מן המשנה עולה בבירור כי נשיאת אשה על אשתו היתה מחוץ לסגנון החיים דאז:דודי צח כתב:כמדומה שבש"ס משמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
ביקורת תהיה כתב:מן המשנה עולה בבירור כי נשיאת אשה על אשתו היתה מחוץ לסגנון החיים דאז:דודי צח כתב:כמדומה שבש"ס משמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
א. נָשָׂא אִשָּׁה וְשָׁהָה עִמָּהּ עֶשֶׂר שָׁנִים וְלֹא יָלְדָה – יוֹצִיא וְיִתֵּן כְּתֻבָּה, שֶׁמָּא לֹא זָכָה לְהִבָּנוֹת מִמֶּנָּה. (פרק הבא על יבמתו) (לא כולם רוצים לשאת שתי נשים. ההתחייבויות כפלות. החידוש של המשנה גדול יותר שמותר לו להוציא. כנ"ל גם לגבי המשנה השניה שהבאת. ואדרבה לא משמע כך מדברי רבי אליעזר)
ב. וְאֵלּוּ לֹא שׁוֹתוֹת (דְּלֹא נֶאֶמְרָה פָּרָשָׁה אֶלָּא בִּרְאוּיָה לְקַיְּמָהּ): אַיְלוֹנִית וּזְקֵנָה וְשֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לֵילֵד (שֶׁשָּׁתָת כּוֹס עִיקָּרִין. וַאֲסוּרוֹת לְקַיְּמָן לְמִי שֶׁאֵין לוֹ בָּנִים, שֶׁהֲרֵי נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל עַל פְּרִיָּה וּרְבִיָּה). רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: יָכוֹל הוּא לִשָּׂא אִשָּׁה אַחֶרֶת וְלִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת הֵימֶנָּה. (פרק ארוסה)
סליחות כתב:כדי להסיר את העננה השוררת סביב הדברים, מצאנו את המקור לדברים המיוחסים להגר"א, והם מצורפים כאן.
ספר "הגאון החסיד מוילנה" עמוד קז הערה 65 (באוצר)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים