מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איה מקום דברי רש"י הללו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

איה מקום דברי רש"י הללו?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יולי 29, 2014 12:21 am

כתב במשנה ברורה סימן תקנד סק"מ,
אכן אם אירע ליל טבילתה בשבת זו הביא המ"א בשם השל"ה דיש לסמוך בזה על דעה הראשונה וטובלת ומשמשת ויש מחמירין גם בזה ועיין בח"א שכתב דכיון דבליל טבילה הוא מצות עונה יש לסמוך בזה על המתירין והרמ"א שכתב דנוהגין לאיסור היינו במקום שאין כאן מצות עונה משא"כ בליל טבילה, ע"ש בנ"א.

ובשער הציון סקמ"ו,
ועיין שם עוד שכתב דנראה לי דהוא הדין בבא מן הדרך יש להקל, שהרי אמרו בגמרא וסמכו על הפסוק לא תאנה וגו', שלא תבא מן הדרך ותמצא אשתך ספק נדה, ופירש רש"י שאז מתאוה לזיווג, ואם כן בודאי שגם האשה מתאוה, וכשתתאוה אז הוא מצות עונה וכו', והכל לפי מה שהוא אדם, עד כאן לשונו.

ולפלא, שבאמת אין דברי רש"י כאלו בשום מקום!

והנה בדבריו בב"מ (קז, א) שכתב דלא תמצא ספק נדה וכ"ש ודאי משמע דבאמת ישנה תאוה מיוחדת בבא מן הדרך, וזאת הברכה שלא יאונה לו שתהא נדה באותה שעה, אבל מדבריו בסנהדרין (קג, א) מבואר דמיירי דווקא בספק נדה 'ובשעה שאדם בא מן הדרך קשה לו כשימצא את אשתו ספק נדה יותר מנדה ודאית, שעל ספק הוא מיצר ויצרו תקפו ואומר טהורה היא, ועל חנם אני מונע', [ועי' ביד רמ"ה שם שמוסיף 'ואתה תאב לה מפני שיצר הרע מתגרה בך לבוא עליה מפני שהיא ספק ואין איסורה חמור בעיניך']. וצ"ע.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: איה מקום דברי רש"י הללו?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ג' יולי 29, 2014 8:59 am

נראה פשוט שכוונת האחרונים לדברי רש"י בסנהדרין שם, שתורף דבריו שכשאדם בא מן הדרך יצרו תוקפו, ועניין הספק, הכוונה שמפני שיצרו תוקפו (אחר שבא מן הדרך) לכן עלול להסית את עצמו שהספק הוא לחנם ואפשר להתעלם ממנו וכו', מה שאין כן אם הוא ודאי היה מונע עצמו למרות היצר. ואי לא תימא הכי מה בין זה לבין כל מציאות של ספק נדה.
ואפילו נרצה לדון שפשוטו של רש"י אתיא כיד רמ"ה דווקא, עדיין ברור שכך הבינו האחרונים הנ"ל את דברי רש"י. וע"ע בחכמת שלמה למהרש"ל בב"מ שם שמבואר זה ג"כ בדבריו ע"פ רש"י דסנהדרין (כמו שרמז המהרש"א שם), שתמה על מה שכתב רש"י בב"מ דכל שכן ודאי - ובאמת האחרונים תהו בזה - וכתב "לולא פה קדוש נראה לפרש דוקא ספק נדה, ומשום שיצרו תקיף בבואו מן הדרך שלא ימצא היתר להקל". והרי זה כמו שנתבאר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 272 אורחים