מבואר בגמ'[יבמות לב:] שלמ"ד שאין איסור חל איסור אלא באיסור מוסיף, ולא בכולל
אם קרה מקרה ששני אחים התחתנו עם שתי אחיות, ונמצא שיש לכל אחד מהאחים על האשה השניה שני איסורים - אשת אחיו ואחות אשתו
הדבר תלוי מי התחתן קודם
שאם אני התחתנתי קודם, והאחיות של אשתי נאסרו כי הן אחות אשה, ואח"כ התחתן אחי, יכול איסור אשת אח לחול גם כן, כי זה איסור מוסיף, שהרי כשהתחתן האח נעשתה אשתו אשת אח לא רק לי, אלא גם לשאר האחים שלי, שעליהם היא היתה מותרת, וכיון שחל איסור אשת אח על האשה כלפי שאר האחים שלי, הוא מצליח לחול גם עלי
אבל אם אחי התחתן קודם, וכל האחים נאסרו כי היא אשת אחיהם, ואח"כ אני התחתנתי, לא יכול לחול איסור אחות אשה, כי לא שייך כאן איסור מוסיף שהרי כשאני התחתנתי לא הצליח האיסור אחות אשה לחול על האשה של אחי באותו רגע לגבי אף אחד, שלאף אחד אחר חוץ ממני היא לא הפכה להיות אחות אשתו.
השאלה היא שלכאורה כל הגמרא הזאת מסתכלת על איסורי ערווה מהעיניים של הגבר, אבל אם נסתכל מהעיניים של האשה - איזה גבר נאסר עליה - נמצא שהדברים הם להיפך, שכשאני התחתנתי קודם אין איסור מוסיף, וכשאחי התחתן קודם זה איסור מוסיף
שהרי מהעיניים שלה כשאני התחנתי קודם - נאסרתי עליה משום בעל אחותה, ואח"כ כשהיא התחתנה עם אחי אין שום אדם שנאסר באיסור אח בעלה חוץ ממנה.
ואם אחי התחתן קודם - נאסרתי עליה משום אח בעלה, ואח"כ כשאני התחתנתי עם אחותה, נאסרתי על כל האחיות שלה באיסור בעל אחותה, וכיון שהאיסור הצליח לחול עלי, לגבי שאר האחיות, והא יחול עלי גם לגביה - וזה איסור מוסיף.
אז יוצא שכשאסור לי בגלל שני האיסורים - אסור לה רק בגלל איסור אחד, והיא חייבת בשוגג רק קרבן אחד, וכשאסור לי בגלל איסור אחד - היא חייבת בשני האיסורים!
ויש להסתפק אם באמת מפרידים כך את האיסורים, או שהאיסור של האשה הוא רק ראי של האיש, והאיש לא "נאסר" על האישה, אלא האישה היא שנאסרה על האיש, והיא החפץ של האיסור, אלא שהיא מוזהרת לשמור על האיסור שהיא נאסרה עליו. ובאמת בכל האזהרות של עריות האיסור נאמר לאיש - שהוא אסור באשה הזאת והזאת, ולומדים ממה שכתוב "הנפשות העושות" שגם האשה מוזהרת, אבל האיסור חל על האשה ולא על האיש.
(ולא נראה לי כן, שנראה לי שלגבי איסור חל על איסור לא בודקים מה הלומדעס של האיסור, אלא מה נאסר בפועל, וכיון שבפועל האיש נאסר על האשה, אין נפ"מ שההבנה שעומדת מאחורי האיסור זה שהיא אסורה עלי והיא מוזהרת על מה שהוא מוזהר, כי ס"ס בסופו של דבר בפועל הוא נאסר עליה)
מה דעתכם?