מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרשות התורה ונוסח המקרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 30, 2014 11:01 am

בתוקפן של דרשות התורה, דעת הרב מלבי"ם ז"ל שחז"ל חידשו הלכות שלא נודעו להם עד זמנם - מחמת השכחה - ע"י מדרש הפסוקים, ודעת הרב הלוי שלעולם ידיעת הדין קודמת לדרישת הכתובים.
והנה מצינו חילוקים רבים בין נוסח המקרא אשר היה לפני חז"ל ודרשו ממנו הלכות רבות בתלמוד מנוסח המקרא אשר לפנינו, וכמו שהאריך הגרעק"א בגליון הש"ס שבת נ"ה ב' ואנן נקטינן כספרים דידן.

ומעתה קשה לדעת המלבי"ם א"כ כל הדרשות אשר נדרשו מכח נוסח הגמ' לדידן אינם נכונות, וא"כ מנא לן הדין העולה מהמקרא הזה ושמא לא ניתן למשה מסיני ?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אפריל 30, 2014 11:50 am

כיון שא"א בקיאים בדרכי המדרש כלל וכלל וגם אין אנו יודעים איזה דינים דרשו מכח הפסוקים ואיזה דינים היו מקובלים (לאו דוקא מסיני, אפשר גם מרבותיהם והם פירשו שדין פלוני מכח דרש פלוני), ודאי שאין אנו יכולים לומר שאילו היו מכריעים כנוסח המסורה היה יוצא להם דין אחר וע"כ אין לנו אלא ללכת אחרי דבריהם תמיד אף במקום שאנו סומכים על נוסח המסורה נגד הנוסח שלהם.

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי יורה_דעות » ד' אפריל 30, 2014 6:49 pm

רעק"א לא מונה מקומות רבים שדרשו הלכות מנוסח שאינו לפנינו, אלא מועטים ממש, וגם בהם לא ברור שאינם אסמכתא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14222
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 30, 2014 8:31 pm

ויש לציין תשובת רב האי גאון שאין מחלוקת בין ספרים שלנו לבין הגמ', ובכל המקומות שנראה שיש- זו ט"ס בנוסח הגמרא

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 06, 2020 5:32 pm

יורה_דעות כתב:רעק"א לא מונה מקומות רבים שדרשו הלכות מנוסח שאינו לפנינו, אלא מועטים ממש, וגם בהם לא ברור שאינם אסמכתא.

ראיתי פעם ספר באוצר החכמה, שמתווכח באריכות על הדוגמאות שהביא רבי עקיבא אייגר, ורוצה לטעון שאין שום חילוק בין נוסחת חז"ל לנוסח המסורה שבידינו. לאחר זמן חיפשתיו ולא מצאתיו. אודה למי שיוכל להחזיר לי אבדתי.

תוכן
הודעות: 6253
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 06, 2020 6:40 pm

מאמרו של הר' בצלאל דבליצקי בישורון מעזבונו של ר' ד"צ הילמן.

יש לציין למחקרו של אהרן גלצר 'לשון הספרי', שלא מצא אפילו דרשה אחת בכל הספרי המבוססת חד משמעית על נוסח שונה בלשון המקרא. וזה ממצא חשוב מאד!

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 06, 2020 7:22 pm

התכוונתי לספר ישן. אם כי כמובן יישר כח על הפנייה (שאולי תכלול בתוכה הפנייה לספר ההוא. נבדוק בעז"ה).

בן מיכאל
הודעות: 2298
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' פברואר 06, 2020 8:03 pm

וראה בירושלמי שבת פ"ט רבי יהושע בן לוי אמר זרע זרעיה זירועיה וכרבי יהודה דרבי יהודה אמר ששה. זרע זרעה זרעיה זירועיה. רבי חגי אמר זרעיה חמשה כל ההן דאנא משכח לה אנא מחיק לה. אישתאלת לרבי הונה ספרא דסדרא ואמר זירועיה מלא.
- שנחלקו בלימוד סביב גירסא בפסוק, שהגורסים ו' לומדים שש זרעים בערוגה, ושאינם גורסים ו' לומדים רק חמישה.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ו' פברואר 07, 2020 10:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי הפשטן » ה' פברואר 06, 2020 10:04 pm

סגן אלוף כתב:בתוקפן של דרשות התורה, דעת הרב מלבי"ם ז"ל שחז"ל חידשו הלכות שלא נודעו להם עד זמנם - מחמת השכחה - ע"י מדרש הפסוקים...ומעתה קשה לדעת המלבי"ם א"כ כל הדרשות אשר נדרשו מכח נוסח הגמ' לדידן אינם נכונות, וא"כ מנא לן הדין העולה מהמקרא הזה ושמא לא ניתן למשה מסיני ?


