מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי גילוי » ג' אוגוסט 06, 2013 10:29 pm

א' שמעתי שהגר"ה זאקס סבור שהיות וחלק מכסף ניתן לבתי ספר חילונים אין שום היתר לקנות כרטיס פיס
[כעת ראיתי מביאים בשם זקנו הח"ח - "אפילו אם תיסגרנה הישיבות – אסור ליהודים שבכספם יתמכו ויחזיקו בתי-ספר של כופרים" ('אור אלחנן', ח"ב, עמ' רב-רג).]

ב' לכ' לפי הפסק החדש של מרן שר התורה שהקונה משקפים ברשת הלפרין הרי הוא כנותן צדקה... א"כ הה להיפך בקונה כרטיס פיס -

ארי שבחבורה
הודעות: 1348
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' אוגוסט 07, 2013 10:03 am

גילוי כתב:א' שמעתי שהגר"ה זאקס סבור שהיות וחלק מכסף ניתן לבתי ספר חילונים אין שום היתר לקנות כרטיס פיס
[כעת ראיתי מביאים בשם זקנו הח"ח - "אפילו אם תיסגרנה הישיבות – אסור ליהודים שבכספם יתמכו ויחזיקו בתי-ספר של כופרים" ('אור אלחנן', ח"ב, עמ' רב-רג).]

אכן כך היא דעתו כפי ששמעתיה מפיו.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי פלתי » ד' אוגוסט 07, 2013 12:19 pm

ארי שבחבורה כתב:
גילוי כתב:א' שמעתי שהגר"ה זאקס סבור שהיות וחלק מכסף ניתן לבתי ספר חילונים אין שום היתר לקנות כרטיס פיס
[כעת ראיתי מביאים בשם זקנו הח"ח - "אפילו אם תיסגרנה הישיבות – אסור ליהודים שבכספם יתמכו ויחזיקו בתי-ספר של כופרים" ('אור אלחנן', ח"ב, עמ' רב-רג).]

אכן כך היא דעתו כפי ששמעתיה מפיו.

לא הבנתי, א"כ למה מותר לקנות דברי מאכל, ופירות וירקות, והלא המע"מ ומס הכנסה מחולקים לבתי ספר חילוניים? וא"ת שאני דברי מאכל שאי אפשר לאדם בלעדיהם. א"כ מה בדבר שאר מיני דברים שאפשר להסתדר בלעדיהם כגון דברי מותרות וממתקים שונים ומשונים, וכי אסור לקנותם בגלל המסים שהולכים גם לבתי ספר חילוניים?

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי גילוי » ד' אוגוסט 07, 2013 3:00 pm

פלתי כתב:
ארי שבחבורה כתב:
גילוי כתב:א' שמעתי שהגר"ה זאקס סבור שהיות וחלק מכסף ניתן לבתי ספר חילונים אין שום היתר לקנות כרטיס פיס
[כעת ראיתי מביאים בשם זקנו הח"ח - "אפילו אם תיסגרנה הישיבות – אסור ליהודים שבכספם יתמכו ויחזיקו בתי-ספר של כופרים" ('אור אלחנן', ח"ב, עמ' רב-רג).]

אכן כך היא דעתו כפי ששמעתיה מפיו.

לא הבנתי, א"כ למה מותר לקנות דברי מאכל, ופירות וירקות, והלא המע"מ ומס הכנסה מחולקים לבתי ספר חילוניים? וא"ת שאני דברי מאכל שאי אפשר לאדם בלעדיהם. א"כ מה בדבר שאר מיני דברים שאפשר להסתדר בלעדיהם כגון דברי מותרות וממתקים שונים ומשונים, וכי אסור לקנותם בגלל המסים שהולכים גם לבתי ספר חילוניים?


