מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6424
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

הודעהעל ידי מיללער » ד' ינואר 20, 2016 1:24 pm

גרסי' בגמ' מגילה יא. ת"ר ג' מלכו בכיפה ואלו הן אחאב אחשורש ונבוכדנצר, אחאב דכתי' (מלכים א' י"ח, י) חי' ה' אלקיך אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדוני שם לבקשך וגו'

הנה הרד"ק שם במלכים כתב "סביב ארץ ישראל, לא כדברי האומר שמלך בכיפה, והנה בארץ ישראל כולה לא מלך (שהרי היה רק מלך ישראל בזמן שהיה מלכי יהודה) איך מלך העולם? והנה היה לו מלחמות ומלך ארם לקח ערים ממנו וכו'

היינו שהרד"ק יצא לחלוק על דברי חז"ל ופירש את הכ' שאחאב השביע את הגוים וממלכות אחרים לבקש את אליהו דרך אהבה ובקשה לא בדרך יראה ושררה, מכח הקושיא הבולטת שבוודאי לא מלך על כל העולם בעוד שאף באר"י גופא לא מלך על כולה. וכן פירש שם הרלב"ג שהוסיף לאמר "אך לא מלך אחאב בכל העולם, כי היה רשע מאד ולא היה ראוי שייטיב לו הש"י זאת הטובה" וכו'

ולכאורה, איך יפרנסו את דברי הגמ' במגילה? ומה ביאור דברי הברייתא שאחאב משל בכיפה במקום שלכאורה זה דבר בלתי אפשרי

ומה גם ששם בגמ' אקשינן והלא היה גם סנחריב ותירצו שכיון שלא כבש את ירושלים לא נקרא מושל בכיפה, ובכ"ז אחאב שהיה רק מלך ישראל נחשב בין אלו שמלכו בכיפה?

אשמח לקבל מראי מקומות למפרשים שפירשו את דברי הגמ' בהתיחסות לדברי הראשונים אלו, בתודה למפרע

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' ינואר 20, 2016 2:00 pm

מיללער כתב:
ולכאורה, איך יפרנסו את דברי הגמ' במגילה?


מה פירוש איך יפרנסו דברי הגמרא? עם הגמרא הזאת בדיוק הם באו להתווכח, ועליה כתב הרד"ק ולא כדברי האומר.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6424
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי מיללער » ד' ינואר 20, 2016 2:43 pm

צופר הנעמתי כתב:
מיללער כתב:
ולכאורה, איך יפרנסו את דברי הגמ' במגילה?


מה פירוש איך יפרנסו דברי הגמרא? עם הגמרא הזאת בדיוק הם באו להתווכח, ועליה כתב הרד"ק ולא כדברי האומר.


ראשונים מתווכחים עם תנאים?

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי אריך » ד' ינואר 20, 2016 2:47 pm

מיללער כתב:
צופר הנעמתי כתב:
מיללער כתב:
ולכאורה, איך יפרנסו את דברי הגמ' במגילה?


מה פירוש איך יפרנסו דברי הגמרא? עם הגמרא הזאת בדיוק הם באו להתווכח, ועליה כתב הרד"ק ולא כדברי האומר.


ראשונים מתווכחים עם תנאים?


כך דרכם של הראשונים מפרשי הפשט, ואפילו הרמב"ן נוהג כך רבות.

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי שמש » ד' ינואר 20, 2016 3:02 pm

ובלי דברי הרד"ק איך תפרנס את דברי הגמרא? הלא אתה מודה שאחאב לא משל בכיפה (לכה"פ לא בירושלים שמלך בה יהושפט).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' ינואר 20, 2016 3:53 pm

ממלכת ישראל היתה ממלכה גדולה ועוצמתית ביותר כלכלית, מדינית וצבאית, לעומת ממלכת יהודה שהיתה ממלכה קטנה וחלשה בהשוואה. זה הביא לכך שממלכת יהודה היתה תחת צילה של ממלכת ישראל וכנראה היתה "וסאלית" כפופה לה. כך עולה ממצאים ארכאולוגיים ויש לכך גם משמעות בפסוקים.

אבא יודן
הודעות: 1259
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' ינואר 20, 2016 4:17 pm

איש-אחד כתב:ממלכת ישראל היתה ממלכה גדולה ועוצמתית ביותר כלכלית, מדינית וצבאית, לעומת ממלכת יהודה שהיתה ממלכה קטנה וחלשה בהשוואה. זה הביא לכך שממלכת יהודה היתה תחת צילה של ממלכת ישראל וכנראה היתה "וסאלית" כפופה לה. כך עולה ממצאים ארכאולוגיים ויש לכך גם משמעות בפסוקים.

סמך לדבריך הרש"ש בדף ז הידוע.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6424
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי מיללער » ד' ינואר 20, 2016 6:16 pm

שמש כתב:ובלי דברי הרד"ק איך תפרנס את דברי הגמרא? הלא אתה מודה שאחאב לא משל בכיפה (לכה"פ לא בירושלים שמלך בה יהושפט).

על זה אני דן, ומחפש מי מהמפרשים יש לו דרך ונתיב בדברי חז"ל שיתאימו למציאות הדברים, אף בדרך פרד"ס?

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי מ.ל. » ד' ינואר 20, 2016 10:50 pm

שאלה טובה. ויעו' בהקדמת הראב"ע לתורה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15763
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אחאב מלך ישראל משל בכיפה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ינואר 20, 2016 11:31 pm

אלף המגן לר''ש האקריטי א.png
אלף המגן לר''ש האקריטי א.png (357.11 KiB) נצפה 4766 פעמים
אלף ב.jpg
אלף ב.jpg (299.25 KiB) נצפה 4766 פעמים

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 20, 2016 11:46 pm

בעניין צבאו של אחאב ביחס לצבא בן הדד, אפשר שזה היה מצבו של אחאב לאחר קרב קרקר https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7 ... 7%A7%D7%A8 (שמעתי מהרב יעקב מדן).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6424
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

הודעהעל ידי מיללער » ה' ינואר 21, 2016 1:42 am

תודה רבה רבינו איש הספר, כי דלה דלה לנו האיש מהאוצר המנוצר דא"ח בביאור דברי חז"ל.דברים קילורין לעינים ומתקבלין על הדעת.

לבנתיים העיר מישהו על הפורום באידיש שהרה"ק בעל כלי יקר גם כן מתיחס לזה בביאורו שם במלכים, ומפרש בענין אחר.

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

הודעהעל ידי שמש » ה' ינואר 21, 2016 2:46 pm

מיללער כתב:
שמש כתב:ובלי דברי הרד"ק איך תפרנס את דברי הגמרא? הלא אתה מודה שאחאב לא משל בכיפה (לכה"פ לא בירושלים שמלך בה יהושפט).

על זה אני דן, ומחפש מי מהמפרשים יש לו דרך ונתיב בדברי חז"ל שיתאימו למציאות הדברים, אף בדרך פרד"ס?

דברי ר"י אברבנאל בספר ישועות משיחו חלק שני, העיון השלישי - פרק ו':
"אך אמנם בפירוש ההגדה הזאת ראוי לעיין מה ראו חז"ל ומה הגיעו אליהם למנות המלכים האלה מולכים מסוף העולם ועד סופו ולא אחרים. והנה הראשון והאחרון אין בהם פקפוק כי הוא מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. וגם נמרוד שהוא היה הראשון שמלך בעולם בדור הפלגה שהיו מקובצים כולם יחד. גם שלמה נקבל לפי שהוא היה שמו וחכמתו מתפשט בכל העולם ולכן נחשב כאלו מלך מסוף העולם ועד סופו גם נבוכדנאצר נקבל שהיה מושל ברוב הישוב. וכן כורש כמ"ש (דה"ב לו, כג) "כל ממלכות הארץ נתן לי ה'", כי כן היה האמת כמו שנזכר בספר דברי הימים אשר למלכי פרס וגם בספרי הרומיים, ולא היה מתהלל במתת שקר כמ"ש במסכת מגילה. וכן אלכסנדרוס מוקדון שיצא טבעו בכל העולם. אבל יוסף ואחאב מי הביאם עד הלום, כי הנה יוסף לא היה מלך וממשלתו הפרטית בענין התבואה לבד היתה בארץ מצרים ואיך ימנו אותו בכלל המלכים שמלכו מסוף העולם ועד סופו, ומה שאמר שם בפרקי ר"א שארבעים שנה היה משנה למלך וארבעים שנה מלך מעצמו לא נזכר כן בכתוב. גם אחאב איך יצדק עליו שמלך מסוף העולם ועד סופו, והנה הוא לא מלך בארץ יהודה כ"ש שימלוך בכל העולם. וגם כן הדד מלך ארם שלח אליו לומר "כספך וזהבך לי הוא ונשיך ובניך הטובים לי הם", והשיבו אחאב "כדברך אדוני המלך לך אני וכל אשר לי" (מל"א כ, ד), ואם הוא לא היה מולך על ביתו באשתו ובניו מפני מלך ארם איך ימלוך על כל העולם כולו, האם מפני מה שאמר עובדיה לאליהו (שם יח, י) "חי ה' אלהיך אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדוני שם לבקשך ואמרו אין והשביע את הממלכה ואת הגוי כי לא ימצאכה" שהיא הראיה שהביאו חז"ל, הנה היא באמת ראיה חלושה, כי אולי שלח לגוי וממלכה השכנים אליו הסרים למשמעתו לא מסוף העולם ועד סופו כמו שזכרו במלוכה, וענין ההשבעה אינו מדרך השולטנות כי אם כמו שישביע אדם את חברו בחייו או בחיי בניו שיאמר האמת.

ועוד שהם לא זכרו בכלל המלכים האלה סנחריב, כי עם היות שלא מלך על ירושלים במלכו על שאר הארצות יקרא מולך בכפה משום דאזלינן בתר רובא, כי גם אחאב שמנוהו לא מלך בירושלים. וגם לא זכרו קיסר אויגוסטוס שכפי האמת יותר מכולם מלך מסוף העולם ועד סופו, ושאר קסרי רומי שמלכו מלוכה מוחלטת על כל העולם ממזרח וממערב. ועוד כי הנה אויל מרודך מלך בכל מה שמלך נבוכדנאצר אביו כל ימי חייו, וגם בלשאצר אותם שלש שנים שחיה עמד במלכותו כולה, ולמה לא מנו אותם כמו שמנו נבוכדנאצר. גם מלכי פרס שמלכו אחרי כורש מלכו בכל מה שמלך כורש ולמה לא מנו אותם כמוהו. ויותר מזה כולו, שמנה הקדוש ברוך הוא מכללם כאלו הוא אדם כאחד מהם ומולך כמלכותם. אף כי בפ"ק דמסכת מגילה אמרו (יא, ע"א) "שלשה מלכים מלכו בכיפה", ומנו לבד אחאב בן עמרי ונבוכדנאצר ואחשורוש ולא מנו א"כ כל אשר מנו בפרקי ר"א ובב"ר אבל מנו אחשורוש שלא מנו שמה.

והעניין הזה קשה ליישב. ולא נראה לי עתה בביאורו דבר מספיק ולכן הנחתי לפרש הגדה הזאת עד יערה עלינו רוח ממרום. ואלו הייתי מונה הי' מלכים שמלכו מסוף עולם ועד סופו ע"פ סברי כך הייתי מונה אותם על פי דרכם ז"ל, שלא באו למנות כל המלכים שמשלו אם היתה ממשלתם ומלכותם ירושה להם, אבל מנו המלכים שהמליך הקדוש ברוך הוא בהשגחתו ולא ירשו מלכותם.


