מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד מברכין על הטבילות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

כיצד מברכין על הטבילות?

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' דצמבר 10, 2015 2:10 am

אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?

שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
1 תברך שני ברכות.
2 תברך על טבילה סתם.
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ב' נובמבר 02, 2020 6:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: שיפור הכותרת

תוכן
הודעות: 6336
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי תוכן » ה' דצמבר 10, 2015 10:43 am

נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?

שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
...
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.


אישתמיטתיה גמרא מפורשת ברכות מ"ט א': וטעמא מאי אין חותמין בשתים, לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' דצמבר 10, 2015 3:07 pm

תוכן כתב:
נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?

שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
...
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.


אישתמיטתיה גמרא מפורשת ברכות מ"ט א': וטעמא מאי אין חותמין בשתים, לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות.

כמובן אבל זה מעניין אחד ויש הרבה ברכות כאלה

עתניאל בן קנז
הודעות: 2259
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' דצמבר 13, 2015 2:01 pm

תוכן כתב:
נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?

שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
...
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.


אישתמיטתיה גמרא מפורשת ברכות מ"ט א': וטעמא מאי אין חותמין בשתים, לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות.



אולי אישתמיטתיה מיניה דמר המקורות דלקמן....

דמצאנו (ראה טוש"ע או"ח רח, י) לגבי מי שאכל הן ה' מיני דגן, והן פירות מז' המינים, דכולל בברכה אחת ב' הנוסחאות, הן 'על המחיה', והן 'על העץ'. ואין כאן שום שינוי ממטבע שטבעו, חכמים שהם שטבעו ב' הנוסחאות והוא כוללם כאחד.
וכן כגון המובא ברמב"ם (הלכות מעשר א, טז) "המפריש מעשר זה מברך תחלה כדרך שמברכין על המצות וכן מברך על מעשר שני ועל מעשר עני ועל מעשר מן המעשר מברך על כל אחד בפני עצמו, ואם הפריש הכל זה אחר זה מיד ולא סח ביניהן כוללן בברכה אחת ומברך להפריש תרומות ומעשרות".
וכן פסק ג"כ במ"ב (תרנא שעה"צ עא), לגבי מי שנוטל ג' מינים - אתרוג, הדס וערבה, לאחר שנטל הלולב בפנ"ע, ובאופן שצריך לברך עליהם בנפרד (שהפסיק בין נטילת לולב לנטילת שאר מינים), שאף שעל כל מין יש ברכה נפרדת [כלומר אם נוטל כל מין בפנ"ע, והפסיק בין מין למין, יש לברך על כל מין ברכה בפנ"ע, על נטילת הדס, על נטילת ערבה, על נטילת אתרוג]. מ"מ כאשר נוטל את כל ג' המינים כאחד מברך ברכה אחת "על נטילת הדס ערבה ואתרוג". עיי"ש.

תוכן
הודעות: 6336
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 13, 2015 2:02 pm

טבילת אשה וטבילת כלים הן טבילות שונות במהותן, ולא שייך לנידונים הנ"ל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2259
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' דצמבר 13, 2015 2:45 pm

תוכן כתב:טבילת אשה וטבילת כלים הן טבילות שונות במהותן, ולא שייך לנידונים הנ"ל.


כמובן שיש לדון בענין. האם הפרשת ב' סוגי מעשרות אינם שונים במהותם. ומדוע טבילה להסיר הטומאה, שונה 'במהותה' בטבילת אדם מטבילת כלים.

לא באתי להכריע בנדון כלל, וכפי שהובא בפתח האשכול, שישנם ג' שיטות בין הפוסקים. ואם דעתו דמר נוטה כאחד השיטות, יפה והגון הוא.

