מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה במודים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

הערה במודים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 30, 2016 10:51 pm

לכאו׳ אינו מובן, כתיב במודים ״הטוב כי לא כלו רחמיך, והמרחם כי לא תמו חסדיך״. לכאו׳ מילת ״המרחם״ הולך נגד מילת ״חסדיך״ , ומילת ״הטוב״ הולך נגד מילת ״רחמיך״. ולכאורה לפי פשוטו צריך להיות איפכא.

תבא
הודעות: 408
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הערה במודים

הודעהעל ידי תבא » ג' אוגוסט 30, 2016 11:41 pm

שמואל דוד כתב:לכאו׳ אינו מובן, כתיב במודים ״הטוב כי לא כלו רחמיך, והמרחם כי לא תמו חסדיך״. לכאו׳ מילת ״המרחם״ הולך נגד מילת ״חסדיך״ , ומילת ״הטוב״ הולך נגד מילת ״רחמיך״. ולכאורה לפי פשוטו צריך להיות איפכא.


עיין שפתי חיים ביאורי שמונה עשרה, מפרש כל הענין והחילוקים שבין טוב- חסד- רחמים.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הערה במודים

הודעהעל ידי נשר » ד' אוגוסט 31, 2016 3:06 am

שמואל דוד כתב:לכאו׳ אינו מובן, כתיב במודים ״הטוב כי לא כלו רחמיך, והמרחם כי לא תמו חסדיך״. לכאו׳ מילת ״המרחם״ הולך נגד מילת ״חסדיך״ , ומילת ״הטוב״ הולך נגד מילת ״רחמיך״. ולכאורה לפי פשוטו צריך להיות איפכא.


שמעתי פעם מתלמיד ישיבת חדרה, שהגר"י ארנברג שליט"א שאל שאלה זו בטיש פורים באחת השנים ותירץ כמה תירוצים על דרך הפשט ועל דרך הפלפול וכו'. לצערי איני זוכר התירוצים אך אולי מישהו פה יודע ויואיל בטובו לזכות את כולם.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: הערה במודים

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ד' אוגוסט 31, 2016 9:20 am

שמעתי פעם שרחמן יכול להפסיק לרחם כשעובר הגבול הנכון, וע''ז בא הטוב, שע''י טובו הרחמים ממשיכים גם כדין הרחמן לחדול מהם. וכן חסדים גם הטוב יש מקרים שלא מגיע חסד גם לפי מידת הטוב, וע''י המרחם ברחמיו ממשיך מידת טובו לעשות חסדים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 341 אורחים