מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גוי קודש הקדשים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 06, 2015 8:19 pm

דברי הר"מ הידועים סוף הל' שמיטה ויובל: ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי.

קשה לנטות מכך ש"כל איש ואיש מכל באי העולם" זה כולל גם גויים.

וראיתי שכבר עמדו בזה, ויש שציינו לדברי חז"ל שאמרו גוי העוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול.

ומצו"ב ד' הגר"ה זאקס זצ"ל בהספדו על הגרמ"ש שפירא זצ"ל, שם פי' דברי חז"ל הנ"ל באופ"א מהמקובל.

אמנם דברי הר"מ נשארו כשהיו, ואם כן, הרי לכם גוי שנתקדש קדש קדשים.
קבצים מצורפים
מתוך הספד רה''ז על רמש''ש.docx
(99.68 KiB) הורד 239 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11816
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 06, 2015 8:26 pm

גם גוי יכול, אך כשלב ראשון בביצוע מה שכתב הרמב"ם עליו להתגייר. ועיקר חידוש הרמב"ם הוא רק שאין צורך בתנאים מיוחדים התלויים בלידה לשבט מסוים.

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 27, 2015 12:59 am


יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי יגאל10 » א' ינואר 03, 2016 3:50 pm

מה שנכון נכון כתב:גם גוי יכול, אך כשלב ראשון בביצוע מה שכתב הרמב"ם עליו להתגייר. ועיקר חידוש הרמב"ם הוא רק שאין צורך בתנאים מיוחדים התלויים בלידה לשבט מסוים.


קצת פלא להניח כך, בפשטות

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ינואר 03, 2016 4:14 pm

להפך זו ההנחה הפשוטה שאפילו גוי אם יעשה את המעשים הראויים יבדל להתקדש וברור שהתגיירותו היא העניין. וכגון אונקלוס ושמעיה ואבטליון שגדלה מעלתם על מעלת הכה"ג כמבואר בגמרא וזה בדיוק ההגדרה שהם נבדלים להיות קדש קדשים.

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 02, 2016 10:11 pm

לענין המובא לעיל מהגר"ה זאקס שהאריך בד' הזוהר דגרסי' התם גוי העוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול עם הארץ, ראיתי כעת בכללי המצוות להר"י ג'יקטלייא שגם הביא כך את המימרא, ז"ל "בוא וראה כמה הוא כח המצות גדול שאפילו גוי ועוסק בתורת שבע מצות שלו הרי הוא ככהן גדול עם הארץ, דגרסינן בפרק ארבע מיתות (סנהדרין נט א) היה ר"מ אומר מנין שאפילו גוי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול עם הארץ שנאמר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, כהנים לויים וישראל לא נאמר אלא אדם הא למדת שאפילו גוי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול, התם בשבע מצות דידהו".
דבר נוסף ראיתי בהקד' סמ"ק, ז"ל "גוי שעוסק בתורה פי' וכן במצות הרי הוא ככהן גדול להחיותו ולגדלו מכל שאר אחיו הגוי' כמו הכהן הגדול שיש לגדלו משאר אחיו הכהנים".

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 28, 2016 8:51 pm

ז"ל הספרא פ' אחרי מות -
אשר יעשה אותם היה רבי ירמיה אומר אתה אומר מנין אפילו גוי ועושה את התורה הרי הוא ככ"ג תלמוד לומר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, וכן הוא אומר וזאת תורת הכהנים והלויים וישראל לא נאמר כאן אלא וזאת תורת האדם ה' אלהים (ה' אלהים), וכן הוא אומר פתחו שערים ויבא כהנים ולויים וישראלים לא נאמר אלא ויבא גוי צדיק שומר אמונים, וכן הוא אומר זה השער לה' כהנים לווים וישראלים לא נאמר אלא צדיקים יבאו בו, וכן הוא אומר רננו כהנים לויים ישראלים לא נאמר כאן אלא רננו צדיקים בה', וכן הוא אומר הטיבה ה' לכהנים ללויים לישראלים לא נאמר כאן אלא הטיבה ה' לטובים, הא אפי' גוי ועושה את התורה הרי הוא ככהן גדול

אז רננו צדיקים וכו' וכן צדיקים יבואו וכו' אזיל גם על גויים. האם הרה"ג משנ"נ ואוצה"ח יבארו הכל אחרי הגירות?