שאלה יפה, ושמעתי שיש המשקרים [מה שיכולים] כדי להעלים מס וכד' וכן סבורים שיש מצווה להציל כמה שיותר מממון המדינה משום שחלקו ניתן למטרות האסורות

ולגוף השאלה, צריך לבדוק, ואולי חלוקת כסף של "הפיס" היא מדויקת לפי הרווחים, אולם הכסף שניתן מהמדינה אינו מדויק לפי הרווחים, ולכן אין נפקותא בכספו של כל יחיד ויחיד.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' אוגוסט 07, 2013 3:16 pm

שמעתי מפי הגר"ה שליט"א לפני שנים רבות שלגלג על הקונים פייס באשליה שיזכו.

וכה היו דבריו:
אחרי קום המדינה והיה חסר כסף [אז לפיד עוד לא נולד בשביל לטעון שכל הכסף אצל החרדים...] הטילו מס על כל דבר.
מס הכנסה, מס קניה, מס מכירה, בולים על רהיטים, על כלי בית, וכו' וכו'. עד שלא נשאר על מה להטיל מיסים, ועדיין היה חסר כסף.
מה עשו? החליטו להטיל מס על טיפשות, שכל אחד ישלם לפי מידת טיפשותו. הטיפש הכי גדול ישלם הכי הרבה.
אבל איך מכריחים אותם לשלם? ובכלל מי ימדוד את רמת הטיפשות?
בשביל זה הוקם מפעל הפייס.
כמה שיותר טיפש, משלם יותר...


ודפח"ח.

עזריה
הודעות: 9
הצטרף: א' יולי 28, 2013 10:48 am

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי עזריה » ד' אוגוסט 07, 2013 4:48 pm

פלתי כתב:
ארי שבחבורה כתב:
גילוי כתב:א' שמעתי שהגר"ה זאקס סבור שהיות וחלק מכסף ניתן לבתי ספר חילונים אין שום היתר לקנות כרטיס פיס
[כעת ראיתי מביאים בשם זקנו הח"ח - "אפילו אם תיסגרנה הישיבות – אסור ליהודים שבכספם יתמכו ויחזיקו בתי-ספר של כופרים" ('אור אלחנן', ח"ב, עמ' רב-רג).]

אכן כך היא דעתו כפי ששמעתיה מפיו.

לא הבנתי, א"כ למה מותר לקנות דברי מאכל, ופירות וירקות, והלא המע"מ ומס הכנסה מחולקים לבתי ספר חילוניים? וא"ת שאני דברי מאכל שאי אפשר לאדם בלעדיהם. א"כ מה בדבר שאר מיני דברים שאפשר להסתדר בלעדיהם כגון דברי מותרות וממתקים שונים ומשונים, וכי אסור לקנותם בגלל המסים שהולכים גם לבתי ספר חילוניים?


לעניות דעתי יש הבדל בין מקום שכל מטרתו היא חלוקת כסף לביתי ספר ומוסדות חינוכיים ששם מחנכים לכפירה ר"ל כידוע ובין כסף שנכנס לקופה גדולה שחלק מגיע גם למוסדות הנ"ל.

צדק תרדוף
הודעות: 60
הצטרף: ד' יולי 17, 2013 3:51 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי צדק תרדוף » ד' אוגוסט 07, 2013 11:11 pm

גילוי כתב:שאלה יפה, ושמעתי שיש המשקרים [מה שיכולים] כדי להעלים מס וכד' וכן סבורים שיש מצווה להציל כמה שיותר מממון המדינה משום שחלקו ניתן למטרות האסורות.
ולגוף השאלה, צריך לבדוק, ואולי חלוקת כסף של "הפיס" היא מדויקת לפי הרווחים, אולם הכסף שניתן מהמדינה אינו מדויק לפי הרווחים, ולכן אין נפקותא בכספו של כל יחיד ויחיד.

הבעיה היא שכשמגלים את השקר והעלמת המס זה חילול ה' שאין כדוגמתו, ולכן בכל מקרה עדיף לשלם את המס.

צדק תרדוף
הודעות: 60
הצטרף: ד' יולי 17, 2013 3:51 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי צדק תרדוף » ד' אוגוסט 07, 2013 11:12 pm

מאיר סובל כתב:שמעתי מפי הגר"ה שליט"א לפני שנים רבות שלגלג על הקונים פייס באשליה שיזכו.

וכה היו דבריו:
אחרי קום המדינה והיה חסר כסף [אז לפיד עוד לא נולד בשביל לטעון שכל הכסף אצל החרדים...] הטילו מס על כל דבר.
מס הכנסה, מס קניה, מס מכירה, בולים על רהיטים, על כלי בית, וכו' וכו'. עד שלא נשאר על מה להטיל מיסים, ועדיין היה חסר כסף.
מה עשו? החליטו להטיל מס על טיפשות, שכל אחד ישלם לפי מידת טיפשותו. הטיפש הכי גדול ישלם הכי הרבה.
אבל איך מכריחים אותם לשלם? ובכלל מי ימדוד את רמת הטיפשות?
בשביל זה הוקם מפעל הפייס.
כמה שיותר טיפש, משלם יותר...


ודפח"ח.

עובדה שיש כאלו, מיעוט, שזוכים. ולפני כל זכייה לכל אחד יש סיכוי.

דב בער
הודעות: 144
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי דב בער » ד' אוגוסט 07, 2013 11:24 pm

צדק תרדוף כתב:
מאיר סובל כתב:שמעתי מפי הגר"ה שליט"א לפני שנים רבות שלגלג על הקונים פייס באשליה שיזכו.

וכה היו דבריו:
אחרי קום המדינה והיה חסר כסף [אז לפיד עוד לא נולד בשביל לטעון שכל הכסף אצל החרדים...] הטילו מס על כל דבר.
מס הכנסה, מס קניה, מס מכירה, בולים על רהיטים, על כלי בית, וכו' וכו'. עד שלא נשאר על מה להטיל מיסים, ועדיין היה חסר כסף.
מה עשו? החליטו להטיל מס על טיפשות, שכל אחד ישלם לפי מידת טיפשותו. הטיפש הכי גדול ישלם הכי הרבה.
אבל איך מכריחים אותם לשלם? ובכלל מי ימדוד את רמת הטיפשות?
בשביל זה הוקם מפעל הפייס.
כמה שיותר טיפש, משלם יותר...


ודפח"ח.

עובדה שיש כאלו, מיעוט, שזוכים. ולפני כל זכייה לכל אחד יש סיכוי.


אמר פעם חכם אחד: הייתי צריך להתקשר לרופא בתל אביב ולא ידעתי את המספר שלו, החלטתי לנסות להקיש את המספר אולי אצליח להגיע בדיוק אל הרופא הזה, האם זה השתדלות להגיע לרופא?. ומה ההבדל בין רופא לפיס....

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' אוגוסט 08, 2013 3:42 am

צדק תרדוף כתב:
מאיר סובל כתב:שמעתי מפי הגר"ה שליט"א לפני שנים רבות שלגלג על הקונים פייס באשליה שיזכו.

וכה היו דבריו:
אחרי קום המדינה והיה חסר כסף [אז לפיד עוד לא נולד בשביל לטעון שכל הכסף אצל החרדים...] הטילו מס על כל דבר.
מס הכנסה, מס קניה, מס מכירה, בולים על רהיטים, על כלי בית, וכו' וכו'. עד שלא נשאר על מה להטיל מיסים, ועדיין היה חסר כסף.
מה עשו? החליטו להטיל מס על טיפשות, שכל אחד ישלם לפי מידת טיפשותו. הטיפש הכי גדול ישלם הכי הרבה.
אבל איך מכריחים אותם לשלם? ובכלל מי ימדוד את רמת הטיפשות?
בשביל זה הוקם מפעל הפייס.
כמה שיותר טיפש, משלם יותר...


ודפח"ח.

עובדה שיש כאלו, מיעוט, שזוכים. ולפני כל זכייה לכל אחד יש סיכוי.


אם כדבריך חכם הנך, ולא היית רוכש יותר מכרטיס בודד, שהרי יש בו כבר סיכוי.
והגר"ה דיבר על הטיפשים, והוכיח זאת מהכמויות שהם משקיעים.

נדמה לי שפירט. יש מי שהוא רק מעט טיפש וקונה כרטיס פעם בחודש, שמא יתמזל לו. יש שקונה כל שבוע. כל יום. כמה כרטיסים ביחד כל פעם. וכן הלאה...

וטוב לו
הודעות: 15
הצטרף: ו' אוגוסט 09, 2013 12:02 am

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי וטוב לו » ו' אוגוסט 09, 2013 12:18 am

לפי כל קנה מידה כלכלי לקנות פיס זו זריקת כסף לזבל (ואם היית צריך לשמוע שלושים שניות את כל מי שלא זכה בפיס של הגרלה אחת באמריקה למשל היית צריך לשמוע במשך תשע שנים 200 מליון אנשים שאומרים לא זכיתי, ובסוף 30 שניות של אחד שזכה, לא היית קונה פיס בחיים) ומכיון שכך קניית פיס זה כפשוטו לתת כסף למוסודות שמחנכים לכפירה מאשא"כ בקניית דבר שאתה מקבל ממנו משהו ואע"פ שהוא מותרות אתה מקבל את מה שאתה צריך ואין לך מה לעשות נגד זה שהכופרים גוזלים ממך מס ונותנים אותו לבתי ספריהם וחילוק פשוט הוא ואולי זה עומק כוונתו של הגר"ה שחיבר את שני הטעמים גם שזה מס של טיפשות וגם שנותנים לכפירה ויש נפ"מ שלמשל בחו"ל יהיה מותר אפי' שזה עדיין טפשי.

אדם פשוט
הודעות: 99
הצטרף: ו' אפריל 05, 2013 1:49 am
מיקום: ירושלים

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי אדם פשוט » ו' אוגוסט 09, 2013 5:45 pm


גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' אפריל 27, 2015 3:38 am

הגריש"א (קובץ תשובות ד,יג)
ש. האם מותר לקנות כרטיסי הגרלה ובפרט ממפעל הפיס שתומך גם בבתי ספר כפרניים
ת. הקונה לטובת עצמו מתכוין, גם אין זה מן הנמנע כ"כ, שהכספים שלו לא יתמכו אלא בדבר טוב ומועיל. .

כידוע הגר"ה זקס החמיר בזה (כמובא בתחילת האשכול) והיה אומר מי שקנה כרטיס פיס, צריך לזרוק אבן על חלון אושוויץ קטן [כך היה מכנה ביה"ס חילוני]

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' אפריל 27, 2015 11:53 pm

ממרומי היער כתב:היה אומר שכשהקימו את המדינה היו צריכים הרבה כסף והטילו כל מיני מיסים שונים ומשונים, אבל היה חסר עוד הרבה כסף, אז המדינה הגתה רעיון גאוני, והוא, ליטול מס על טיפשות ! למה זה גאוני? כי כמה שאתה יותר טיפש אתה משלם יותר כסף !! מה עשו ? רבייתי הקימו את מפעל הפיס !!!


