יורה_דעות כתב:רעק"א לא מונה מקומות רבים שדרשו הלכות מנוסח שאינו לפנינו, אלא מועטים ממש, וגם בהם לא ברור שאינם אסמכתא.
סגן אלוף כתב:בתוקפן של דרשות התורה, דעת הרב מלבי"ם ז"ל שחז"ל חידשו הלכות שלא נודעו להם עד זמנם - מחמת השכחה - ע"י מדרש הפסוקים...ומעתה קשה לדעת המלבי"ם א"כ כל הדרשות אשר נדרשו מכח נוסח הגמ' לדידן אינם נכונות, וא"כ מנא לן הדין העולה מהמקרא הזה ושמא לא ניתן למשה מסיני ?
דורשי יחודך כתב:ברמב"ם כתוב מפורש שמוציאים מהי"ג מדות דינים חריגים שלא קיבלו אותם. לא משמע שקיבלו ושכחו אלא הכללים ניתנו ולא כל מקרה, ולזה צריך את הי"ג מדות, לא רק להזכיר דברים שנשכחו.
הפשטן כתב:דורשי יחודך כתב:ברמב"ם כתוב מפורש שמוציאים מהי"ג מדות דינים חריגים שלא קיבלו אותם. לא משמע שקיבלו ושכחו אלא הכללים ניתנו ולא כל מקרה, ולזה צריך את הי"ג מדות, לא רק להזכיר דברים שנשכחו.
פותח האשכול שאל, לא על הרמב"ם, אלא על המלבי"ם - שבשמו הביא פותח האשכול את עניין השיכחה.
דורשי יחודך כתב:הפשטן כתב:דורשי יחודך כתב:ברמב"ם כתוב מפורש שמוציאים מהי"ג מדות דינים חריגים שלא קיבלו אותם. לא משמע שקיבלו ושכחו אלא הכללים ניתנו ולא כל מקרה, ולזה צריך את הי"ג מדות, לא רק להזכיר דברים שנשכחו.
פותח האשכול שאל, לא על הרמב"ם, אלא על המלבי"ם - שבשמו הביא פותח האשכול את עניין השיכחה.
האם המלבי"ם אומר ששכחו? היכן הוא אומר את זה?
המלבי"ם בא להסביר שחז"ל הוציאו את ההלכות מהפסוקים.
אני חושב שענין השכחה זה תוספת הסבר של פותח האשכול.
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 110 אורחים