לפני למעלה משנה י"ל מחדש הספר 'מורה הפרישות ומדריך הפשטות' לר' דוד בן ר' יהושע המימוני, דור שביעי בן אחר בן להרמב"ם. [הספר מתורגם מערבית ע"י הר' יוסף ינון (פנטון), וכל הנראה הופיע בעבר במסגרת חברת מקיצי נרדמים].
לפי דברי ההקדמה של המו"ל לספר, היתה במצרים תנועה שנקראת 'חסידי מצרים'. חברי התנועה, שנוסדה קצת לפני הגעת הרמב"ם למצרים, בקשו להחיות את דרך עבודת ה' של נביאי ישראל, וקבלו על עצמם הנהגות של קדושה ופרישות, בד בבד עם לימוד התורה ושמירה על ההלכה לדקדוקיה. ממורשתה של אותה תנועה נותרו למצער רק שני ספרים העוסקים בהוראת דרך החסידות, הגדול והמפורסם שבהם הוא ספר 'המספיק לעובדי ה'' שחובר ע"י ר' אברהם בן הרמב"ם. והשני, הוא ספר זה שחובר [לפי הקדמת המחבר] כמענה לבקשת 'תלמיד נבון ואח קרוב משכיל ופקח' אשר הפציר לחבר קצור המורה 'להגשמת אמתת דרך החסידות'.
ישנם הרבה חידושים והבנות עמוקות בספר, אבל תופס בו מקום נרחב במיוחד ענין ההתבודדות. מזהירה במיוחד הפרשנות המשולשת והחדשנית של המחבר למלה 'חסיד'.
א' נגזר מניב חסד ואמת שמשמעו העודף והעדיפות, היתר והחסרון, והיינו שהחסיד המעולה במידותיו והשלם במעלותיו חפץ שתרכש נשמתו יתרונות כדי שתטהר ותלך בדרך הישרה, ותצא ידי חובתה מבחינת השלימות והיושר. [א"ה, לפי"ז מובן היטב מדוע הנוהג לפנים משורת הדין ושומר 'ארחות ישרים ' המחויבים ב'ועשית הישר והטוב' מכונה חסיד].
ב' נגזר מן הכתוב 'חסד הוא' ודומיו שמשמעותו בזיון קלון ובושה, כך חסיד הוא מי שמזלזל בכל זולת אהוב נפשו והמבזה החסרונות ומשפיל עניני הגוף והחושים מפני שהם גשמיים ומוחשיים, וזה כתוצאה מנטייתו לקדושה לפשיטות ולשאיפה לאורו של עולם הקדושה. ונוסף על כך, הבריות מבזים אותו ומזלזלים בו לפי שהוא מכחיש אותם, ומגנים אותו בגלל דרכו השונה.
ג' נגזר מהפס' ואת החסידה, לפי' הראב"ע, שהיא צפור הנמלטת במדבר וערבה, המתבודדת בין הצפרים ומגרשת מתוכן, ורק נראית בישוב בתקופה מיוחדת מן השנה. כך הוא מובן חסיד ההולך יחידי ומתבודד בנפשו, הפורש מן הבריות למען עבודתו ומתרחק ובורח מהם בדומה לצפור הזאת.
ומסיים המחבר: והנני נוטה לפי' זה יותר משני הפירושים הקודמים, ולפיכך קראתי את הקיצור הזה 'מורה הפרישות ומדריך הפשיטות' כדי שכינוי הספר יתאים לענינו.
בקיצור, בא המחבר והעמידו על אחת, חסיד בהתבודדותו יחיה, וכלשונו: כך החסיד, כי הוא תמיד עצור ועצוב ויחיד, ומצטער על השחיתות שהוא רואה, את סטיית בני האדם מהאמת והתמכרותם לעניני העולם וחבתם להבלי תענוגיו, ודבר זה מעציב אותו ומגדיל צערו ויגונו, ולכן הוא פורש מהם ומתבודד בנפשו בעבור עבודתו.
המהדירים הנמנים על חסידי ברסלב סיפחו לספר קונטרס רחב ידים ורב איכות על ההתבודדות בכתבי רבותינו, הכולל מקורות קדומים בכתבי הקדמונים לדרך עתיקת יומין זו, מהלכים והגדרות שונות ב'עבודה' זו, מעלותיה של ההתבודדות, ובעיקר דרך זו כפי שהיא משתקפת בהרחבה במשנתו של ר' אברהם בן הרמב"ם, והיאך היא עולה בקנה אחד עם משנתו של הרמב"ם אשר בחר בספר היד בהל' דעות בדרך הטובה והישרה היא הדרך הממוצעת.
להלן אולי עוד אייחד את הדיבור, אי"ה, על כמה תפיסות עומק בדרך עבודה זו, שכיום נכבשה ע"י הברסלבאים, ואנסה לבדוק אם אכן העניקו לה משמעויות נוספות, או 'אין כל חדש תחת השמש'.