viewtopic.php?f=17&t=20839&hilit=%D7%94%D7%9C%D7%9C+%D7%96%D7%A7%D7%A1

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 24, 2015 4:33 pm

מתוך שיחה של הגר"ה זאקס הנד' בישורון שי"ל כעת:
יש השתדלות שענינה החיזור אחר הפרנסה. וגדרה של השתדלות זו, דודאי מאן דיהיב חיי יהיב מזוני, וכ"א בגזירת החיים אשר לו, מה שנגזר על הטפה כמה שנים תחיה, נגזר לו אף פרנסה לקיום החיים, ואין לך אדם אשר אין פרנסתו קצובה לו, אבל יש גזירה נוספת שהאדם צריך להכניס משהו בבריאה כדי שיוכל להוציא ממנה את פרנסתו אשר נקצבה לו. ורבינו המס"י קרא לזה מס. ואפשר לקרותו מס חברים, שיש קופה של פרנסה אשר כולם שותפים בה, וכל מי שמכניס בה חלק, זכאי להוציא ממנה את חלקו. (אבל רק את חלקו אשר הוקצב לו). פי' שכל שעשה משהו לתקונה של הבריאה, שיצר איזה חפץ או כלי, או שתקן תקון כל שהוא אשר יש לבריות צורך בו, או שהשקיע ממונו במסחר, או עשה סדר בדבר מן הדברים, כל שעשה אחת מהנה, יכול להוציא את חלקו הקצוב לו. ואי"ז תלוי כמה הכניס, כיון שעשה דבר לתקונם של בנ"א כבר הוא זכאי לחלקו, כמו שנא' וימודו בעמר ולא העדיף המרבה והממעיט לא החסיר. וכדרכן של בנ"א אשר אינם נותנים מס בחשק, ואדרבה משתדלים להשתמט מזה כפי היכולת, כך צריך להיות בתשלום המס הזה. וכ"א ישאל את רבו מה השעור שנחשב שכבר עשה משהו בבריאה לתקונה. אבל הא ודאי, שמי שקונה שטר, אשר ענינו ספק שמא יקבל ממון רב, שמא יפסיד אף את מה שהניח שם, לא עשה כלום לתקון הבריאה, וכאן ודאי שיפסיד ממונו. ואם לא הפסיד, אכל עולמו בחייו. כי קבל חלק שלא לפי סדרי הפרנסה.
המשך:
וגדרי הפרנסה, הם להכניס משהו לתקונה של הבריאה. אבל לקנות שטר אשר יכול להרויח בו ממון רב, אי"ז תקון. וזה כולל את כל מה שעושים להרויח ממון על הספק, אם ע"י הפרחת יונים או ע"י שחוק האבנים וכד'. ומי שעושה את כל אלו רק יפסיד את ממונו. ואם ירויח בזה, הוא אוכל את עולמו בחייו רח"ל. ואין כאן המקום להאריך בזה. ומ"מ הא פשיטא, שמי שקונה מהשטרות הללו, אשר חלק מהרוח הולך לעסקי שמד להעביר בני ישראל על דתם, ודאי שזה איסור חמור, והוא בכלל יהרג ואל יעבור. ואפי' אם היו צ"ט חלקים הולכים להחזקת תורה והעמדת האמונה, ואחד ממאה היה הולך לשמד, הרי זה ביהרג ואל יעבור. ומה גם שזה להיפך, שרוב ממונם הולך לשחוט את נשמתם של ילדי ישראל ולהעבירם על דתם, ולגדלם על ברכי הכפירה. והקונה מהם דבר, הוא גרוע הרבה ממי שממציא פרנסה לזרע עמלק, אשר בכספו יקנו סם המות להמית את בני ישראל בחנק. וגרוע ההורג ומכלה הנפש, ממי שהורג הגוף. אף שקרוב הדבר שהם לא יצליחו כלום במעשיהם, וכל אלו שגדלים על כפירתם אינם מבני ישראל, כי אם מזרע הע"ר.
ועוד מאותה שיחה העוסקת במיני ההשתדלויות וכו', ונוגע לענינא דיומא:
ויש ענין נוסף שגם הוא שייך לסוג' זו, והוא מה השעור שאדם צריך להשתדל בהשגת המצוות. כמה צריך להוציא על תפלין כמה צריך להוציא על אתרוג וכד', וכמה צריך לטרוח בזה. וגם בזה יש גדרים, ואי"צ לטרוח יתר מכדי חיובו. ואין חיוב לחפש אתרוג בעיר אחרת, ואף לא לילך לשם לצורך שמחת חתן וכלה או הלווית המת ויתר המצוות. [הערת שוליים: והיה רגיל להביא ראיה ממש"כ רש"י שלוחי מצוה, הולכי בדרך מצוה כגון ללמוד תורה ולהקביל פני רבו ולפדות שבויים, שמשמע שמלבד דברים אלו לא ימצא האדם בדרך]. (אמנם מי שמחפש אתרוג נאה לצורך העוה"ז שלו, להתענג על מראהו ההדור, כאן ישתנה גדרו, כי זה דבר אשר שייך כבר לעניני הפרנסה, ולפרנסה צריך ליסע לעיר אחרת, אם אין מצויה לו במקומו).
עוד דבר מעניין מהמשך אותה השיחה:
ולמדנו מאבינו הזקן, שדרכי ההשתדלות הם דורון תפלה ומלחמה. וצריך ללמוד את ההלכות של כל הדרכים הללו, כי גם הם צריכים להיות בגבול החיוב וממילא המותר. ומי שלא יודע מה גדריהם, ילך אצל רב וילמדו. ועכ"פ אין אחד אשר פטור מן ההתבוננות בזה, ולכ"א ניתן שכל להבין ולהשכיל. ומי שמתבונן ימצא מה בכלל חיובו, ומה בכלל האסור. וגם להשתדלות של תפלה יש שעור בגדרי ההשתדלות, ויתר מזה אסור. ואלף פרקי תהלים לא קבלנו שזה מסדרי התפלה. ועכ"פ ד"א צריך להיות קבוע אצלנו, שלא לעשות שום דבר נגד רצונו ית', ולהשתדל רק בשעור שמותר.

אהרון 37
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי אהרון 37 » ב' ספטמבר 28, 2015 9:49 pm

אני חושב שחלק מההנאה שיש לרוכשי ברכישת הכרטיס זה האפשרות שניתן להם לחלום ולדמיין את הגשמת החלום, איך שהם זוכים בפייס, ולכן, למי שהעיר כאן שיש לחלק שבקניית אוכל אתה מקבל משהו, גם כאן אתה מקבל משהו, וזהו את הסיכוי הקלוש לזיכוי, אבל גם את האופצייה לחלום ולדמיין.

לגבי עצם העניין שבכסף של הפייס ממננים בתי ספר חילוניים, הביאו כאן את דעת הגרי"ש אלישיב שמותר, ואת דברי הגר"ה זאקס שאסור בגלל זה, ויש להבין שכנראה שורת הדין ללא ספק כהרב אלישיב, ואולי לא פליגי, הרב אלישיב ענה על השאלה הזאת כפוסק הלכות, והגר"ה זאקס התייחס לדבר מבחינה השקפתית והנהגה, וציין גם לנקודה הזאת שיש לקחת בחשבון, ובפרט לדעתו שראה את הדבר בצורה שלילית מאוד, לא פלא שהוסיף גם נקודה זאת.

והרבה יש להשיב על הטענה של מימון בתי ספר חילוניים, וכי האם בגלל זה שבונים עוד בית ספר לחילונים מתרבה הכפירה בעולם? והאם אסור לקנות ניר טואלט לשירותים של בתי ספר חילוניים, ואכמ"ל.

עוד נקודה בעניין כרטיס פיס, ידוע דעת הגאון ר' עובדיה יוסף זצ"ל לאסור לספרדים דבר זה מצד אסמכתא, ואמנם הדבר פשוט שאין ברכישת כרטיס הגרלה כל דמיון למשחק בקוביא, ואין לאסור את זה מטעם זה., וזה מכמה סיבות, וביניהם, מה שהזכרנו מקודם, שהרוכש כרטיס פיים קיבל את האפשרות לחלום ולדמיין, ודבר זה בהחלט יש הרבה אנשים ששוה להם לשלם בעבור זה סכום פעוט.

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 12, 2015 7:37 pm

ראה עוד - viewtopic.php?f=7&t=6256

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: האם מותר לקנות כרטיס פיס -דעת הגר"ה זאקס

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ג' אוקטובר 13, 2015 2:11 am

לר' הלל זצ"ל היתה משנה סדורה בעניני השתדלות בכלל, ובענין פרנסה בפרט.

יש בקול הלשון שיעור שלו מוקלט -מומלץ לשמוע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 245 אורחים