מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושי ביו"ד סימן ק"ץ.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

קושי ביו"ד סימן ק"ץ.

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' אפריל 07, 2011 10:30 pm

בתחילת הסימן, הביא הב"י שיטת הרמב"ם, הסובר כי לא שייך חומרא דר' זירא בכתמים, רק בראיה ממש. הב"י מביא המון פוסקים החולקים, ופוסק כוותייהו.

אבל בסעיף ד', מביא הב"י דברי רבינו ירוחם שכבר הביאם בסימן קפ"ג, דאכן לא נאמר חומרא דר"ז בכתמים. (רבינו ירוחם מיירי התם למה לא מטמאין כתם בפחות מכגריס, הלא חומרא דר' זירא היתה אף בטיפת דם כחרדל. וע"ז כתב דלא נאמרה חומרא זו בכתמים. והגם כלא הבינותי כלל דברי רבינו ירוחם, דלכאורה בפחות מכגריס זהו ענין של תלי' במאכולת, וכמו בכל תליה יותר מכגריס לא שייך חומרא דר"ז דהרי תלינן דאין זה דם נידות כלל, ה"ה בפחות מכגריס. מ"מ, ק"ל סו"ס הרבינו ירוחם הביא טעם זה משום דלא חיישינן לחומרא דר"ז בכתמים. וא"כ למה הביא הב"י דבריו מבלי להעיר עליו).

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: קושי ביו"ד סימן ק"ץ.

הודעהעל ידי גם זה הבל » א' אפריל 10, 2011 10:42 pm

לכאו' ביותר יש להקשות דהב"י לפני שמביא את דברי הרמב"ם מביא דכ' רבינו ירוחם שהסכימו כל הפוסקים דבכתמים בעי' ז' נקיים [כחומרא דר"ז],
והברור בזה דמש"כ רבינו ירוחם שלא נאמרה חומרא דר' זירא היינו לגבי טיפת דם כחרדל ומה שהביא הב"י בריש הסי' היינו שסופרים ז' נקיים חוץ מיום הראי' כדין זבה ולא כדין נדה שיום הראי' עולה לה.

כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: קושי ביו"ד סימן ק"ץ.

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' אפריל 12, 2011 10:25 am

דבריך לא מסתברין כל כך. ממנ"פ, היש חומרא דר' זירא בכתמים, או לא? לא מסתבר לומר שהחמירו חומרא לחצאין.

בכלל כבר העירותי בריש דברי, דבאמת אין כל שייכות בין דינו של הרבינו ירוחם לאי החמרה לחומרא דר' זירא. דכוונת לשון הגמ' טיפת דם, ממילא לא באה לאפוקי שום דבר, דאין לך מציאות של אשה שתהיה טמאה יותר בראיית דם בשפע, מראיית טיפה אחת כחרדל, (ורק בכתם מצינו חילוק זה, א"כ דוקא מוכח בלשון החומרא שהחמירו מצד עצמם גם על כתמים), וע"כ כונת הלשון בא רק לאפוקי דבזבה קטנה (וה"ה נדה שהחמירו דילמא זבה היא) לא המתינו מלטמאה עד שתשמור יום כנגד יום ובסופו תראה ג"י רצופים, אלא בטיפה קטנה עשאוה כזבה גדולה. ובאמת הסיבה דבכתם מקלינן בפחות מגריס היא ענין של תלי' במאכולת, ולא משום איזה קולא - לכאורה - בחומרא דר"ז, דכאמור אין כן הכוונה כלל בלשון החומרא.

ואפשר צריך להעמיס בכוונת רבינו ירוחם, דר"ל אה"נ דלא תטעה לומר דזו היתה כונת חומרא דר"ז (בפרט בהלשון טיפה כחרדל כנ"ל), אלא, לא לזה התכוון (ו בני דורו של) ר' זירא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 200 אורחים