מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ה' יולי 18, 2013 6:24 pm

היימישער כתב:
הכהן כתב:"כי פי המדבר אליכם" בגי' 'בעגלה ערופה'.

יוסף הצדיק ואחיו הקדושים ידעו מזה? הוא התכוין לומר להם את זה? הם הבינו?

או שמא, יוסף אמר להם בפירוש עניין עגלה ערופה, והתורה רמזה זאת ע"י גימטריא?

הסברא אומרת כצד השני.


אפשרות נוספת שדרשת עגלה ערופה היא דרשה לעצמה, ופי המדבר אליכם הוא כעין אסמכתא או רמז בעלמא.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי היימישער » ה' יולי 18, 2013 6:26 pm

לייטנר כתב:
היימישער כתב:לא הבנתי, מה שפירוש שדרשת הגימטריה התחדשה אצל חז"ל? ומה היה לפני זה? ולמה הם המציאו אותה אם היא לא היתה בכוונתו של נותן התורה?


מה היה לפני זה? אינני יודע. אני מניח שאין גם מי שיוכל לומר בוודאות מה היה. ייתכן שאברהם אבינו גם השתמש בגימטריה. סביר להניח שלא. מה שברור שהוא לא השאיר לנו מזה כל סימן. כך גם משה ודוד ושלמה.

בדורות האחרונים עוסקים רבות בשיטה שנקראת 'דילוגים בתורה'. שתי נקודות שאפשר לקחת מעיסוק זה לענייננו:
א. החיפוש הכמעט אובססיבי אחר מפרש קדמון שכבר התייחס לשיטה זו.
ב. אין אחד שמנסה לטעון שיש חובה הלכתית ללמוד בשיטה זו, ויותר מכך לדייק מצוה כזו או אחרת בשל הוכחה שנמצאת בשיטה זו.

לענייננו, הניסיון להיתלות במשהו קדמוני כדי להוכיח שזו היתה כוונת נותן התורה הוא נלעג בעיני. את המצוות שאנו מקיימים, אנו לומדים בדיוק לפי אותה שיטה של כל הדורות ולא מחדשים בהם משהו. גם שיטת חילופי האותיות קיימת בתורה (למשל למנ"ר), ואף אחד עדיין לא טען שיש לדייק מכך דיוק הלכתי. האם נותן התורה ידע את הדילוגים בתורה, את חילופי האותיות או את הגימטריה? כן. האם הוא ציפה שנקיים משהו לפי אחת מהשיטות האלה? לא.
באיתור קפדני מצאנו דיוק הלכתי אחד מגימטריה. דיוק שהרמב"ם מדגיש שמדובר על אסמכתא (מי שירצה, ישאל: "האם לשיטת הראשונים שסוברים שדרשת 'יהיה' מחייבת ש'סתם נזירות שלושים יום', האם מי שיאמר שהוא מקבל שסתם נזירות שלושים יום, אבל אינו מוכן לקבל שהלימוד נעשה ע"י הגימטריה דווקא, הוא כופר?").
אז מה זו הגימטריה? לפי הרמב"ם, שיטה שחז"ל השתמשו בה לתזכורת. לפי חלק מהראשונים לעיל, שיטה שבדרך כלל אינה מחייבת, למעט מדרשי הלכה מפורשים בגמרא על פיה, ויבואו הסופרים וימנו לנו את מדרשי ההלכה הקיימים ע"פ שיטה זו.

לסיכום:
לדעת הרמב"ם הנך טוען שמדובר במשהו שחז"ל המציאו כסימן כדי להקל על זכירת דברים.
לדעת שאר הראשונים אף אתה מודה שמדובר באחד מסוגי הרמזים שנרמזו בתורה אלא שכדי ללמוד ע"י שדרך זו דבר הלכה צריכים קבלה.
הבנתי אותך נכון?
אם כן, אז כל הויכוח הוא אם אפשר לטעון לדעת הרמב"ם כנ"ל.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי היימישער » ה' יולי 18, 2013 6:27 pm

איסתרא בלגינא כתב:
היימישער כתב:
הכהן כתב:"כי פי המדבר אליכם" בגי' 'בעגלה ערופה'.

יוסף הצדיק ואחיו הקדושים ידעו מזה? הוא התכוין לומר להם את זה? הם הבינו?

או שמא, יוסף אמר להם בפירוש עניין עגלה ערופה, והתורה רמזה זאת ע"י גימטריא?

הסברא אומרת כצד השני.


אפשרות נוספת שדרשת עגלה ערופה היא דרשה לעצמה, ופי המדבר אליכם הוא כעין אסמכתא או רמז בעלמא.

לזה היתה כוונתי.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 18, 2013 6:31 pm

לא. בדיוק ההפך. השאלה היא לא על הרמב"ם (והרא"ש, והתשב"ץ והמאירי ועוד).
והצגתי את השאלה בתשובה שציטטת. כל השאלה היא אליבא דהראשונים (רמב"ן ודעימיה) האם יגדירו כאפיקורוס מי שיסבור שסתם נזירות שלושים יום, אך יטען שהדבר אינו נלמד מהגימטריה.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי היימישער » ה' יולי 18, 2013 6:33 pm

לייטנר כתב:לא. בדיוק ההפך. השאלה היא לא על הרמב"ם (והרא"ש, והתשב"ץ והמאירי ועוד).
והצגתי את השאלה בתשובה שציטטת. כל השאלה היא אליבא דהראשונים (רמב"ן ודעימיה) האם יגדירו כאפיקורוס מי שיסבור שסתם נזירות שלושים יום, אך יטען שהדבר אינו נלמד מהגימטריה.

