מה שנכון נכון כתב:גם גוי יכול, אך כשלב ראשון בביצוע מה שכתב הרמב"ם עליו להתגייר. ועיקר חידוש הרמב"ם הוא רק שאין צורך בתנאים מיוחדים התלויים בלידה לשבט מסוים.
אשר יעשה אותם היה רבי ירמיה אומר אתה אומר מנין אפילו גוי ועושה את התורה הרי הוא ככ"ג תלמוד לומר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, וכן הוא אומר וזאת תורת הכהנים והלויים וישראל לא נאמר כאן אלא וזאת תורת האדם ה' אלהים (ה' אלהים), וכן הוא אומר פתחו שערים ויבא כהנים ולויים וישראלים לא נאמר אלא ויבא גוי צדיק שומר אמונים, וכן הוא אומר זה השער לה' כהנים לווים וישראלים לא נאמר אלא צדיקים יבאו בו, וכן הוא אומר רננו כהנים לויים ישראלים לא נאמר כאן אלא רננו צדיקים בה', וכן הוא אומר הטיבה ה' לכהנים ללויים לישראלים לא נאמר כאן אלא הטיבה ה' לטובים, הא אפי' גוי ועושה את התורה הרי הוא ככהן גדול
אוצר החכמה כתב:להפך זו ההנחה הפשוטה שאפילו גוי אם יעשה את המעשים הראויים יבדל להתקדש וברור שהתגיירותו היא העניין. וכגון אונקלוס ושמעיה ואבטליון שגדלה מעלתם על מעלת הכה"ג כמבואר בגמרא וזה בדיוק ההגדרה שהם נבדלים להיות קדש קדשים.
מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ בין ישראל בין גוי בין איש בין אשה בין עבד ובין שפחה הכל לפי המעשה שהוא עושה כך רוח הקודש שורה עליו
ואמנם מסמיכות המאמרים בגמ' שם אפשר ללמוד דאיירי דוקא בסתרי תורה, (ולא כלישנא דגמ' "אין מוסרים דברי תורה לגוי"), אבל איך ילפי' מקרא דמגיד דבריו לאסור דוקא לימוד סתרי תורה לגוי.אין מוסרין סתרי תורה אלא לאדם הגון ואין מוסרין סתרי תורה לגוי והוא מי שעובד לאלילים ולצבא השמים שמאחר שהוא כופר בעיקר היאך אנו מלמדין אותו תורה ועל זה נאמר מגיד דבריו ליעקב וכו' לא עשה כן לכל גוי
האם כוונתו לחלק בין נוצרים למוסלמים, ומהו הנימוק של כמה מהם שחזרו למוטב להתיר את האיסור הנ"ל.ויכול ללמד המצות לנוצרים והשכר והעונש כי יש כמה מהם שחזרו למוטב דהם אומרים ומודים כי תורתינו זאת היא מן השמים היא הנתונה לנו על יד משה רבינו ע"ה והיא כתובה אצלם בשלימותה אך לפעמים יגלו פנים שאינם כהלכה וכמה מהם הם חוזרים למוטב ואין בזה מכשול לישראל
עושה חדשות כתב:דברי הר"מ הידועים סוף הל' שמיטה ויובל: ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי.
קשה לנטות מכך ש"כל איש ואיש מכל באי העולם" זה כולל גם גויים.
וראיתי שכבר עמדו בזה, ויש שציינו לדברי חז"ל שאמרו גוי העוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול.
ומצו"ב ד' הגר"ה זאקס זצ"ל בהספדו על הגרמ"ש שפירא זצ"ל, שם פי' דברי חז"ל הנ"ל באופ"א מהמקובל.
אמנם דברי הר"מ נשארו כשהיו, ואם כן, הרי לכם גוי שנתקדש קדש קדשים.
גם זו לטובה כתב:היכן מוזכר ברמב"ם לימוד תורה?
ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את ה' לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים שנאמר (דברים לג-י) ''יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל''. לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן. אלא הם חיל השם שנאמר (דברים לג-יא) ''ברך ה' חילו''. והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר (במדבר יח-כ) ''אני חלקך ונחלתך'':
בברכה המשולשת כתב:יעויין ספר חסידים (מק"נ) תתרכא
עושה חדשות כתב:מן הראוי להזכיר באשכול זה את ד' הרמב"ם באיגרתו, כדלהלן -
גם זו לטובה כתב:עושה חדשות כתב:דברי הר"מ הידועים סוף הל' שמיטה ויובל: ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי.
קשה לנטות מכך ש"כל איש ואיש מכל באי העולם" זה כולל גם גויים.
וראיתי שכבר עמדו בזה, ויש שציינו לדברי חז"ל שאמרו גוי העוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול.
ומצו"ב ד' הגר"ה זאקס זצ"ל בהספדו על הגרמ"ש שפירא זצ"ל, שם פי' דברי חז"ל הנ"ל באופ"א מהמקובל.
אמנם דברי הר"מ נשארו כשהיו, ואם כן, הרי לכם גוי שנתקדש קדש קדשים.
היכן מוזכר ברמב"ם לימוד תורה?
ועניני ארבעה פרקים אלו שבחמש מצות האלו הם שחכמים הראשונים קוראין אותו פרדס כמו שאמרו ארבעה נכנסו לפרדס ואף על פי שגדולי ישראל היו וחכמים גדולים היו לא כולם היה בהן כח לידע ולהשיג כל הדברים על בוריין ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות ואע"פ שדברים אלו דבר קטן קראו אותן חכמים שהרי אמרו חכמים דבר גדול מעשה מרכבה ודבר קטן הוויות דאביי ורבא אעפ"כ ראויין הן להקדימן שהן מיישבין דעתו של אדם תחלה ועוד שהם הטובה הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה כדי לנחול חיי העולם הבא ואפשר שידעם הכל קטן וגדול איש ואשה בעל לב רחב ובעל לב קצר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 236 אורחים