עמוד 3 מתוך 8

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ג' אפריל 14, 2020 5:21 pm
על ידי דורשי יחודך
איש קריות כתב:נסתפקתי במנין שחלקו במרפסת וחלקו ברשות הרבים באופן שעומדים בפתחי הבתים, מה הדין היכא שאשה עוברת ברחוב, האם יש להפסיק ולהתפלל באותה שעה?
ממה שידוע לי היכא שמתפללים בבית כנסת אין להתתפלל כשיש שם אשה ללא מחיצה, והשאלה היא האם רשות הרבים נחשב כעת כבית הכנסת?

האם יש מקור לקביעה זו שאין להתפלל כשיש אשה בבית הכנסת? על סמך מה?
הענין של מחיצה שורשו כמבואר בפוסקים על פי הסוגיא בסוף סוכה, ואינו ענין לבית הכנסת דוקא. אלא שכנראה הקפידו על זה הרבה יותר בבית הכנסת. אבל לכאורה לא שמענו שום הלכה ודין שאין להתפלל כשיש שם אשה. וכאן שאין שום פירצה ועיוות צורת בית הכנסת - הרי מותר לאשה להסתובב ברחוב... א"כ למה תיגרע התפילה.
אם נמצא בשותי"ם שאין להתפלל כשיש שם אשה יתכן מאד שזה שייך למלחמת שהיו וישנם ברפורמים וכדומה, וזה שוב שייך לצורת בית הכנסת.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ד' אפריל 15, 2020 9:50 pm
על ידי איש קריות
זכור לי שבאגרות משה אוסר להתפלל בבית כנסת בלא מחיצה וסובר שהוא חיוב מדאורייתא.
אמנם נכון שהוא דיבר בבית כנסת ולא ברשות הרבים ולכן הסתפקתי.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ד' אפריל 15, 2020 9:59 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אדם שנתרפא מהקורונה ל"ע האם צריך לברך הגומל?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ד' אפריל 15, 2020 10:01 pm
על ידי איש קריות
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם שנתרפא מהקורונה ל"ע האם צריך לברך הגומל?

לפי השו"ע כל חולה צריך לברך.
השאלה היא לפי הרמ"א.
בפשטות נראה שזה תלוי האם היה במצב של סכנה.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ד' אפריל 15, 2020 10:03 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איך ידע?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ד' אפריל 15, 2020 10:24 pm
על ידי לבי במערב
כפי אומד שאמדוהו הרופאים.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ד' אפריל 15, 2020 10:29 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הרופאים לא ראוהו הוא יודע לפי תסמינים.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ה' אפריל 16, 2020 9:37 am
על ידי איש קריות
דורשי יחודך כתב:
איש קריות כתב:נסתפקתי במנין שחלקו במרפסת וחלקו ברשות הרבים באופן שעומדים בפתחי הבתים, מה הדין היכא שאשה עוברת ברחוב, האם יש להפסיק ולהתפלל באותה שעה?
ממה שידוע לי היכא שמתפללים בבית כנסת אין להתתפלל כשיש שם אשה ללא מחיצה, והשאלה היא האם רשות הרבים נחשב כעת כבית הכנסת?

האם יש מקור לקביעה זו שאין להתפלל כשיש אשה בבית הכנסת? על סמך מה?
הענין של מחיצה שורשו כמבואר בפוסקים על פי הסוגיא בסוף סוכה, ואינו ענין לבית הכנסת דוקא. אלא שכנראה הקפידו על זה הרבה יותר בבית הכנסת. אבל לכאורה לא שמענו שום הלכה ודין שאין להתפלל כשיש שם אשה. וכאן שאין שום פירצה ועיוות צורת בית הכנסת - הרי מותר לאשה להסתובב ברחוב... א"כ למה תיגרע התפילה.
אם נמצא בשותי"ם שאין להתפלל כשיש שם אשה יתכן מאד שזה שייך למלחמת שהיו וישנם ברפורמים וכדומה, וזה שוב שייך לצורת בית הכנסת.