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 29, 2016 1:50 pm

מנחם קלנר בנה שיטתו על הרמב"ם הזה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11816
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 29, 2016 2:53 pm

"טובים" ו"צדיקים" לחוד, ו"נתקדש קודש קדשים" לחוד. וכשם שגם המעשים שמדבר עליהם הרמב"ם הם יותר מאשר "עושה את התורה".
וככה"ג הוא בלא"ה לאו דוקא אלא לשון גוזמא כמ"ש השטמ"ק בב"ק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מרץ 29, 2016 4:54 pm

מי זה מנחם קלנר ומה היא שיטתו?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מרץ 29, 2016 4:58 pm

אוצר החכמה כתב:להפך זו ההנחה הפשוטה שאפילו גוי אם יעשה את המעשים הראויים יבדל להתקדש וברור שהתגיירותו היא העניין. וכגון אונקלוס ושמעיה ואבטליון שגדלה מעלתם על מעלת הכה"ג כמבואר בגמרא וזה בדיוק ההגדרה שהם נבדלים להיות קדש קדשים.

אמת, ודברי משנ"נ הרי הם נ' כדרכו

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' מרץ 29, 2016 5:42 pm

נהניתי מאד מהביאור של הרב מה שנכון. מנחם קלנר הוא סגנון שברוך ה' לא פופולרי בפורום הזה.

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 30, 2016 11:30 pm

תנא דבי אליהו פ"ט -
מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ בין ישראל בין גוי בין איש בין אשה בין עבד ובין שפחה הכל לפי המעשה שהוא עושה כך רוח הקודש שורה עליו

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 22, 2016 11:19 pm

ב' שאילות לגבי האיסור ללמד תורה לגוי, (והאיסור של הגוי ללמוד).
~ז"ל המאירי בחגיגה יג. -
אין מוסרין סתרי תורה אלא לאדם הגון ואין מוסרין סתרי תורה לגוי והוא מי שעובד לאלילים ולצבא השמים שמאחר שהוא כופר בעיקר היאך אנו מלמדין אותו תורה ועל זה נאמר מגיד דבריו ליעקב וכו' לא עשה כן לכל גוי
ואמנם מסמיכות המאמרים בגמ' שם אפשר ללמוד דאיירי דוקא בסתרי תורה, (ולא כלישנא דגמ' "אין מוסרים דברי תורה לגוי"), אבל איך ילפי' מקרא דמגיד דבריו לאסור דוקא לימוד סתרי תורה לגוי.


~ז"ל הרמב"ם בפאה"ד סי' נ -
ויכול ללמד המצות לנוצרים והשכר והעונש כי יש כמה מהם שחזרו למוטב דהם אומרים ומודים כי תורתינו זאת היא מן השמים היא הנתונה לנו על יד משה רבינו ע"ה והיא כתובה אצלם בשלימותה אך לפעמים יגלו פנים שאינם כהלכה וכמה מהם הם חוזרים למוטב ואין בזה מכשול לישראל
האם כוונתו לחלק בין נוצרים למוסלמים, ומהו הנימוק של כמה מהם שחזרו למוטב להתיר את האיסור הנ"ל.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' מאי 31, 2016 1:08 am

עושה חדשות כתב:דברי הר"מ הידועים סוף הל' שמיטה ויובל: ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי.

קשה לנטות מכך ש"כל איש ואיש מכל באי העולם" זה כולל גם גויים.

וראיתי שכבר עמדו בזה, ויש שציינו לדברי חז"ל שאמרו גוי העוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול.

ומצו"ב ד' הגר"ה זאקס זצ"ל בהספדו על הגרמ"ש שפירא זצ"ל, שם פי' דברי חז"ל הנ"ל באופ"א מהמקובל.

אמנם דברי הר"מ נשארו כשהיו, ואם כן, הרי לכם גוי שנתקדש קדש קדשים.


היכן מוזכר ברמב"ם לימוד תורה?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מאי 31, 2016 11:13 am

גם זו לטובה כתב:היכן מוזכר ברמב"ם לימוד תורה?

מוזכרת הרבצת תורה.
בהלכה הקודמת (י"ב) העוסקת בשבט לוי כתוב:
ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את ה' לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים שנאמר (דברים לג-י) ''יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל''. לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן. אלא הם חיל השם שנאמר (דברים לג-יא) ''ברך ה' חילו''. והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר (במדבר יח-כ) ''אני חלקך ונחלתך'':

וההלכה הבאה ממשיכה ולא שבט לוי בלבד וכו'.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' יוני 01, 2016 1:42 am

חשבתי ע"כ, אולם לכ' אינו מוכרח כלל ולא נראה כן מלשון הי"ג, ויותר נראה שאכן בשבט לוי זה היה תפקידם, אבל יתכן גם אחרת. [מה גם שאפשר ללמד דרכי יושר וצדק אמונה באלוקים וכו' ]

בברכה המשולשת
הודעות: 14302
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 01, 2016 11:51 am

יעויין ספר חסידים (מק"נ) תתרכא

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 01, 2016 9:23 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין ספר חסידים (מק"נ) תתרכא

דבריו שם הם ציטוט מהמובא לעיל כאן - viewtopic.php?f=7&t=24175&p=281008#p270319

בברכה המשולשת
הודעות: 14302
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 01, 2016 9:24 pm

נכון, לא שמתי לב.
ויעויין בפירוש משנת אברהם על ס"ח שם

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 20, 2016 9:42 pm

מן הראוי להזכיר באשכול זה את ד' הרמב"ם באיגרתו, כדלהלן -
אגרת הרמב''ם.png
אגרת הרמב''ם.png (82.93 KiB) נצפה 5563 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11816
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 21, 2016 12:12 am

עושה חדשות כתב:מן הראוי להזכיר באשכול זה את ד' הרמב"ם באיגרתו, כדלהלן -
אגרת הרמב''ם.png

על הפקפוקים ביחוס אגרת זו לרמב"ם ראה במהדורת שילת עמ' תרעג.

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 27, 2016 9:30 pm

יש דין 'כבוד התורה' בגוי שעוסק בתורה?
ובאשה שעוסקת בתורה?
ובעבד?

על עבד אולי יש להביא ראיה, דהנה התוס' בשבועות לח: כ' "האי דיינא דאשבע בתפלין כו' - ואף על גב שהשביע אברהם את אליעזר במילה הא אמרינן בסמוך דתלמיד חכם לכתחלה בתפלין", וטעם הדבר דת"ח שאני כ' רש"י שם "ת"ח - די לו לכתחלה בתפלין מפני כבודו". הרי דלגבי אליעזר היה דין של 'כבודו'.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי סעדיה » ש' דצמבר 03, 2016 8:18 pm

גם זו לטובה כתב:
עושה חדשות כתב:דברי הר"מ הידועים סוף הל' שמיטה ויובל: ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי.

קשה לנטות מכך ש"כל איש ואיש מכל באי העולם" זה כולל גם גויים.

וראיתי שכבר עמדו בזה, ויש שציינו לדברי חז"ל שאמרו גוי העוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול.

ומצו"ב ד' הגר"ה זאקס זצ"ל בהספדו על הגרמ"ש שפירא זצ"ל, שם פי' דברי חז"ל הנ"ל באופ"א מהמקובל.

אמנם דברי הר"מ נשארו כשהיו, ואם כן, הרי לכם גוי שנתקדש קדש קדשים.


היכן מוזכר ברמב"ם לימוד תורה?
קבצים מצורפים
הגרמד.PDF
(128.72 KiB) הורד 308 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' דצמבר 03, 2016 8:30 pm

זה עדיין לא סותר לדברי הרב משנ"נ.
בודאי שזה קאי גם על עכו"ם, אבל ברור שעכו"ם שמעוניין להיות קודש קדשים, חלק מהתהליך הוא להתגייר.
וכי מה שייך אחרת, שהוא מעוניין להבדל ולדעת את ה' וכו' אבל אינו מעוניין ביהדות?

דרומי
הודעות: 9193
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 08, 2021 9:52 pm

דיון מפורט בלשון הרמב"ם בהלכה זו
קבצים מצורפים
יב תמוז- 'לא שבט לוי '.pdf
(366.4 KiB) הורד 108 פעמים

פולסברג
הודעות: 1772
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: גוי קודש הקדשים

הודעהעל ידי פולסברג » ו' מרץ 11, 2022 1:29 am

הל' יסודה''ת ד יג
ועניני ארבעה פרקים אלו שבחמש מצות האלו הם שחכמים הראשונים קוראין אותו פרדס כמו שאמרו ארבעה נכנסו לפרדס ואף על פי שגדולי ישראל היו וחכמים גדולים היו לא כולם היה בהן כח לידע ולהשיג כל הדברים על בוריין ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות ואע"פ שדברים אלו דבר קטן קראו אותן חכמים שהרי אמרו חכמים דבר גדול מעשה מרכבה ודבר קטן הוויות דאביי ורבא אעפ"כ ראויין הן להקדימן שהן מיישבין דעתו של אדם תחלה ועוד שהם הטובה הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה כדי לנחול חיי העולם הבא ואפשר שידעם הכל קטן וגדול איש ואשה בעל לב רחב ובעל לב קצר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 236 אורחים