וחוץ מויכוח זה יכול להיות ויכוח נוסף בהבנת שיטת הרמב"ם, אלא שהוא ודאי לא יגלוש להגדרת אפיקורס.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי הכהן » ה' יולי 18, 2013 6:35 pm

שאלה נוספת באותו עניין:
הסטייפלר זצוק"ל ב'ברכת פרץ', כתב רמזים רבים, שדברי רש"י עולים בגי' כלשון הפסוק.
רש"י ידע זאת, או כיון כסומא בארובה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 18, 2013 8:35 pm

זה מזכיר לי שכשר' הלל זאקס היה מספר את הסיפור הידוע על הנדיב שבא לשאול את הח"ח אם להמשיך לעשות גמ"ח, ומתנו לו להכנס לח"ח אחר הסעודה. בעודו ממתין שמע את הח"ח אומר מזמור לדוד ובאומרו את הפסוק אך טוב וחסד הסביר שאפילו אם יש הרגשה שהטוב וחסד רודפים אותי, אך טוב וחסד ירדפוני. קם אותו הנגיד והלך. שאלו אותו מה עם השאלה שבאת לשאול. והשיב כבר קיבלתי את התשובה.
והוסיף ע"ז ר' הלל תא חזי בין עשירי קדמאי ואברכי ימינו, שכל אברך בן ימינו היה נשאר בשביל לברר, הח"ח ידע שאני עומד ומחכה לתשובה והשיב ברוח קדשו או שכיוון כסומא בארובה.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי גילוי » ו' יולי 19, 2013 3:04 am

א' הכתב הומצא ע"י בני אדם במשך הדורות, ואינה המצאה אלקית וכו', [בדרך עקש אפ"ל שההשגחה העליונה סובבה וכו'] אולם אם בזמן נתינת התורה כבר היה הסכמת בני אדם גם על "גימטריה" אפשר אולי להבין שהתורה נתנה להדרש בגימטריה.
ב' כמובן שהכל בהנחה בזמן כתיבת התורה וקבלתה היו רק עשרים ושתים אותיות התואמות לסדר ואותיות שלנו. [כמד' דלטענת החוקרים הכתב העברי הקדום עדיין לא היה קיים בזמן נתינת התורה, ולכן ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני, וכמד' היו בה רק עשרים אותיות,]
ג' סימון מספרים ע"י ספרות הוא המצאה מאוחרת, ובעבר השתמשו באותיות כספרות, ובקלות ניתן לשאר שמכאן צמחה לה תפיסת הגימטריה.
ד' בחפירות אשור נתגלתה כתובת סרגון, מן המאה השמינית לפנה"ס, המסביר לנו מדוע בנה את חומת חורסבאד דוקא באורך 16,383 אמות? משום שמספר זה עולה לערך המספרי של אותיות שמו! (אנצ"מ ערך חידה, וערך בבל).ועפ"ז יתכן שכבר בזמן נתינת התורה נהגו להשתמש בגימטריה
ה' הרב א"ס – "כידוע שסדר אותיות הא-ב לא היה חד משמעי כגון אותיות פ וע' ולכן לפעמים ע' קודמת לפ' וא"כ אין כל מקום לגימטרייה"
לכ' אין ממש בטענה זו דכמד' שמוסכם כי הסדר העיקרי הוא מה שיש כיום, אלא שמצאו שהיה גם סדר אחר בנוסף במקומות בודדים, והרי השתמשו באותיות לציון ספרות וע"כ שהיה להם סדר עקרי עכ"פ כלפי ציון המספרים.
ואם כוונתו הרב א"ס להשיג על התפיסה שלאותיות ומספרים יש משמעות עצמית אלקית וכו' פשוט שאין מקום לדחייתו, דלעולם התפיסה העצמית וכו' היא כפי הסדר המקובל, והסדר ההופכי באמת אינו אמיתי.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי גילוי » ו' יולי 19, 2013 3:06 am

תשב"ץ (מגן אבות ג,יח) גימט'י אינה מגופי ההלכות כי היה הדין ידוע לחכמים ורצו לחדד התלמידים וכו.'

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי גילוי » ו' יולי 19, 2013 3:41 am

א' אחרי שנתבאר שאיכא מחלוקת ראשונים, ודעת הרמב"ם רא"ש תשב"ץ דלא כרמב"ן, אפשר להמשיך לדון האם אפשר להכריע היום ע"פ סברא או חכמי המחקר כדעת הרמב"ם
ב' כמובן שע"פ הקבלה יש משמעות אמיתי לגימט' ואכמ"ל

שנת ישרים
הודעות: 28
הצטרף: ה' יולי 18, 2013 12:40 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי שנת ישרים » ו' יולי 19, 2013 11:16 am

במחכ''ת יש להעיר כמה הערות.
גילוי כתב:א' הכתב הומצא ע"י בני אדם במשך הדורות, ואינה המצאה אלקית וכו', [בדרך עקש אפ"ל שההשגחה העליונה סובבה וכו'] אולם אם בזמן נתינת התורה כבר היה הסכמת בני אדם גם על "גימטריה" אפשר אולי להבין שהתורה נתנה להדרש בגימטריה.
ב' כמובן שהכל בהנחה בזמן כתיבת התורה וקבלתה היו רק עשרים ושתים אותיות התואמות לסדר ואותיות שלנו. [כמד' דלטענת החוקרים הכתב העברי הקדום עדיין לא היה קיים בזמן נתינת התורה, ולכן ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני, וכמד' היו בה רק עשרים אותיות,]
תנן באבות פ''ה נבראו בע''ש ביה''ש וכו' והכתב.
גילוי כתב:ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני
מה ענין כנעני לתורה שניתנה בסיני לעם שיצא ממצרים?
גילוי כתב:ג' סימון מספרים ע"י ספרות הוא המצאה מאוחרת, ובעבר השתמשו באותיות כספרות, ובקלות ניתן לשאר שמכאן צמחה לה תפיסת הגימטריה.
ניתן גם לשער הפוך, שכיון שיש ערך מספרי לאותיות, לכן נהגו להשתמש בהן לסמן מספרים.
ניתן גם לשער שאף אחד לא נובע מזולתו. (כמדומני שאע''פ שהשיטה העשרונית נהגה ברוב האומות, מ''מ הערך הגימטרי באומות אינו עשרוני. ב'ספרות' הלטיניות יש גם אותיות שמציינות 5, 50 ו500. ובאנגלית כמדומני שערך האותיות הוא 1-26).
נערך לאחרונה על ידי שנת ישרים ב ג' יולי 23, 2013 3:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי דניאל » ו' יולי 19, 2013 1:55 pm

גילוי כתב:ב' כמובן שהכל בהנחה בזמן כתיבת התורה וקבלתה היו רק עשרים ושתים אותיות התואמות לסדר ואותיות שלנו. [כמד' דלטענת החוקרים הכתב העברי הקדום עדיין לא היה קיים בזמן נתינת התורה, ולכן ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני, וכמד' היו בה רק עשרים אותיות,]

אתה לגמרי ירדת מהפסים!

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי גילוי » ג' יולי 23, 2013 1:35 am

במחכ''ת יש להעיר כמה הערות.

גילוי כתב:א' הכתב הומצא ע"י בני אדם במשך הדורות, ואינה המצאה אלקית וכו', [בדרך עקש אפ"ל שההשגחה העליונה סובבה וכו'] אולם אם בזמן נתינת התורה כבר היה הסכמת בני אדם גם על "גימטריה" אפשר אולי להבין שהתורה נתנה להדרש בגימטריה.
ב' כמובן שהכל בהנחה בזמן כתיבת התורה וקבלתה היו רק עשרים ושתים אותיות התואמות לסדר ואותיות שלנו. [כמד' דלטענת החוקרים הכתב העברי הקדום עדיין לא היה קיים בזמן נתינת התורה, ולכן ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני, וכמד' היו בה רק עשרים אותיות,]
תנן באבות פ''ה נבראו בע''ש ביה''ש וכו' והכתב.


לא הבנתי את דברי כ"ת, האם אתה מטיל ספק בעובדות הברורות שבימים קדמונים בנ"א לא השתמשו בכתב? ואולי גם ציור שדרכו החליפו בנ"א מידע נקרא לעניין זה כתב, [וא"כ אינו עניין לנידון דידן] אלא שגם זה לא ידעתי מתי התחילו בנ"א להליף מידע דרך ציורים וכד'.
ובכלל הרי לא ניתן לפרש את דברי המשנה כפשוטם דמה הכוונה שנברא כתב בביה"ש? האם הכוונה שאדם הראשון התחיל לכתוב בביה"ש? וע"כ שאם כוונת המשנה ל"כתב" כפשוטו [פי' שאינו מסכם על כל הראשונים, וכבר האריך בזה התשב"ץ] היינו שגם מה שהאדם התחיל לכתוב לאחר הרבה שנים, הכל משום העלה במחשבה של בורא עולם בעצם הבריאה ואכמ"ל.

גילוי כתב:ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני
מה ענין כנעני לתורה שניתנה בסיני לעם שיצא ממצרים


כנראה שכ"ת שכח את דברי חז"ל "שלא שינו לשונם" כלומר שהמשיכו להחזיק בלשון כנען, וא"כ סביר להניח שגם לא שינו את הכתב.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי דניאל » ג' יולי 23, 2013 2:24 am

גילוי כתב:
גילוי כתב:ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני
מה ענין כנעני לתורה שניתנה בסיני לעם שיצא ממצרים

כנראה שכ"ת שכח את דברי חז"ל "שלא שינו לשונם" כלומר שהמשיכו להחזיק בלשון כנען, וא"כ סביר להניח שגם לא שינו את הכתב

כת"ר הוא ששכח סוגיות מפורשות בבלי וירושלמי אם התורה ניתנה בכתב אשורי או בכתב רעץ (מה שמכונה היום כתב עברי קדום).
אמנם ישנו ספר באוצר שמביא ציורים של הכתב הפרוטו-כנעני ובעין בלתי מזוינת לא נ"ל הבדלים משמעותיים מכתב רעץ.
בכל מקרה מה שהעלה כבודו אפילו כרעיון בעלמא שהתורה לא ניתנה אות באות מפי הגבורה (שכן היו חסרות אותיות) זה דבר שצריך לחזור איתו לשאלה שבתחילת האשכול ולענות עליה: כן, ברור!

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי גילוי » ג' יולי 23, 2013 2:32 am

דניאל כתב:
גילוי כתב:
גילוי כתב:ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני
מה ענין כנעני לתורה שניתנה בסיני לעם שיצא ממצרים

כנראה שכ"ת שכח את דברי חז"ל "שלא שינו לשונם" כלומר שהמשיכו להחזיק בלשון כנען, וא"כ סביר להניח שגם לא שינו את הכתב

כת"ר הוא ששכח סוגיות מפורשות בבלי וירושלמי אם התורה ניתנה בכתב אשורי או בכתב רעץ (מה שמכונה היום כתב עברי קדום).
אמנם ישנו ספר באוצר שמביא ציורים של הכתב הפרוטו-כנעני ובעין בלתי מזוינת לא נ"ל הבדלים משמעותיים מכתב רעץ.
בכל מקרה מה שהעלה כבודו אפילו כרעיון בעלמא שהתורה לא ניתנה אות באות מפי הגבורה (שכן היו חסרות אותיות) זה דבר שצריך לחזור איתו לשאלה שבתחילת האשכול ולענות עליה: כן, ברור!


א' אמת בגמ' מבואר שהתורה ניתנה בכתב העברי הקדום, ובאמת צל"ע: [א] האם החולק ע"ז הרי אפיקורס? [ב] האם טענות החוקרים שהכתב העברי הקדום מאוחר לזמן נתינת התורה יש בהם ממש
ב' מניין לכבודו שהטוען שרק "המילים" נתנו ע"י משה מפי הגבורה הרי הוא אפיקורס? [באמת עדייו לא בררתי האם אכן בכתב הכנעני היו פחות אותיות]

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי דניאל » ג' יולי 23, 2013 11:42 am

גילוי כתב:ב' מניין לכבודו שהטוען שרק "המילים" נתנו ע"י משה מפי הגבורה הרי הוא אפיקורס?

אגרות משה יו"ד ג' סי' קי"ד
עכ"פ כל הס"ת כולה נכתבה ע"י משה מפי הגבורה כל אות ואות ממש ומי שאומר שאיכא אפילו רק אות אחת שכתב משה בעצמו הוא כופר בתורה ובכלל כי דבר ה' בזה

ואם תחפש מעט באוצר תמצא עוד רבים וטובים ע"ז הדרך, ועיין גם במהר"ל בתפארת ישראל פרק ס"ז.

גילוי כתב:[באמת עדייו לא בררתי האם אכן בכתב הכנעני היו פחות אותיות]

כבר גיליתי דעתי הבלתי מלומדת שאין הבדל מהותי בין הכתב הפרוטו-כנעני לכתב העברי (הקטע עם מספר האותיות נשמע לי כמו השיטה הידועה של הארכיאולוגים - לא ראינו, ראיה.)
אגב, כמדומני שאין זה ברור כלל שהכתב הנ"ל אכן שימש את הכנענים.
נערך לאחרונה על ידי דניאל ב ג' יולי 23, 2013 12:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 23, 2013 11:56 am

באמת צל"ע: [א] האם החולק ע"ז הרי אפיקורס?


מה הכוונה כמו שהוא חולק על הגמרא הזאת, הוא יכול לחלוק על הגמרא שאומרת שהוא אפיקורס, וכל שכן על הראשונים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' יולי 23, 2013 12:21 pm

גילוי כתב:ג' סימון מספרים ע"י ספרות הוא המצאה מאוחרת, ובעבר השתמשו באותיות כספרות, ובקלות ניתן לשאר שמכאן צמחה לה תפיסת הגימטריה.


בלי קשר לנושא האשכול (שהתחיל מנושא צדדי כמו איך מסתדרת גימטריה עם סדר של פ-ע וגלש כאילו בדרך אגב לנושא כתב התורה ואותיותיה),
השימוש בספרות (סימנים מיוחדים למספרים, לא ספרות שלנו) הוא המצאה קדומה למדי, והשתמשו בה לפחות בסוף תקופת בית ראשון.
נערך לאחרונה על ידי צופר הנעמתי ב ד' יולי 24, 2013 2:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שנת ישרים
הודעות: 28
הצטרף: ה' יולי 18, 2013 12:40 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי שנת ישרים » ג' יולי 23, 2013 6:30 pm

גילוי כתב:במחכ''ת יש להעיר כמה הערות.
שנת ישרים כתב:
גילוי כתב:א' הכתב הומצא ע"י בני אדם במשך הדורות, ואינה המצאה אלקית וכו', [בדרך עקש אפ"ל שההשגחה העליונה סובבה וכו'] אולם אם בזמן נתינת התורה כבר היה הסכמת בני אדם גם על "גימטריה" אפשר אולי להבין שהתורה נתנה להדרש בגימטריה.
ב' כמובן שהכל בהנחה בזמן כתיבת התורה וקבלתה היו רק עשרים ושתים אותיות התואמות לסדר ואותיות שלנו. [כמד' דלטענת החוקרים הכתב העברי הקדום עדיין לא היה קיים בזמן נתינת התורה, ולכן ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני, וכמד' היו בה רק עשרים אותיות,]
תנן באבות פ''ה נבראו בע''ש ביה''ש וכו' והכתב.
לא הבנתי את דברי כ"ת, האם אתה מטיל ספק בעובדות הברורות שבימים קדמונים בנ"א לא השתמשו בכתב? ואולי גם ציור שדרכו החליפו בנ"א מידע נקרא לעניין זה כתב, [וא"כ אינו עניין לנידון דידן] אלא שגם זה לא ידעתי מתי התחילו בנ"א להליף מידע דרך ציורים וכד'.
ובכלל הרי לא ניתן לפרש את דברי המשנה כפשוטם דמה הכוונה שנברא כתב בביה"ש? האם הכוונה שאדם הראשון התחיל לכתוב בביה"ש? וע"כ שאם כוונת המשנה ל"כתב" כפשוטו [פי' שאינו מסכם על כל הראשונים, וכבר האריך בזה התשב"ץ] היינו שגם מה שהאדם התחיל לכתוב לאחר הרבה שנים, הכל משום העלה במחשבה של בורא עולם בעצם הבריאה ואכמ"ל.
לא עלתה על דעתי מה שייחס לי.
דברי סבבו על מה שכתבת שהכתב הוא המצאה אנושית ולא אלוקית, ושיתכן שבלוחות השתמשו בכתב הפרוטו כנעני. כוונתי היתה עפמש''כ המפרשים שם דקאי על הכתב שעל הלוחות. ורציתי ללמוד מזה שהכתב על הלוחות הוא משמים, והוא א' ב' דילן (בלי להכנס לסוגית צורת הכתב שהביא דניאל).
בינתיים שו''ר שאליבא דהרמב''ם בפיהמ''ש שם ראייתי לא מוכרחת, דמפרש לשיטתו בח''פ שיכולת הניסים הושמה בטבע הבריאה מששת ימי בראשית, ובזה איירי מתני'. ואמנם לגבי הכתב והמכתב לא מפרש מהו הנס אלא רק ''וכתב היא התורה הכתובה לפניו ית' כמו שאמר ולא נודע איך הוא והוא אומרו ואתנה לך את לוחות האבן והמכתב הוא הכתיבה שעל הלוחות כמו שאמר והמכתב מכתב א' הוא חרות על הלוחות'' ואפשר לפרש שהנס הוא שנתהוותה חריתה על הלוחות, או שהחקיקה היתה מפולשת והיו אותיות כמו ס' ום' והחלק הפנימי עמד בנס (אני לא יודע איך לסדר את זה עם זה שהלוחות היו נקראים מד' רוחות, אבל זה האחרון בלא''ה לא מובן) (כמדומני שלא המצאתי נס זה). ודברים אלו שייכים גם בכתב אחר משלנו.
אבל בלא''ה כבר הסכמת עם דניאל שמבואר בגמ' שהוא א' ב' דילן.
(התשב''ץ שציינת אליו אינו תח''י, אשמח אם תביא את דבריו. [היות ודיוננו די שולי לאשכול, אולי עדיף לשלוח לי בפרטי]).
גילוי כתב:ע"כ שהתורה ניתנה בהאלפבית הפרוטו-כנעני
שנת ישרים כתב:מה ענין כנעני לתורה שניתנה בסיני לעם שיצא ממצרים
כנראה שכ"ת שכח את דברי חז"ל "שלא שינו לשונם" כלומר שהמשיכו להחזיק בלשון כנען, וא"כ סביר להניח שגם לא שינו את הכתב.
אכן שכחתי (אך לא היתה כוונתי לומר שהשתמשו בכתב מצרי, אלא לומר שלא היו אמורים בכלל להשתמש בכתב כנעני כיון שלא היה להם קשר לכנען).
לגוף דבריך - לדעתי לא לשון כנען היתה לשונם, אלא לשה''ק, כדמשמע במעשה יוסף ופרעה שהביא רש''י ויחי נ,ו מסוטה לו:
גילוי כתב:ב' מניין לכבודו שהטוען שרק "המילים" נתנו ע"י משה מפי הגבורה הרי הוא אפיקורס?
(בנוסף למש''כ ע''ז דניאל) מדכתיב והמכתב מכתב א' הוא חרות על הלוחות
נערך לאחרונה על ידי שנת ישרים ב ד' יולי 24, 2013 3:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי כותב בדמע » ג' יולי 23, 2013 11:41 pm

לעניין הגימטריא בזמן הבית הראשון: שמתי לב לכתוב מעניין במלכים, המספר כי סנחריב לקח מחזקיה שלש מאות ושלושים ככר זהב. וכל הרואה תמה, מה עניין מצא סנחריב במספר המיוחד שלש מאות ושלושים, וע"פ הנתבאר באשכול זה שגם בזמנם נשתמשו בגימטריא אתי שפיר, שמנין סנחריב הוא שלוש מאות ושלושים. ודו"ק.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יולי 23, 2013 11:51 pm

כותב בדמע כתב:לעניין הגימטריא בזמן הבית הראשון: שמתי לב לכתוב מעניין במלכים, המספר כי סנחריב לקח מחזקיה שלש מאות ושלושים ככר זהב. וכל הרואה תמה, מה עניין מצא סנחריב במספר המיוחד שלש מאות ושלושים, וע"פ הנתבאר באשכול זה שגם בזמנם נשתמשו בגימטריא אתי שפיר, שמנין סנחריב הוא שלוש מאות ושלושים. ודו"ק.


1. לא הוכח באשכול זה שבתקופת בית ראשון השתמשו בגימטריה.
2. מניין שהגימטריה של סנחריב היא 329? להזכירך, כתיבתו של סנחריב כלל לא היתה בעברית וגם לא בכתב העברי.
3. על כולנה, אם המספר שנלקח מחזקיה היה מספר לא שלם, היה מקום לתהות (אם כי, כמובן שאם לחזקיה היו 331 סנחריב לא היה דוחה את אחת הכיכרות כדי שיצא לו מספר שלם...), אך הרי אנו יודעים שבתנ"ך מדובר במספרים שלמים ועגולים, ותלאה היד מלכתוב את כל המקורות לכך.

אבל חוץ מזה, הכל בסדר בחידוש...

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בעל תריס » ד' יולי 24, 2013 12:03 am

לייטנר כתב:לא הוכח באשכול זה שבתקופת בית ראשון השתמשו בגימטריה.

גם לא הוכח באשכול זה ובשום מקום אחר שאברהם אבינו אכל תאנים או ששלמה המלך אכל ענבים.
יש לך איזו הוכחה על איזו שיטת לימוד של שלמה המלך שאתה בא ומוכיח משהו מזה שלא שמעת על הגימטריא שלו?
לאברהם אבינו היו ארבע מאות פרקים בע"ז, אנחנו יודעים משהו עליהם?
אגב, סנחריב בגימטריא 330, אא"כ אתה מחשב את פ' לפני ע'...

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 24, 2013 12:40 am

בעל תריס כתב:
לייטנר כתב:לא הוכח באשכול זה שבתקופת בית ראשון השתמשו בגימטריה.

גם לא הוכח באשכול זה ובשום מקום אחר שאברהם אבינו אכל תאנים או ששלמה המלך אכל ענבים.
יש לך איזו הוכחה על איזו שיטת לימוד של שלמה המלך שאתה בא ומוכיח משהו מזה שלא שמעת על הגימטריא שלו?
לאברהם אבינו היו ארבע מאות פרקים בע"ז, אנחנו יודעים משהו עליהם?
אגב, סנחריב בגימטריא 330, אא"כ אתה מחשב את פ' לפני ע'...


כתבת: "ע"פ הנתבאר באשכול זה שגם בזמנם נשתמשו בגימטריא".
על כל שאר הדברים שכתבת, אנא קרא שוב את שכתבתי, ודי בזה.

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בעל תריס » ד' יולי 24, 2013 1:26 am

לייטנר כתב:כתבת: "ע"פ הנתבאר באשכול זה שגם בזמנם נשתמשו בגימטריא".

אתה מחליפני בכותב בדמע (לכבוד הוא לי).
לייטנר כתב:כל כל שאר הדברים שכתבת, אנא קרא שוב את שכתבתי, ודי בזה.

באמת די בזה. אתה ראוי להערכה על זה שאתה יודע לעצור...
כל הכבוד!

