מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור תקרובת ע"ז

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2133
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' אפריל 28, 2018 11:07 pm

האם איסור תקרובת ע"ז היא תוצאה מאיסור עבודה זרה או תלוי על המציאות של מה שהובא כקרבן לאליל אפ' אם לו יצוייר לית בזה איסורא?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי אב בבינה » ש' אפריל 28, 2018 11:51 pm

מפורש בתלמודא ששייך תקרובת ע"ז אפי' אם אין איסור, עי' סנהדרין סא. בדברי רב פפא ששייך תקרובת בלי חיוב מיתה, כיון שלדבריו ר' יוחנן לא צריך מקור שמחשבין מעבודה לעבודה הוי תקרובת, ורק צריך פסוק ללמוד לענין מיתה, מבואר שיש פשיטות ששייך תקרובת בלא עבירה, ודו"ק

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי אב בבינה » א' אפריל 29, 2018 12:09 am

אב בבינה כתב:מפורש בתלמודא ששייך תקרובת ע"ז אפי' אם אין איסור, עי' סנהדרין סא. בדברי רב פפא ששייך תקרובת בלי חיוב מיתה, כיון שלדבריו ר' יוחנן לא צריך מקור שמחשבין מעבודה לעבודה הוי תקרובת, ורק צריך פסוק ללמוד לענין מיתה, מבואר שיש פשיטות ששייך תקרובת בלא עבירה, ודו"ק

עוד מראה מקומות בענין תקרובת ע"ז בלי איסור ע"ז.
יש נידון גדול אם גוי מצווה בשיתוף והנידון מתחלת בדעת התוס' מה שכתבו לענין שבועה, ועל הצד שאין הגוי מצווה בשיתוף מכל מקום מצינו בכל הראשונים שדנו בלחם ונרות של הנוצרים אם נאסר משום תקרובת ע"ז, וע"כ צ"ל שיש איסור תקרובת ע"ז במה שנקטר לשיתוף אפי' אם הגוי לא מצווה בשיתוף, וכ"כ התבוא"ש סי' ד' א', וכ"כ בשו"ת ושב הכהן.

וע"ע בדברי התוס' רי"ד ע"ז נא. שהשוחט בעל מום לע"ז על אף שאינו חייב מיתה מכל מקום הבהמה תקרובת ע"ז

מלבב
הודעות: 3493
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 29, 2018 8:55 am

אב בבינה כתב:
אב בבינה כתב:מפורש בתלמודא ששייך תקרובת ע"ז אפי' אם אין איסור, עי' סנהדרין סא. בדברי רב פפא ששייך תקרובת בלי חיוב מיתה, כיון שלדבריו ר' יוחנן לא צריך מקור שמחשבין מעבודה לעבודה הוי תקרובת, ורק צריך פסוק ללמוד לענין מיתה, מבואר שיש פשיטות ששייך תקרובת בלא עבירה, ודו"ק

עוד מראה מקומות בענין תקרובת ע"ז בלי איסור ע"ז.
יש נידון גדול אם גוי מצווה בשיתוף והנידון מתחלת בדעת התוס' מה שכתבו לענין שבועה, ועל הצד שאין הגוי מצווה בשיתוף מכל מקום מצינו בכל הראשונים שדנו בלחם ונרות של הנוצרים אם נאסר משום תקרובת ע"ז, וע"כ צ"ל שיש איסור תקרובת ע"ז במה שנקטר לשיתוף אפי' אם הגוי לא מצווה בשיתוף, וכ"כ התבוא"ש סי' ד' א', וכ"כ בשו"ת ושב הכהן.

וע"ע בדברי התוס' רי"ד ע"ז נא. שהשוחט בעל מום לע"ז על אף שאינו חייב מיתה מכל מקום הבהמה תקרובת ע"ז

יש מי שסובר שהנצרות היא בכלל שיתוף שהגויים אינם מצווים עליה? לפי מה שכתב הרשבא בחידושי אגדות הגויים מצווים על כזה שיתוף, כיון שהם משווים את אותו האיש לאלוקים, מה שהותר שותפות בגוי הוא רק כשמאמינים שהוא תחת שליטת קל אחד.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי אב בבינה » א' אפריל 29, 2018 2:23 pm

מלבב כתב:
אב בבינה כתב:
אב בבינה כתב:מפורש בתלמודא ששייך תקרובת ע"ז אפי' אם אין איסור, עי' סנהדרין סא. בדברי רב פפא ששייך תקרובת בלי חיוב מיתה, כיון שלדבריו ר' יוחנן לא צריך מקור שמחשבין מעבודה לעבודה הוי תקרובת, ורק צריך פסוק ללמוד לענין מיתה, מבואר שיש פשיטות ששייך תקרובת בלא עבירה, ודו"ק

עוד מראה מקומות בענין תקרובת ע"ז בלי איסור ע"ז.
יש נידון גדול אם גוי מצווה בשיתוף והנידון מתחלת בדעת התוס' מה שכתבו לענין שבועה, ועל הצד שאין הגוי מצווה בשיתוף מכל מקום מצינו בכל הראשונים שדנו בלחם ונרות של הנוצרים אם נאסר משום תקרובת ע"ז, וע"כ צ"ל שיש איסור תקרובת ע"ז במה שנקטר לשיתוף אפי' אם הגוי לא מצווה בשיתוף, וכ"כ התבוא"ש סי' ד' א', וכ"כ בשו"ת ושב הכהן.

וע"ע בדברי התוס' רי"ד ע"ז נא. שהשוחט בעל מום לע"ז על אף שאינו חייב מיתה מכל מקום הבהמה תקרובת ע"ז

יש מי שסובר שהנצרות היא בכלל שיתוף שהגויים אינם מצווים עליה? לפי מה שכתב הרשבא בחידושי אגדות הגויים מצווים על כזה שיתוף, כיון שהם משווים את אותו האיש לאלוקים, מה שהותר שותפות בגוי הוא רק כשמאמינים שהוא תחת שליטת קל אחד.

כל האחרונים שדנו על השיתוף דנו כן ע"פ דברי התוס' סנהדרין סג: ד"ה אסור שבוודאי מיירי בנוצרים

מלבב
הודעות: 3493
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 29, 2018 2:27 pm

אב בבינה כתב:
מלבב כתב:
אב בבינה כתב:עוד מראה מקומות בענין תקרובת ע"ז בלי איסור ע"ז.
יש נידון גדול אם גוי מצווה בשיתוף והנידון מתחלת בדעת התוס' מה שכתבו לענין שבועה, ועל הצד שאין הגוי מצווה בשיתוף מכל מקום מצינו בכל הראשונים שדנו בלחם ונרות של הנוצרים אם נאסר משום תקרובת ע"ז, וע"כ צ"ל שיש איסור תקרובת ע"ז במה שנקטר לשיתוף אפי' אם הגוי לא מצווה בשיתוף, וכ"כ התבוא"ש סי' ד' א', וכ"כ בשו"ת ושב הכהן.

וע"ע בדברי התוס' רי"ד ע"ז נא. שהשוחט בעל מום לע"ז על אף שאינו חייב מיתה מכל מקום הבהמה תקרובת ע"ז

יש מי שסובר שהנצרות היא בכלל שיתוף שהגויים אינם מצווים עליה? לפי מה שכתב הרשבא בחידושי אגדות הגויים מצווים על כזה שיתוף, כיון שהם משווים את אותו האיש לאלוקים, מה שהותר שותפות בגוי הוא רק כשמאמינים שהוא תחת שליטת קל אחד.

כל האחרונים שדנו על השיתוף דנו כן ע"פ דברי התוס' סנהדרין סג: ד"ה אסור שבוודאי מיירי בנוצרים

מי האחרונים האלה?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי אב בבינה » א' אפריל 29, 2018 10:03 pm

מלבב כתב:מי האחרונים האלה?

עי' רמ"א או"ח סי' רנ"ו שהביא דברי התוס' לענין שבועה, ואמנם הש"ך (יו"ד קנ"א ס"ק ז') כנראה הבין שכוונת הרמ"א לומר שאין הגוי מצווה על השיתוף כלל, והאריכו האחרונים לדחות דברי הש"ך, עי' נודע ביהודה מהדו"ת יו"ד סי' קמח, מעיל צדקה סי' כב, טורי אבן חגיגה יא:, ועי' בתשובת הגרעק"א שנדפסה בסוף הלכות ע"ז בשו"ע.

ויבוא ידידינו ר' חיים הקטן וישלים הרשימה מדעתו

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2133
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' מאי 01, 2018 10:17 pm

זה שהגויים מותרים לעע"ז בשיתוף או לכה"פ שאין זה נקרא ע"ז אצלם מובא ברמ"א וש"ך כנזכר וכ"ה בספר המקנה (קידושין לא:) והכתב והקבלה (דברים ד:יט), ובביאור הגר"א (או"ח ס' קנו סק"ו)), ובספר יעלת חן (תאומים) עמ' קפא: ובסדר משנה הל' יסודי התורה ובשושן עדות בסופו.. מאידך גיסא במעיל צדקה ס' כב ובשערי אפרים ס' כ"ד ובשו"ת ושב הכהן ס' ל"ח ובקרן אורה (נדרים סב:) וביד אפרים (יו"ד ס' קמז:ג) ובנוב"י הנ"ל ובמחצית השקל (אוח קנו) פרי מגדים (ש"ד יו"ד סה:יא, או"ח א"א קנו:ב) כתבו שגם הגויים אסורים לעע"ז בשיתוף ורק הותר ענין השיתוף לענין איסור לגרום לעכו"ם שיזכיר שם ע"ז. ובדעת היעב"ץ יש סתירה עיין שאילת יעב"ץ ח"א ' מא ומור וקציעה או"ח ס' רכד.
וגם יש את שיטת רבינו בחיי (בראשית א:יח, דברים ד:יט) שאין בני נח מצווים על האיסור עבודה זרה בכלל. וכעין זה כתב בעל העקידה (שער פ"ח) שהותר להם הז' מצוות בני ננח (וכ"ה בשו"ת פני יהושע ח"א ס' ג', ח"ב אה"י ס' מ"ג).

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' מאי 01, 2018 10:23 pm

ר_חיים_הקטן כתב:זה שהגויים מותרים לעע"ז בשיתוף או לכה"פ שאין זה נקרא ע"ז אצלם מובא ברמ"א וש"ך כנזכר וכ"ה בספר המקנה (קידושין לא:) והכתב והקבלה (דברים ד:יט), ובביאור הגר"א (או"ח ס' קנו סק"ו)), ובספר יעלת חן (תאומים) עמ' קפא: ובסדר משנה הל' יסודי התורה ובשושן עדות בסופו.. מאידך גיסא במעיל צדקה ס' כב ובשערי אפרים ס' כ"ד ובשו"ת ושב הכהן ס' ל"ח ובקרן אורה (נדרים סב:) וביד אפרים (יו"ד ס' קמז:ג) ובנוב"י הנ"ל ובמחצית השקל (אוח קנו) פרי מגדים (ש"ד יו"ד סה:יא, או"ח א"א קנו:ב) כתבו שגם הגויים אסורים לעע"ז בשיתוף ורק הותר ענין השיתוף לענין איסור לגרום לעכו"ם שיזכיר שם ע"ז. ובדעת היעב"ץ יש סתירה עיין שאילת יעב"ץ ח"א ' מא ומור וקציעה או"ח ס' רכד.
וגם יש את שיטת רבינו בחיי (בראשית א:יח, דברים ד:יט) שאין בני נח מצווים על האיסור עבודה זרה בכלל. וכעין זה כתב בעל העקידה (שער פ"ח) שהותר להם הז' מצוות בני ננח (וכ"ה בשו"ת פני יהושע ח"א ס' ג', ח"ב אה"י ס' מ"ג).

ייש"כ על הרשימה, ראוי להוסיף תשובת רעק"א שנדפס לפני הלכות רבית בשו"ע, וכן דברי החזו"א יו"ד סב יט שנקטו שגוי מצווה על שיתוף,

מלבב
הודעות: 3493
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 02, 2018 12:27 am

ר_חיים_הקטן כתב:זה שהגויים מותרים לעע"ז בשיתוף או לכה"פ שאין זה נקרא ע"ז אצלם מובא ברמ"א וש"ך כנזכר וכ"ה בספר המקנה (קידושין לא:) והכתב והקבלה (דברים ד:יט), ובביאור הגר"א (או"ח ס' קנו סק"ו)), ובספר יעלת חן (תאומים) עמ' קפא: ובסדר משנה הל' יסודי התורה ובשושן עדות בסופו.. מאידך גיסא במעיל צדקה ס' כב ובשערי אפרים ס' כ"ד ובשו"ת ושב הכהן ס' ל"ח ובקרן אורה (נדרים סב:) וביד אפרים (יו"ד ס' קמז:ג) ובנוב"י הנ"ל ובמחצית השקל (אוח קנו) פרי מגדים (ש"ד יו"ד סה:יא, או"ח א"א קנו:ב) כתבו שגם הגויים אסורים לעע"ז בשיתוף ורק הותר ענין השיתוף לענין איסור לגרום לעכו"ם שיזכיר שם ע"ז. ובדעת היעב"ץ יש סתירה עיין שאילת יעב"ץ ח"א ' מא ומור וקציעה או"ח ס' רכד.
וגם יש את שיטת רבינו בחיי (בראשית א:יח, דברים ד:יט) שאין בני נח מצווים על האיסור עבודה זרה בכלל. וכעין זה כתב בעל העקידה (שער פ"ח) שהותר להם הז' מצוות בני ננח (וכ"ה בשו"ת פני יהושע ח"א ס' ג', ח"ב אה"י ס' מ"ג).

כל אלו שהבאת שמתירים שותפות בגוי, האם אי אפשר לפרש דבריהם כמו שמפרשים את התוספת שזה רק לעניין לשתף שם ע"ז בשבועה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14274
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: איסור תקרובת ע"ז

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 02, 2018 8:48 am



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 252 אורחים