ולכן ראוי להיות המלך הראשון הקדוש ברוך הוא לפי שהכל מאתו ובידו והוא בעצמו מלך בעולמו מבלי היות בעולם מלך. והמלך השני נמרוד לפי שהמליכו הקדוש ברוך הוא על כל אנשי העולם כדי שיהיה סיבה לפזורם והתחלקם בארצות כמו שהיה, כי כן היה רצון ה' למען התישב האדמה כי לא תהו בראה לשבת יצרה. והשלישי היה שלמה לפי שאחיו היו קודמים בירושת המלכות ומ"מ היתה לו כמ"ש (דה"א כט, כג) "וישב שלמה על כסא ה'", ומפני התפשטות שמועות מלכותו נמנה עם המלכים בכפה. והרביעי סנחריב כי עם היות שלא מלך על ירושלים מלך על רוב העולם, ושאר המלכים שנמנו ג"כ חסר להם יותר ממה שחסר לסנחריב, כי הנה סנחריב הקדוש ברוך הוא המליכו להיות שבט אפו. והחמישי נבוכדנאצר שהמליכו הש"י להעניש את אויביו, והוא מעצמו מלך על רוב העולם, והנה לא נמנו בניו כי הם ירשו ממנו המלכות ולא מלכו מעצמם, גם לא היתה מלכותם מושגחת כמלכות נבוכדנאצר להיותו ראשון למלכות המלכיות. והששי כורש מלך פרס שהמליכו הש"י וקראו "משיחו" להחריב את בבל, והוא היה ג"כ מד' מלכיות, והוא מלך על מדי ופרס וכשדים אשור ומצרים וכל משפחות האדמה, ובאמת ובתמים אמר (דהי"ב לו, כג) "כל ממלכות הארץ נתן לי ה'", ושאר מלכי פרס שבאו אחריו כולם נכללים בו והשביעי אלכסנדר מוקדון כי הוא היה המלכות הג' מד' מלכיות אשר המליך הקדוש ברוך הוא בארץ. והשמיני אליאו שיזאר שמלך בכיפה מעצמו, ומשל ממזרח וממערב, והוא היה המלכות הד' ברומי, כי שאר הקיסרים עם היות שמשלו כמשלו הנה באו אחריו ולא באו חז"ל למנות כ"א ראש המלכות הד'. והתשיעי יהיה מלך המשיח כמו שאמרו שיהיה מלך כללי בעולם. והעשירי הוא הקדוש ברוך הוא שמן תחיית המתים ליום הדין שהוא יהיה למלך על כל הארץ ושח רום האדם ושפל גבהות האנשים ונשגב ה' לבדו ביום ההוא. זהו מה שתגזר הסברא הישרה כפי השרשים התוריים. אמנם הסכמת דברי חז"ל במאמריהם איני רואה בו עתה כמו שזכרתי טעם מספיק".

אבא יודן
הודעות: 1259
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' ינואר 22, 2016 9:55 pm

מיללער כתב:תודה רבה רבינו איש הספר, כי דלה דלה לנו האיש מהאוצר המנוצר דא"ח בביאור דברי חז"ל.דברים קילורין לעינים ומתקבלין על הדעת.

אם אמנם כי דלה דלה לנו רבינו איש ספר מאוצרו הטוב, בשום אופן אין לקבלו וזה מפנים.
הפן הא' בבמדב"ר פי"ג הנוסח:
בכפה בים וביבשה

וכן בפרדר"א פי"א:
מלכו מסוף העולם ועד סופו

וכן במדרש פנים אחרים נו"ב על הפסוק המולך
ששלטו מסוף העולם ועד סופו.

הפן הב' בלקחת בחשבון שחשבו גם הקב"ה לא יתכנו דברים הנ"ל.
ועיין עוד בתרגום שני לאסתר א א ששם חסרו אחאב.
ועיין עוד בפרדר"א נוסח של קושיה על ההובאה של אחאב עי"ש ושמא יכולים לעשות עם זה מטעמים.

טור תלגא
הודעות: 467
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' יוני 02, 2021 7:44 pm

פרי תבואה לר' יוסף שוורץ
רמות גלעד.png
רמות גלעד.png (473.27 KiB) נצפה 2375 פעמים

באמונתו
הודעות: 3314
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ביאור דברי חז"ל "אחאב מלך ישראל משל בכיפה"

הודעהעל ידי באמונתו » ה' דצמבר 23, 2021 6:36 pm

ראה המצורף פה:
קבצים מצורפים
18.doc
(1.3 MiB) הורד 184 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 304 אורחים