מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12812
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 04, 2016 8:59 pm

שמעתי מג"א שליט"א (בעמ"ח האיר יוסף) שהעמיד בזה פלוג' בין הח"ח להגרי"ז.
הנה:
הח"ח במחנה ישראל כתב:ולפי ענין הבטה הזו הוא ג"כ הנהגתו יתברך בהעולם וכענין שהשיב הקב"ה לחבקוק הנביא וכענין שכתב בישעיה למה תאמר יעקב וגו' אין חקר לתבונתו וכל דבריו ית' מצורפים ומזוקקים לפי ענין הזה וכענין שאנו רואין בחוש אצל חזקיהו שהוא לא ראה רק שיולד ממנו מנשה אבל הקב"ה ידע שיולד לבסוף יאשיהו שכתוב עליו שלא היה כמוהו וגו' ואחריו לא יהיה כן וכה"ג בכל ענין וענין לא תשונה תורתנו הקדושה מחמת איזה הנהגת עולם שיתראה לכאורה התנגדות לתורתנו כי היא רק לפי מיעוט ידיעתנו
בשם הגרי"ז כתב:ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי וכו'. והנראה דהנה איתא בברכות י' ע"א שנאמר בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה וגו', א"ל למאי כולי האי א"ל משום דלא עסקתא בפריה ורביה, א"ל משום דחזאי לי ברוח הקודש דנפקאי מנאי בנין דלא מעלי, א"ל בהדי כבשא דרחמנא למה לך מאי דמפקדת איבעי לך למעבד וכו', חזינן דאף שיצאו בנין מעלי כישעיהו וצדקיהו מ"מ אם יצאו גם רשעים לא רצה לעסוק בפריה ורביה. והנה התשובה על זה "מאי דמפקדת איבעי לך למעבד" והיינו דבעצם טענתו צדק בזה ורק דכיון דמצוה הוא, מחוייב הוא לעשות מה שנצטווה - "מאי דמפקדת", וזהו הביאור כאן דהנה פירש"י על ויתרוצצו שהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתח ע"א עשו מפרכס לצאת עכ"ל, ולזה כשידעה רבקה בזה שהיה "ויתרוצצו הבנים בקרבה" שיצאו ממנה גם בנין דלא מעלי, ומאחר דהיא אשה הלא איננה מצווה על פריה ורביה, על כן אמרה "א"כ למה זה אנכי", דאם היתה מצווה לא היתה אומרת כלום וכנ"ל בחזקיהו, אך מכיון שאינה מצווה אם יצא רשע הגם שיצא גם צדיק טענה "למה זה אנכי".

מה יש לכם להוסיף?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי אפשר » א' דצמבר 04, 2016 9:11 pm

עי' בב"ר פ"ח סי' ד, א"ר ברכיה בשעה שבא הקב"ה לבראת את האדם הראשון ראה צדיקים ורשעים יוצאים ממנו, אמר אם אני בורא אותו רשעים יוצאים ממנו, ואם לא אברא אותו היאך צדיקים יוצאים ממנו, מה עשה הקב"ה הפליג דרכן של רשעים מכנגד פניו, ושיתף בו מדת רחמים ובראו.
וכן עי' יבמות סב ע"ב היו לו בנים בצעירותו יהיו לו בזקנותו דאינך יודע איזה יכשר זה או זה ואם שניהם טובים כאחד, משמע דאם אחד יכשר די בכך.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 04, 2016 9:22 pm

אפשר כתב:עי' בב"ר פ"ח סי' ד, א"ר ברכיה בשעה שבא הקב"ה לבראת את האדם הראשון ראה צדיקים ורשעים יוצאים ממנו, אמר אם אני בורא אותו רשעים יוצאים ממנו, ואם לא אברא אותו היאך צדיקים יוצאים ממנו, מה עשה הקב"ה הפליג דרכן של רשעים מכנגד פניו, ושיתף בו מדת רחמים ובראו.
וכן עי' יבמות סב ע"ב היו לו בנים בצעירותו יהיו לו בזקנותו דאינך יודע איזה יכשר זה או זה ואם שניהם טובים כאחד, משמע דאם אחד יכשר די בכך.

אין ראיה מיבמות ס"ב כיון ו"יכשר" אין הכוונה שהאחים יכנסו לגדר רשעים ח"ו וברור.
ועיקר פלוג' של הח"ח והרי"ז אינה רק אם "צדיק ורשע או לא כלום"
אלא האם אכן מצווה על פו"ר כשבוודאי יהיה לו בן רשע,
דהרי"ז סבר דמאי דאפקדת אבעי לך למעבד, ומהח"ח משמע דווקא מפני שאחד יהיה צדיק [וכנראה היא מחלוקת בסיסית בשורש מצות התורה].

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי אפשר » א' דצמבר 04, 2016 10:50 pm

עי' יש"ש יבמות פרק ו סימן מד דאין להתיר מניעת פו"ר מטעם זה רק לאשה שאינה מצווה.

אבןטובה

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' דצמבר 05, 2016 10:41 pm

טוב שלא נברא ערובין יג: ובתוס' שם ובע"ז ה. דלצדיק טוב שנברא הרי דלרשע טוב שלא נברא כלל

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' דצמבר 05, 2016 10:59 pm

עושה חדשות כתב:שמעתי מג"א שליט"א (בעמ"ח האיר יוסף) שהעמיד בזה פלוג' בין הח"ח להגרי"ז.
הנה:
הח"ח במחנה ישראל כתב:ולפי ענין הבטה הזו הוא ג"כ הנהגתו יתברך בהעולם וכענין שהשיב הקב"ה לחבקוק הנביא וכענין שכתב בישעיה למה תאמר יעקב וגו' אין חקר לתבונתו וכל דבריו ית' מצורפים ומזוקקים לפי ענין הזה וכענין שאנו רואין בחוש אצל חזקיהו שהוא לא ראה רק שיולד ממנו מנשה אבל הקב"ה ידע שיולד לבסוף יאשיהו שכתוב עליו שלא היה כמוהו וגו' ואחריו לא יהיה כן וכה"ג בכל ענין וענין לא תשונה תורתנו הקדושה מחמת איזה הנהגת עולם שיתראה לכאורה התנגדות לתורתנו כי היא רק לפי מיעוט ידיעתנו
בשם הגרי"ז כתב:ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי וכו'. והנראה דהנה איתא בברכות י' ע"א שנאמר בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה וגו', א"ל למאי כולי האי א"ל משום דלא עסקתא בפריה ורביה, א"ל משום דחזאי לי ברוח הקודש דנפקאי מנאי בנין דלא מעלי, א"ל בהדי כבשא דרחמנא למה לך מאי דמפקדת איבעי לך למעבד וכו', חזינן דאף שיצאו בנין מעלי כישעיהו וצדקיהו מ"מ אם יצאו גם רשעים לא רצה לעסוק בפריה ורביה. והנה התשובה על זה "מאי דמפקדת איבעי לך למעבד" והיינו דבעצם טענתו צדק בזה ורק דכיון דמצוה הוא, מחוייב הוא לעשות מה שנצטווה - "מאי דמפקדת", וזהו הביאור כאן דהנה פירש"י על ויתרוצצו שהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתח ע"א עשו מפרכס לצאת עכ"ל, ולזה כשידעה רבקה בזה שהיה "ויתרוצצו הבנים בקרבה" שיצאו ממנה גם בנין דלא מעלי, ומאחר דהיא אשה הלא איננה מצווה על פריה ורביה, על כן אמרה "א"כ למה זה אנכי", דאם היתה מצווה לא היתה אומרת כלום וכנ"ל בחזקיהו, אך מכיון שאינה מצווה אם יצא רשע הגם שיצא גם צדיק טענה "למה זה אנכי".

מה יש לכם להוסיף?


אני התקשיתי בזה אם כך למה בת ישעיה הסכימה לינשא לחזקיה ולהוליד. ותירצתי לעצמי דס"ל שרק שרי לומר למה זה אנוכי אבל אין חיוב וכך הווה שהסכימה אבל לחזקיה גופיה אינו יכול לומר אפילו ירצה כי הוא חיוב גמור.

אבןטובה

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' דצמבר 05, 2016 11:07 pm

במד"ר פ' לך מד ט דאאע"ה ודהע"ה בקשו מהקב"ה דאם עתידים להעמיד בנים להכעיסו מוטב שילכו ערירים. ועי' שו"ת סתרי ומגיני סי' מד דהיש"ש מיירי שכבר היה לבנים כבר וע"ע מנחם משיב קירשבוים ח"ב סי' יח בד' היש"ש. ובסוטה יב. דעמרם פירש מאשתו משום גזירת פרעה דכל הבן בילוד היאורה תשליכוהו אמר לשוא אנו עמלים וכו' וברש"י עה"ת ד"ה שבעים ושבעה מה אנו יולדות לבטלה למחר המבול בא ושוטף את הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 06, 2016 2:18 am

אבןטובה כתב:במד"ר פ' לך מד ט דאאע"ה ודהע"ה בקשו מהקב"ה דאם עתידים להעמיד בנים להכעיסו מוטב שילכו ערירים. ועי' שו"ת סתרי ומגיני סי' מד דהיש"ש מיירי שכבר היה לבנים כבר וע"ע מנחם משיב קירשבוים ח"ב סי' יח בד' היש"ש. ובסוטה יב. דעמרם פירש מאשתו משום גזירת פרעה דכל הבן בילוד היאורה תשליכוהו אמר לשוא אנו עמלים וכו' וברש"י עה"ת ד"ה שבעים ושבעה מה אנו יולדות לבטלה למחר המבול בא ושוטף את הכל.

מש"כ מסוטה ולהלן אינו קשור לעניין [ששם היו בגז' מיתה].

אבןטובה

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' דצמבר 06, 2016 4:38 am

רשעים בחייהם קרויים מתים ברכות יח.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה כדאי - צדיק ורשע או כלום?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 06, 2016 7:50 am

קשור כמו שאני צנצנת...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים