מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12775
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 31, 2017 2:12 pm

האם נפסק כסברא זו?

בב"ק מו: אי' א"ר שמואל בר נחמני מניין להמוציא מחבירו עליו הראיה שנאמר מי בעל דברים יגש אליהם יגיש ראיה אליהם מתקיף לה רב אשי הא למה לי קרא סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא,

ויש לחקור אי קי"ל כר"ש בר נחמני או כאתקפתא דרב אשי, (ועי' רבינו יונה סנהד' דל"ה), ויש לחקור ג"כ האם יש בזה נפק"מ.

והאם זה מתיישב עם דברי הרמב"ם פכ"ד מסנהד' - "יש לדיין לדון בדיני ממונות על פי הדברים שדעתו נוטה להן שהן אמת והדבר חזק בלבו שהוא כן אף על פי שאין שם ראיה ברורה ... מי שבא וטען שיש לו פקדון אצל פלוני שמת בלא צואה ונתן סימנין מובהקין ולא היה זה הטוען רגיל להכנס בבית זה האיש שמת, אם ידע הדיין שזה המת אינו אמוד להיות לו חפץ זה וסמכה דעתו שאין זה החפץ של מת מוציאו מן היורשין ונותנו לזה האמוד בו ונתן סימנים, וכן כל כיוצא בזה שאין הדבר מסור אלא ללבו של דיין לפי מה שיראה לו שהוא דין האמת". והשווה לדוג' אל לשונו של רבינו יונתן בב"ק מו: - "שנאמר מי בעל דברים. תובע יגיש ראיה אליהם. כלל גדול נתן משה רבינו עליו השלום לשבעים זקנים ואהרן וחור שלא ידינו שום אפוקי ממונא בדעת מכרעת וברובא אלא בראיה. סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא לא היה צריך משה להזהירן דפשיטא הוא דלא גרע דין אחד ממשפט הרופאים שאין הרופא דן את החולה לפי סברתו לבדו עד שאומר לו החולה ראשי כבד עלי ובמקום פלוני ומשתנה עלי במקום פלוני למקום פלוני ולפי שהוא מראה לו פנים הוא דן אותו כך התובע צריך להראות לו פנים שתביעתו חזקה וברורה כלומר בעדים".

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' מרץ 31, 2017 2:59 pm

לעושה חדשות

1 כמדומני שרב אשי הוא מאוחר יותר והלכה כמותו.
2 נראה שלדרוש דרשות צריכים יותר הוכחה מאשר שכך הוא מסברא וא"כ ראוי להיות הלכה כרב אשי בדבר זה.
3 הגמרא לא מביאה תשובה על טענת רב אשי.
4ההלכה שנזקקים לתובע תחילה נפסקה בשו"ע להלכה ור' שמואל ב"ר נחמני אין מקור להלכה זו.

הנפק"מ כמובן רבות וקשורות למובא שם בגמרא.

אף אחת מהם היא לא בהכרח תלויה וניתן לחלק אך מ"מ כתבתי כמה דוגמאות לעורר לב המעיין.
ברי להוציא ממון
רוב להוציא ממון
אנ"ס וכדומה

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי יחיאל מ » א' אפריל 02, 2017 4:35 pm

ביאור הסברא ומהלך ההיסקים עניין זה באתר ילפותות YALFUTOT.COM ב"ק מ"ו ב
http://www.yalfutot.com/articles_t.asp? ... ile=baba37

מבוארים שם כללי היסק כלליים בעניין הכרחיות הדרשות

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי איש טלז » א' אפריל 02, 2017 6:53 pm

אעתיק מהרשום עמדי
קי"ל בב"ק דמו' המוציא מחבירו עליו הראיה ולמסקנת הגמ' אין ע"ז קרא לריבויי האי דינא וילפינן לה מסברא והפסוק מי בע"ד יגש קאי אדר"נ ועי' ירושלמי סנהדרין פ"ג ה"ח דילפינן מהך קרא דינא דהמעע"ה וכ"ה ברש"י בגיטין דמ"ח ע"ב דילפינן מהך קרא דמי בע"ד יגש אליהם ובפנ"י כתב ליישב דבעי קרא למ"ד דאין הולכין בממון אחר הרוב דלא ניזל בתר רובא וראה ראב"ד בב"ק שם וע"ע שער המשפט סי' סז' סק"ד דל"א ספק איסור גזל לחומרא כיון דילפינן לה מקרא ובספרי פרשת דברים פסוק טז' ושפטתם צדק צדיק בצדקו תובע ומביא ראיות ובפירוש רבינו הלל פירש דהכוונה לדינא דהממע"ה וברש"י סנהדרין דלה' ע"א הביא דילפינן להא דאין נזקקין לתובע תחלה מקרא דאשרו חמוץ וברבינו יונה תמה דהלא ילפינן לה מקרא דמי בע"ד יגש אליהם וכתב ואפשר דרבא מוקמי לההוא קרא להממע"ה ואע"ג דפריך ר"א סברא היא דכאיב ליב כאיבא אזיל לבי אסיא לרבא לית ליה האי סברא עכ"ד וע' ערוך לנר ובשיטמ"ק בב"ק בשם הר"י .

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי יחיאל מ » א' אפריל 02, 2017 7:17 pm

אכתוב קיצור מקוטע לאשר כתוב שם. (ראוי לראות את האתר בפנים).
שני הדינים. נזקקים לתובע תחילה וגם המוציא תחבירו עליו הראיה, נדרשים מ"בעל דברים יגש", א' בעל הדברים הינו בעל הטענות בניגוד לבעל החפץ הוא ניגש לטענות. לרב אשי, תחילת הדיון שקיים ספק האם לדרוש "בצדק תשפוט" גם לעניין שתחילת הדיון הוא שהחפץ במצב צודק המוחזק בעלים. הסברא "דכאיב ליה כאיבא", שמסברא המוציא עליו הראיה, די בה כדי לאפשר את הדרשה הרחוקה יותר, שסתם ממון נמצא במצב ראוי. וזה מכח דרשתנו "בעל דברים יגש" שתובע חייב טענות מבוררות. כלומר הספק אם לדרוש "ושפטתם צדר" גם למוציא מחבירו שהוא רחוק בלשון אבל נתמך בסברא נפשטת ע"י דרשה נוספמ של בעל דברים יגש.
בעניין סוף אות ד', ש"סברא היא" נאמרה כדי שתידרש דרשה שלא היתה נדרשת ללא הסברה עי' גם מ"ש דסנהדרין ע"א. בן סורר.
http://www.yalfutot.com/articles_t.asp? ... anhedrin40

עושה חדשות
הודעות: 12775
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 09, 2017 12:06 am

ראיתי כעת סברא מחודשת בדברי הפנ"י ב"ק ד"ט, שמא יש לכם מה להוסיף בזה:

"והנראה לכאורה לפרש בכוונת התוספות דאפילו חכמים מודו דלא אמרינן כאן המוציא מחבירו עליו הראיה כיון דלרב אסי הוי ספיקא דדינא ואין הספק יכול להתברר לעולם ואיזה ראיה יביא המוציא לכך ס"ל חולקין אבל גם זה ליתא לפי הסכמת הפוסקים בטור חו"מ (סי' כ"ה) ובש"ע (שם סע' ב') דאפילו בספיקא דדינא אמרינן המוציא מחבירו עליו הראיה והם דברי הרא"ש ממ"ש במסכת ב"ב הלכתא כוותיה דרבה בארעא וכו', ונראה לי עוד ראיה מסוגית הש"ס פרק השואל [ב"מ ק"ב ע"א] גבי יחלקו חודש העיבור ע"ש וצ"ע".

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי ישנו » ג' מאי 09, 2017 12:15 am

דברי הפנ"י נסתרים לכאו' מסוגיא ערוכה ב"מ ע"ט: ספינה זו ויין זה אם נתן לא ייטול ואם לא נתן לא ייתן, והיינו המע"ה כמבואר בראשונים שם וב"מ ד"ז., והספק שם הוא ספק מזלו של מי גרם, ואף שאי"ז ספיקא דדינא מ"מ הוא ספק שאינו יכול להתברר לעולם, והדין המע"ה.

עושה חדשות
הודעות: 12775
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 09, 2017 12:22 am

אפשר גם לציין את הגמ' בחולין עט: "אידך פלגא לימא ליה אייתי ראייה דחוששין לזרע האב ושקול". ובאמת גם הפנ"י לא נשאר בזה, ומ"מ הסברא טעונה ליבון.

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא

הודעהעל ידי יחיאל מ » ג' מאי 09, 2017 4:49 pm

אוסיף הסבר למה שכתבתי לעיל
ביאור "דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא" הוא - "רק" מי שכואב לו הולך לרופא. היינו - ללא ראיה אדם נחשב לבריא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 287 אורחים