מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קלב"מ בגזילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי איש טלז » ה' יולי 28, 2016 9:25 pm

ראה ראבי"ה שכתב דלר"ל דחיי"ל שוגגין פטורין מתשלומין גזלן פטור מדמים וכל הני מתני' בגזלן מיירי בהגזילה בעין שבזה אין פטור קלב"מ ,ותמוה מתני' דכל הגזלנים מיירי בגזילה בעין ??

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ה' יולי 28, 2016 11:20 pm

על דבר הערתו של הרה"ג איש טלז שליט"א [אשר בכל עת ששמו מופיע רוטטים נימי הלב "טלז"!]

אולי אפשר להביא את לשונו של הראבי"ה בהיות והדברים ממש קשים, הלא מתני' היא דקונה בשנוי וכבר אינו בעין ואמאי חייב בתשלומין ואולי לזה כיון הרה"ג שליט"א בקושייתו.

וביותר לאן אזל לאו הניתק לעשה דהשבה, ולאו הניתן לתשלומין שהם סוגיות ערוכות במכות טז' [אף שתלוי בגירסאות הראשונים שם] דמזה מבואר שאין בזה חיוב מלקות כלל ומה שייך כאן דינא דר"ל?

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 29, 2016 1:20 am

סי' תתקנו -
ולרשב"ל קשיא לו האיך משלמין גזלנין וגנבים ומלוי ריבית דכתיב בהן מלקות. וניחא למאן דאית ליה דלאו הניתק לעשה אין לוקין עליו אלא למאן דאית ליה לוקין עליו כדאי' בשלהי שחיטות חולין (קמא ע"א) מאי איכא למימר. וניחא לן דלא שייך לומר קים ליה בדרבה מיניה אלא בשאינו בעין כדאוקמינן בפרק בן סורר ומורה (עב ע"א) והלכתא דשדינהו לנהרא. ודוק ותשכח. או מדליק גדיש כההוא דר' נחוניא או אוכל תרומה שאינו בעין. וכל היכא דתנינן גבי גזלן חייב, מוקי לה כגון ש[ה]ם בעין.
והא דתנן (ב"ק קיא ע"ב) הגוזל ומאכיל את בניו פטור מלשלם, ומשמע הא אכלן הוא חייב, בבא לצאת ידי שמים. אבל בניו פטורין לגמרי כדמשמע התם דקנאום ביאוש ושינוי רשות. דהא דפטר ליה קים ליה בדרבה מיניה בזה לא יצא ידי שמים. אי נמי מוקי לה כר' מאיר דאמר [לוקה] ומשלם. וקרא והשיב את הגזלה מיירי בבא לצאת ידי שמים כדתנן בהגוזל קמא (קג ע"א) יוליכנו אחריו אפילו למדי משום כפרה. והא דאמר (רבא) [רבה] בסוף פרק המפקיד (מג ע"א) ומייתינן לה בפרק מרובה (סה ע"א) האי מאן דגזל חביתא דחמרא מחבריה וכו' עד תברה או שתייה משלם ארבעה זוזי, צריך לומר דסבירא ליה כר' יוחנן ולא כרשב"ל והכי מסקינן בהדיא בפרק אלו נערות (לד ע"ב) דרבה הוא דאמר חידוש הוא שחדשה תורה בקנס דאע"ג דמיקטל משלם סבר לה כר' יוחנן דחייבי מלקות כי אתרו בהן פטורין (חייבין) אבל שוגגין חייבין. אי נמי לר' מאיר אמרה דאמר לוקה ומשלם. וכן הך דתנן בסוף פרק החובל (צ ע"ב) אחרים שקצצו נטיעותיו חייבין, ותו דתנן (שם צב ע"א) סימא את עינו חייב וכו', אף על גב דאיכא לאוין, לא תשחית, פן יוסיף, כולהו כר' מאיר דסתם משנה כר' מאיר. ועל דרך זו איכא לתרוצי כל היכא דמשכחת לוקה ומשלם אי כר' מאיר אי כר' יוחנן או בבא לצאת ידי שמים

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 29, 2016 2:27 am

הרב טלז והרב רון,
יש לכם תירוץ אחר לקו' הראבי"ה?

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ו' יולי 29, 2016 9:27 am

תן קודם כל לעכל את עוצמת החידוש שבדבריו,
האם כונתו לומר שכל הני דמבואר בש"ס דחייב לשלם לאחר שעשה שינוי הוא רק חיוב לצאת יד"ש? לשון הגמ' במרובה [מהזיכרון] "אם כעין שגזל יחזיר, ואם לאו דמים בעלמא בעי לשלומי" היינו בעי לשלומי ביד"ש?
וכן הא דתנן ד"כל הגזלנים משלמין כשעת הגזילה" דקונה בשינוי וחייב כדמעיקרא האם היינו חיוב ביד"ש?
וכן עוד רבות,
האם זו כונתו של הראבי"ה?
הפלא ופלא!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
וכעת נזכרתי שמרן הגר"ח בספר מביא מהספרא דהמקור לחיוב התשלומין כשאינו בעין הוא מקרא ד"ושילם", וגם זה רק חיוב לצאת יד"ש? היתכן?
סתם כך, הרי בכלל אינו פשוט שיש חיוב לצאת יד"ש בקלב"מ, והוא רק לשיטת רש"י ותוס' בב"מ צא' א', אך כפי שידוע פליגי בזה הראשונים, דאין כלל ראיה מאתנן והדברים עתיקים מהקצות בסימן כח' הידוע

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עוד יהודי » ו' יולי 29, 2016 3:03 pm

איש טלז כתב:ראה ראבי"ה שכתב דלר"ל דחיי"ל שוגגין פטורין מתשלומין גזלן פטור מדמים וכל הני מתני' בגזלן מיירי בהגזילה בעין שבזה אין פטור קלב"מ ,ותמוה מתני' דכל הגזלנים מיירי בגזילה בעין ??

ולרב סנהדרין עב' א' שיש קלב"מ גם בגזילה בעין?

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 29, 2016 3:12 pm

הרב רון, אין להק' מגמ' כי זה שיטות של אמוראים, הקו' תהיה רק ממשניות דוג' משה"ק הרב טלז וכן כת"ר ממתני' דכשעת הגזילה.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' יולי 29, 2016 3:33 pm

הראביה צריך ביאור מכמה אנפי,

ראשית האמור עד כה,
ב,למה כלל לחשוש שמא שיטת ר"ל דלוקין אלאו הנתק לעשה
ג למה חייבים להסיק שיש כלל מאן דאמר דלוקין אלאו הניתק לעשה,

ד ,והוא העיקר ,,הרי להדיא במכות טו דשיטת ר"ל דאין לוקין אלאו הניתק לעשה ,מחלוקת ר"י ור"ל אי קיימו ולא קיימו או ביטלו ולא ביטלו[

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 30, 2016 10:28 pm

לבאר,
מה שהק' הראבי"ה דוקא אליבא דר"ל דס"ל חייבי מלקות שוגגין נמי פטורין מן התשלומין, כי לדידן שייך לומר דכל מקום שהוזכר תשלומין דגזילה היינו בדלא אתרו ביה למלקות.

ביליצר,
הראבי"ה ציין מקור למחלוקת תנאים בדין לאו הניתק לעשה (חולין קמא), וריש לקיש צריך ליישב דבריו גם לפי אותה שיטה, אף שלא ס"ל הכי.

ואולי מתני' דכל הגזלנין משלמין וכו' יעמיד ר"ל אליבא דמ"ד לאו הניתק לעשה אין לוקין עליו. אבל צ"ע למה הראבי"ה לא תירץ כך על המשניות שהוא הק' מהם.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי איש טלז » ש' יולי 30, 2016 10:50 pm

מה שאולי יל"ד בישוב דברי מתני' דריש הגוזל, דהנה הגר"א בסימן ש"ס סק"א הביא מקור לדין השו"ע דגזלן חייב לשלם דמים, וציין הגר"א להא דמבואר במכות דטז' דבשרף גזילה הוי לאו הניתן לתשלומין וצ"ב מהו שהוסיף על המקור ממתני' דכל הגזלנים, ושמעתי לבאר דס"ד שליכא חיוב דמים אלא על מה שפשע בגזילה שלא תשוב לבעלים [ממה שלא השיב עד השינוי או ממה ששינה] ומסוגיה דמכות חזינן דשעת הגזילה היא סיבת התשלומין ,ואולי זה כוונת הראבי"ה דחייב גזלן דמים במקום שינוי הוא חיוב הפ"ע שאינו שייך לגזילה הראשונית וליכא בזה קלב"מ ועיל"ע

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ש' יולי 30, 2016 11:08 pm

רבינו עושה חדשות ,
לצערי אינני רואה שום הכרח לר"ל להתנצל למ"ד דלוקין אלאו הניתק לעשה בליה לא סבירא ליה ובפרט כפי שציינתי שאין שום הכרח לומר שיש מאן דאמר כזה,,

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 30, 2016 11:10 pm

הרב איש טלז, יש"כ, נשמע מעניין.

הרב רון, עד שאנחנו שואלים ממשניות ומגמרות, הרי קדמנו הראבי"ה והק' מהפס' "והשיב", ותי' דהפס' איירי בבא לצאת ידי שמים... ואם אפשר לפרש כך את הפס' באמת אפשר לפרש כך גם את כל מס' ב"ק...

הרב ביליצר, ר"ל צריך להסתדר עם התנאים (אא"כ אתה סובר שאין כזה מ"ד וכהערתך השניה), אחרת הם יהוו ראיה נגדו.

אגב, מבו' עוד חידוש בראבי"ה דחיוב לצאת יד"ש קיים גם על היורשים.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 31, 2016 8:39 pm

עושה חדשות כתב:סי' תתקנו -
ולרשב"ל קשיא לו האיך משלמין גזלנין וגנבים ומלוי ריבית דכתיב בהן מלקות. וניחא למאן דאית ליה דלאו הניתק לעשה אין לוקין עליו אלא למאן דאית ליה לוקין עליו כדאי' בשלהי שחיטות חולין (קמא ע"א) מאי איכא למימר. וניחא לן דלא שייך לומר קים ליה בדרבה מיניה אלא בשאינו בעין כדאוקמינן בפרק בן סורר ומורה (עב ע"א) והלכתא דשדינהו לנהרא. ודוק ותשכח. או מדליק גדיש כההוא דר' נחוניא או אוכל תרומה שאינו בעין. וכל היכא דתנינן גבי גזלן חייב, מוקי לה כגון ש[ה]ם בעין.
והא דתנן (ב"ק קיא ע"ב) הגוזל ומאכיל את בניו פטור מלשלם, ומשמע הא אכלן הוא חייב, בבא לצאת ידי שמים. אבל בניו פטורין לגמרי כדמשמע התם דקנאום ביאוש ושינוי רשות. דהא דפטר ליה קים ליה בדרבה מיניה בזה לא יצא ידי שמים. אי נמי מוקי לה כר' מאיר דאמר [לוקה] ומשלם. וקרא והשיב את הגזלה מיירי בבא לצאת ידי שמים כדתנן בהגוזל קמא (קג ע"א) יוליכנו אחריו אפילו למדי משום כפרה. והא דאמר (רבא) [רבה] בסוף פרק המפקיד (מג ע"א) ומייתינן לה בפרק מרובה (סה ע"א) האי מאן דגזל חביתא דחמרא מחבריה וכו' עד תברה או שתייה משלם ארבעה זוזי, צריך לומר דסבירא ליה כר' יוחנן ולא כרשב"ל והכי מסקינן בהדיא בפרק אלו נערות (לד ע"ב) דרבה הוא דאמר חידוש הוא שחדשה תורה בקנס דאע"ג דמיקטל משלם סבר לה כר' יוחנן דחייבי מלקות כי אתרו בהן פטורין (חייבין) אבל שוגגין חייבין. אי נמי לר' מאיר אמרה דאמר לוקה ומשלם. וכן הך דתנן בסוף פרק החובל (צ ע"ב) אחרים שקצצו נטיעותיו חייבין, ותו דתנן (שם צב ע"א) סימא את עינו חייב וכו', אף על גב דאיכא לאוין, לא תשחית, פן יוסיף, כולהו כר' מאיר דסתם משנה כר' מאיר. ועל דרך זו איכא לתרוצי כל היכא דמשכחת לוקה ומשלם אי כר' מאיר אי כר' יוחנן או בבא לצאת ידי שמים

באמת, התי' הפשוט על קו' הראבי"ה הוא עפ"ד הגמ' בכתובות ד"בפירוש ריבתה תורה חובל בחבירו לתשלומין", ואם נאמר דס"ל להראבי"ה דגבי גזלן ל"ח "בפירוש ריבתה", עדיין לא יתיישבו לנו דבריו שכ' לדון גם על חובל (סימא עינו), וכן הוא דן לגבי מזיק (קציצת נטיעות) ולמה לא תי' דבפירוש ריבתה תורה לתשלומין. וצע"ג.

יש בדבריו עוד חידוש, דלגבי חזרת ריבית נמי יש מעלה ל"בעין", (לא זכיתי עדיין ללמוד סוג' דריבית, אולי זה דברים מפורשים).

הריני מצרף מאמר מתוך קובץ תורני המצוי באוצר,
ובתו"ד יש קצת הרחבה בד' הראבי"ה, ועוד הרבה דברים חשובים -

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 31, 2016 10:05 pm

עושה חדשות כתב:הרב טלז והרב רון,
יש לכם תירוץ אחר לקו' הראבי"ה?

האמרי-משה מביא בשם 'האחרונים' שזה גזיה"כ מקרא דושילם.

פרי יהושע
הודעות: 3162
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יולי 31, 2016 10:32 pm

איש טלז כתב:מה שאולי יל"ד בישוב דברי מתני' דריש הגוזל, דהנה הגר"א בסימן ש"ס סק"א הביא מקור לדין השו"ע דגזלן חייב לשלם דמים, וציין הגר"א להא דמבואר במכות דטז' דבשרף גזילה הוי לאו הניתן לתשלומין וצ"ב מהו שהוסיף על המקור ממתני' דכל הגזלנים, ושמעתי לבאר דס"ד שליכא חיוב דמים אלא על מה שפשע בגזילה שלא תשוב לבעלים [ממה שלא השיב עד השינוי או ממה ששינה] ומסוגיה דמכות חזינן דשעת הגזילה היא סיבת התשלומין ,ואולי זה כוונת הראבי"ה דחייב גזלן דמים במקום שינוי הוא חיוב הפ"ע שאינו שייך לגזילה הראשונית וליכא בזה קלב"מ ועיל"ע

באר דבריך, האם לפי זה לא יתחייבו כשעת הגזילה אלא כשעת השינוי? והדרא ק' לדוכתיה ממתני' דשעת הגזילה.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 11, 2016 9:47 pm

עושה חדשות כתב:אגב, מבו' עוד חידוש בראבי"ה דחיוב לצאת יד"ש קיים גם על היורשים.

בעלון פירורים מהגרא"ג זצ"ל, דברים תשע"ו, הביא בשם הגר"מ שפרן לדון האם חיוב לציד"ש הוא גם על היורשים.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ו' אוגוסט 12, 2016 1:10 am

לכבוד הרה"ג דפה שליט"א

מבואר בגמ' בכתובות לד' ב' דאם גנב בשבת דיש קלב"מ על הגניבה וטבח דאינו חייב על הטביחה, דאם אין גניבה אין טביחה.

ויש לע' טובא לכאורה דהא למה שייסד הקצות בסימן כח' עפ"י דברי רש"י בב"מ צא' דבקלב"מ מחוייב לצאת יד"ש ואי תפס לא מפקינן מיניה הרי שהוא חיוב גמור לצאת יד"ש, אלא שאין הבי"ד נזקקין לזה, א"כ אמאי נחשב שאין גניבה, הלא ודאי שיש גניבה, וחיוב גמור יש בזה, ואמאי ליכא טביחה וצ"ע כעת.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אוגוסט 12, 2016 1:18 am

ע"א
נערך לאחרונה על ידי ביליצר ב ו' אוגוסט 12, 2016 3:44 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי איש טלז » ו' אוגוסט 12, 2016 2:08 am

כבוד הרב רון
כמדומה שאי"ז רק דין בבי"ד כמו שאין דנים בלילה אלא הוי קלישות בחיוב
והיה ראוי לדון שאולי גם טו"מ חייב בשיעור של לצי"ש אלא דכיון דהוי קנס א"כ א"א לפסוק כזה חיוב וע"כ הוא פטור
וביותר אי נימא דדו"ה הוא מצטרף למחייב של הגניבה [ואינו חיוב רק על המעשה טביחה] א"כ א"א לפסוק על הגניבה ולכן הוא פטור ע"י קלב"מ [וכיון שלא חל ע"י בי"ד דהוי קנס אינו חל כלל]
ובעיקר הקושיה יל"ד דאולי מיירי בהתראה ועבדינן החומרא וליכא לצי"ש כמ"ש הקצות

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ו' אוגוסט 12, 2016 10:50 am

איש טלז כתב:כבוד הרב רון
כמדומה שאי"ז רק דין בבי"ד כמו שאין דנים בלילה אלא הוי קלישות בחיוב
והיה ראוי לדון שאולי גם טו"מ חייב בשיעור של לצי"ש אלא דכיון דהוי קנס א"כ א"א לפסוק כזה חיוב וע"כ הוא פטור
וביותר אי נימא דדו"ה הוא מצטרף למחייב של הגניבה [ואינו חיוב רק על המעשה טביחה] א"כ א"א לפסוק על הגניבה ולכן הוא פטור ע"י קלב"מ [וכיון שלא חל ע"י בי"ד דהוי קנס אינו חל כלל]
ובעיקר הקושיה יל"ד דאולי מיירי בהתראה ועבדינן החומרא וליכא לצי"ש כמ"ש הקצות



חן חן על הדברים המאירים.
במאי דסיים אפתח,
להעמיד כאן שהתרו בו הוא דוחק גדול דרק אז ליכא חיוב טביחה.
ומה שטענתם דהוי קלישות בחיוב, הרי א"כ למה באמת מועיל תפיסה, וע"כ שלא חסר בחיוב הממוני כלפיו כלום.

ומה שטענתם "וביותר אי נימא וכו'" כבר טענו לי כן בשיעור. נו, זכו לכוון לדברי "איש טלז" שליט"א

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי איש טלז » ו' אוגוסט 12, 2016 11:03 am

גם אם הוי קלישות בחיוב מועיל בזה תפיסה [ואולי רגל"ד מקנס שמהני תפיסה הגם שקודם העמדה בדין ליכא חיוב ואכמ"ל]

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אוגוסט 12, 2016 2:26 pm

רון כתב:לכבוד הרה"ג דפה שליט"א

מבואר בגמ' בכתובות לד' ב' דאם גנב בשבת דיש קלב"מ על הגניבה וטבח דאינו חייב על הטביחה, דאם אין גניבה אין טביחה.

ויש לע' טובא לכאורה דהא למה שייסד הקצות בסימן כח' עפ"י דברי רש"י בב"מ צא' דבקלב"מ מחוייב לצאת יד"ש ואי תפס לא מפקינן מיניה הרי שהוא חיוב גמור לצאת יד"ש, אלא שאין הבי"ד נזקקין לזה, א"כ אמאי נחשב שאין גניבה, הלא ודאי שיש גניבה, וחיוב גמור יש בזה, ואמאי ליכא טביחה וצ"ע כעת.


לכבוד הגאון הצדיק רבינו רון שליטא ,,

הרי רבינו הקצוה"ח אינו ,מתנער חלילה מהמיעוט דמשום רשעה אחת את מחייבו ולא משום שנים ,
ואם אין בי"ד נחית להעמידו בדין משום רשעה זו דגניבה ואין העמדה בדין א"כ אין ארבעה וחמשה ,,,

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ו' אוגוסט 12, 2016 5:21 pm

לכבוד יקירי הרה"ג ביליצר שליט"א
כנראה לקיים "ממעטין בשמחה", שמשמע ששמחה מעט מיהא בעינן, לכן חייך בי מר שיחיה. ברוך ד'.

ולגופו של ענין לא זכיתי להבין דבריך,
הלא זה ברור שיש עליו חיוב לשלם את הגניבה וממילא יש כאן גניבה וממילא גם טביחה ומה חסר בזה שבי"ד לא יכולים לחייבו?

שבת שלום

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אוגוסט 12, 2016 5:26 pm

כבוד ידידי עוז הגאון הגדול שליטא ,
דוקא מנסה לרכוש את הממעטין על ידי שמחה ,

אולי תפרש שיחתך למעוטי דעת כמוני ,
הרי אין העמדה בדין על הגנבה והיאך יתחייב ד וה ?

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ו' אוגוסט 12, 2016 5:29 pm

למה א"א להיות העמדה בדין על חיוב הטביחה בפני עצמו שהרי על חיוב קנס אין קלב"מ לפי הסוגיא שם. אלא דצריך להיות שיהיה חיוב גם על גניבה, וע"ז שאלתי שיש חיוב גניבה, ומה חסר. ואף שאין העמדה בדין על גניבה מה אכפ"ל?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אוגוסט 12, 2016 5:30 pm

הרי פירש שם רשי ,והתורה אמרה ד וה ולא ג וד

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ו' אוגוסט 12, 2016 5:36 pm

נו,
הרי זה ד' וה'
שהרי באמת חייב ד' וה' אלא שאין בידנו להוציא ממנו את הא', אבל הוא חייב אותו ומה חסר?

ובשלמא אם היתה התורה אומרת שישלם בפועל ד' וה' ניחא, שהרי אינו משלם בפועל, אבל מי יימר שכן הוא? התורה רק אמרה שצריך להיות חייב ד' וה'

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אוגוסט 12, 2016 5:40 pm

רבינו הגדול שליטא ,

הרי ע"ז סובבים דברי הגמרא דאין חיוב בידי אדם על הטביחה דאין מעמידין בדין כשאין העמדה בדין בגנבה משום ד וה ולא ג וד,

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » ו' אוגוסט 12, 2016 5:54 pm

ליקירי שליט"א
היות ומתקרבת שבת מלכתא,
אכתוב לך פנינה יקרה שלבטח תאהב.

ידוע מה שהעולם מתקשה בדברי הגמ' בכתובות סו' ב' שבכה ריב"ז ואמר "אשריכם ישראל כשאתם עולים וכו' וכשאתם יורדים וכו'"
והדברים מפליאים איזה "אשריכם" הוא זה? שירידה של כלל ישראל הוא לאין שיעור.

וידוע בזה ב' הסברים עיקריים. א' על דרכו של המהר"ל וא' על דרכו של בעל היערות דבש, ואם תרצה אכתוב לך אותם בזמן אחר.

אך אוסיף לך מה שנתחדש לי בע"ה השנה הפלא ופלא בהקדם הקו' המפורסמת שכבר העירו רבותינו הראשונים ביומא נד' אהא דכשנכנסו נכרים להיכל מצאו כרובים מעורים זב"ז וכו', והוא צ"ע הלא כשאין עושין רצונו של מקום היו הכרובים פניהם איש אל הבית כמבואר בב"ב צט'. [וזכור לי בבחרותי שהיה ביתד נאמן ע"ז למעלה מעשרה תירוצים]

ואענה חלקי בע"ה,
שהנה פלא הוא שדוקא כלל ישראל הם שהכי סובלים מחורבן הבית, לעומת שאר אומות העולם. ומדוע זה כך.
והסביר הגרש"ד פינקוס, שהרי מפעל שמצליח ומרויח, הרי בני הבית מתנהלים כמו גבירים, גבינת נפוליאון כל יום וגבינה צהובה כל ערב, ויוצאים לטיול כל חודש וכו' כמנהג גבירים. אבל הפועלים? הם מקבלים את המשכורת שסיכמו איתם, גם כשהמפעל בהצלחה.
ומאידך,
כאשר ה מפעל נתקל בקשיים גדולים, מי שמרגיש זאת הם בני הבית, כבר אין גבינה צהובה, ולא קונים מה שלא מוכרחים וכו', אבל הפועלים? הם נשארים עם אותה משכורת. למה? כי מי שהוא מבני הבית, אצלו מרגישים את העליה וגם את הירידה, לפי שהם לא מקבלים משכורת, אלא הם חלק מבעל הבית.

