מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איה מקומו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12760
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

איה מקומו?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 03, 2016 10:37 pm

על פי שנים עדים יקום דבר...

ז"ל מש"ח פרשת משפטים -
...ומזה משמע קצת דלא כשיטת הרמב"ן החדשה בחידושי לעבודה זרה המכונה מעשי צדיקים, דמכירה אינו אסור כלל מן התורה, רק הטעם דכתיבא "או מכור לנכרי", היינו מדכתיב שיוכל למוכרו, אלמא דאיהו בעלים דממונא דיליה נינהו, ועל כן דשרי בהנאה...
אגב, למה בחלק מהמהד' נשמט קטע זה מן המש"ח?

וקדם לו בחת"ס או"ח סי' קיב -
...אבל באמת היא שיטת רמב"ן במס' ע"ז [ריש] פ' השוכר דאין איסור הנאה מן התורה אלא נהנה מגוף האיסור אבל מוכר ומחליף לא מקרי נהנה...


ואני בעוניי לא מצאתי כן בדברי הרמב"ן לפנינו, (אלא שבשיטה לנ"ל קידושין נו: כ"כ בשם הר"מ, להתיר סחורה באיסוה"נ מדאו', וצ"ע).
שמא תעזרוני?

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: איה מקומו?

הודעהעל ידי פרנצויז » א' יולי 03, 2016 10:54 pm

ס' מעשי צדיקים ע"ז ריש פרק השוכר
(תעיינו שם, לא בדקתי)
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=88

עושה חדשות
הודעות: 12760
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איה מקומו?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 03, 2016 10:57 pm

פרנצויז כתב:ס' מעשי צדיקים ע"ז ריש פרק השוכר
(תעיינו שם, לא בדקתי)
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=88

בדקתי, ולכאו' איננו.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: איה מקומו?

הודעהעל ידי פלתי » ב' יולי 04, 2016 12:48 am

עושה חדשות כתב:על פי שנים עדים יקום דבר...
ז"ל מש"ח פרשת משפטים -
...ומזה משמע קצת דלא כשיטת הרמב"ן החדשה בחידושי לעבודה זרה המכונה מעשי צדיקים, דמכירה אינו אסור כלל מן התורה, רק הטעם דכתיבא "או מכור לנכרי", היינו מדכתיב שיוכל למוכרו, אלמא דאיהו בעלים דממונא דיליה נינהו, ועל כן דשרי בהנאה...
אגב, למה בחלק מהמהד' נשמט קטע זה מן המש"ח?
מסתמא צ"ל ועל כרחך

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: איה מקומו?

הודעהעל ידי אספקלריא » ב' יולי 04, 2016 2:16 am

עושה חדשות כתב:ז"ל מש"ח פרשת משפטים: ...ומזה משמע קצת דלא כשיטת הרמב"ן החדשה בחידושי לעבודה זרה המכונה מעשי צדיקים, דמכירה אינו אסור כלל מן התורה, רק הטעם דכתיבא "או מכור לנכרי", היינו מדכתיב שיוכל למוכרו, אלמא דאיהו בעלים דממונא דיליה נינהו, ועל כן דשרי בהנאה...
וקדם לו בחת"ס או"ח סי' קיב: ...אבל באמת היא שיטת רמב"ן במס' ע"ז [ריש] פ' השוכר דאין איסור הנאה מן התורה אלא נהנה מגוף האיסור אבל מוכר ומחליף לא מקרי נהנה...
ואני בעוניי לא מצאתי כן בדברי הרמב"ן לפנינו, (אלא שבשיטה לנ"ל קידושין נו: כ"כ בשם הר"מ, להתיר סחורה באיסוה"נ מדאו', וצ"ע). שמא תעזרוני?

ראה בספר "משך חכמה", שנדפס עם מראי מקומות מאת הג"ר אברהם אברהם שליט"א, (מהדורה ראשונה ירושלים תשל"ב)
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0003
ובפרשת משפטים שם, עמ' קל"ג, הערה 185*, מציין בשם ר.ח.ק. [=הג"ר חיים קניבסקי]:
ע' "שיטה לא נודע למי" קדושין נו: וע' רשב"א חולין ד: בשם רמב"ן.
וכן ראה בספר משך חכמה השלם, מהדורת הג"ר שמואל חיים דומב, שם, שהאריך בזה מאוד ב"יד לחכמה" ס"ק י"ג.

עושה חדשות
הודעות: 12760
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איה מקומו?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 04, 2016 8:49 pm

פלתי כתב:מסתמא צ"ל ועל כרחך
צודק. טעות של פרוייקט השו"ת בר-אילן.

אספקלריא כתב:ראה בספר משך חכמה השלם, מהדורת הג"ר שמואל חיים דומב, שם, שהאריך בזה מאוד ב"יד לחכמה" ס"ק י"ג.
יש"כ.
מצו"ב -
יד לחכמה.PDF
(469.12 KiB) הורד 245 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים