מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 08, 2016 12:28 am

מרדכי חולין סי' תקצז -
והקשה לי מורי רבינו יקר הא עיקר האי קרא בסנהדרין הוא וסנהדרין קבועין הן בלשכת הגזית וכן בכל מקום שהן יושבין ודמיא לט' ישראל ואחד עובד כוכבים עומד ביניהם שאם זרק לתוכו פטור דכתיב וארב לו דמינה ילפינן דכל קבוע כמחצה ע"מ דמי כו' [ותירץ] שלא שייך למימר כל קבוע כמחצה אלא היכא דאיכא ספיקא לברר הדבר כגון גבי תשעה חנויות שלקח ואין יודע מאי זה לקח וכן בתשעה ישראל ועובד כוכבים אחד ביניהם שאינו יודע על מי זרק אף על פי שבודאי יודע שהיהודי לשם ונתכוון לזרוק בין כלם מאחר דעובד כוכבים אחד ביניהם פוטרין ליה אבל אם מתכוין ואמר לאותו ישראל אני מתכוין חייב אף על פי שהעובד כוכבים עומד ביניהם וה"נ בסנהדרין כיון דיודעין ורואין מי הן המזכין ומי הן המחייבין דין הוא (*שילך) [*שנלך] אחריהם ועוד דאין עושין מעשה בגופן אלא אחר הדבור הנבדל והנפרש מפיהם והוי כבשר הנמצא דאמרי' ביה כל דפריש מרובה פריש

ספר הכריתות לר"ש מקינון סוף שער ג -
כל קבוע כמחצה על מחצה דמי ונפקא לן מוארב לו וקם עליו דהיכא דאיכא תשעה ישראל ואחד כותי עע"ז דמיפטר בזרק אבן לגו, וכי האי גוונא מיקרי קבוע שנודע מקום הכותי עע"ז ומקום הישראל והוא זורק שם ואינו יודע היכן נפל האבן אף על גב דרובא ישראל נינהו מיפטר מטעם כל קבוע וכו', וכן תשע חנויות, וכן אמרינן גבי אין הולכין בפיקוח נפש אחר הרוב ומסיק אי איכא תשעה כותים וישראל אחד הכא נמי פשיטא דהוה ליה קבוע כו' דהיה ידוע האיסור וההיתר וכשעשה הדבר לא ידע אם האיסור אם המותר כמו הכא גבי פיקוח נפש כשהוא מציל אולי מציל ישראל ואף על גב דרובא כותים עע"ז הוה ליה כמחצה על מחצה דכל קבוע וכו', ובהכי ניחא מה שמקשין העולם גבי סנהדרין ודיינין דאזלינן בתר רוב אף על פי שהן קבועין, דסנהדרין ודיינין נודע באותה שעה מי מחייב ומי מזכה ודמי לתשע חנויות וכולם מוכרות בשר נבילה ואחת בשר שחוטה וכי אסרו ליקח מחנות של שחוטה הא ודאי מותר כיון שנתברר שלוקח מחנות בשר שחוטה: וכן הדרך האחר שכתבתי דלא אמרינן קבוע אלא היכא שנתברר מקום איסור דומיא דזורק אבן לגו שנתברר מקום ששם הישראל וכן מקום הכותי עע"ז ואינו יודע היכן נפל האבן, וכן תשע חנויות שנתברר לנו חנות שמוכרת בשר שחוטה ומקום שמוכר בשר נבילה אבל אינו יודע מאיזה מהם לקח, אבל היכא דמקום האיסור לא נתברר לא אמרינן כל קבוע וכו', ובזה ניחא מה שמקשים העולם יאסר כל העולם בחרישה וזריעה מטעם נחל איתן שהוא קבוע ולמאי דפרישית ניחא כיון דלא ידעינן היכן נחל איתן לא שייך למימר כל קבוע אבל אי ידעינן מקומו אמינא כי הנזרע בתוכו אסור ואי נסבינן זרע ולא ידעינן אי מיניה אי משאר עלמא אסור אף על גב דעלמא רובא ורובא דרובא כמה פעמים. ותורה סם חיים, יען כי הדבר הזה צריך לכמה מקומות שמיירי בענין קבוע. כתבנו זאת להאיר מחשך הלבבות בזה, כי ראיתי מצפצפים ומהגים לא יביטו ארחות קבוע, מלא שבוע, כפול יהיה רבוע

אני מחפש, מי מרבותינו האחרונים עסק לבאר דברים נפלאים אלו?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי נשר » ג' מרץ 08, 2016 12:44 am

שאילת יעב"ץ קנז.

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 20, 2016 9:06 pm

מקור נוסף בראש', ז"ל הרוקח סי' תסז -
כל קבוע כמחצה על מחצה. דווקא בדבר חשוב או בריה. כגון ט' צפרדעים ושרץ אחד ביניהם או ט' חנויות כולן מוכרות בשר שחוטה ואחת מוכרת בשר נבילה. אבל בדבר שאינו חשוב לא. וכל האיסורין הנבטלין הן אינן חשובין לכך מתבטלין ולא נאמר קבוע. ותדע כשהקשה בפרק כל הזבחים שנתערבו וליבטלו ברובא הוה ליה למימר לאלתר כל קבוע כמחצה על מחצה דמי ולא אמר. אלא המתין עד שאמ' בעלי חיים חשיבי ולא בטלי אז הקשה לו ונמשוך חד ונימא כל דפריש מרובא פריש ואמר כל קבוע משום דכבר אמר שהוא חשוב לכך שייך ביה כל קבוע. ולגבי סנהדרין דאזלינן בתר רובא רובא נייד. ותו לא אמרי' כל קבוע אלא בספיקא כגון זורק אבן לגו בפרק שור שנגח ד' וה' אפי' אם ט' כותים וישראל אחד ביניהם הזור' שם אבן שמא תפול על ישראל כמו על הכותי דממה נפשך על אחד מהם תפול. וכיון דספיקא אמר קבוע שלא נודע על מי תפול. וכן ט' שרצים וצפרדע ביניהם או ט' צפרדעים ושרץ ביניהם ונגע באחד מהם כיון שהוא לא נגע אלא באחד כמו נגע בשרץ כמו בצפרדע. אבל בסנהדרין רואין אנו להדיא שהמיעוט יחלוקו על הרוב אזלי בתר רובא. והא דאמרי' בפרק מי שמתו מדלגין היינו על גבי ארונות דרוב ארונות דעלמא יש בהן פותח טפח ומיעוט דעלמא אין בהן שמא בארונות שהיו מדלגין היה בכולן פותח טפח ומספיק' אנו יודעים אם יש ארון שאין בו פותח טפח לא נאמר בו קבוע

בשן
הודעות: 19
הצטרף: ה' אוקטובר 08, 2015 11:13 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי בשן » ב' מרץ 21, 2016 3:12 pm

עוד שני מקורות בראשונים:


בשו"ת הרי"ד סימן סז נשאל גם הוא שאלה זו וכתב על כך:
"וסנהדרין נמי לא קשיא דאימת אמרינן כל קבוע כמחצה על מחצה דמי הני מילי כי לא ידע באי זה מהן נגע דאע"ג דרובא צפרדע נינהו לא אזלי בתר רובא אלא אמרינן דילמא בשרץ דהוא קבוע ביניהן נגע (דאע"ג) אבל (בני) [גבי] סנהדרי אין שם ספק שהרי ידוע מי הוא המזכה ומי הוא מחייב ואין שום ספק בדבר הילכך אזלינן בתר רובא. כלל [אני] אומר [לך] לא אמרינן כל קבוע כמחצה על מחצה דמי אלא בדבר הניכר וידוע ואחרי כן נסתפק בו דומיא וארב לו שאינו (ידוע) ניכר ישראל מי הוא אלא שזה נסתפק למי יכה, לאפוקי איסור דבטל ברוב שאינו ידוע ולאפוקי סנהדרין שאין שם שום ספק"

ערכי תנאים ואמוראים (רבי יצחק):
"והא דמקשים בסנהדרין שהן בעלי חיים וקבועים, למה אמרה תורה אחרי רבים להטות נוקמיה לקרא בשאר דברים ולא בסנהדרין, לאו קושיא היא דדבר התלוי בדיבור ובסברא שפעמים שאף אותו החולק חוזר בו מעצמו מדבריו, אין תלייתו בדעת עצמו קבוע. והודיעך הכתוב שהיחיד בטל במיעוטו. וכן מעוטים אצל רבים, (שהן) [שאין] סברת האדם קביעות ממשות כגוף הבריה שאין משתנה לעולם. שהרי זקן ממרא שאמר אפילו מפי קבלה וחביריו מסברא נהרג. כרבי אלעזר באלו הן הנחנקין".
.

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 21, 2016 8:50 pm

יש"כ הרב בשן והרב נשר. אשריכם ת"ח.
האם תוכלו לעזור לי בדבר נוסף.
הנה מקובל אצל רבותינו האחרו' דלגבי רובא דליתא קמן ל"ש החיסרון של "כל קבוע כמחצה על מחצה דמי", וכן מסתבר, ופשוט. אמנם מצאתי בראש' שדנו דין קבוע גם בכה"ג.
א. הריטב"א החדשים בגיטין (כך זה נקרא בהוצ' מוה"ק, אבל מספיקה ההבנה הדלה שלי לראות שזה יכול להיות הרבה ראש' אחרים, רק לא הריטב"א) סא. הק' על רוב עמי הארץ מעשרין למה אין בזה חיסרון של קבוע.
ב. תור"י הזקן (ראמ"ה) הנד' עה"ג בקידושין נ: הק' כה"ג על רובא מקדשי והדר מסבלי.

יש עוד מקורות כאלו בדברי הראש'?

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי רון » ד' מרץ 23, 2016 1:50 pm

לכבוד הרב הכותב שליט"א
עצם הדבר אי ברובא דליתא קמן נאמר דין קבוע אינו מוסכם באחרונים ויש בזה נידון כידוע. אך אי נימא דלא מהני בזה דין רוב, הרי שיש ליישב לפי הנחה זו דין אשר נשאר בצ"ע.
דהנה כתבו הגאונים והר"מ לענין עיירות המסופקות אי מוק"ח דאזלינן בהו בתר רובא. והשער המלך התקשה מאד דהא הוי קבוע ואיך אזלינן בתר רוב ונשאר בצ"ע.
והנה יש לומר דבר חדש, דהא דדרוב מוק"ח הוא רוב דליתא קמן, לפי שרוב בני האדם מרגישים מספיק בטוחים לגור בעיר בלי חומה. וא"כ הוי רוב בטבע כפי שהגדירו האחרונים וממילא הוי רובא דליתא קמן וא"ש היטב. אלא שהוא חידוש גדול נשמח לשמוע חו"ד המעיינים שליט"א

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 23, 2016 2:02 pm

ברוך הבא הרב רון, חידוש נאה חידשת.

לגבי קו' השעה"מ ובעצם הדין הנ"ל, ראה ידיעה מעניינת, בביאור הענין של הכרעת הרוב כלפי פרזים ומוקפים, בקישור המצו"ב.
viewtopic.php?f=17&t=24062&p=255627&hilit#p255627

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 03, 2017 9:16 pm

במש"כ הר"ש מקינון "בזה ניחא מה שמקשים העולם יאסר כל העולם בחרישה וזריעה מטעם נחל איתן שהוא קבוע", האם ידוע על עוד ראש' שדנו בקו' זו?

הוספה: כעת מצאתי בפי' רבינו חיים פלטיאל פ' שופטים, ז"ל "וא"ת היאך מותר לחרוש בכל הארץ ישראל והא נחל איתן הוי קבוע וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, וי"ל דלא אמרינן קבוע אלא היכא דאיסור מבורר וניידי כגון גבי ט' חנויות והכא איסור אין מבורר, ותדע דאיסור בטל בס' וכן תרומה בק"א ולא אמרינן קבוע".

יש עוד?

כאן מישהו ציין שיש גם מרדכי. ל"מ כעת.

דבק
הודעות: 53
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:54 pm

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי דבק » ד' ינואר 04, 2017 12:32 am

עושה חדשות כתב:הנה מקובל אצל רבותינו האחרו' דלגבי רובא דליתא קמן ל"ש החיסרון של "כל קבוע כמחצה על מחצה דמי", וכן מסתבר, ופשוט. אמנם מצאתי בראש' שדנו דין קבוע גם בכה"ג.
א. הריטב"א החדשים בגיטין (כך זה נקרא בהוצ' מוה"ק, אבל מספיקה ההבנה הדלה שלי לראות שזה יכול להיות הרבה ראש' אחרים, רק לא הריטב"א) סא. הק' על רוב עמי הארץ מעשרין למה אין בזה חיסרון של קבוע.
ב. תור"י הזקן (ראמ"ה) הנד' עה"ג בקידושין נ: הק' כה"ג על רובא מקדשי והדר מסבלי.

יש עוד מקורות כאלו בדברי הראש'?

מסברא תמיהה גדולה לדון קבוע ברובא דליתא קמן.
דהיכי משכחת לה כלל פרישה.
ברובא דאיתא קמן ידוע בידיעה ברורה שיש לפנינו ט' חתיכות כשרות ואחת אסורה, והידיעה היא ידיעה אמתית שבאה ע"י ספירה וכדו', והחתיכה שבאה לפנינו מסופקת, וע"ז אמרי' כל דפריש שהיא מן הכשרות.
אבל ברובא דליתא קמן אין לנו ידיעה שרוב בהמות בעולם אינן טרפות שהרי אין שום ידיעה על הבהמות החיות (וזה כל מהות רובא דליתא קמן, שמכריעים כשאין רוב לפנינו אלא יודעים שכ"ה), וכל הידיעה היא ע"י הרוב עצמו.
וא"כ מהיכן פרשה בהמה זו שלפנינו, אם מהרוב שבעולם, הרי כדי לדעת שרוב בהמות שבעולם אינן טרפות צריך לרוב, ואם ל"מ רובא דליתא קמן בלי פרישה, הרי על שאר בהמות שבעולם שלא פרשו לא מועיל הרוב, וממילא הפרישה אינה כלום שהרי לא פרשה הבהמה מרוב כשרות.

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 22, 2017 11:01 pm

סתם כך, נזכרתי היום בדבר הנפלא דלהלן, ואמרתי אניחהו כאן ותהי לי למשמרת:
הראב"ן כתב:ועוד הקשה הא דאמר ר' יוחנן [נזיר י"ב א] האומר לשלוחו צא וקדש לי אשה אסור בכל הנשים שבעולם, ואיתיביה ר"ל לר' יוחנן קן סתומה שפרח אחד מהן לאויר העולם יקח זוג לשני וכל הקינים מותרין ואמאי [לימא] היינו הך דפרח, א"ל ר' יוחנן אמינא לך אנא אשה דלא נייד ואת אמרת לי קן דנייד, וכ"ת אימור בשוקא אשכח וקדיש הדרא לניחותא. אלמא משום דהדרא לניחותא לא חשבינן לה נייד אלא קבוע, ובקידושין [ע"ג א] אמרינן דבר תורה שתוקי כשר וכו' עד אי דאזלי אינהו לגבה כל דפריש מרובה פריש, אלמא חשבינן ליה נייד אף על פי דהדר לניחותא. ונראה לי דאשה כיון דאין דרכה לנוד ולשוט אחר מזונותיה אלא לשבת בייתה כדכתב [ישעיה מ"ד] כתפארת אדם לשבת בית וכל כבודה בת מלך פנימה, הילכך נידנודה לא הוי נידנוד (והורד) [והדרא] לניחותא, אבל איש שדרכו לנוד ולשוט אחר פרנסתו, נידנודו הוי נידנוד בעידנא דנייד, ובעת קיבעו הוי קבוע. ותו לא מידי
ובבינת אדם שער הקבוע סי' יט כיוון לזה, עי"ש.

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 27, 2017 1:34 am

לנושא האשכול, עוד אחד -

מושב זקנים פ' משפטים.png
מושב זקנים פ' משפטים.png (27.38 KiB) נצפה 4577 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 27, 2017 9:07 pm

שוב תודה להרב בשן, והריני מצטט את ד' הערכי תו"א שם מתחילתו, מפני חידושיו הנוספים:

ונראה לי דלא שייך למימר כל קבוע כמחצה על מחצה דמי אלא דומיא דקרא, דקא נפקא לן מוארב לו וקם עליו פרט לזורק אבן לגו, כגון תשעה ישראלים וגוי אחד ביניהם, דגוי חי הוא וניכר ולא בטיל. הילכך שור הנסקל או אחת מחטאות המתות שנתערבו קבועין הן, משום דבעלי חיים נינהו. וחנות בין תשע חנויות נמי החנות ניכר ועומד בעין כל שעה, ואין תערובתו תערובת והוי קבוע. וצב בין הצפרדעים אין לו תערובת כשהוא שלם ובריה הוא והוי קבוע. וכן איש ואשה. אבל נבילה בשחוטה בלא חנות, וכן בכעדשה מצב בין תשע כעדשה מצפרדע, אפילו בשתי עדשים דצפרדעים, בטלה ברוב לענין מגע. דנבילה בטלה בשחוטה לענין מגע. אבל להתיר החתיכה בעינה כשלקח ואינו יודע מאיזה מהן לקח, אין החנות שמוכר בו הנבילה בטל בשאר החנויות, שהרי ניכר הוא. וכן הצב בין הצפרדעים כשהוא והן שלימים. ושור הנסקל וחטאות המתות בעלי חיים הם וקביעותן קביעות. והא דמקשים בסנהדרין שהן בעלי חיים וקבועים, למה אמרה תורה אחרי רבים להטות נוקמיה לקרא בשאר דברים ולא בסנהדרין, לאו קושיא היא דדבר התלוי בדיבור ובסברא שפעמים שאף אותו החולק חוזר בו מעצמו מדבריו, אין תלייתו בדעת עצמו קבוע. והודיעך הכתוב שהיחיד בטל במיעוטו. וכן מעוטים אצל רבים, (שהן) [שאין] סברת האדם קביעות ממשות כגוף הבריה שאין משתנה לעולם. שהרי זקן ממרא שאמר אפילו מפי קבלה וחביריו מסברא נהרג. כרבי אלעזר באלו הן הנחנקין כדי שלא ירבו מחלוקות בישראל. הילכך אין דעת וסברת מועטין במקום מרובין כדי שיהיה שלום על ישראל.

===

ובסטייה מנושא האשכול, ב' שאלות.
אשמח לעזרתכם.

א.
עמש"כ המרדכי בחולין
"דכל דבר (*שאין) [*שאינן] בעלי חיים (*כל) [*בכל] מקום שמונח שם הוא קביעתו דהא אינו יכול לילך משם דהא אמרינן ט' שרצים וצפרדע אחד ביניהם וגם גבי ט' ציבורין של חמץ ואחד של מצה הואיל והונח שם הוי מקום קביעותו",
האם זה נמצא בעוד ראש', והאם דבריו אלו נידונו באחרונים?

ב.
לצורך ההמחשה:
אדם נכנס לבית הקברות, נעמד ליד מציבה אחת, וקילל את מי שנקבר בה. היות ועבר הרבה זמן מאז קבורתו של אותו אדם, סביר להניח שכבר לא נשאר שם כלום (מלבד עצם הלוז), אבל קללתו היתה על אותו אדם שהוכנס שם אחרי מיתתו. כעת נודע שבבית הקברות הזה קבור גם אביו של המקלל. האם שייך לומר "רוב" שהנקבר שם אינו אביו, או דהוי קבוע כי הקברים והמציבות קבועים שם. קשה לי להגדיר את הנידון, אבל המבין יבין, ובטח יטה שכמו לעזור לי.

