מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ב' מאי 19, 2014 7:07 pm

השאלה היא גם בנואף ונואפת שכן נהרגים ביום אחד, איזה מהם קודם?
וכן בבת כהן ובועלה שלא נהרגים ביום אחד (כי היא בשריפה והוא בחנק) מי היום ומי מחר?
נא מקורות... לא סברות... (יש לי מספיק)

הוה אמינא
הודעות: 1472
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' מאי 19, 2014 7:33 pm

צ"ע, ואם יש לך סברות, אולי תתרום לנו כמה, כי עוררת שאלה מאתגרת.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ג' מאי 20, 2014 12:00 am

סברא אחת, להקדים את הנואף, כמשמעות הפסוק מות יומת הנואף והנואפת, ובכלל כל הפסוק מדבר על מעשהו שלו משמע שהוא עיקר, ועוד שהיא קרקע עולם. ומכיוון אחר, העוון שלו יותר חמור כמו שנאמר במדרש רבה פרשת נשוא שמדבר על הנואף שהוא מכעיס את בוראו, ועל הנואפת לא דיבר.
ובבת כהן מצטרפת עוד סברא, שמכיון ששריפה חמורה, ויש לך 2 אפשרויות היכן לקיים את והצילו העדה (שזו סיבה לדחות את הדין שמא תימצא זכות, ועיין רמב"ם שלא הורגים באותו יום שבו קיבלו את העדים מהאי טעמא) א"כ עדיף לקיים במיתה החמורה יותר.
כמובן שכל הסברות הללו והדרשות שהמצאתי אין בכוחן לברוא דין יש מאין. לכן אני מבקש את עזרת ה' בגיבורים, גיבורי כוח עושי דברו, חכמי הפורום הי"ו.

מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי מלח הארץ » ג' מאי 20, 2014 12:02 am

כל עוד שאין לך מקור לענין אז ההנחה הפשוטה היא שאין דין קדימה ומי שירצו יקדימו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11761
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 20, 2014 12:07 am

לכאורה מקדימין מי שנגמר דינו ראשון.
[אף שהעדים מעידים על שניהם דנים כ"א בנפרד אם קבל התראה וכו'].

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ג' מאי 20, 2014 12:26 am

מלח הארץ כתב:כל עוד שאין לך מקור לענין אז ההנחה הפשוטה היא שאין דין קדימה ומי שירצו יקדימו.

אין לי הוכחה אבל יש לי אינטרס...
זה יפתור לי בעיה בהבנת תוס' במכות ב.
ואכ"מ.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6396
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי מיללער » ג' מאי 20, 2014 3:22 pm

מה שנכון נכון כתב:לכאורה מקדימין מי שנגמר דינו ראשון.
[אף שהעדים מעידים על שניהם דנים כ"א בנפרד אם קבל התראה וכו'].

אז יש לשאול אותה השאלה, את מי מקדימין לגמור את דינו/ה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11761
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 20, 2014 4:59 pm

מיללער כתב:
מה שנכון נכון כתב:לכאורה מקדימין מי שנגמר דינו ראשון.
[אף שהעדים מעידים על שניהם דנים כ"א בנפרד אם קבל התראה וכו'].

אז יש לשאול אותה השאלה, את מי מקדימין לגמור את דינו/ה?

בזה יותר פשוט שיכולים להקדים מי שרוצים כיון שאי"ז ברור שחייב כלל.
ואם מדובר בשתי כתות עדים אולי הוי כר"ה כג: זוג שבא ראשון וכו.

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי פנימי » ה' מאי 22, 2014 1:31 am

משכיל אל דל כתב:סברא אחת, להקדים את הנואף, כמשמעות הפסוק מות יומת הנואף והנואפת, ובכלל כל הפסוק מדבר על מעשהו שלו משמע שהוא עיקר, ועוד שהיא קרקע עולם. ומכיוון אחר, העוון שלו יותר חמור כמו שנאמר במדרש רבה פרשת נשוא שמדבר על הנואף שהוא מכעיס את בוראו, ועל הנואפת לא דיבר.
ובבת כהן מצטרפת עוד סברא, שמכיון ששריפה חמורה, ויש לך 2 אפשרויות היכן לקיים את והצילו העדה (שזו סיבה לדחות את הדין שמא תימצא זכות, ועיין רמב"ם שלא הורגים באותו יום שבו קיבלו את העדים מהאי טעמא) א"כ עדיף לקיים במיתה החמורה יותר.
כמובן שכל הסברות הללו והדרשות שהמצאתי אין בכוחן לברוא דין יש מאין. לכן אני מבקש את עזרת ה' בגיבורים, גיבורי כוח עושי דברו, חכמי הפורום הי"ו.

יש מקום לומר להיפך הרי לאחר שנגמר הדין צריך להרוג כמה שיותר מהר, והמתאחר נחשב "עינוי דין", אז אולי נחמיר על הנואף ונענה את דינו ולא את דינה

רוצה לידע
הודעות: 214
הצטרף: ו' אפריל 25, 2014 10:09 pm

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי רוצה לידע » ה' מאי 22, 2014 9:18 am

אי משום עינו הדין למה נמתין מלהרוג עד שיגמר דין שניהם למה לא נהרוג מיד כשנגמור דינו

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: שתי מיתות בי"ד איזו מקדימים?

הודעהעל ידי פנימי » ה' מאי 22, 2014 10:39 am

אה"נ, כל השאלה רק כשנגמר דינם יחד


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים