מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ההבדל בין: האמנתם (מלרע) לבין האמנתם (מלעיל).

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

ההבדל בין: האמנתם (מלרע) לבין האמנתם (מלעיל).

הודעהעל ידי רחמים » ה' ינואר 24, 2013 6:51 pm

שמעתי פעם מחכם אחד שמה שכתוב בבמדבר פרק כ, יב
(יב) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם:

הכוונה שלא גרמו לאחרים להאמין ולא שבעצמם לא האמינו, והסביר שמשמעות המילה האמנתם משתנה לפי הטעם שאם הטעם במלעיל הכוונה אתם לא האמנתם ואם הטעם מלרע הכוונה לא גרמתם לאחרים להאמין, ועל זה הדרך אמר שצריך לומר בהלל אנא ה' הצליחה [מלרע] נא שאז הכוונה שמבקשים שה' יעשה אותנו מוצלחים ומצליחים אבל האומר מלעיל נמצא מגדף שהרי הוא כאומר לה' שיצליח.

האם יש למישהו ראיה ו/או דחיה לדבר?

רב טקסט
הודעות: 198
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: ההבדל בין: האמנתם (מלרע) לבין האמנתם (מלעיל).

הודעהעל ידי רב טקסט » ה' ינואר 24, 2013 7:50 pm

רו"ה מבאר הטעם שהצליחה מלרע על פי משפטי הטעמים

ראה כאן
http://dlib.nli.org.il/view/action/nmet ... ePid2=true
עמ' 14. בקטע הארוך שיוצא על הגליון.

בכל אופן דבר זה ששמעת כל עוד אין לכך מקור וראיה היא בגדר סברא כרסית


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], כדכד ו־ 297 אורחים