מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כוונה להוציא בחזרת הש"צ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

כוונה להוציא בחזרת הש"צ

הודעהעל ידי פנימי » ג' יולי 29, 2014 3:57 pm

כולנו יודעים שלהלכה מי שרוצה לצאת ידי חובה כשומע כעונה
צריך שיכוין להוציא אותו

השאלה היא לו יצויר אדם עם הארץ שיכנס לביכ,B ולא יודע לקרוא, ויקשיב לחזרת הש"ץ - הוא יצא ידי חובה?
איזה חזן היום חושב לפני חזרת הש"ץ "אני מכוין להוציא את כל מי שרוצה"?
אבל הרי כל תקנת חזרת הש"ץ נועדה כדי להוציא מי שלא יודע להתפלל, אז אם השומע לא יצא ידי חובה, נמצא שלא התקיימה עיקר התקנה, ולמה לא יהיו ברכותיו לבטלה?

אז רציתי לומר שכיון שהחזן מתכוין ל"חזרת הש"ץ" ותקנת חז"ל על חרת הש"ץ היא כדי להוציא את הרבים, לא צריך כוונה מיוחדת, וגם בלי שיכוין במיוחד סתמא הוא כאילו כיון להוציא

יש למישהו ראיות על הנושא?



ראיתי היום מ"ב (סי' נ"ט סקי"ז) שאומר על ברכות ק"ש שאין יוצאים ידי חובה מהחזן אא"כ כיוון להוציא ידי חובה, ומשמע שלא מועיל סתמא
ואמנם יש לחלק בפשיטות ששם לא תיקנו חזרת הש"ץ, אבל מדברי הרא"ש שהובא בב"י ובגר"א שם נראה שהמנהג הפשוט היה שרוב האנשים לא היו אומרים ברכות ק"ש אלא שומעים מהחזן, וכנראה לכן נתקן שיש חזן שאומר בקול את ברכות ק"ש, וממילא גם שם שייך קצת לומר שמה שהוא חזן זה בסתמא שהוא מכוין להוציא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כוונה להוציא בחזרת הש"צ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 29, 2014 4:00 pm

המ"ב איירי בזמננו שהמנהג אינו לצאת ידי חובה מהש"ץ בברכות ק"ש לכן צריך כוונה מפורשת. כמדומני שגם בחזרת הש"ץ צריך לכוון להוציא את הקהל בחזרת הש"ץ, ואז כל אחד יצא י"ח במה שהוא זקוק לו

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כוונה להוציא בחזרת הש"צ

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 29, 2014 4:25 pm

פנימי כתב:כולנו יודעים שלהלכה מי שרוצה לצאת ידי חובה כשומע כעונה
צריך שיכוין להוציא אותו

השאלה היא לו יצויר אדם עם הארץ שיכנס לביכ,B ולא יודע לקרוא, ויקשיב לחזרת הש"ץ - הוא יצא ידי חובה?.


שו"ע אורח חיים - סימן קכד סעי' א

לאחר שסיימו הצבור תפלתן, יחזור ש"צ התפלה, שאם יש מי שאינו יודע להתפלל יכוין למה שהוא אומר, ויוצא בו.

אוהב אוצר
הודעות: 2988
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: כוונה להוציא בחזרת הש"צ

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' יולי 30, 2014 12:47 am

פנימי כתב:איזה חזן היום חושב לפני חזרת הש"ץ "אני מכוין להוציא את כל מי שרוצה"?


אני הקטן.
מינימום של הלכה לכל ש"צ.
אלא שאני חושב [כמעט מוציא בפה] 'להוציא את כל מי שצריך/חייב'.

חיימקה
הודעות: 1311
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: כוונה להוציא בחזרת הש"צ

הודעהעל ידי חיימקה » ד' יולי 30, 2014 3:28 pm

עי' אגרו"מ או" ח"ג ס' ד שכתב בתו"ד וז"ל "אבל מהש"ץ יוצא אף שבזמנינו אין הש"ץ מוציאו מ"מ כיוון שנתקן להוציא הווי סתם דעתו לעשות כהתקנה שהוא ממילא כנתכוון להוציא אם יש לאחד צורך לצאת אף שהוא אינו יודע מזה"עכ"ל. ושם דיבר על קדושה אבל פשוט שמתכווין לכל התפילה ג"כ.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: כוונה להוציא בחזרת הש"צ

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ד' יולי 30, 2014 9:43 pm

אין סברא שיצטרך לכוון להוציא כי בשביל מי ובשביל מה חוזר על ש"ץ, ואי נימא דבעינן כוונה אז מי שלא כוון הוי כמי שמתפלל סתם. ומה שכתוב גבי ברכות אינה ראיה דהרי לא תקנו להגיד ברכות כדי להוציא אחרים אלא אגב שאומר לעצמו יתכן לצאת ממנו אם היה כונת שומע ומשמיע אבל חזרת שץ כל כולי בשביל זה

אגב יעו' ביה"ל בסי' קא ד"ה יכון באבות - שאם הוא אינו מבין אבות אינו יוצא מהש"ץ אף שהש"ץ מבין.

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: כוונה להוציא בחזרת הש"צ

הודעהעל ידי פנימי » ה' יולי 31, 2014 12:28 am

חיימקה כתב:עי' אגרו"מ או" ח"ג ס' ד שכתב בתו"ד וז"ל "אבל מהש"ץ יוצא אף שבזמנינו אין הש"ץ מוציאו מ"מ כיוון שנתקן להוציא הווי סתם דעתו לעשות כהתקנה שהוא ממילא כנתכוון להוציא אם יש לאחד צורך לצאת אף שהוא אינו יודע מזה"עכ"ל. ושם דיבר על קדושה אבל פשוט שמתכווין לכל התפילה ג"כ.

ישר כח
זה מה שחיפשתי!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 103 אורחים