אבי קלמן
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2011 9:06 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אבי קלמן » ד' יולי 24, 2013 1:38 am

לייטנר,

1. לגבי הנושא בו פתחת, עדיין לא הבנתי את הדיון. ברור שמותר לפרש פירושים (לפחות בענייני אגדה) שלא כדברי חז"ל, אך מניין שמותר לחלוק ולומר שדרך לימוד מסויימת בה השתמשו חז"ל איננה נכונה כללית? (כמובן, שאם אסור יש לדון האם החולק נקרא אפיקורוס).

2. יש להתפלא שהרב א"ס שסביבו נפתח האשכול עדיין לא הגיב בו.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' יולי 24, 2013 2:04 am

לייטנר כתב:השימוש בה מיועד לדרשות ולא להלכה (ואם כן, ככל מדרשי חז"ל וחזרנו לדיון האם חובה לפרש כחז"ל או לא).
לייטנר כתב:אם הלימוד אינו הלכתי, אז אכן אין חובה לקבל ש'חניכי ביתו' זה אליעזר רק ע"ס הגימטריה.
גילוי כתב:החולק לדינא הרי הוא אפיקורס, הנידון באשכול דידן באופן שמודה שהדין אמת.
לייטנר כתב:באשר כפיפותנו לחז"ל היא בפסיקת ההלכה ולא בפרשנות, פרפראות, אסמכתאות וכו'.
לייטנר כתב:מי שירצה, ישאל: "האם לשיטת הראשונים שסוברים שדרשת 'יהיה' מחייבת ש'סתם נזירות שלושים יום', האם מי שיאמר שהוא מקבל שסתם נזירות שלושים יום, אבל אינו מוכן לקבל שהלימוד נעשה ע"י הגימטריה דווקא, הוא כופר?"

סנהדרין (דף צ' ע"א) במשנה כל ישראל יש להם חלק כו' ואלו שאין להם חלק לעוה"ב האומר אין תחיית המתים מן התורה וכו', ופרש"י ה"ג האומר אין תחיית המתים מן התורה שכופר במדרשים דדרשינן בגמ' לקמן מניין לתחיית המתים מן התורה ואפילו יהא מודה ומאמין שיחיו המתים אלא דלא רמיזא באורייתא כופר הוא הואיל ועיקר שיש תחיית המתים מה"ת, מה לנו ולאמונתו, וכי מהיכן הוא יודע שכן הוא, הלכך כופר גמור הוא. ע"כ.
אייך תפרשו את זה?

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בעל תריס » ד' יולי 24, 2013 3:23 am

אבי קלמן כתב:. יש להתפלא שהרב א"ס שסביבו נפתח האשכול עדיין לא הגיב בו.

למען הסר לזות שפתיים א"ס דידן אינו ראשי תיבות איש ספר!!!

איש רגיל כתב:ופרש"י ה"ג האומר אין תחיית המתים מן התורה שכופר במדרשים דדרשינן בגמ' לקמן מניין לתחיית המתים מן התורה ואפילו יהא מודה ומאמין שיחיו המתים אלא דלא רמיזא באורייתא כופר הוא הואיל ועיקר שיש תחיית המתים מה"ת, מה לנו ולאמונתו, וכי מהיכן הוא יודע שכן הוא, הלכך כופר גמור הוא. ע"כ.

כבר נודע שברש"י על חלק נתערבו דברים שאינם מרש"י (ואם אינני טועה זכורני שפקפקו על דברים אלו גופא וצריך חיפוש).

אבי קלמן כתב:. לגבי הנושא בו פתחת, עדיין לא הבנתי את הדיון. ברור שמותר לפרש פירושים (לפחות בענייני אגדה) שלא כדברי חז"ל, אך מניין שמותר לחלוק ולומר שדרך לימוד מסויימת בה השתמשו חז"ל איננה נכונה כללית? (כמובן, שאם אסור יש לדון האם החולק נקרא אפיקורוס).

גם אני הצעיר קראתי את האשכול ולא הבנתי. כמדומני שדניאל נדנד ללייטנר על כך בתחילת האשכול אך לא נענה...

בברכה המשולשת
הודעות: 14201
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 24, 2013 8:30 am

על דברי רש"י (או שאינם דברי רש"י) שם יעויין בספר באר שבע על אתר

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 24, 2013 10:21 am

בעל תריס כתב:
לייטנר כתב:כתבת: "ע"פ הנתבאר באשכול זה שגם בזמנם נשתמשו בגימטריא".

אתה מחליפני בכותב בדמע (לכבוד הוא לי).

תרי יוסף בן שמעון בעיר אחת (הכותבים בסגנון דומה והגיעו לפורום זה מכבר).
בעל תריס כתב:
לייטנר כתב:כל כל שאר הדברים שכתבת, אנא קרא שוב את שכתבתי, ודי בזה.

באמת די בזה. אתה ראוי להערכה על זה שאתה יודע לעצור...
כל הכבוד!

האם תהיה גם אתה ראוי להערכה על שתוכל לקרוא את דבר בטרם תגיב?

הניסיון לומר שמעולם לא הוכח שאברהם אכל תאנים = ברור שבזמן בית ראשון השתמשו בגימטריה אווילי, ומזכיר לי את ההלצה השדופה: "מניין שיעקב אבינו הלך בשטריימל? שהרי כתוב: 'ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה'. כלום עולה על דעתך שהיה הולך בלא שטריימל?!"
אכן אדם שירצה להוכיח שאברהם בדק את התאנים טרם אכילתם, ומכאן מוכח שיש חובה לבדוק את התאנים לפני האכילה (דוג' בעלמא), יהיה עליו נטל ההוכחה להצביע על כך שאברהם אכל תאנים.
הוצע כאן חידוש שכל כולו על כרעי תרנגולת: הן עצם המחשבה שהשתמשו בגימטריה בתקופת בית ראשון, הן עצם המחשבה שגם גוי כסנחריב עשה זאת, והן עצם המחשבה האגוצנטרית שאם קיימת גימטריה, היא קיימת בעברית בלבד וביחס לכתב העברי בלבד.
המילה 'גימטריה' מצביעה על מקורה היווני, מה שאומר שגם היוונים השתמשו בגימטריה (אם לא נאמר שהם ייסדו אותה...). האם יש מישהו שחושב שהשימוש היווני היה ביחס לאותיות הא"ב?!

אבי קלמן כתב:לייטנר,
לגבי הנושא בו פתחת, עדיין לא הבנתי את הדיון. ברור שמותר לפרש פירושים (לפחות בענייני אגדה) שלא כדברי חז"ל, אך מניין שמותר לחלוק ולומר שדרך לימוד מסויימת בה השתמשו חז"ל איננה נכונה כללית? (כמובן, שאם אסור יש לדון האם החולק נקרא אפיקורוס).

אני מעביר את השאלה (ואת הבאות אחריה הדומות לה) לרמב"ם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 24, 2013 11:10 am

הוצע כאן חידוש שכל כולו על כרעי תרנגולת: הן עצם המחשבה שהשתמשו בגימטריה בתקופת בית ראשון, הן עצם המחשבה שגם גוי כסנחריב עשה זאת, והן עצם המחשבה האגוצנטרית שאם קיימת גימטריה, היא קיימת בעברית בלבד וביחס לכתב העברי בלבד.
המילה 'גימטריה' מצביעה על מקורה היווני, מה שאומר שגם היוונים השתמשו בגימטריה (אם לא נאמר שהם ייסדו אותה...). האם יש מישהו שחושב שהשימוש היווני היה ביחס לאותיות הא"ב?!


אמנם הבאת מהרמב"ם שזה אסמכתא, אבל כיוון שהובאו כאן ראשונים אחרים שסוברים שעיקר הדין נלמד מגימטריה נראה לי שביטויים האלה אינם במקומם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 24, 2013 11:14 am

אוצר החכמה כתב:
הוצע כאן חידוש שכל כולו על כרעי תרנגולת: הן עצם המחשבה שהשתמשו בגימטריה בתקופת בית ראשון, הן עצם המחשבה שגם גוי כסנחריב עשה זאת, והן עצם המחשבה האגוצנטרית שאם קיימת גימטריה, היא קיימת בעברית בלבד וביחס לכתב העברי בלבד.
המילה 'גימטריה' מצביעה על מקורה היווני, מה שאומר שגם היוונים השתמשו בגימטריה (אם לא נאמר שהם ייסדו אותה...). האם יש מישהו שחושב שהשימוש היווני היה ביחס לאותיות הא"ב?!


אמנם הבאת מהרמב"ם שזה אסמכתא, אבל כיוון שהובאו כאן ראשונים אחרים שסוברים שעיקר הדין נלמד מגימטריה נראה לי שביטויים האלה אינם במקומם.


צודק.
ההתייחסות הזהה שלי ל"עצם המחשבה שהשתמשו בגימטריה בתקופת בית ראשון" (כפי שסברו חלק מהראשונים) ולשטויות האחרות שציינתי, לא היתה במקומה. אך בהחלט המחשבה על סמחריב כבקי בגימטריה בא"ב העברי וכו' היא ללעג וקלס ותו לא.

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בעל תריס » ד' יולי 24, 2013 11:22 am

לייטנר כתב:תרי יוסף בן שמעון בעיר אחת (הכותבים בסגנון דומה והגיעו לפורום זה מכבר).

מצחיק באמת הצטרפנו בדיוק באותו יום, אבל אני מקווה שאני לא עובר על חוקי הפורום בהצהירי שאני כותב בשמחה רבה ולא בדמע...
לייטנר כתב:ה היה לפני זה? אינני יודע. אני מניח שאין גם מי שיוכל לומר בוודאות מה היה. ייתכן שאברהם אבינו גם השתמש בגימטריה. סביר להניח שלא. מה שברור שהוא לא השאיר לנו מזה כל סימן. כך גם משה ודוד ושלמה.

ואת זה כתב מר לפני שכותב בדמע התערב בכלל.
אתה אמנם כותב שאינך יודע אבל משתמש בטענה המוזרה ש"הוא לא השאיר לנו שום סימן על כך" ולכן שאילתיך על מה הוא כן "השאיר לך סימנים"? יש לך איזו תקשורת מיוחדת איתו?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 24, 2013 11:33 am

בעל תריס כתב:
לייטנר כתב:תרי יוסף בן שמעון בעיר אחת (הכותבים בסגנון דומה והגיעו לפורום זה מכבר).

מצחיק באמת הצטרפנו בדיוק באותו יום, אבל אני מקווה שאני לא עובר על חוקי הפורום בהצהירי שאני כותב בשמחה רבה ולא בדמע...
לייטנר כתב:ה היה לפני זה? אינני יודע. אני מניח שאין גם מי שיוכל לומר בוודאות מה היה. ייתכן שאברהם אבינו גם השתמש בגימטריה. סביר להניח שלא. מה שברור שהוא לא השאיר לנו מזה כל סימן. כך גם משה ודוד ושלמה.

ואת זה כתב מר לפני שכותב בדמע התערב בכלל.
אתה אמנם כותב שאינך יודע אבל משתמש בטענה המוזרה ש"הוא לא השאיר לנו שום סימן על כך" ולכן שאילתיך על מה הוא כן "השאיר לך סימנים"? יש לך איזו תקשורת מיוחדת איתו?


זו בדיוק הטענה.
אני איני יודע שהשתמש או לא, במה במידה שגם אתה אינך יודע.
לפיכך, כל עוד איננו יודעים, לא נוכל להשתמש בהנחה שהיה שימוש בגימטריה כאל דבר ברור. סימן כזה או אחר, בהחלט יוכל לקדם את הטענה שהיה שימוש בגימטריה בתקופת בית ראשון. עד אז, חובת ההוכחה על הטוען שהגימטריה היתה קיימת עוד קודם לתקופת בית שני (לצורך העניין).

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי כותב בדמע » ד' יולי 24, 2013 11:47 am

לדעתי בעל תריס צודק לגמרי. (כולי תקווה שבמשפט זה אינני מסגיר אותנו)

אם הגימטריא הינה משהו שנמצא בשימוש כבר בערך 1500 שנה, מה ימנע בעדנו מלומר שהיתה קיימת עוד אלף שנים קודם לכן, גם בזמן סנחריב?
ומה קשה בעיניך לפרש, שהמלך ופמלייתו כתשלום סמלי בלבד, המסמל את מחויבותו של חזקיהו למלך אשור, הטילו עליו זהב כמספר אותיותיו של סנחריב בלשונו של חזקיה. על מה יצא הקצף?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 24, 2013 12:50 pm

כותב בדמע כתב:אם הגימטריא הינה משהו שנמצא בשימוש כבר בערך 1500 שנה, מה ימנע בעדנו מלומר שהיתה קיימת עוד אלף שנים קודם לכן, גם בזמן סנחריב?

לא ימנע. אחרי שתוכיח יהיה אפשר להתייחס, שהרי הטענה הזו יכולה להיות בדיוק הפוכה.
כותב בדמע כתב:ומה קשה בעיניך לפרש, שהמלך ופמלייתו כתשלום סמלי בלבד, המסמל את מחויבותו של חזקיהו למלך אשור, הטילו עליו זהב כמספר אותיותיו של סנחריב בלשונו של חזקיה. על מה יצא הקצף?

כתבתי כבר לעיל מה הקשיים, ואתה מתעקש לא להתייחס אליהם.
צר לי שהרסתי לך וורט.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 24, 2013 12:55 pm

כותב בדמע כתב:לעניין הגימטריא בזמן הבית הראשון: שמתי לב לכתוב מעניין במלכים, המספר כי סנחריב לקח מחזקיה שלש מאות ושלושים ככר זהב. וכל הרואה תמה, מה עניין מצא סנחריב במספר המיוחד שלש מאות ושלושים, וע"פ הנתבאר באשכול זה שגם בזמנם נשתמשו בגימטריא אתי שפיר, שמנין סנחריב הוא שלוש מאות ושלושים. ודו"ק.

אצלי בנביא נאמר "וַיָּשֶׂם מֶלֶךְ-אַשּׁוּר עַל-חִזְקִיָּה מֶלֶךְ-יְהוּדָה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת כִּכַּר-כֶּסֶף וּשְׁלֹשִׁים כִּכַּר זָהָב" (מלכים ב' יח, יד). כך שאין כאן בעצם 330 ככר, אלא צירוף של שני חומרים שונים.

יש לציין שבכתובת סנחריב שנמצא בנינוה, נאמר שחזקיהו נתן 30 ככר זהב (כאמור במלכים), ו-800 ככר כסף (500 יותר מהנאמר במלכים).
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7% ... 7.93.D7.94

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בעל תריס » ד' יולי 24, 2013 1:10 pm

לייטנר כתב:עד אז, חובת ההוכחה על הטוען שהגימטריה היתה קיימת עוד קודם לתקופת בית שני (לצורך העניין).

למה???
כותב בדמע כתב:כולי תקווה שבמשפט זה אינני מסגיר אותנו

הריני מצהיר בזאת שאינני כותב בדמע! אבל בטח לייטנר יגיד שחובת ההוכחה היא עלי...

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 24, 2013 1:13 pm

בעל תריס כתב:
לייטנר כתב:עד אז, חובת ההוכחה על הטוען שהגימטריה היתה קיימת עוד קודם לתקופת בית שני (לצורך העניין).

למה???

השתכנעתי...

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בעל תריס » ד' יולי 24, 2013 1:14 pm

לייטנר כתב:השתכנעתי...

אני שמח לשמוע, אין יאוש בעולם כלל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' יולי 24, 2013 1:20 pm

בעל תריס כתב:
איש רגיל כתב:ופרש"י ה"ג האומר אין תחיית המתים מן התורה שכופר במדרשים דדרשינן בגמ' לקמן מניין לתחיית המתים מן התורה ואפילו יהא מודה ומאמין שיחיו המתים אלא דלא רמיזא באורייתא כופר הוא הואיל ועיקר שיש תחיית המתים מה"ת, מה לנו ולאמונתו, וכי מהיכן הוא יודע שכן הוא, הלכך כופר גמור הוא. ע"כ.

כבר נודע שברש"י על חלק נתערבו דברים שאינם מרש"י (ואם אינני טועה זכורני שפקפקו על דברים אלו גופא וצריך חיפוש).
בברכה המשולשת כתב:על דברי רש"י (או שאינם דברי רש"י) שם יעויין בספר באר שבע על אתר

אמנם הבאר שבע כתב
לפי דעתי לא יצאו דברים אלו מפה קדוש רש"י, אלא איזה תלמיד טועה פירש כן בגליון ונכתב בפנים.
אבל מה נעשה ביום שידובר ביד רמ"ה שם שמביא דברים אלו בשם רש"י
ורבינו שלמה ז"ל גריס האומר אין תחיית המתים מן התורה כלומר שכופר במדרשים דדרשינן לקמן מניין לתחיית המתים מן התורה ואפילו יהא מודה ואומר מאמין אני שיחיו מתים אלא דלא רמיזא באורייתא כופר גמור הוא דהואיל ועוקרה מן התורה מה לנו ולאמונתו וכי מהיכן הוא יודע שכן הילכך כופר גמור הוא.
ופלא על אלו שתמיד אוהבים למצוא טעויות ברש"י או לומר 'זה לא מרש"י', זה מזוייף' וכל כיו"ב, שלא יודעים למצוא פה את הטעות של הבאר שבע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 162 אורחים