ומובן היטב למה כלל ישראל הם המפסידים העיקריים מחורבן הבית. וקיצרתי.
ולפי זה הקב"ה אומר לכלל ישראל כשהם יוצאים לגלות,
בני חביבי,
איני זורק אתכם לגלות ככלי שאין חפץ בו. ח"ו. דעו לכם אתם תחזו בגלות דברים נוראיים שלא הסכנתם לראות. אין זה מפני שזרקתי אתכם ללא השגחה ח"ו.
רק, כיון ששכינתא בגלותא, ובעה"ב כביכול בקשיים, הרי שבני הבית סובלים יחד איתו!!!! הם לא יכולים לעמוד מהצד כמו הפועלים. וזה מה שרימז לנו הקב"ה בכך שהיו הכרובים מעורים, לאמר בגלל קירבתנו הגדולה אתם תהיו בסבל בגלות.
ולפי זה מובן מהו האשריכם. דוקא בגלל החרון אף המיוחד שיש לכלל ישראל בגלות, הרי זה מעיד על עוצמת הקשר ווכו' וקיצרתי.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אוגוסט 12, 2016 5:57 pm

יפה ומרגש כרגיל,,
שבתא טבא,,

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוגוסט 15, 2016 9:16 am

רון כתב:ליקירי שליט"א
היות ומתקרבת שבת מלכתא,
אכתוב לך פנינה יקרה שלבטח תאהב.

ידוע מה שהעולם מתקשה בדברי הגמ' בכתובות סו' ב' שבכה ריב"ז ואמר "אשריכם ישראל כשאתם עולים וכו' וכשאתם יורדים וכו'"
והדברים מפליאים איזה "אשריכם" הוא זה? שירידה של כלל ישראל הוא לאין שיעור.

וידוע בזה ב' הסברים עיקריים. א' על דרכו של המהר"ל וא' על דרכו של בעל היערות דבש, ואם תרצה אכתוב לך אותם בזמן אחר.

אך אוסיף לך מה שנתחדש לי בע"ה השנה הפלא ופלא בהקדם הקו' המפורסמת שכבר העירו רבותינו הראשונים ביומא נד' אהא דכשנכנסו נכרים להיכל מצאו כרובים מעורים זב"ז וכו', והוא צ"ע הלא כשאין עושין רצונו של מקום היו הכרובים פניהם איש אל הבית כמבואר בב"ב צט'. [וזכור לי בבחרותי שהיה ביתד נאמן ע"ז למעלה מעשרה תירוצים]

ואענה חלקי בע"ה,
שהנה פלא הוא שדוקא כלל ישראל הם שהכי סובלים מחורבן הבית, לעומת שאר אומות העולם. ומדוע זה כך.
והסביר הגרש"ד פינקוס, שהרי מפעל שמצליח ומרויח, הרי בני הבית מתנהלים כמו גבירים, גבינת נפוליאון כל יום וגבינה צהובה כל ערב, ויוצאים לטיול כל חודש וכו' כמנהג גבירים. אבל הפועלים? הם מקבלים את המשכורת שסיכמו איתם, גם כשהמפעל בהצלחה.
ומאידך,
כאשר ה מפעל נתקל בקשיים גדולים, מי שמרגיש זאת הם בני הבית, כבר אין גבינה צהובה, ולא קונים מה שלא מוכרחים וכו', אבל הפועלים? הם נשארים עם אותה משכורת. למה? כי מי שהוא מבני הבית, אצלו מרגישים את העליה וגם את הירידה, לפי שהם לא מקבלים משכורת, אלא הם חלק מבעל הבית.

ומובן היטב למה כלל ישראל הם המפסידים העיקריים מחורבן הבית. וקיצרתי.
ולפי זה הקב"ה אומר לכלל ישראל כשהם יוצאים לגלות,
בני חביבי,
איני זורק אתכם לגלות ככלי שאין חפץ בו. ח"ו. דעו לכם אתם תחזו בגלות דברים נוראיים שלא הסכנתם לראות. אין זה מפני שזרקתי אתכם ללא השגחה ח"ו.
רק, כיון ששכינתא בגלותא, ובעה"ב כביכול בקשיים, הרי שבני הבית סובלים יחד איתו!!!! הם לא יכולים לעמוד מהצד כמו הפועלים. וזה מה שרימז לנו הקב"ה בכך שהיו הכרובים מעורים, לאמר בגלל קירבתנו הגדולה אתם תהיו בסבל בגלות.
ולפי זה מובן מהו האשריכם. דוקא בגלל החרון אף המיוחד שיש לכלל ישראל בגלות, הרי זה מעיד על עוצמת הקשר ווכו' וקיצרתי.

viewtopic.php?f=43&t=28505

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי איש טלז » ד' פברואר 08, 2017 9:34 pm

אגב האשכול יש להקשות אמאי עבד יוצא בשן ועין אמאי יוצא לחירות הרי עובר בלאו על ההכאה [לשיטות שגם בעבדו יש לאו ] וא"כ הו"ל חי"מ שוגגין ואמאי לוקה ומשלם וצ"ע

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי רון » א' פברואר 12, 2017 1:54 pm

איש טלז כתב:אגב האשכול יש להקשות אמאי עבד יוצא בשן ועין אמאי יוצא לחירות הרי עובר בלאו על ההכאה [לשיטות שגם בעבדו יש לאו ] וא"כ הו"ל חי"מ שוגגין ואמאי לוקה ומשלם וצ"ע


לא מובן קושיית מר שליט"א,
הלא בפירוש ריבתה התורה חובל לתשלומין ובאמת אינו לוקה רק משלם. אמנם צריך לע' בקצות בסימן תכד' אי בחובל עבדו ללא שן ועין אם לוקה דהא אינו משלם שהרי עבדו הוא וכבר נו"נ רבים לטעון על הקצות ואכ"מ

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 12, 2017 11:45 pm

בענין מה שנקט הראבי"ה חיוב לצאת ידי שמים אצל היורשים, אולי תליא במש"כ כאן.

בענין קו' הרב רון, למה חיוב גניבה לצאת יד"ש לא מהני להצטרף לחיוב דו"ה למימר דיש כאן גניבה וממילא יש טו"מ. הנה יתר ע"כ היה לו להק', למה אמר רב בסנהד' בדמים קננהו, אע"ג דיש שם חיוב לציד"ש, (ואפי' מהני תפיסה), ועי' דוג' לזה בקו' התורי"ד סוכה דמ"א על גזילה פחות משו"פ. אבל העיקר דכ"ז אינו, כי לעולם בדיני אדם הוי פטור גמור, וממילא יש קנין גמור, ואין כאן גניבה כלל בדיני אדם לענין דו"ה.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי איש טלז » ש' אפריל 28, 2018 10:32 pm

אגב
נסתפקתי לדעת רב דבדמים קננהו האם יחשב מצוה הבאה בעבירה [כעין דברי ר"ת גבי עולא ] דסו"ס חשיב קנינו מכח קניני הגזילה בלבד וצ"ע ,
[ובאמת הלא מדברי התוס' יש מקור גדול לזה דהקשו לדעת רב אמאי גונב מן הגנב ל"ח בית האיש כיון דאיירי בבא במחתרת ע"כ קנאו גנב ראשון וא"כ חשיב בית האיש והוכיחו כמו דס"ל לרב דיאוש קני אזי משלם לגנב ראשון וחשיב בית האיש ה"נ לדעת רב בבא במחתרת יחשב בית האיש עכ"ד הרי שלולא ראיה זו מדעת רב גבי יאוש היה מקום לומר דהגם דהגנב הראשון קנאה לגמרי ואינו מחויב בהשבה מ"מ ל"ח בית האיש בינה זאת .]

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: קלב"מ בגזילה

הודעהעל ידי איש טלז » ו' יולי 06, 2018 12:37 pm

בעיקר ההערה בדברי התוס' בסנהדרין ראיתי שעמד בזה הגרנ"פ בב"ק דסח'
עיל"ע אם לרב חייב לצי"ש האם אח"כ היה תו"ש אם יהיה חיוב לצי"ש כשעת התברא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים