גדלים ועצמים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 3382
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

גדלים ועצמים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 06, 2018 5:05 am

פרשת עקב
פרק ט פסוק א שְׁמַ֣ע יִשְׂרָאֵ֗ל אַתָּ֨ה עֹבֵ֤ר הַיּוֹם֙ אֶת-הַיַּרְדֵּ֔ן לָבֹא֙ לָרֶ֣שֶׁת גּוֹיִ֔ם גְּדֹלִ֥ים וַעֲצֻמִ֖ים מִמֶּ֑ךָּ עָרִ֛ים גְּדֹלֹ֥ת וּבְצֻרֹ֖ת בַּשָּׁמָֽיִם

פירש״י גדלים ועצמים ממך. אתה עצום, והם עצומים ממך.

יש להעיר, חדא, מדוע לא כתב ״אתה גדול והם גדולים ממך.״
ועוד, מדוע כתב ״גדלים״ בדיבור המתחיל, הול״ל ועצמים ממך אתה עצום כו׳

ועיין בסוף הפרשה
פרק יא פסוק כג וְהוֹרִ֧ישׁ יְהוָ֛ה אֶת־כָּל־הַגּוֹיִ֥ם הָאֵ֖לֶּה מִלִּפְנֵיכֶ֑ם וִֽירִשְׁתֶּ֣ם גּוֹיִ֔ם גְּדֹלִ֥ים וַעֲצֻמִ֖ים מִכֶּֽם

פירש״י ועצמים מכם. אתם גבורים, והם גבורים מכם, שאם לא שישראל גבורים, מה השבח שמשבח את האמוריים לומר ועצמים מכם, אלא אתם גבורים משאר אמות והם גבורים מכם

ויש לתמוה קצת מדוע המתין רש״י עד הכא להאריך בפירושו ולעיל קיצר.
עוד יש להעיר מדוע כתב ״אתם גבורים״ הרי בפסוק כתיב ״גדולים ועצמים״ ומדוע שינה מלשון הקרא.
גם יש לעיין מדוע לעיל כתב ״עצום״ וכאן כתב ״גיבורים״ ומה הביאור בשינוי הלשון.
עוד יל״ע מדוע לעיל כתב ״אתה עצום והם עצומים״ פתח בלשון יחיד וסיים בלשון רבים. וכאן כתב ״אתם גבורים והם גבורים״ שניהם בלשון רבים.
וצריך ישוב לכל זה.

סגי נהור
הודעות: 2724
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: גדלים ועצמים

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 12, 2018 4:13 pm

הכפילות ברש"י אכן תמוהה לכאורה, אולם נראה שאת השאלה העיקרית החסרת - שהרי ישנו חילוק גדול בתוכן בין שני פירושי רש"י. בפירושו הראשון הדיוק הוא מלשון הכתוב: "גדלים ועצומים ממך", וכלשון השפ"ח: "כי המ"ם של ממך הוא בערך היתרון אשר יערוך שני דברים שוים יחד בערך, ויאמר כי השני גדול ועצום מן הראשון". ואילו בפירוש השני הדיוק הוא אחר לגמרי: "שאם לא שישראל גבורים, מה השבח שמשבח את האמוריים לומר ועצומים מכם, אלא אתם גבורים משאר אמות והם גבורים מכם". גם יש לדייק שבפירושו הראשון כותב "אתה עצום והם עצומים ממך", ובפירושו השני - "אתם גבורים משאר האומות והם גבורים מכם".

אמנם כאשר מעיינים בתוכן הכתובים נראה שהדברים מיושבים, וגם שאר השינויים מתבארים אל נכון.

הפסוק "אתה עובר היום לרשת גוים גדולים ועצומים ממך" בא בהמשך לנאמר "ואמרת בלבבך כחי ועצם ידי עשו לי את החיל הזה, וזכרת את ה' אלקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל", וכמו שמפרש הרמב"ן: "ידוע כי ישראל גבורים ואנשי חיל למלחמה, על כן אמר, אם תחשוב כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה, תזכור כי הגוים האלו הם גדולים ועצומים ממך, ואיך תנצחם במלחמה... יש לך לדעת כי ה' נלחם לישראל". ולזה רומז רש"י בכתבו "אתה עצום והם עצומים ממך", היינו, אע"פ שאתה עצום, אל תאמר בלבבך כחי ועצם ידי עשו לי את החיל הזה, שהרי הם עצומים ממך.

משא"כ הפסוק "וירשתם גוים גדולים ועצומים מכם" בא לאחר ההקדמה "כי אם שמוע תשמעון את כל המצוה הזאת אשר אנכי מצוה אתכם גו' והוריש ה' את כל הגוים האלה", וכוונת הכתוב להפליא בגודל השכר שיקבלו ישראל בשמרם את מצוות ה'. ועל זה מפרש רש"י: "שאם לא שישראל גבורים מהו השבח ההוא שמשבח את האמוריים לומר ועצומים מכם", היינו, שכוונת הכתוב היא להפליא בגודל הטובה שעושה הקב"ה עם ישראל, שמוריש לפניהם גויים עצומים ביותר. אלא שכיון שישראל הם "גבורים משאר האומות", אזי כשבא הכתוב לתאר את גדולת האמוריים, ראוי לשבחם בכך שהם גדולים אפילו מישראל.

ואת"ל ניתן ליישב בזה גם את דיוקי הלשונות: א) בפירושו השני מעתיק בד"ה רק "ועצומים מכם" ולא יותר, כי אין הכרח ש"מכם" קאי גם על "גדולים", שהרי כוונתו לשבח את האמוריים, והיות האמוריים "גדולים" (גם ללא השוואה לשאר אומות) גם הוא שבח. משא"כ בפירושו הראשון כל מגמת הכתוב היא להשמיענו שהאומות עצומים יותר מישראל, ותיבת "גדולים" בפני עצמה אין לה משמעות, ועל כרחך "ממך" קאי גם עליה. ב) בפירושו השני, כיון שכוונת הכתוב לשבח את האומות, נצרך רש"י לפרש ולבאר את השבח, ולכן משנה מלשון הפסוק וכותב "גבורים". אבל בפירוש הראשון כוונת הכתוב רק לשלול הטענת "כחי ועצם ידי", ולזה דיו לרש"י לנקוט לשון הכתוב "הם עצומים מכם".

החילוק בין לשון יחיד ללשון רבים מובן מתוך לשון הפסוק עצמו, שהראשון פונה לישראל בלשון יחיד: שמע ישראל אתה עובר היום גו' גדולים ועצומים ממך. והשני בלשון רבים: והוריש ה' את כל הגוים האלה מלפניכם גו' גדולים ועצומים מכם.

שמואל דוד
הודעות: 3382
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גדלים ועצמים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 13, 2018 10:49 pm

יישר כח גדול!
שפתיים יושק!


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מקדש מלך ו־ 3 אורחים