מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ההבדל בין מצות אמונה ליחוד השם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ונתנו ידידים
הודעות: 1189
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

ההבדל בין מצות אמונה ליחוד השם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אוגוסט 18, 2019 10:02 pm

בפרשת ואתחנן למדנו שתי פרשיות הקשורות זה בזה.
א' הדיבור הראשון 'אנכי ה' אלוקיך', ב' פרשת שמע ישראל.
הרמב"ם מונה אותם לב' מצוות במנינו, מצוה א' אמונה: שנאמין שיש שם עלה וסבה הוא פועל לכל הנמצאות
מצוה ב יחוד השם: והוא שנאמין כי פועל המציאות וסבתו הראשונה אחד
והנה לא ברור לי מהו ההבדל ביניהם כי אם הסיבה ההיא פעל לכל הנמצאות הרי ליכא סיבה אחרת, והרי יש את המדרש שבשעה שאמרתי אנכי לא הי' אחד שהתנגד.
אמנם במקומות אחרות מדבר הרמב"ם על זה שהקב"ה הוא אחיד בכל מיני אחדות. וא"כ יתכן כונתו דאע"ג דיש מצוי אחד שברא הכל אבל מכח המצוה השני חייב להאמין שהוא אחד בכל מיני אחדות, והוא חידוש לי.
אולם דעת הרמב"ן הוא יותר מוקשה לי, כי הרמב"ן (אם כי מפלפל במצוה הא' ולבסוף מודה לדברי הרמב"ם) אינו משיג כלל על המצוה הב'.
ובפי' הרמב"ן על התורה כתב וז"ל 'גם בזה מצוה שיבאר. כי בדבור אנכי ה' אלהיך יהיה היחוד, וכמו שאמרו רבי נתן אומר מכאן תשובה למינים שהם אומרים שתי רשויות הן', הרי מפורש דאינו אלא ביאור והבהרה במצוה הא' ולמה נמנהו לב' מצוות.
ועי' ברמב"ם בהמשך המצוה הב' שכתב 'ויקראו גם כן זאת המצוה מלכות. כי הם יאמרו (ברכות יג א) כדי לקבל עליו עול מלכות שמים רוצים לומר להודות ביחוד ולהאמינו', דהיינו דמצות היחוד נקרא קבלת מלכות שמים, והרמב"ן בהשגות למצוה א' ולל"ת ה' כתב באריכות דמצוה הא' דאמונה נקרא קבלת מלכותו ומביא מדרשים לזה, וא"כ אותו מצוה הוא ולמה נמנה לשתים.
הלואי שיוכלו להחכימני פה בביהמ"ד הדין.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההבדל בין מצות אמונה ליחוד השם

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 18, 2019 10:06 pm

במצוה הראשונה מצווים גם בני נח, אבל המצוה השניה היא רק לישראל, שב"נ אינם מוזהרין על השיתוף.

ונתנו ידידים
הודעות: 1189
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: ההבדל בין מצות אמונה ליחוד השם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אוגוסט 18, 2019 10:52 pm

סגי נהור כתב:במצוה הראשונה מצווים גם בני נח, אבל המצוה השניה היא רק לישראל, שב"נ אינם מוזהרין על השיתוף.

לדעות מסוימות.
ודברי הרמב"ן לא יישבת.
וגם דעת הרמב"ם נראה לי שאינו מיושב, כי אמנם יש הבדל בין ישראל לב"נ היינו דבמצוה זו של אמונה בה' יש הבדל אבל מ"מ בכלל מצות האמונה לישראל הוא ייחודו ולמה נמנה בפני עצמו, והרי מפורש במדרש הנ"ל דמאנכי שהוא מצות האמונה רואין ייחודו.
וכשנתעמק עוד נראה דענין השיתוף שייך לדין לא יהי' לך דיכול לקבל על עצמו אלהות בשיתוף, אבל מצות אנכי לא שייך זה כי צריך להאמין שהקב"ה ממציא כל הנמצאים וא"כ איך שייך לשתף לי' עוד משהו

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ההבדל בין מצות אמונה ליחוד השם

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 18, 2019 11:26 pm

השיתוף אינו סתירה לזה שהקב"ה הוא בורא וממציא כל הנמצאים, אלא שמאמינים שיש כח בממוצעים וקרו ליה אלהא דאלהיא.

ונתנו ידידים
הודעות: 1189
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: ההבדל בין מצות אמונה ליחוד השם

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 19, 2019 12:52 pm

סגי נהור כתב:השיתוף אינו סתירה לזה שהקב"ה הוא בורא וממציא כל הנמצאים, אלא שמאמינים שיש כח בממוצעים וקרו ליה אלהא דאלהיא.

מקבל דבריך. (אם כי לא ברור לי למה ליכא סתירה הרי מהוה כל ההויות היינו הכל בכל מכל, וא"כ א"א שיש כח אחר הפועל משהו)
אמנם נראה לי שלא זהו הכונה פה ואולי זה נכלל בהלאו דלא יהי' לך.
כי הרמב"ן בפר' יתרו כתב איך שהכל נלמד מיצי"מ וכתב כי יצי"מ מורה על היכולת, והיכולת מורה על היחוד. ואי משום שלא יקראו אלה אלהיא איך רואים זה מהיכלת כי הרי ודאי דאם הוא אלה דאלהיא הרי יכולתו גדול מיכלתם.
וע"ע ברמב"ם יסוה"ת (א ז) כשמסביר ענין היחוד כתב וז"ל 'אילו היו אלוהות הרבה היו גופין וגויות, מפני שאין הנמנים השוין במציאותן נפרדין זה מזה אלא במאורעין שיארעו בגופות והגויות, וכו', לפיכך אי אפשר שיהיה אלא אחד, וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר ה' אלהינו ה' אחד'. והנה הסבר זה לא שייך לענין הענין דאלה דאלהיא דהרי כיון שאינן שוין במציאותן אינו בהכרח שיהא גוף וגויה.
וע"כ דמצות היחוד הוא דליכא אלהות הרבה השוין בכוחן או שכ"א ברא דבר אחר, ודברים אלו נלמדין מיצי"מ, ולכן קושיתו למה נמנה הוא הפנ"ע ומאי שנא החפץ והיכולת וההשגחה שכולו נחשב מצוה אחר והיחוד נחשב מצוה אחרת, כיון שהוא ג"כ כתוב במצות אנכי אין מקרא דשמע אלא תוספת ביאור וחזרה. ובאמת כתוב כן פעמיים ברמב"ן עה"ת ורק במנין המצוות אינו משיג על הרמב"ם.

נ. ב. היכן באמת ראו יכולת מוחלטת כזאת המורה על היחוד הרי דלמא באמת איכא עוד כח שהוא בעל יכולת אלא שלא הי' איכפת להמצוי ההיא להפריע להאל המוציא ממצרים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 340 אורחים