הרי אתה עצמך הדגשת "מחמת השכחה", אלמא "שכחום וחזרו יסדום" כדאיתא בריש מגילה, ומעין הא דאיתא גבי עתניאל בן קנז שהחזיר בפלפולו הלכות נשכחות, אלמא גם אם נגיד שאיזושהי הלכה אינה עולה מנוסח המקרא דידן, סו"ס מייד כשהיא התחדשה לחכמי הגמ' מתוך נוסח המקרא דידהו - היא מיד הזכירה להם שהיא הייתה הלכה ידועה שנשכחה עד שנזכרו בה בזכות מה שחידשו מתוך נוסח המקרא שהי' בפניהם.
משל אל מה הדבר דומה? לתלמיד שלמד את עשרת המכות, אך חשש שמא ישכחם, אז עשה לעצמו סימנים דצכ עדש באחב כדי שלא ישכחם, אבל אח"כ שכחם, מה עשה? הסתכל על דצך עדש באחב וכך נזכר בכל עשרת המכות, אע"פ שהסימנים דצך עדש באחב אינם מופיעים כלל במקרא. והרי זה ק"ו: אם סימני דצך עדש באחב - שאינם מופיעים במקרא כלל - יכולים להזכיר לתלמיד את עשרת המכות שנשכחו ממנו, נוסח המקרא שהי' בפני חכמי הגמ' - על אחת כמה וכמה שהי' יכול להזכיר להם הלכות שנשכחו.

דורשי יחודך
הודעות: 1526
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' פברואר 06, 2020 11:44 pm

ברמב"ם כתוב מפורש שמוציאים מהי"ג מדות דינים חריגים שלא קיבלו אותם. לא משמע שקיבלו ושכחו אלא הכללים ניתנו ולא כל מקרה, ולזה צריך את הי"ג מדות, לא רק להזכיר דברים שנשכחו.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי הפשטן » ו' פברואר 07, 2020 12:49 am

דורשי יחודך כתב:ברמב"ם כתוב מפורש שמוציאים מהי"ג מדות דינים חריגים שלא קיבלו אותם. לא משמע שקיבלו ושכחו אלא הכללים ניתנו ולא כל מקרה, ולזה צריך את הי"ג מדות, לא רק להזכיר דברים שנשכחו.

פותח האשכול שאל, לא על הרמב"ם, אלא על המלבי"ם - שבשמו הביא פותח האשכול את עניין השיכחה.

דורשי יחודך
הודעות: 1526
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' פברואר 07, 2020 1:04 am

הפשטן כתב:
דורשי יחודך כתב:ברמב"ם כתוב מפורש שמוציאים מהי"ג מדות דינים חריגים שלא קיבלו אותם. לא משמע שקיבלו ושכחו אלא הכללים ניתנו ולא כל מקרה, ולזה צריך את הי"ג מדות, לא רק להזכיר דברים שנשכחו.

פותח האשכול שאל, לא על הרמב"ם, אלא על המלבי"ם - שבשמו הביא פותח האשכול את עניין השיכחה.

האם המלבי"ם אומר ששכחו? היכן הוא אומר את זה?
המלבי"ם בא להסביר שחז"ל הוציאו את ההלכות מהפסוקים.
אני חושב שענין השכחה זה תוספת הסבר של פותח האשכול.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי הפשטן » ו' פברואר 07, 2020 9:29 am

דורשי יחודך כתב:
הפשטן כתב:
דורשי יחודך כתב:ברמב"ם כתוב מפורש שמוציאים מהי"ג מדות דינים חריגים שלא קיבלו אותם. לא משמע שקיבלו ושכחו אלא הכללים ניתנו ולא כל מקרה, ולזה צריך את הי"ג מדות, לא רק להזכיר דברים שנשכחו.

פותח האשכול שאל, לא על הרמב"ם, אלא על המלבי"ם - שבשמו הביא פותח האשכול את עניין השיכחה.

האם המלבי"ם אומר ששכחו? היכן הוא אומר את זה?
המלבי"ם בא להסביר שחז"ל הוציאו את ההלכות מהפסוקים.
אני חושב שענין השכחה זה תוספת הסבר של פותח האשכול.


אמנם אינני יודע האם המלבי"ם אומר "שכחו", ואמנם אה"נ - אם נוריד מהשולחן את עניין השיכחה - אז כמובן אין מקום לדבריי הקודמים, אך עכ"פ הם לא נכתבו אלא רק - אליבא דדברי פותח האשכול - שייחס לדברי המלבי"ם גם את עניין השיכחה.
אז אולי נזמין את פותח האשכול שיואיל לבאר מה התכוון כשייחס למלבי"ם את עניין השיכחה, וכך נחכים יותר לדעת - לאור דבריי הקודמים על עניין השיכחה - האם בכלל יש מקום לעצם תמיהת פותח האשכול אליבא דהמלבי"ם אשר לו ייחס פותח האשכול את עניין השיכחה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דרשות התורה ונוסח המקרא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 09, 2020 9:14 am

האריך בזה רבינו האור החיים הקדוש, כמדומני על הפסוק "ויהי ביום כל(ו)ת משה להקים את המשכן".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 110 אורחים