מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר תפלות לכל השנה, אמסטרדם תכז

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עתניאל בן קנז
הודעות: 2255
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

סדר תפלות לכל השנה, אמסטרדם תכז

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' ספטמבר 29, 2014 8:07 pm

אני זקוק לסדר תפלות לכל השנה אמסטרדם שנת 'משיחנו יבא' = תכז.
האם נמצא באיזה מאגר דיגיטלי?


ובאם מישהו יכול להמציא לי צילום של עמ' מו שם. שם אמור להופיע תפילה או ברכה לנשים בשעת הדלקת הנרות. (משהו שמהוה מקור לתפילת 'רבון העולמים' שנאמרת בליל שבת).
בתודה.

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: סדר תפלות לכל השנה, אמסטרדם תכז

הודעהעל ידי מתעמק » ג' ספטמבר 30, 2014 9:46 pm

הגם שאין ביכלתי לעזור לך בדפוס מסויים זה, עכ"ז פטור בלא כלום אי אפשר. והוא, שמאחר שתפלת 'רבון כל העולמים' נדפסה ב'תיקוני שבת' שנים רבים לפני סדר תפלה הנ"ל. כך שאף אם היווה מקור ל"חלק" מתפלת רבון העולמים, מ"מ במקורי הדפוס שלפנינו היא מאוחרת. ואין נ"מ בזה אלא לראות נוסח המקורי של חלק מהתפלה (שחלקה האחר מסודר מתוך תפלת אשכנז 'משרתי א'ל תלוונו' שאמרוה לאחר יציאה מבית הכנסת לפני הנרות, שנמצא לפנינו רק בתוך 'לקט יושר'), וכיון שנוסח זה זהה בדפוסים שלאחרי תכ"ז, הרי אין גריעותא לדפוסים מאוחרים לעומת דפוס תכ"ז (שגם אינו מאוחרים אלא כדי ריחוק 'תיקוני שבת' מדפוס תכ"ז).
לזאת אציין ג' מקומות שמצאתי לע"ע (בעזרת החיפוש בהיברו).
סידור שערי שמים, אמ"ד תעז - כתפלת אנשים אחר יציאה מביהכ"נ (שם כבר נדפס סדר תיקוני שבת עם נוסח 'רבון כל העולמים' המלא, ולאחר 'אשת חיל' נדפס גם זה בלי ניקוד)
ברכת המזון ותחינות, אמ"ד תפג - כתחינה לנשים בעת הדלה"נ (עם ציור להמחיש פרט זה)
ברכת המזון ותחינות, פפד"מ תפז - כנ"ל
ובדרך אגב (ובכוונה), בסדר 'תיקוני שבת' בדפוס ראשון המצוי באוצר, קרקא שעב, נוסח 'רבון כל העולמים' "והעדתי וכו' ושניתי ואשלש", כנוסח שחידש בסידור ישועות ישראל' כשלש מאות שנה אחר זה (והיה שתפסו עליו בזה, וביארו הנוסח המצוי בידנו). וכן הוא אכן בנוסח תפלת 'משרתי א'ל עליון' המקורי שב'לקט יושר'. אך בכל הדפוסים אחר זה כבר נדפס "ואעיד וכו' ואשנה ואשלש".
ואגב דאגב, בנוסח 'משרתי א'ל תלוונו' הנזכר, מסיים "ואתפלפל בדתי", במקום "ואתפלל כדת". ובזכרוני שהג"ר אלחנן היילפרין שליט"א מלונדון, באחד מספרי 'יפה שיחתן' ו'שיחתן של עבדי אבות', ציין לנוסח קדמון זה כמקור למנהג אדמו"ר בעל שפע חיים להגיד דברי תורה בדרך פלפול בליל שב"ק.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2255
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סדר תפלות לכל השנה, אמסטרדם תכז

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' אוקטובר 19, 2014 1:51 pm

תודה רבה!!!
עזרתי לי מאד!!!


[חפשתי צילום של החוליה החסרה (לאו דוקא בסדר השנים), מן ה'ברכה', שברכו הנשים בשעת הדלקת הנרות (נדפס במחזור מעגלי צדק לערב ראש השנה), עד לתפילה לאחר יציאה מבית הכנסת (היינו כמובא בסידור שערי שמים). והוא תפילה לנשים בשעת הדלקת הנרות (בלא נוסח ברכה)].

וביתר ביאור. תפילת רבון העולמים, כפי שנראה, מורכב מתפילת 'משרתי', שהזכרת. ומנוסח הברכה להדלקת הנרות.
אנוכי חפשתי אודות הברכה להדלקת הנרות הנ"ל, לראות כיצד התגלגלה מברכה (בשם ומלכות!) לתפילה, וכן עברה משעת הדלקת הנרות, לאמרה אחר יציאה מבית הכנסת (אצל הנרות?).
כנזכר, נוסח הברכה בשם ומלכות, מובא במחזור מעגלי צדק.
והתפילה לאחר יציאה מבית הכנסת, מובא בסידור שערי שמים.
וכעת השלמת לי, את החוליא החסרה.

ושוב תודה.

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: סדר תפלות לכל השנה, אמסטרדם תכז

הודעהעל ידי מתעמק » ג' אוקטובר 21, 2014 7:28 am

סדר החוליות לא נהירין לי, אולי יואיל מר לבארני
סידור עמודי שמים לא נראה למנותו כחלק מהחוליות, שהרי נוסח רבון העולמים המשולב נדפס קודם לה בלכה"פ מאה שנה, כלומר בסדר תיקוני שבת הנדפס בקרקא שע"ב, וכנראה כבר היה כן בדפוסה הראשון בוויניציאה שנת שנ"ו. ועם שמודינא שאפשר למנות את הברכונים הנזכרים לעיל, מאחר שמהוים לכל הפחות נוסח עצמאי ומקורי, אבל סידור השל"ה שהמסדר ומדפיס הוסיף את תפלה הנ"ל רק באופן המוכיח שנעשה רק להפיס לב הרגילים בה (אחר תיקוני שבת עם רבון עולמים המלא, ובלי ניקוד, ותחת כותרת "יש אנשים וכו'"), לא נראה לדייק ממה שלא כתב מפורש שנאמר בעת הדלקת הנרות, שמשום זה יווכח שמתעד מנהג נוסף שגם התחינה בנוסח זו נאמרה לאחר יציאה מבית הכנסת. יתכן אבל אין הכרח. (מאידך יצויין שיש שלשה שינויי נוסח בסידור שער השמים, בריש התפלה 'בבואכם לשלום' במקום 'בבואכם בשלום', קרוב לסוף התחנה 'ותן בי יצר טוב "לעבדך" באהבה וביראה', בסיום התחנה 'כי אתה המלך "הכבוד" אמן סלה').
כמו כן במחזור סביוניטה ('מעגלי צדק'), לערב ראש השנה, עמוד רכג, אכן מופיע נוסח דומה עם פתיחה 'בא"י אמ"ה אדון השלום', אך לא לפני הדלקת הנרות, אלא כחלק מתפלה הנאמרת על הקברות. נכון שהדמיון למבנה התפלה מפליא, מה גם הפסקא "תזכני לקבל שבתות וכו'", אך סוף סוף אין כאן חוליא החסירה, אלא לכל היותר חוליא נוספת ועדיין כמה חוליות חסירות. ובאמת לולא איזכור נוסח "ברכת" הנרות לאחר יציאה מביה"כ בשו"ת מהר"ם מינץ ומובא במג"א סימן רס"ג, לא היתה אף אפשרות לקשר בין הדברים מחמת גודל ריחוקם. (היש אפשרות לחוליא נוספת, שאמרו נוסחאות אלו המיוחדים לביה"ק גם בעת הדלקת נר נשמה ביו"ט שמזכירים נשמות, או אפילו בשבתות כנודע המנהג הקדום המובא בפוסקים להזכיר נשמות כל שנה הראשונה?).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 112 אורחים