והדברים שואלים בעד עצמם, היתכן? והא ממ"נ, אם הוא פטור ה"ה פטור, ואם חייב מה יוציא אותו מן הספק בכך שקיים רק מדרבנן, והא מדאו' הוא נשאר בספיקו.
כדלהלן.
פמ"ג סוף פתי' לתערובת -
ויצא לנו הדין מי שספק לו אם בירך ואחד שאכל שיעורא דרבנן מוציא אותו, להר"מ א"צ לחזור ולברך, ולתוס' שאר פוסקים צריך לברך דאיהו מן התורה צריך לברך מספק
וכ"כ בסי' תרפט בא"א סק"ד -
מה שכתב המ"א שם דקטן אין מוציא אשה, יש לומר במחלוקת שנויה, אי ספק תורה מדרבנן לחומרא, יש לומר אתי דרבנן ומפיק דרבנן
ובסי' קפו במשב"ז סק"א -
שאלה, היו לפניו מין שבעה ושאר מינים ואינו יודע מאיזה אכל, או לחם ופת כסנין, מהו. תשובה בקוצר, איתחזק מקרו כאשם תלוי, וספק מן התורה לחומרא, ואשה אין מוציאה אותו. מה שאין כן אי לא איתחזק, להר"מ דרבנן ומוציאה
ובסי' לט בא"א סק"א כ' -
והוי יודע דטומטום ואנדרוגנוס חייבין בתפילין מספק בכל המצות, (עיין סימן י"ז סעיף ב'), פשיטא למאן דאמר ספק [דאורייתא] מן התורה לחומרא דתפילין שכתבן קטן פסולים להם, אפילו למאן דאמר ספק [דאורייתא] מדרבנן לחומרא, אפילו הכי תפילין שכתב קטן (הגיע) [שהגיע] לחינוך פסולים להו, דקטן לאו בר חיובא כלל רק אביו חייב לחנכו
חת"ס יו"ד סי' שיד -
ויען כי סטומתא קנין דרבנן תלי' אי קנין דרבנן מועיל להפקיע אי' דאוריי' שוב כ' עכ"פ הפקר ב"ד הוה והפקר פטור ועוד אי כסף או משיכה קונה הוא ספיקא דדינא ולרמב"ם ס' לקולא מה"ת רק מדרבנן וא"כ לענין דרבנן מועיל קנין סטומתא
כתב סופר או"ח סי' ל -
קטן שחיובו מדרבנן לשיטת הרמב"ם יוכל להוציא אשה שאכלה שיעור דאורייתא דשניהם מדרבנן
אבני מילואים סי' כח סקל"ג -
ונראה ליישב לפי דעת הרמב"ם דס"ל בספיקות מותר מן התורה וכל הספיקות אינו אלא מדבריהם ועמ"ש בש"ש ש"א פ"א וא"כ הכא דאיכא בן בהדה העבדים מותרין לאכול בתרומה מן התורה ע"י בן דאיכא ואי משום חלקו של עובר דאינו מאכיל כיון דעובר ספק בן ספק בת והספיקות מותרין מן התורה ומדרבנן הוא דאסור משום ספק דשמא העובר בת ומדרבנן הוא של הבת דקאי בנכסים מועטין דכל כמה דלא נפיק לאויר עולם לית לה בתקנתא דרבנן ומש"ה הבת מאכלת ודו"ק
מהרש"ם ח"ד סי' כט -
ובזה ישבתי ד' רש"י סוכה ל' גבי הנהי אוונכרי שכ' דשמא מישראל ותמהו כולם דהא גם גזל עכו"ם אסור מה"ת ונראה דהא תוס' הקשו בהא דמשני שינוי החוזר לברייתו הוא דהא מדרבנן קני ותי' דמ"מ מדאורייתא לא קנה ונודע מ"ש הרשב"ץ הובא בא"ע סי' מ"ב דלגבי דרבנן שוב מהני קנין דרבנן והפמ"ג באו"ח סי' שד"מ כ' דבספק עשה לכ"ע ספיקא דאורייתא מדרבנן א"כ אי רק משום חשש גז"ע דהוי רק עשה דוחשב עם קונהו וסד"א בעשה רק דרבנן שוב הדק"ל דהא גם שינוי החל"ב קנה דרבנן ומה משני הש"ס ולכן הוצרך רש"י לומר דמישראל נינהו אך הרי איתחזק חיובא ובכה"ג סד"א לכ"ע לחומרא גם בעשה
הג' לחם שלמה על הצל"ח ביצה ג: -
ולי נראה דהאומרים דר"י ס"ל אף ביבש מב"מ לא בטל סוברים דואם נתערבו קאי אספיקו וכשיטת רמב"ם דספק דאורייתא לחומרא הוא רק מדרבנן וכיון דאין אסור מד"ת רק מדרבנן, ותוס' כתבו מסכת חולין דף צ"ט (ע"ב) ד"ה שאני ציר, דבדרבנן מודה ר' יהודה דמב"מ בטל
מנ"ח מצוה י -
וגם בספק אם אכל מצה ואח"ז אכל מצה בלא כוונה אם נאמר סד"א לחומר' מה"ת א"כ לא יצא עדיין, אבל אם הוא רק דרבנן ובדרבנן לא בעי כוונה, יצא
והדברים צ"ע, וכדאי לראות בקובץ המצורף עוד היכ"ת כה"ג.
והתימה הוא, דלפ"ז מי שחייב בברכהמ"ז ושמע מאשה המברכת, הרי מספק הוא צריך לברך שוב, ולהנ"ל הרי יוכל לשמוע שוב מאשה, כי הרי מדרבנן היא מחוייבת (וגם משום ספד"א), הנראה כדבר הזה? וביותר דבכל אופן הרי יספיק לשמוע מפי אשה ולצאת בזה יד"ח, מאי אמרת דמדאו' יש כאן ספק דלמא האשה פטורה, ומדרבנן ספד"א לחומרא, הרי מדרבנן האשה חייבת בברכהמ"ז בוודאי.
והגגות נשברים.
וכל המוסיף, תבוא עליו ברכה.