ברזילי כתב:אולי כוונתך לשאול איך התיר הגרש"ז בשפופרת הנצמדת לצואר הרחם מבחוץ (באופן שלא יצא דם לחדר החיצון), בעוד שמהב"י משמע שצריך שהשפופרת תיכנס לכה"פ לתוך הצואר. אמנם במציאות הרגילה של שפופרת קשיחה ממתכת זכוכית וכדומה, לא ניתן להבטיח שלא יצא דם לצדדים אם לא יכניס לתוך הצואר, משא"כ באופן של שפופרת גמישה הנצמדת לצואר מבחוץ במהודק, שהוא דבר שלא היה במציאות כלל בזמן הב"י, או אפילו אם היה עכ"פ הוא אוקימתא רחוקה, וע"כ העדיף הב"י להעמיד בשפופרת דקה.
סתם כתב:דניאל כתב:סתם כתב:הגרשז"א דיבר למעשה ולא לפילפולא,
וגם לאחר ששמע את דעת החולקים הורה לעשות, כידוע.
עכשיו עיינתי שוב במנחת שלמה ח"ב סי' ע' וכפי שזכרתי הוא מסיים במילים אלו: הנני חוזר על מה שכבר כתבתי שכל הדברים הם רק הצעה לגדו"ת ואין לעשות מעשה לפני שיתקבלו ויוכשרו הדברים אצל חכמי התורה.
וכפי שכתב תוכן, תנאי זה לא נתקיים. לא רק ועד הישיבות, אלא כל חבריו שבדורו חלקו עליו.
א. צריך לברר אצל המבינים.
ממה ששמעתי שהגרשז"א הורה לשני בניו למעשה,
אחד מהם נהג כך,
והשני לא מפני שחמיו חלק על אביו.
ב. מזה שהוצרכו להוציא קונטרס נגדי,
סימן שהוא הורה למעשה
הלוא כן?
דניאל כתב:ברזילי כתב:אולי כוונתך לשאול איך התיר הגרש"ז בשפופרת הנצמדת לצואר הרחם מבחוץ (באופן שלא יצא דם לחדר החיצון), בעוד שמהב"י משמע שצריך שהשפופרת תיכנס לכה"פ לתוך הצואר. אמנם במציאות הרגילה של שפופרת קשיחה ממתכת זכוכית וכדומה, לא ניתן להבטיח שלא יצא דם לצדדים אם לא יכניס לתוך הצואר, משא"כ באופן של שפופרת גמישה הנצמדת לצואר מבחוץ במהודק, שהוא דבר שלא היה במציאות כלל בזמן הב"י, או אפילו אם היה עכ"פ הוא אוקימתא רחוקה, וע"כ העדיף הב"י להעמיד בשפופרת דקה.
גנבא גנובי למה לך? גם את השאלה מהב"י כותב הגרש"ז (כמו שכתבתי בהודעתי הראשונה) ותירוצך זה תירוצו. הכל באות ל"ט. בעיניי הקטנות התירוץ הזה דחוק מאד. הגמרא הרי בכלל לא דיברה על המקרה של הגרש"ז שראתה ראיה מרובה אולי מדובר שראתה טיפה אחת בשפופרת וזה הכל, וחוץ מזה בשפופרת קשיחה אני חושב שגם אם תכניסנה לתוך צה"ר לא ימנע שיטפטף דם מבחוץ.
כאמור לעיל, השאלה היא לא רק מהב"י והמשא"ב שכתבו כן במפורש אלא גם מכל האחרונים שהקשו על הב"י ולא שאלו את הקושיא המתבקשת הזו.
דניאל כתב:...וחוץ מזה בשפופרת קשיחה אני חושב שגם אם תכניסנה לתוך צה"ר לא ימנע שיטפטף דם מבחוץ.
לא כי, הגרש"ז ועוד דנים האם פתה"ק הוא בפי המקור הפנימי או החיצוני (הקצה הפנימי או החיצוני של צואר הרחם),
אוצר החכמה כתב:לא כי, הגרש"ז ועוד דנים האם פתה"ק הוא בפי המקור הפנימי או החיצוני (הקצה הפנימי או החיצוני של צואר הרחם),
במנחת שלמה לא משמע שם שזה כוונתו, אלא כמו שהבין דניאל, שבין השינים הוא תלתולי בשר כלשון רש"י ואין אנו יודעים היכן הם ומ"מ היה פשוט להגרש"ז שזה מחוץ לפי המקור, וזה יסוד ההיתר שלו.
קשה לצייר אפשרות שבין השיניים הוא הצד הפנימי של המקור שכן האצבע אינה מגיעה לשם.
אוצר החכמה כתב:אגב הגרש"ז בעצמו בעמוד עד העלה את האפשרות (שטוען דניאל שהיא דעת הב"י) שהפירוש של שפופרת היינו שהיא דווקא בתוך המקור ולא סגי שתהיה בבין השיניים והביא כמה ראיות לדעתו שזה לא ייתכן.
ברזילי כתב:השאלה היכן מתחיל הבית החיצון חשובה לכשעצמה, אבל אינני מבין מאי נפק"מ להיתר השפופרת אם נאמר שבין השיניים הוא מופלג או שהוא פי המקור עצמו, כל עוד הדם היה בשפופרת כל משך הזמן שיצא מצואר הרחם.
אמנם, אם יש מי שיפרש שבין השיניים הוא בתוך צואר הרחם עצמו, ברור כי ההיתר אינו עולה יפה (כי האשה נטמאת כבר בזיבת הדם בצואר הרחם), אבל כמדומה שזה מופרך מדברי חז"ל שבית החיצון שהוא מקום שהשמש וכו'.
סתם כתב:תוכן כתב:אחרי שיצא מאמרו של ר' ש"ז לאור - וההיתר היה למעשה - היה על זה אסיפה בוועד הישיבות והם מינו את ר' אברהם וילהלם לכתוב תגובה האוסרת את זה. הספר הודפס, אבל אז הלכו בני רשז"א (אולי רק בן אחד) לכל מוכרי הספרים ואיימו עליהם שלא ימכרו את הספר. ואני ראיתי בבית ר' אברהם וילהלם ערימות של מאות ספרים שלעולם לא נמכרו.
ועד הישיבות זה גוף הלכתי? לא ידעתי.
דניאל כתב:אבל ישנה אפשרות ללמוד שאע"פ שאינה טמאה עד שיצא הדם מבין השיניים מ"מ מה שנחשב ראיה בבשרה ולא בשפופרת זה תלוי בעקירת הדם מגופה שזה היציאה מפי המקור, כי עקירת הדם מגופה זה הראיה שגורמת לטומאה למרות שאיננה נטמאת עד שיצא מבין השיניים ולחוץ (וכשם שטמאה בהרגשת פתיחת פי המקור ולא אמרינן שזה לא נחשב הרגשה כי זה קודם הטומאה).
ויעויין בחזו"א שבסי' ק"ט נראה שהבין כהגרש"ז (למרות שאינו מוכח לגמרי כי לא זה הנידון שלו שם) אבל בסי' צ"ב אות כ"ט נסתפק בזה.
ברזילי כתב:בחזו"א צב,כט מדבר בענין וסתות ולא מצאתי קשר למה שציינת.
דניאל כתב:ברזילי כתב:בחזו"א צב,כט מדבר בענין וסתות ולא מצאתי קשר למה שציינת.
טעיתי באות אחת, וצ"ל כ"ח. וז"ל: וכן ברואה בשפופרת לא נתבאר אם תלוי ביציאה מן המקור או ביציאה לבית החיצון.
בקשר לכל שאר מה שכתבת - ליציאה מן המקור יש גם "תפקיד" בטומאה של האישה וכדאיתא בנידה דמ"ב שיולדת שנעקר דם ממקורה ואח"כ טבלה ואח"כ יצא הדם מבין השיניים ולחוץ שהיא טמאה טומאת ערב ולא טומאת שבעה. והטעם נראה שעצם שם ראיית הדם היא ביציאתו מן המקור רק שאינו מטמא עד שיצא מבין השיניים.
גילוי כתב:האם מעצג"ת פרסמה בחוצות שאין לסמוך על היתר הגרשז"א?
ברזילי כתב:דניאל כתב:ברזילי כתב:בחזו"א צב,כט מדבר בענין וסתות ולא מצאתי קשר למה שציינת.
טעיתי באות אחת, וצ"ל כ"ח. וז"ל: וכן ברואה בשפופרת לא נתבאר אם תלוי ביציאה מן המקור או ביציאה לבית החיצון.
בקשר לכל שאר מה שכתבת - ליציאה מן המקור יש גם "תפקיד" בטומאה של האישה וכדאיתא בנידה דמ"ב שיולדת שנעקר דם ממקורה ואח"כ טבלה ואח"כ יצא הדם מבין השיניים ולחוץ שהיא טמאה טומאת ערב ולא טומאת שבעה. והטעם נראה שעצם שם ראיית הדם היא ביציאתו מן המקור רק שאינו מטמא עד שיצא מבין השיניים.
תודה.
מה שהבאת מנדה מב נראה שאינו ענין לטומאת אשה בתורת רואה דם, אלא לעצם הגדרת הדם כטמא מחמת עצמו (ונפ"מ שמטמא במו"מ). האשה טמאה טומאת ערב משום משא ונגיעה, כמו כל אדם אחר שיגע או ישא את הדם הזה ויהיה טמא בדיוק כמוה, ללא כל קשר לראיה. לכן נ"ל שהביאור הוא לא כדבריך, אלא הראיה אינה אלא בבית החיצון, אך הדם עצמו מקבל שם דם נדה שהוא טמא מחמת עצמו, ללא קשר לטומאת האשה, כבר בצאתו מן המקור (ואף בתוך המקור, אם מקומו טמא)
ברזילי כתב:באמת אני לא מבין מה הוכחת משם. אולי תוכל להסביר במילים פשוטות היכן ראית כאן שלעקירת הדם, גם לפני שיצא מבין השיניים ולחוץ, יש "תפקיד" בטומאת האשה, כדבריך?
אני מבין שהגמרא מדברת רק על עקירה לבית החיצון כשלב המגדיר אם יש כאן טומאת ראייה או לא, וכמו שכתב שם רש"י "ונעקר דם - לבית החיצון".
ברזילי כתב:הולך קשה...
ברזילי כתב:גם בדם טוהר כדרכו, שנעקר אחרי הטבילה, נחלקו ראשונים ואחרונים אם הוא עצמו טמא, ומינה שאין שום קשר בין טומאת הדם לטהרת האשה בימי טוהר.
דניאל כתב:כי למ"ד מקור מקומו טמא אין שום ראיה כמובן
ברזילי כתב:אכן כותב כדבריך ובש"כ אבל עדיין אינני מבין, אולי תוכל להסביר לי את התירוץ - למה חסרה כאן עקירה, הלא אדרבא דווקא העקירה היתה בימי טומאה ולפני טבילה, והיא עקירה מעלייתא הראויה לטמא, וכל החסרון כאן הוא דווקא בשלב של היציאה לבה"ח.
ברזילי כתב:מ"מ גם מן החזו"א נראה שאינו רואה הסבר זה כהכרח בסוגיא (כי תרץ גם באופן אחר, שלענין ראיה תלוי ביומי אף שהדם עצמו טמא, וכעין מש"כ לעיל).
דניאל כתב:ברזילי כתב:אכן כותב כדבריך ובש"כ אבל עדיין אינני מבין, אולי תוכל להסביר לי את התירוץ - למה חסרה כאן עקירה, הלא אדרבא דווקא העקירה היתה בימי טומאה ולפני טבילה, והיא עקירה מעלייתא הראויה לטמא, וכל החסרון כאן הוא דווקא בשלב של היציאה לבה"ח.
לפי דעתי - כי טבלה לאחר העקירה ונטהרה מכל מה שהיה קודם לכן.
דניאל כתב:גם באות ל"ה הוא כותב שזו הגדרה בדם דהא מיהת פשיטא ליה שדין ימי טוהר הוא בדם ולא באישה
גילוי כתב:אני שמעתי מבני המשפה, שהגרשז"א היה סבור שכל אותם גדולי תורה שיצאו נגדו לא למדו את הסוגיא בעיון ודו"ק, וכמד' שהגרשז"א נפגש עם הגר"ח שמואלבץ והוכיחו על זה
אולם יתכן מאוד שאדרבה אותם גדולים באמת לא חלקו עליו מגופא דסוגיא אלא סברו דעצם ההיתר מנוגד לשו"ע החמישי.
ברזילי כתב:ולכן מתרץ (כעין מה שהצעתי קודם) ששֵׁם דם טוהר נקבע לפי זמן הראייה (היציאה מבין השיניים), אך טומאת הדם עצמו תלויה בעקירה.
ברזילי כתב:לדבריך אשה רגילה שנעקר דם ממקורה וטבלה קודם שיצא לבית החיצון, הועילה לה טבילה שלא תטמא בראיה כשיצא הדם? אם לדם עצמו (שהוא טמא כבר כשנעקר) לא מועילה הטבילה לטהרו (כמבואר כאן בגמרא), איך תועיל הטבילה לטהר את האשה מטומאת ראייה שכלל לא התחילה?
דניאל כתב:ברזילי כתב:ולכן מתרץ (כעין מה שהצעתי קודם) ששֵׁם דם טוהר נקבע לפי זמן הראייה (היציאה מבין השיניים), אך טומאת הדם עצמו תלויה בעקירה.
מסכים. רק רציתי לדקדק שהדין הוא בהגדרת הדם כדם טוהר ולא דין באישה שאיננה נטמאת.
דניאל כתב:ברזילי כתב:לדבריך אשה רגילה שנעקר דם ממקורה וטבלה קודם שיצא לבית החיצון, הועילה לה טבילה שלא תטמא בראיה כשיצא הדם? אם לדם עצמו (שהוא טמא כבר כשנעקר) לא מועילה הטבילה לטהרו (כמבואר כאן בגמרא), איך תועיל הטבילה לטהר את האשה מטומאת ראייה שכלל לא התחילה?
ברור שלא שייך טבילה לפני טומאה, כי אין לזה שם טבילה.
אבל אחר כך חשבתי שבעצם החזו"א אומר משהו אחר. אם אני מבין נכון את כוונתו, עקירת הדם מגדירה אותו כדם נידה או דם טוהר או מה שלא יהיה ורק הטומאה מתאחרת עד שיצא לבה"ח. ולכן אם נעקר הדם ביום האחרון לנידתה ואחרי שטבלה יצא לבה"ח היא לא נטמאת כי דם זה הוא מוגדר דם של יום שביעי לנידתה וכבר טבלה לטומאה זו.
וכמדומני שלפ"ז הוא הדין באישה שהמשיכה לראות אחר נידתה בלי טבילה ונעקר הדם ביום השביעי ויצא לביה"ח בליל שמיני לא תהיה זבה ע"י דם זה.
ברזילי כתב:אך לפי"ז חוזרת שאלתי לעיל - אשה שטבלה לנדתה בליל שמיני, ואח"כ ראתה דם שנעקר תוך ז' יצא לבה"ח בליל שמיני לא תהיה זבה כי דם זה מוגדר כדם של יום השביעי (לדבריך), אך גם לא תטמא טומאת נדה (כי כבר טבלה לטומאה זו, כדבריך). אין לי ראיה נגד, אבל זה נראה רחוק מאד לענ"ד
ברזילי כתב:והדרך המובנת יותר היא זו שכתבנו למעלה, שלעניין טומאת ראייה הכל הולך אחר שעת היציאה מבין השיניים
ברזילי כתב:ותל"מ
דניאל כתב:ברזילי כתב:והדרך המובנת יותר היא זו שכתבנו למעלה, שלעניין טומאת ראייה הכל הולך אחר שעת היציאה מבין השיניים
אולי זה יותר מסתבר ואולי לא, אבל בכל מקרה גם בדרך זו יש קצת דוחק כמו שהקשה החזו"א באות ל"ה דיוצא שלעניין טומאת דם נידה לטמא במגע נקבע דין הדם ע"י העקירה מהמקור ולעניין דינו לטמא את האישה נקבע דין הדם כשיוצא מבין השיניים.
ובמנח"ש ענף ב' כתב להוכיח (ע"פ שיטתו) שגם טומאת דם נידה אין לדם קודם שיצא מבין השיניים ורק לעניין מעיינות הטמא נחשב דם נידה משעה שנעקר.
מעט דבש כתב:כשיוצא מצואר הרחם הוא נמצא בחלל הנרתיק, אבל לא עבר עדיין את 'בין השיניים' שהוא נמצא לפניו לכיוון חוץ [ועיין במנחת שלמה (עב, מב) שהוא 'באמצע הנרתיק']..
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים