מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חת"ס: עבודת האדמה בארץ ישראל כהנחת תפילין

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

חת"ס: עבודת האדמה בארץ ישראל כהנחת תפילין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 21, 2014 6:19 pm

חתם סופר מסכת סוכה דף לו עמוד א
דומה לכושי תנן. שמעתי ממ"ו הפלא"ה זצ"ל בהא דפליגי רשב"י ור' ישמעאל ר"פ כיצד מברכין ומסקי' הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידם אמר הוא ז"ל שעשו כרשב"י ולא רשב"י ממש דודאי מי שכוונתו לשם ה' הבוחן מחשבותיו ויודע עשתונותיו בודאי יעלה בידו אלא הם עשו כרשב"י נדמו לו ולא בעצם תוכניותם ע"כ לא עלתה בידם ואמר היינו דאמרי הכא אתרוג הכושי היינו הצדיק המשונה במעשיו ככושי המשונה בעורו הוא כשר אך דומה לכושי שרוצה לדמות עצמו לרשב"י זה פסול כי לא עלתה בידו ע"כ דברי הרב ודפח"ח. מכאן ואילך תוספת דברי תלמידו הפעוט כמוני נלע"ד רבי ישמעאל נמי לא אמר מקרא ואספת דגנך אלא בא"י ורוב ישראל שרויין שהעבודה בקרקע גופה מצוה משום יישוב א"י ולהוציא פירותי' הקדושי' ועל זה ציותה התורה ואספת דגנך ובועז זורה גורן השעורי' הלילה משום מצוה וכאלו תאמר לא אניח תפילין מפני שאני עוסק בתורה ה"נ לא יאמר לא אאסוף דגני מפני עסק התורה ואפשר אפילו שארי אומניו' שיש בהם ישוב העולם הכל בכלל מצוה אבל כשאנו מפוזרי' בעו"ה בין או"ה וכל שמרבה העולם יישוב מוסיף עבודת ה' חורבן מודה ר"י לרשב"י וע"ז אנו סומכי' על ר' נהוראי במתני' סוף קידושין מניח אני כל אומניות שבעולם ואיני מלמד בני אלא תורה היינו בח"ל וכנ"ל והיינו דמחדש רבא באתרוג הכושי אפי' אינו נדמה אלא כושי ממש דהיינו רשב"י וחבריו האמתיים מ"מ הא לן והא להו לבני בבל כשר ולבני א"י פסול דבעי' יישוב א"י ע"י ישראל.

משנה שכיר - מועדים ארבעת המינים מעלת מלאכת עבודת הארץ הקדושה (לרבי יששכר שלמה ב"ר יצחק טייכטאל)
והדברים מבהילים כל רעיון, עד כמה הוקיר רבינו מלאכת יישוב הארץ, עד דקפסיק ותני שבארץ ישראל אסור לעשות כר' נהוראי וכרשב"י וחביריו ללמוד רק תורה ולנטוש את הארץ, אלא החיוב לעשות כר' ישמעאל, לעסוק ביישוב הארץ, מפני שזה גופא מצוה. והמשיל לזה - כאילו תאמר לא אניח תפילין מפני שאני עוסק בתורה, הכא נמי לא יאמר לא אאסוף דגני מפני עסק התורה. וכן בשאר אומניות שיש בהם יישוב העולם, הכל בכלל מצוה זו. שכך פסק ראש הפוסקים, מגדולי הפוסקים האחרונים, רבינו ה'חתם סופר', שנתקבלו פסקיו כמשה מפי הגבורה, ומאן ספין ומאן יהיר ומאן רקיע לזלזל בדבר שרבינו החת"ס הגביה ערכו כל כך למעלה ראש, עד שהשוה עבודת האדמה בארץ ישראל למצות עשה דתפילין שאדם הישראלי מניח בכל יום, ובלי מצות עשה דתפילין אינו בר ישראל כלל, והוא מן היורדים ואינם עולים, כמבואר בראש השנה [יז, א].

שו"ת ציץ אליעזר חלק ז סימן מח - קונ' אורחות המשפטים פרק יב
מסתבר, שדברי הח"ס מכוונים לאלה אשר מתעסקים ועושים חוליהם על טהרת הקדש ועוסקים בעבודת האדמה לשם שמים לשמו ולשמה, אבל הדברים כשלעצמם אשר משמיענו בזה הח"ס הרי נפלאים מאוד ומסולאים בפז ונדמה שחובב ציון גדול ביותר שבמציאות לפי המושג בדורנו, שהוא עם זה גם יהודי חרדי, לא היה מעיז להעלות על דעתו ומכל שכן להוציא מפיו דברים כאלה ועל אחת כמה להעלות על הכתב הגות לב מקוריים כאלה, לבוא ולומר, שאם אומר אדם בא"י לא אאסוף דגני מפני עסק התורה, שהרי זה דומה כמי שאומר לא אניח תפילין מפני שאני עוסק בתורה, מפני שהעבודה בקרקע גופה מצוה משום ישוב ארץ ישראל ולהוציא פירותיה הקדושים? ואם אנו שומעים בכל זאת כדברים האלה מפורש יוצאים בקדושה ובטהרה מפי הקנאי הגדול לוחם מלחמת ד' ביד חזקה בדור העבר ורבן של ישראל רבינו החתם סופר ז"ל, הרי יש בהם בהרבה לאין ערוך כדי להוסיף עוז ועצמה, עידוד ונוחם בידי אחינו החרדים לדבר ה' המתאגדים באגודות במטרה להאחז על אדמת הקודש לעבוד את אדמתה ולהוציא פרי הלולים.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חת"ס: עבודת האדמה בארץ ישראל כהנחת תפילין

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' אוגוסט 21, 2014 6:33 pm

ראה המאיר לארץ ח"ג מאמר קצר בענין זה
אעלה בעז"ה בהמשך בלנ"ד
מצ"ב
קבצים מצורפים
ישוב ארץ ישראל ולימוד תורה.pdf
(48.97 KiB) הורד 323 פעמים
נערך לאחרונה על ידי גאולה בקרוב ב ה' אוגוסט 21, 2014 8:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חת"ס: עבודת האדמה בארץ ישראל כהנחת תפילין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 21, 2014 6:35 pm

החת"ס מתכוין בהשואה לתפילין רק לענין שאין ת"ת פוטר מקיום המצוות כשא"א ע"י אחר, ולא לענין מעלת המצוה.
ובאמת גם על תפילין וגם על מצות ישוב א"י אמרו חז"ל ששקולות ככל המצוות, ואי"צ לדברי החת"ס.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: חת"ס: עבודת האדמה בארץ ישראל כהנחת תפילין

הודעהעל ידי צולניק » ה' אוגוסט 21, 2014 6:38 pm

מתחילה התבוננתי בדברי החת"ס שכתב שדבריו הם רק כאשר רוב ישראל על אדמתם [ולפ"ז אין זה שייך לימינו], אלא שבאמת הענין תמוה אם מצוות יישוב א"י הוא רק כאשר רוב ישראל על אדמתם, שו"ר בהמעיין [תמוז תשמ"ב] שעמדו בזה ולא העלו ישוב כה"צ.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חת"ס: עבודת האדמה בארץ ישראל כהנחת תפילין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 21, 2014 6:58 pm

החת"ס כתב עוד בענין בתורת משה שופטים.

תומ.GIF
תומ.GIF (41.62 KiB) נצפה 3640 פעמים

תומ 2.GIF
תומ 2.GIF (17.2 KiB) נצפה 3640 פעמים


לענ"ד נראה שמש"כ לעיל שרוב ישראל שרוין עליה, אי"ז תנאי ועכוב בעצם מצות ישוב א"י, ועיקר הכונה היא שרוב יושביה ישראל, ואין כבודה של א"י להביא גוים מרחוק לעבודת הארץ, וע"כ בעינן ישוב א"י ע"י ישראל, אך אי"ז מצוה שבגופו ממש.

עקביה
הודעות: 5504
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חת"ס: עבודת האדמה בארץ ישראל כהנחת תפילין

הודעהעל ידי עקביה » א' מאי 19, 2019 12:59 am

היות והשבת דיברתי עם מישהו על דברי החת"ס המובאים כאן, ונזכרתי שפעם, באשכול אחר, תמהתי קצת על דבריו, כעת, חיפשתי ומצאתי אשכול זה, ואעתיק לכאן את שאלותיי, אולי יש תקווה:


החת"ס אומר שבחו"ל ר"י מודה לרשב"י, וכפי שמפרש את טעם הדבר.
אבל מהגמ' (ברכות לה:) נראה שר"י מדבר אל האדם הרגיל, החייב לעבוד כדי להתפרנס, ולא משום ישוב א"י (כך משמע מדברי אביי ורבא שם). ורשב"י מדבר אל בעל ביטחון, שאינו חייב לעבוד לפרנסתו. וא"כ מאי שנא א"י מחו"ל?
ועוד, לפי החת"ס, מדוע רשב"י חולק על ר"י, הלא גם הוא מדבר על א"י.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 406 אורחים