מהאגרות משה משמע שהצורך במחיצה הוא לא דין בבית כנסת אלא דין בתפילה, דהואיל ואין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש, וכשיש ערבוביה בין המינים אין זה כובד ראש, ממילא אין להתפלל באופן זה.
לפי זה אפשר שגם במנין ברחוב יש להקפיד על הפרדה.
לחדד השאלה: נניח שיש נשים שמעונינות גם להתפלל במנין ואף הם יוצאות לפתחי הבתים למשך כל התפילה, כך שנוצרת ערבוביה של ממש, האם לשיטתך יהיה מותר להתפלל בצורה זו כיון שאין בעיה ב"צורת בית הכנסת"?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ה' אפריל 16, 2020 6:24 pm
על ידי ברוך00
ברוך00 כתב:משולחנו של הרה"ג רבי מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א מורה הוראה 'נאות שמחה' - מודיעין עילית
האם בימים אלו מותר ללוות מהשכן תבנית ביצים?
שאלה: לויתי משכן תבנית ביצים M, האם מותר לי להחזיר תבנית ביצים בגודל L, כיון שקשה לי  להשיג בגודל M. והאם בכלל מותר ללוות תבנית ביצים?
תשובה: מי שלוה תבנית בגודל מסוים אסור לו להחזיר גדול יותר, ולכן ישלם בכסף או שיתן תבנית גדולה והשכן יחזיר לו בכסף את ההפרש שבין M לL.
עוד הלכה, שבימים אלו שיש מחסור בביצים בחנויות והמחירים עולים, אסור ללוות תבנית ביצים על מנת להחזיר תבנית ביצים, כיון שיתכן שעד שעת הפרעון יעלה המחיר, לכן יש לקצוב סכום לתשלום ולשלם בכסף. ואם יש ללוה ביצה אחת בשעה שלוה, מותר ללוות ולהחזיר תבנית ביצים אף כשהמחיר עלה. והטעם, שמבואר בגמרא שיש איסור ללוות מוצרים על מנת לשלם במוצרים באותה כמות, כיון שהמחיר יכול לעלות, ואם לדוגמא בשעת הלוואה מחיר של תבנית הוא 26 ₪ יתכן שבשעת הפרעון יעלה 30 ₪ ויש כאן 4 ₪ ריבית. וההיתר הוא אם זה דבר מועט, למשל 2 או 3 ביצים, או אם יש ללוה בזמן ההלוואה ביצים, ואפילו אם יש לו ביצה אחת, מותר לו ללוות 30 ביצים ויותר. או בימים כתקונם שמהמחיר אחיד ונשמר למשך זמן, שזה נקרא "יצא השער", שאז ניתן להשיג בקלות ביצים במחיר זה. אבל בימים אלו שיש מחסור בביצים והמחירים עולים, אסור ללוות תבנית ביצים אלא כשקוצב סכום לתשלום, ומשלם בכסף. כמו כן יכול לקבוע שישלם ביצים, ואם יעלה המחיר יחזיר לו המלוה את ההפרש, וכן מותר אם יש ללוה ביצה בשעת ההלוואה, וכאמור. ואם אין לו ביצה, יכול לבקש את המלוה שימכור לו ביצה אחת בשקל, לדוגמא, ואח"כ כבר מותר לו ללוות תבנית שלמה בהיתר "יש לו".


הגאון רבי משה שטיין מח"ס קובץ מבית הלוי העיר: בנוגע לריבית בביצים ביררתי את הנושא לשלשת הגדלים הנמכרים יש מחיר ממשלתי ואין שינוי במחיר אלא שיש מחסור ואנשים משלמים יותר במקומות אחרם לא ברשתות השיווק ובצרכניות וע"כ זה עדיין יצא השער ואם רוצים להחמיר ידאג שיהיה לו מעט.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ה' אפריל 16, 2020 10:29 pm
על ידי שומע
ברוך00 כתב:בעקבות המחסור בביצים, רשתות השיווק מגבילים את הזכות לקניית שתי תבניות ביצים בלבד.
ישנם אנשים שמתחכמים ונכנסים כמה פעמים לקנות תבניות ביצים, ובכדי שלא יחשדו בהם, הם הולכים כל פעם לקופאי אחר.
או ששולחים כל פעם ילד אחר.
באחת הרשתות, המנהל נתן הוראה לכל הקופאים, לדווח על כל אדם שמגיע לקנות כמה פעמים ואפי' אם הוא רואה אותו בקופה אחרת.
שואל הקופאי האם יש בזה משום לשה"ר? או שזה נחשב לשה"ר לתועלת, בכדי שיהיה לכל הציבור?


אותם אנשים שקונים בהתחכמות, לא עוברים בגזל?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ה' אפריל 16, 2020 11:40 pm
על ידי לענין
לעורר בדבר ברכת שהחיינו כשיחזור ויפגוש -לאחר הפסקה של יותר משלשים יום- את קרוביו וידידיו.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ה' אפריל 16, 2020 11:44 pm
על ידי מחולת המחנים
לענין כתב:לעורר בדבר ברכת שהחיינו כשיחזור ויפגוש -לאחר הפסקה של יותר משלשים יום- את קרוביו וידידיו.

ויש לחקור בעידן הזום (zoom)

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ה' אפריל 16, 2020 11:49 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
שומע כתב:
ברוך00 כתב:בעקבות המחסור בביצים, רשתות השיווק מגבילים את הזכות לקניית שתי תבניות ביצים בלבד.
ישנם אנשים שמתחכמים ונכנסים כמה פעמים לקנות תבניות ביצים, ובכדי שלא יחשדו בהם, הם הולכים כל פעם לקופאי אחר.
או ששולחים כל פעם ילד אחר.
באחת הרשתות, המנהל נתן הוראה לכל הקופאים, לדווח על כל אדם שמגיע לקנות כמה פעמים ואפי' אם הוא רואה אותו בקופה אחרת.
שואל הקופאי האם יש בזה משום לשה"ר? או שזה נחשב לשה"ר לתועלת, בכדי שיהיה לכל הציבור?


אותם אנשים שקונים בהתחכמות, לא עוברים בגזל?


וכך כתב לי היום (כ"ב ניסן תש"פ) הגאון רבי אליהו שלזינגר שליט"א (רבה של שכונת גילה בירושלים, ומח"ס שו"ת שואלין ודורשין ושא"ס רבים) על שאלתך בדיוק:

"אדם שעושה כן עובר על איסור "לא תונו איש את אחיו" שבגללו לאחרים יחסרו ביצים. גם עובר על "ואהבת לרעך כמוך" שחושב רק על עצמו. וגם מקבל דבר במירמה, וזו לא דרכה של תורה" - עכ"ל.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 9:48 am
על ידי דורשי יחודך
איש קריות כתב:
דורשי יחודך כתב:
איש קריות כתב:נסתפקתי במנין שחלקו במרפסת וחלקו ברשות הרבים באופן שעומדים בפתחי הבתים, מה הדין היכא שאשה עוברת ברחוב, האם יש להפסיק ולהתפלל באותה שעה?
ממה שידוע לי היכא שמתפללים בבית כנסת אין להתתפלל כשיש שם אשה ללא מחיצה, והשאלה היא האם רשות הרבים נחשב כעת כבית הכנסת?

האם יש מקור לקביעה זו שאין להתפלל כשיש אשה בבית הכנסת? על סמך מה?
הענין של מחיצה שורשו כמבואר בפוסקים על פי הסוגיא בסוף סוכה, ואינו ענין לבית הכנסת דוקא. אלא שכנראה הקפידו על זה הרבה יותר בבית הכנסת. אבל לכאורה לא שמענו שום הלכה ודין שאין להתפלל כשיש שם אשה. וכאן שאין שום פירצה ועיוות צורת בית הכנסת - הרי מותר לאשה להסתובב ברחוב... א"כ למה תיגרע התפילה.
אם נמצא בשותי"ם שאין להתפלל כשיש שם אשה יתכן מאד שזה שייך למלחמת שהיו וישנם ברפורמים וכדומה, וזה שוב שייך לצורת בית הכנסת.

מהאגרות משה משמע שהצורך במחיצה הוא לא דין בבית כנסת אלא דין בתפילה, דהואיל ואין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש, וכשיש ערבוביה בין המינים אין זה כובד ראש, ממילא אין להתפלל באופן זה.
לפי זה אפשר שגם במנין ברחוב יש להקפיד על הפרדה.
לחדד השאלה: נניח שיש נשים שמעונינות גם להתפלל במנין ואף הם יוצאות לפתחי הבתים למשך כל התפילה, כך שנוצרת ערבוביה של ממש, האם לשיטתך יהיה מותר להתפלל בצורה זו כיון שאין בעיה ב"צורת בית הכנסת"?

זה נכון שהאג"מ כותב שיש איסור של תערובת בשעת התפילה, לא שמתי לב לזה וייש"כ. (אגב הוא לא מבסס את זה על אין עומדין כו' אלא מתוך כובד ראש, ומבואר שם בדבריו שזה כולל כל הזכרת ש"ש ודברי קדושה, ע"ש עמו' צט ד"ה והנה יש מקום לומר). אבל דוקא מצב של תערובת כאמור. זה שעוברת אשה ברחוב ואנשים עומדים כל אחד על המרפסת או בפתח ביתו לא נראה לי שזה בכלל מצב של תערובת ולא קרוב לזה. ואם משום הראייה הרי דעת האג"מ שם בכל תשובותיו שזה לא קשור לראייה. ואם אשה "פוסלת" להתפלל אזי גם אחד שיושב על המרפסת ורוצה לברך בנ"ר לא יוכל אם עוברת אשה ברחוב. אלא ודאי שזה לא מצב של תערובת.
איה"נ אם עומדים ממש בתערובת, לפי"ד האג"מ שם יהיה איסור להתפלל, אבל מסקנתו שבלא"ה גם בלי תפילה יש איסור דאורייתא של תערובת. אלא שיש לזה כל מיני תנאים ע"ש ובתשובות שנדפסו בחלק ח' של האג"מ.
(להעיר שבדברי רבנו האג"מ שם ישנם חידושים גדולים, כולל חידוש זה שיש איסור מיוחד של תערובת בשעת הזכרת דברי קדושה.)

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 1:27 pm
על ידי מן הדרום
האם יש צד שמישהו שאינו נוכח בברית אלא רואה בתוכנת זום יוכל לברך אשר קדש ידיד וכו' הרמ"בם כתב אחד מן הנוכחים שם והשו"ע שינה ולא הזכיר לשון זאת?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 1:42 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 1:50 pm
על ידי אנא עבדא
איש קריות כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם שנתרפא מהקורונה ל"ע האם צריך לברך הגומל?

לפי השו"ע כל חולה צריך לברך.
השאלה היא לפי הרמ"א.
בפשטות נראה שזה תלוי האם היה במצב של סכנה.


הגאון רבי שמאי גרוס שליט"א כתב בעלים לתרופה שאם היה מחובר למכשיר הנשמה חייב לברך ברכת הגומל

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 2:16 pm
על ידי מן הדרום
בענין ברכת אשר קידש ראיתי שעמד על ההבדל בין הרמב"ם לשו"ע בברכת אברהם
והנה לשון הרמב"ם אחד מי העומדים שם הטור והשו"ע שינו ולא הזכירו העומדין משמע דס"ל שגם אם יבא אחד אחר שכבר מלו מ"מ יכול לברך ברכה זו להודות ולהלל על שנעשה הברית אבל יש לעיין כי יתכן שהרמב"ם דקדק לומר אחד מן העומדין שהיו שם בשעת הברית שעי"ז שהשתתפו בברית הם יותר בעלי דברים לומר שירה על זה ואולי גם כוונת הטושו"ע באחד מהעם שאחד מהציבור שהיה שם

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 4:01 pm
על ידי הצעיר באלפי
אנא עבדא כתב:
איש קריות כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם שנתרפא מהקורונה ל"ע האם צריך לברך הגומל?

לפי השו"ע כל חולה צריך לברך.
השאלה היא לפי הרמ"א.
בפשטות נראה שזה תלוי האם היה במצב של סכנה.


הגאון רבי שמאי גרוס שליט"א כתב בעלים לתרופה שאם היה מחובר למכשיר הנשמה חייב לברך ברכת הגומל

שמעתי מכמה רבנים שליט''א שגם בלי''ז צריך לברך, כי הנגיף בעצם הוא סכנה, רק לא לכולם הוא מסכן ובכן מכיון שהיה במצב סכנה בכצם, רק שניצל, עליו לברך.

שינויי הנחיות במקוואות לנשים

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 5:14 pm
על ידי דעת ותבונה
ישנן מקוואות לנשים שהפסיקו לחלוטין את אפשרות ה'חפיפה' במקווה, כל טבילה מבוצעת כמו בליל שבת.
בחלקן אף החמירו טפי מהכי, והודיעו לנשים כי לאחר החפיפה עליהן להתקשר ולהזמין תור לטבילה.
האם הדבר נראה הגיוני?
כמדומה שבפסיקה ההלכתית ישנה התייחסות כבדת משקל לענין החפיפה במקווה עצמה.
כמו כן, האם אין לחוש למכשול של חציצות בהיות ולעיתים האשה שוהה בביתה זמן ממושך לאחר החפיפה?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 6:37 pm
על ידי מן הדרום
תשובה בענין אשר קידש ממרחק מהרב ראם הכהן
ברכת אשר קידש ידיד מבטן ונתינת שם על ידי מי שאינו נוכח בברית מילה באמצעות טלפון או זום / הרב רא"ם הכהן
תשובה.docx
(25.19 KiB) הורד 254 פעמים

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ש' אפריל 18, 2020 11:30 pm
על ידי לבי במערב
כנודע, יש שחלקו על דבריו (והכי נהוג עלמא, כמדומה) וס"ל שאין יוצאים י"ח בשמיעה באמצעים טכנולוגיים, כ"א שאפשר לענות דבר שבקדושה ב'שמיעה' שכזו [כהך דביהכ"נ דאלכסנדרי' של מצרים - סוכה נא, ב].

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: א' אפריל 19, 2020 12:32 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מן הדרום כתב:תשובה בענין אשר קידש ממרחק מהרב ראם הכהן
ברכת אשר קידש ידיד מבטן ונתינת שם על ידי מי שאינו נוכח בברית מילה באמצעות טלפון או זום / הרב רא"ם הכהן
ברכות המילה באמצעות הסקייף.pdf
(116.9 KiB) הורד 226 פעמים

מצו"ב מדברי ידידי הגאון הגדול ר' אברהם מימון שליט"א

Re: שינויי הנחיות במקוואות לנשים

פורסם: א' אפריל 19, 2020 11:28 pm
על ידי דעת ותבונה
דעת ותבונה כתב:ישנן מקוואות לנשים שהפסיקו לחלוטין את אפשרות ה'חפיפה' במקווה, כל טבילה מבוצעת כמו בליל שבת.
בחלקן אף החמירו טפי מהכי, והודיעו לנשים כי לאחר החפיפה עליהן להתקשר ולהזמין תור לטבילה.
האם הדבר נראה הגיוני?
כמדומה שבפסיקה ההלכתית ישנה התייחסות כבדת משקל לענין החפיפה במקווה עצמה.
כמו כן, האם אין לחוש למכשול של חציצות בהיות ולעיתים האשה שוהה בביתה זמן ממושך לאחר החפיפה?

זה עתה לאחר שהותרו מרחצאות הגברים, והם כוללים 'חפיפה' כמובן...
למה יגרע חלקן של בנות ישראל?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 2:43 am
על ידי צביב
במקוה אחד לגברים יש להניח פיקדון, שאם ח''ו לא יצא מהדלת תוך 8 דקות, יוחלט הפקדון,
( ובכה''ג א''א חפיפה, משום מהומה )

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 3:25 am
על ידי דעת ותבונה
צביב כתב:במקוה אחד לגברים יש להניח פיקדון, שאם ח''ו לא יצא מהדלת תוך 8 דקות, יוחלט הפקדון,
( ובכה''ג א''א חפיפה, משום מהומה )

זה לא כל כך משנה זמן השהות במקום. השהייה של הטובלים במקווה + מקלחות וכו' (במקום בלתי הגייני בעליל וכו' וד"ל), הוא סכנה גדולה בהרבה מחפיפה בחדר פרטי + ניקיון לאחר מכן.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 3:36 am
על ידי לבי במערב
אה"נ - לפענ"ד, הי' על משה"ב לצאת (עכ"פ) בהמלצה כי יתקלחו בבית, ולטבילה עצמה בלבד יגיעו למקוה.
ולואי שרק קול ששון וקול שמחה יישמע מעתה ועד עולם, אמן.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 6:05 am
על ידי זאב ערבות
מאן דהו בקש ממני להעלות את השאלה הבאה:
ברחוב שלנו (התארגן מנין), שאין לנו ספר תורה, וקראנו מתוך חומש גם בשבת במנחה, ואמרנו אח"כ שני מזמורי הללוי-ה כנהוג, אם יש לומר שוב חצי קדיש לפני שמונה עשרה או לא?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 7:23 am
על ידי לבי במערב
מקופיא [ואעיין בזה שנית, בל"נ, בהמשך היום]: לכאו', עליהם לומר ח"ק (בהקדמת הפס' "ואני תפלתי" גו') רק אחר הקריאה בחומש. וילע"ע בזה.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 11:24 am
על ידי אליעזר בלוי
מה הדין במנין מרפסות שכל הציבור רואה את השצ
ואחד מהציבור אומר קדיש יתום
והיתום לא רואה את הציבור
האם הוא יכול לסמוך על השצ שרואה את כולם?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 12:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
אליעזר בלוי כתב:מה הדין במנין מרפסות שכל הציבור רואה את השצ
ואחד מהציבור אומר קדיש יתום
והיתום לא רואה את הציבור
האם הוא יכול לסמוך על השצ שרואה את כולם?

היתום הוא שליח-ציבור לגבי הקדיש הזה, ודינו כש"צ לכל דבר וענין בין לקולא בין לחומרא. וזה שיש ש"ץ אחר לחלקים אחרים של התפילה - לא מעלה ולא מוריד.
כן נראה לי פשוט.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 12:14 pm
על ידי אליעזר בלוי
גם לי נראה כן פשוט
וברוך שכיוונתי
אולם היו שהתווכחו עמי במקום אחר עז
יש לך מקורות כתובים עז?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 12:27 pm
על ידי צביב
וכששנים אומרים קדיש יתום?
במנין אצלינו על הכביש יש עשרה, החזן למטה,
אחד עומד בחצר הרחוקה מאחורי המחיצות ואומר קדיש יתום,
ואחד שהוא חיוב שדוחה כל החיובים האחרים אומר איתו,
לא ברור לי שהשני רואה עשרה,
הראשון ממהר באמירת הקדיש והשני ( החיוב) לא מספיק לומר איתו תוכ''ד
( אומרי הקדיש אינן רואים זה את זה כלל, והראשון לא שומע את השני)

האם לענות על הקדיש של השני אע''פ שרואה מקצת מהעשרה,?
האם מועילה אמירת קדיש של הראשון שהשני יוכל לומר קדיש?
בהלכות קדימת החיוב, האם מכיון שהמנין בחצר הבנין של השני , גורמת שיהיה זכות יותר לשני?

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 12:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
אליעזר בלוי כתב:גם לי נראה כן פשוט
וברוך שכיוונתי
אולם היו שהתווכחו עמי במקום אחר עז
יש לך מקורות כתובים עז?

מקורות כתובים - שו"ע...
כל דיני צירוף למנין וכו' - נאמרו בהלכות קדיש!

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 12:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
צביב כתב:וכששנים אומרים קדיש יתום?

בפשטות - כל אחד מהם יש לו דין ש"צ בפ"ע.

הרי לא יעלה על הדעת שאם יש קהל בתוך בית הכנסת יכול לבוא מישהו מבית אחר שלא רואה אף אחד מהם ולומר איתם קדיש "כי כבר יש להם חזן"!

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 2:28 pm
על ידי אליעזר בלוי
עזריאל ברגר כתב:
צביב כתב:וכששנים אומרים קדיש יתום?

בפשטות - כל אחד מהם יש לו דין ש"צ בפ"ע.

הרי לא יעלה על הדעת שאם יש קהל בתוך בית הכנסת יכול לבוא מישהו מבית אחר שלא רואה אף אחד מהם ולומר איתם קדיש "כי כבר יש להם חזן"!

פשוט שהרב עזריאל צודק
והראיה משוע מכרעת
רק צריך לעורר את הציבור
לא ראיתי נזהרים בזה

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 4:21 pm
על ידי אוהב עמו
הגאון ר' שמואל אליעזר שטרן הצריך שיהיו רואים עשרה הש"צ העולים לתורה אומרי הקדיש והכהנים

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 4:43 pm
על ידי למען עמי
בכלל יש מקום לעיין מה שייך כמה אנשים ש'אומרים קדיש', הלא האומר קדיש הרי הוא בעצם חזן, אז היכן מצאנו שיש כמה ש"צים ביחד?
[כך כמדומה לי נוהגים בפונביז שניגש רק אחד לכל קדיש. אמנם בישיבת חברון נהגו שגם שאומרים כמה יתומים ביחד, כולם ניגשים לעמוד ליד החזן (עכ"פ כך נהגו בעשורים הקודמים)]

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 5:12 pm
על ידי בברכה המשולשת
למען עמי כתב:בכלל יש מקום לעיין מה שייך כמה אנשים ש'אומרים קדיש', הלא האומר קדיש הרי הוא בעצם חזן, אז היכן מצאנו שיש כמה ש"צים ביחד?
[כך כמדומה לי נוהגים בפונביז שניגש רק אחד לכל קדיש. אמנם בישיבת חברון נהגו שגם שאומרים כמה יתומים ביחד, כולם ניגשים לעמוד ליד החזן (עכ"פ כך נהגו בעשורים הקודמים)]


והרי זה מחלוקת עתיקה במנהגים ונכב"ב.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 5:19 pm
על ידי איש קריות
למען עמי כתב:בכלל יש מקום לעיין מה שייך כמה אנשים ש'אומרים קדיש', הלא האומר קדיש הרי הוא בעצם חזן, אז היכן מצאנו שיש כמה ש"צים ביחד?
[כך כמדומה לי נוהגים בפונביז שניגש רק אחד לכל קדיש. אמנם בישיבת חברון נהגו שגם שאומרים כמה יתומים ביחד, כולם ניגשים לעמוד ליד החזן (עכ"פ כך נהגו בעשורים הקודמים)]

אין ספק שהמנהג בעבר היה שרק אחד אומר קדיש, אם לא כן לא היו הפוסקים טורחים לחבר חיבורים ארוכים בשאלה מי קודם לי באמירת קדיש. גם המשנ"ב הביא דיני קדימה אלו. כיום ברוב המקומות נהגו להקל בזה אך יש מקומות שמקפידים על כך, וכשרבו אומרי הקדיש ממספר הקדישים אומרים קדיש אחד כולם יחד אצל הבימה.