF
(2.89 MiB) הורד 472 פעמים

יומא טבא לרבנן2.PDF
(276.55 KiB) הורד 318 פעמים

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי יורה_דעות » א' יולי 20, 2014 2:24 pm

מנהג אמירת בני ר"פ (המוזכר בש"ך יו"ד רמו' כז') קדמון מאד הוא וכבר נזכר בתשובת רב האי גאון, ומובא באשכול ה' ס"ת ס': "עסק י' [בני] רב פפא שמסדרין תלמידי חכמים שמותיהן כד מסיימי פרקים, אם הם בני רב פפא, ואם אביהם אחד או רבים, וסימנם שאומר ואתה את בריתי תשמור מאי פירושו. והשיב לאו כולם בני רב פפא גאון תלמידו של רבא הן, כי בנו של רב פפא אבא מר נקרא ומפורש בכתובות. ונראין כי בני שנים ושלשה הן. ויש מהן שקברותיהן על נהר פרת למעלה מגשרא דבבל, וקרובין הן לרב, כי יש מהן ששמע שמועות מן רב חסדא, ורב פפא גופו לא היה באותו זמן. וסמן ואתה את בריתי תשמור לא שמענו מעולם, אלא ודאי עשרה הם ויש להם סמן אחר שסדור בפי החכמים ותלמידיהם גדוליהם וצעיריהם, ואמרו כי יש בו קבלה להסיר שכחה, לפיכך כל זמן שאדם גורס פרק וחוזר עליו כמנהג דרגילין רבנן למימר נהדר מר עלה, הדרנא עלך, אומר אחר זה, הסימן, וזהו, חננא רמא ליה נהמא לאחוי אבא דבביה דאפיק לריכשיה סרהביה אדא לבי דרו. ואלו שמותיהן, חננא בר פפא, רמי בר פפא, נחמן בר פפא, אחא בר פפא, אבא מר בריה דרב פפא, רפרם בר פפא, רכיש בר פפא, סורחב בר פפא, אדא בר פפא, דרו בר פפא. ומקמי אדכורי בני רב פפא אמרי רבנן הכי, נהדר מר עלה, הדרנא עלך, ודעתן עלך, לא תתנשי". עכ"ל. הרי שהיה לרבנן סימן לזכור שמות כל בני ר"פ המובאים בגמ', כדי שלא להתבלבל בין אומרי השמועות, כדרך שנתנו סימן בין ר' מלכיא לר' מלכיו, וכיון שאומר אחרי לימודו סימן לדבר זה שיכול לבלבל התלמיד, הרי עושה סימן טוב נגד שכחה. ולפי זה עיקר חסר מן הספר שאנו אומרים שמות בני ר"פ אבל לא את הסימן לזכירתם, ומן הראוי היה לומר גם הסימן שהזכיר רב האי. ועי' ב"ק פ: (חב"ד בי"ח בח"ן סימן) אמר רבי אחא בר פפא משום רבי אבא בר פפא משום רבי אדא בר פפא, ואמרי לה: אמר ר' אבא בר פפא משום רבי חייא בר פפא משום רבי אחא בר פפא, ואמרי לה: אמר ר' אבא בר פפא משום רבי אחא בר פפא משום רבי חנינא בר פפא. הרי שהיו צריכים סימנים מרוב הבלבול בכיוצא בזה. וגם אולי יש לתקן השמות, בנוסח ההדרן מוזכרים בני רב פפא: חנינא, רמי, נחמן, אחאי, אבא מרי, רפרם, רכיש, סורחב, אדא, דרו. ובתלמוד מוזכרים כל השמות הללו מלבד אבא מרי. אלא שבמקום נחמן אי' נחום, במקום אחאי אחא. וכן שמות קרובים כמו אבא דשמא הוא שיבוש של אדא, וכן אחא. חננאל וחנין שמא הם שיבוש של חנינא. וכן יש בגמ' עוד שלשה בני רב פפא שאינם בהדרן: רבא, שמואל, יהודה.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' יולי 20, 2014 3:45 pm

יש"כ לכל העונים

אולי עצם הדבר שיש כאן ת"ח גדול עם עשרה בנים ת"ח גדולים, מה שלא פשוט כלל, וודאי קשור ליראת שמים והמידות הטובות הנלקחות מהלימוד, מזרז את גומרי המסכת לזכור את תכלית הלימוד, ולאפוקי מכל הסיבות המונעות מת"ח שיהיו בניהם ת"ח [שלזכרוני כעת, רובן בידי אדם, חוץ מ"כדי שלא יאמרו תורה ירושה להן"]

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הזכרת בני רב פפא בסיום מסכת- בקשת טעם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 20, 2014 6:28 pm

לא כל בני פפא הנזכרים הם בני רב פפא האמורא


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 455 אורחים