כל כוונת הדברים היתה נגד הנחרצות, שהסוברים לכלול הכל בברכה אחת טועים בדבר משנה, ושכחו גמרא מפורשת, ולכן ציינתי שאין הדברים פשוטים, ויש גם סברא נגדית.
ואדרבה יבואו תלמידי חכמים ויביאו ראיות לכאן ולכאן.

תוכן
הודעות: 6336
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 13, 2015 2:54 pm

עתניאל בן קנז כתב:
תוכן כתב:טבילת אשה וטבילת כלים הן טבילות שונות במהותן, ולא שייך לנידונים הנ"ל.


כמובן שיש לדון בענין. האם הפרשת ב' סוגי מעשרות אינם שונים במהותם. ומדוע טבילה להסיר הטומאה, שונה 'במהותה' בטבילת אדם מטבילת כלים.



הפרשת מעשרות הכל נכנס תחת הגדרה אחת של הפרשה משלו למען הכהן או הלוי או העני, משא"כ טבילת אשה להעלות מטומאת נדה וטבילת כלים להעלותן מטומאת גוי לקדושת ישראל, לכאורה שונים במהותם.

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

מתי מברכים 'אשר קדשנו במצוותיו וצונו על הטבילות'?

הודעהעל ידי לענין » ה' מאי 24, 2018 3:24 pm

כתב המהר"ם די בוטון (סי' ל"ח. והובא בכנסת הגדולה, ובאליה רבה, וברבי עקיבא איגר ובמשנה ברורה)
שהמערב עירובי תבשילין ועירובי חצירות בבת אחת, מברך 'אקב"ו על מצות עירובין', ודימה זה הכנה"ג למפריש כמה תרומות ומעשרות שאינו מברך 'להפריש תרומה', אלא 'להפריש תרומות ומעשרות'.

ולפ"ז יש לדון באשה שלוקחת אתה כלי למקוה, האם מברכת 'על הטבילות' בדומה ל'על מצות עירובין', או דמברכת רק 'על הטבילה' לפטור את שתי הטבילות.

ובדרך אגב, איזו טבילה תקדים קודם, את שלה או את של הכלי?

עזריאל ברגר
הודעות: 13493
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מתי מברכים 'אשר קדשנו במצוותיו וצונו על הטבילות'?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 24, 2018 6:42 pm

א. לפענ"ד לא כדאי לערב את הטבילות כאחד, גם מצד היסח הדעת וחשש חציצה וכיו"ב.
ב. טבילתה היא בד"כ דאורייתא וטבילת הכלי מחלוקת, ומקודש קודם, ולכן תטבול בעצמה לפני הכלי (משא"כ טבילת גברים שבזמננו שטובלים לקדושה יתרה - טבילת הכלי קודמת).
ג. מ"ע דטבילה היא מצווה אחת במנין המצוות להרמב"ם, ושם טבילה אחד הוא, ולכן נלפענ"ד שאם טובלת ומטבילה כאחד - תברך "על הטבילה".

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 02, 2018 1:53 pm

כנגד חילוקו של הרב תוכן יש להעיר מדברי המשנה ברורה שמביא מהר"ם די בוטון שיש לכלול ברכת עירובי חצרות עם עירובי תבשילין, הגם שהם חלוקים במהותם לא פחות מטבילת נדה וכלים.

דרומי
הודעות: 9290
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 02, 2018 3:19 pm

איני יודע למה החלטת שעירובים שונים במהותם יותר מאשר טבילת אשה וכלים.

לכאורה, העירובים שניהם יוצרים איזו חלות על האדם ומאפשרים לו לעשות דבר שלא היה יכול לעשות בלעדיהם, ויש מקום לחבר ביניהם, ואילו טבילת אשה וטבילת כלים הם נפרדים לגמרי - אצל האשה מדובר על טהרה סובייקטיבית של עצמה (כלפי בעלה), ואילו אצל הכלי מדובר על טהרה אובייקטיבית של הכלי (לכולי עלמא).

ולענ"ד אין ספק שאין לחבר ביניהם כלל וכלל, ויש לברך על כ"א בפ"ע.

[להמחיש עוד את ההבדל: לגבי טומאת אשה יש דיעות שאסור לה לעמוד בטומאתה ומצוה חיובית עליה להיטהר מהר ככל האפשר, דבר שאינו קיים בטבילת כלים ככל הידוע לי].

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 02, 2018 11:11 pm

לא ברורה כוונת כבודו
כמו שאתה משוה בין העירובין כי הם 'יוצרים איזו חלות על האדם', תוכל גם לומר בטבילת אשה וכלים שהם 'יוצרים עליהם חלות של טהרה'.
ואם נחית מר לחלק ביניהם (שלא ברור מה כוונתו. טהרת נדה אינה דוקא לבעלה, אלא לכל העולם. עד עכשיו היו עוברים עליה באיסור נדה, ומעכשיו רק באיסור אשת איש), הרי שהרבה יותר (או לפחות במידה שוה) אפשר לחלק בין עירוב שהגדרתו לומר שהתחלתי כבר לבשל לבין עירוב שאומר שכל בני החצר דירתם כאחד.

מי שיאמר שחובה על האשה לטבול מדין מצוה חיובית (למה זה לא גם בפנויה?), יאמר כן גם בטבילת כלים.

דרומי
הודעות: 9290
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 02, 2018 11:30 pm

אנסה לחדד מזוית נוספת.

טבילת כלים היא ענין חד פעמי שמבטא את המעבר לקדושת ישראל, לעומת זאת טבילת נדה הוא ענין החוזר על עצמו שוב ושוב ואין בזה תוספת קדושה אלא רק טהרה ממצב של טומאה (טהרה זמנית).

[ואולי באמת אפשר לחבר בין טבילת כלים לטבילת גר?].

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 04, 2018 9:26 pm

דרומי כתב:אנסה לחדד מזוית נוספת.

טבילת כלים היא ענין חד פעמי שמבטא את המעבר לקדושת ישראל, לעומת זאת טבילת נדה הוא ענין החוזר על עצמו שוב ושוב ואין בזה תוספת קדושה אלא רק טהרה ממצב של טומאה (טהרה זמנית).

[ואולי באמת אפשר לחבר בין טבילת כלים לטבילת גר?].


אכן כן, כמבו' בירושלמי ובראשונים ז"ל
א. סיפרו כאן בפורום על יהודי שהלך לטבול כלים תוך כדי שהוא מתאר לילדיו באופן ציורי להפליא על הכלים המסכנים שמחכים ש'יגיירו' אותם ויעשו אותם טהורים וראויים ליהודים...
ב. וכבר העירותי בס"ד על כך שנתבאר כי בשניהם בעינן מ' סאה דוקא מדאו' גם במעיין, ואכמ"ל (אינני יודע לעשות קישורים להודעות אחרות בפורום, ולכן אני לא שולח אלא רק מציין).

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי לענין » א' אוקטובר 28, 2018 10:53 pm

נהר שלום כתב:אשה שהולכת לטבול ולהטביל כלים איזה ברכה תברך?

שמעת 3 תשובות שונות מפוסקים ידועים בחו"ל:
1 תברך שני ברכות.
2 תברך על טבילה סתם.
3 תברכך ברוך... על טבילת נדה וכלים.


כבר היה לעולמים...
תל תלפיות י.PNG
תל תלפיות י.PNG (51.07 KiB) נצפה 3796 פעמים

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אוקטובר 28, 2018 11:00 pm

אין להרשות לה להטביל כלים שבירים במקוה המיועדת לבני אדם, חמירא סכנתא.
וכבר היה אחד שנפטר מזיהום שקיבל מדריכה על שבר זכוכית במקוה, רח"ל.
לי עצמי נשבר כלי זכוכית - והוצרכתי לרוקן את כל המים.

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי לענין » א' אוקטובר 28, 2018 11:18 pm

בזמן חז"ל היה מקוה מיוחד לכלים?
[לא מפקפק על ההוראה החמורה, בס"ד מבקש להבין]?

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אוקטובר 29, 2018 1:09 am

לענין כתב:בזמן חז"ל היה מקוה מיוחד לכלים?
[לא מפקפק על ההוראה החמורה, בס"ד מבקש להבין]?

אינני יודע, אולי ההכרח שלהם לא יגונה
היום גם הריצוף קשיח, ולא קרקע טין רכה של נהרות - מה שמגביר את הסכנה שלנו.
והיום כלי הזכוכית מצויים, לא כמו בזמנם.
אין אפשרות לאסוף שברי זכוכית ממקוה המלאה מים, וממילא שבירת כלי תגרום לסגירת המקוה עד הריקון [עשרים דקות], ויבוש [עשר דקות], ומילוי [עשרים דקות], וחימום [כמה שעות].

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי לענין » ד' מאי 15, 2019 6:34 pm

לענין כתב:כנגד חילוקו של הרב תוכן יש להעיר מדברי המשנה ברורה שמביא מהר"ם די בוטון שיש לכלול ברכת עירובי חצרות עם עירובי תבשילין, הגם שהם חלוקים במהותם לא פחות מטבילת נדה וכלים.


תנא דמסייע
חוט שני.PNG
חוט שני.PNG (53.23 KiB) נצפה 3433 פעמים
הערה.PNG
הערה.PNG (44.43 KiB) נצפה 3433 פעמים

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: שאלה בענין טבילה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' מאי 16, 2019 6:30 am

לענין כתב:
דרומי כתב:אנסה לחדד מזוית נוספת.

טבילת כלים היא ענין חד פעמי שמבטא את המעבר לקדושת ישראל, לעומת זאת טבילת נדה הוא ענין החוזר על עצמו שוב ושוב ואין בזה תוספת קדושה אלא רק טהרה ממצב של טומאה (טהרה זמנית).

[ואולי באמת אפשר לחבר בין טבילת כלים לטבילת גר?].


אכן כן, כמבו' בירושלמי ובראשונים ז"ל
א. סיפרו כאן בפורום על יהודי שהלך לטבול כלים תוך כדי שהוא מתאר לילדיו באופן ציורי להפליא על הכלים המסכנים שמחכים ש'יגיירו' אותם ויעשו אותם טהורים וראויים ליהודים...
ב. וכבר העירותי בס"ד על כך שנתבאר כי בשניהם בעינן מ' סאה דוקא מדאו' גם במעיין, ואכמ"ל (אינני יודע לעשות קישורים להודעות אחרות בפורום, ולכן אני לא שולח אלא רק מציין).


גם רעיון זה כבר היה לעולמים, השם משמואל חידש שגר שנתגייר א"צ להטביל את כל כליו כי קיבלו את קדושתו ממנו בגירותו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13493
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מתי מברכים 'אשר קדשנו במצוותיו וצונו על הטבילות'?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 02, 2020 6:24 pm

עזריאל ברגר כתב:טבילתה היא בד"כ דאורייתא וטבילת הכלי מחלוקת, ומקודש קודם, ולכן תטבול בעצמה לפני הכלי (משא"כ טבילת גברים שבזמננו שטובלים לקדושה יתרה - טבילת הכלי קודמת).

כתב לי א' החברים בהודעה פרטית:
לפענ"ד, מטעם זה עצמו שטובלים לקדושה יתרה - מוטב שיטבילו הכלי אחר טבילתם, ותהא הכנה אף למ"ע זו שמה"ת.
[מלבד בטבילת ועש"ק וכיו"ב, שלא באה אלא לקבלת קדושת היום והזמן, ובזה אכן נראה שיקדימו להטביל הכלי].
ויש מקום לדבריו, והכל לפי הענין.

נ.ב. אוחדו אשכולות


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים