מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם "ההוא ינוקא דהוי דריש בחשמל" הוא ... ביטול תורה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

האם "ההוא ינוקא דהוי דריש בחשמל" הוא ... ביטול תורה?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' דצמבר 17, 2015 10:12 pm

העקידה (שער לז) מסביר שחכמי אומות העולם הבינו טוב יותר מחכמי ישראל בחכמת התכונה, מאשר חז"ל, כי חז"ל מיעטו לעסוק בתחום זה, והם עסקו בו רק בצורה מינימלית, לצורך חשבון תקופות ועיבור השנה. וסברו שלימוד מעבר לזה הוא בכלל ביטול תורה.
העקידה מסיים את הקטע במילים הבאות: וההוא ינוקא (חגיגה יג, א) דהוה דריש בחשמל נפק פולסא דנורא לאפיה וכו'.

-- לא הבנתי. מה כוונתו בקטע זה? שההוא ינוקא דהוי דריש בחשמל נשרף בגלל שלימוד זה הוא ביטול תורה, כלימוד חכמת התכונה?


לנוחיותכם, זהו כל הקטע הרלוונטי: כי הא דתנו רבנן חכמי ישראל אומרים מזלות חוזרים וגלגל קבוע, וחכמי האומות אומרים גלגל חוזר ומזלות קבועים, נצחו חכמי אומות העולם והודו להם חכמים, כדאיתא במסכת פסחים (שם), כי הענין הזה רצוני מהיות הכוכבים גופים נחים בלתי מתנועעים מעצמם ולא נעתקים ממקומם, אשר מזה נתבאר מיעוט יכלתם, ושכל מה שעשו לא עשו אלא מדעתו, כמו שאמרנו, נתבאר אמתתו ראשונה לחכמי הגוים ולמלכיהם, מצד עוצם השתדלותם בעניני פרטי המלאכה ההיא, אשר כוונו אליה לעבוד עבודתה, ולשמור משמרתה, כמו שנתפרסם מעבודתם הנכריות, אשר אסרה אותם התורה תכלית האיסור, מה שלא הוצרך כל זה לחכמי ישראל, רק לדעת מה שכוון מהמלאכה ההיא לחכמת העבור ולחשבון תקופות ומולדות כתורה וכמצוה, כמו שיבא, והנותר מהם היה להם לזרה ולאבוד זמן בעניינים חצוניים שלא הותר להם להתעסק בהם, רק בזמן שאינו מן היום ולא מן הלילה (מנחות צט, ב), כי בתורה כתיב (יהושע א, ח) והגית בו יומם ולילה. וההוא ינוקא (חגיגה יג, א) דהוה דריש בחשמל נפק פולסא דנורא לאפיה וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14279
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם "ההוא ינוקא דהוי דריש בחשמל" הוא ... ביטול תורה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 17, 2015 10:19 pm

אולי כהרמב"ם

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: האם "ההוא ינוקא דהוי דריש בחשמל" הוא ... ביטול תורה?

הודעהעל ידי פלתי » ה' דצמבר 17, 2015 10:56 pm

לכאורה, העקידה כותב דיש דברים שאסור להתעסק בהם אלא בזמן שאינו מן היום ואינו מן הלילה, כגון חכמות הטבע במקום שאינם נצרכים, וגם בחשמ"ל, וכמבואר בחגיגה י"ג דאסור לדרוש בחשמ"ל.

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם "ההוא ינוקא דהוי דריש בחשמל" הוא ... ביטול תורה?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' דצמבר 17, 2015 11:02 pm

בברכה המשולשת כתב:אולי כהרמב"ם


כוונת הכותב היא שאולי העקידה סבור כרמב"ם פ"ב מיסוה"ת, שמעשה מרכבה הם ידיעת עניני המלאכים ועולמות העליונים, הגלגלים וכו'. ראה הי"א שם.

אולם לכאו' גם להרמב"ם אין לימוד זה בגדר ביטול תורה, אלא שענינים עמוקים הם וכו', וכדבריו בסוף פ"ב שם: צוו חכמים הראשונים שלא לדרוש בדברים אלו אלא לאיש אחד בלבד והוא שיהיה חכם ומבין מדעתו ואחר כך מוסרין לו ראשי הפרקים ומודיעין אותו שמץ מן הדבר והוא מבין מדעתו וידע סוף הדבר ועומקו, ודברים אלו דברים עמוקים הם עד למאד ואין כל דעת ודעת ראויה לסובלן, ועליהם אמר שלמה בחכמתו דרך משל כבשים ללבושך כך אמרו חכמים בפירוש משל זה דברים שהן כבשונו של עולם יהיו ללבושך כלומר לך לבדך ואל תדרוש אותם ברבים, ועליהם אמר יהיו לך לבדך ואין לזרים אתך, ועליהם אמר דבש וחלב תחת לשונך, כך פירשו חכמים הראשונים דברים שהן כדבש וחלב יהיו תחת לשונך.

יעקב ו.
הודעות: 31
הצטרף: ב' אפריל 30, 2012 8:00 am

Re: האם "ההוא ינוקא דהוי דריש בחשמל" הוא ... ביטול תורה?

הודעהעל ידי יעקב ו. » ו' דצמבר 18, 2015 12:36 am

כך מפורש ברמ"א על השו"ע יו"ד רמ"ו סעיף ד' ז"ל
הגה: וי"א שבתלמוד בבלי שהוא בלול במקרא במשנה וגמרא אדם יוצא ידי חובתו בשביל הכל (טור בשם ר"ת וע"פ ע"ל סי' רמ"ה ס"ו) ואין לאדם ללמוד כי אם מקרא משנה וגמרא והפוסקים הנמשכים אחריהם ובזה יקנה העולם הזה והעוה"ב אבל לא בלמוד שאר החכמות (ריב"ש סי' מ"ה ותלמידי רשב"א) ומ"מ מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות ובלבד שלא יהיו ספרי מינים וזהו נקרא בין החכמים טיול בפרדס ואין לאדם לטייל בפרדס רק לאחר שמלא כריסו בשר ויין והוא לידע איסור והיתר ודיני המצות (רמב"ם סוף מדע ס"פ ד' מהל' יסודי התורה):


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 419 אורחים