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 08, 2017 10:45 pm

לגבי תי' המרדכי "דאין עושין מעשה בגופן אלא אחר הדבור הנבדל והנפרש מפיהם והוי כבשר הנמצא דאמרי' ביה כל דפריש מרובה פריש", (ואולי כוונתו כמש"כ בעל 'יחוסי תנאים ואמוראים' וכמובא לעיל "דדבר התלוי בדיבור ובסברא שפעמים שאף אותו החולק חוזר בו מעצמו מדבריו, אין תלייתו בדעת עצמו קבוע"), וכ"ה במהרי"ק סי' קעא "דאפילו האנשים קבועים משום הכי הדיבור יוצא מפיהם אינו קבוע",

ראיתי כעת שהאחרו' לקחו את זה למקומות נוספים, וכדלהלן:
מחצית השקל סי' רחצ כתב:ואפשר דזה לא מקרי קבוע דהאור פירש כו'. הקשה בספר תוספת שבת וכו' ולענ"ד אין כוונת מ"א דאמרינן על האור כל דפריש כו', אלא כוונתו דהאור והנר או העצים הם שני ענינים נפרדים, וניהו דהנר והעצים הויין קבועים אבל האור דעליו מברך לא הוי קבוע, וכהאי גוונא כתב המרדכי בפרק קמא דחולין [רמז תקצג] דמהאי טעמא אזלינן בסנהדרין בתר רוב דיעות ולא מיקרי קבוע משום דהדבור דנפיק מפומייהו הוה ליה פירש, הביאו פרי חדש שם [ס"ק יג ד"ה וא"ת], ועל כרחך גם [שם] אין הכוונה דאמרינן על הדבור מרובא פריש, דהא הדבור פירש לפנינו, אלא על כרחך גם כן כוונת המרדכי דהדיבור שפורש מן האדם המדבר הוא ענין נפרד ואינו נחשב לדבר אחד עם אדם שדברו, ולכן אף על גב דסנהדרין גופייהו הם קבועים מכל מקום דבורם לא מיקרי קבוע, והוא הדין הכא באור וריח. וכן מורה לשון מ"א, שכתב ואפשר דזה לא מיקרי קבוע כו', ואתי שפיר
בית אפרים אבהע"ז סי' ה כתב:ולפמ"ש לכאורה יש לתמוה על המג"א סימן רצ"ח ס"ק י"ג שהקשה בהא דאם רוב ישראל כו' דהא הו"ל קבוע וכל קבוע כמע"מ וכתב שי"ל שהאור פירש מיקרי ולפמ"ש ז"א שהרי האור אינו ענין בפ"ע שנופל עליו הספק רק עיקר הספק על הנרות ע"י מי הודלק והרי הנרות קבועים במקומם ולא יצאו מקביעותם ואיך שייך לומר על האור כל דפריש כיון שלא היו בכלל רוב ומיעוט כלל. ובתשובה א' כתבתי דסברות המג"א דהאור פירש מיקרי יש לו סיוע מדברי המרדכי פ"ק דחולין הקשה לי מורי רבינו יקר דהא עיקר האי קרא בסנהדרין כתיב והן קבועים בלשכת הגזית ותירץ דל"ש קבוע אלא היכא דאיכ' ספיק' לברר הדבר כו' ועוד דאין עושין מעשה בגופן אלא אחר הדיבור הנבדל והנפרש מפיהם הו"ל כבשר הנפרש ונמצ' דכל דפריש כו' עכ"ל וכ"כ ברוקח סימן תס"ז דלגבי סנהדרין דאזלינן בתר רובא דדבור' נייד כו' וה"נ כיון דלכאורה הוא צריך כפירש מיקרי כו' והארכתי שם בזה ולפ"ז מוכח מדברי המרדכי דאף בכה"ג שהסיבה שנופל הספק על ידו לא פירש ממקומו וכגון סנהדרין אפ"ה מיקרי פירש להך תירוצ'
מחנה יהודה הל' מגילה פ"א כתב:אבל מה שנראה לענ"ד לתרץ הוא דאפילו המקומות עצמם קבועים הם מ"מ דבורייהו דאינשי הקורין את המגילה בין במקומות המוקפין בין במקומות שאינם מוקפים ניידי וכיון דדבורייהו ניידי אזלינן בתר רובא. והכי דייק לשון הרמב"ם שכתב ומברכין בי"ד שהוא זמן קריאה לרוב העולם והיינו כיון למ"ש, ותירוץ זה ילפינן ליה ממ"ש הפרי חדש ביו"ד סי' ק"י גבי סנהדרין דאזלינן בתר רובא ואמאי והא סנהדרין קבועים הם בלשכת הגזית, ותירץ בשם מהרי"ק בשם התוס' וכן כתב המרדכי דדיבור דנפיק מפומיהו נייד והו"ל ככולהו ניידי ואין כאן קבוע משו"ה אזלינן בתר רובא ע"כ. והכא נמי הוי דכוותייהו

ואני בער ולא אבין.

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 17, 2017 12:16 pm

כעת מצאתי גם בספר הקנה, (אבל לא הבנתי כל מה שהולך שם, לצערי),
וכ"ה גם בס' הפליאה, (מיוחסים לאותו מחבר).

...ותו האי זורק אבן לגו ה"ד אי דלא ידעינן דאיכא שם גוי אי לא א"כ אין כאן כל קבוע כמע"מ דלא אמרינן קבוע כמחצה עמ"ד אלא כשידע ממקום הקבוע של דבר, והא ראייה דאין חיטין של עולם מותרין אלא שאינן יודעין מקום קבוע של נחל איתן דאי ידעי ה"ל קבוע וכמחצה ע"מ דמי והכל אסור, ואי דידעי שיש שם גוי זיל בתר רובא מי לא תנן סנהדרין כחצי גורן עגולה והמחייבים רבים וקבועים והפוטרין מועטין וקבועין והני קבועין והני קבועין אזלינן בתר רובא ולא אמרינן כל קבוע וכו', וכ"ת וארב לו מאי איצטריך כר"ש במתכוון. אל"ב ממך שמעתי דלא אמרינן כל קבוע וכו' אלא היכא שברור מקום האיסור ומקום ההיתר כגון ט' חניות בשר שחוטה וחנות א' בשר נבילה ואינו יודע מאיזה מהם לקח אזלינן לחומרא ואמרינן כל קבוע וכו' וכן ט' גוים ואחד ישראל שנפל גל עליהם בשבת אע"פ דרובה גוים נינהו אמרינן דלמא ישראל מציל וכל קבוע וכו', וכן בזורק אבן לגו שהיו ט' ישראל וא' גוי וידע עמידת הגוי ועמידת הישראל אלא שלא ידע היכי נפל אמרינן כל קבוע וכו', וכן ט' צבורין של מצה וא' של חמץ ואתא עכבר ושקיל א' וידע מקום עמידת החמץ ועמידת המצה ולא ידע אי חמץ שקיל אי מצה שקיל אזלינן לחומרא דכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, אבל סנהדרין אע"פ שהם קבועין אנו יודעין שאלו מחייבים ואלו פוטרים ואין שם ספק ידיעה לומר כל קבוע וכו' ואם כן ואי לאו וארב לו ה"א זיל בתר רובא קמ"ל כל קבוע וכו' וספק נפשות להקל...

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביאורים בעניני רוב וקבוע בדיינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 17, 2017 1:11 pm

ובהאי ענינא, פגשתי עכשיו דבר מענין, הנה -

אהלי תם.png
אהלי תם.png (114.35 KiB) נצפה 4448 פעמים


ויש להזכיר גם את דברי הט"ז, בדברי דוד עה"ת, כאן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים