מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק ברכות? תברך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ספטמבר 13, 2016 12:22 pm

מאוד מקובלת כיום הגישה שבמצב של ספק ברכות אסור לברך. ויש אומרים שאף במצב של ספק ספיקא בברכות אין לברך (איני בטוח אם לשיטתם יש איסור או רק עדיף לא לברך). וכל זאת על אף שלראשונים רבים האיסור לברך ברכה לבטלה אינו אלא מדרבנן.

אולם, ישנם כמה מקורות בראשונים שעולה מהם שאם יש ספק ברכות אז מותר/עדיף/נוהגים לברך:

המכתם בברכות (לה ע"א ד"ה מכאן, הוצ' אהבת שלום עמ' סה-סו) כותב בשם התוספות שכיוון שסמכו את הברכות על המקרא וכיוון שהאוכל בלא ברכה הוי כמועל, מי שאוכל ומסופק אם בירך, יחזור ויברך.
וכ"כ בשם התוספות גם: המאירי, ארחות חיים (הל' סעודה אות יט) וכלבו (הל' ברכת הפירות), אהל מועד (שער הברכות דרך א נתיב ג), וכ"כ הרשב"ץ בפירושו לברכות בשם י"א. כולם, כנראה, שאבו דבריהם מהמכתם.
(ואמנם בהוצ' אהב"ש הע' 3 ציינו: "ועיין תוספות לעיל יב, א ד"ה לא שכתבו בשם ר"י דבספק ברכה אזלי' לחומרא וצריך לברך שנית", אבל העירוני שבתוספות הללו לא מופיעות הטענות שמביא המכתם בשם התוספות, וכנראה הוא לא התכוון לדברי התוספות הללו).

בתשובת מהר"ם (ד"ל סי' שסה=שו"ת הרשב"א סי' תתעח. עי' תפ"ו ח"א, פסקים ומנהגים סי' רעו, ושם הע' 2) הוא כותב שאוסרין לצאת בשבת מחוץ לעירוב בטליתות "שלנו" משום "שטליתות שלנו שמא אינם עשויין כדין. וכמו כן אין לנו תכלת והעיקר הוא התכלת. ומכל מקום ברוכי מברכינן עלייהו להתעטף בצצית מספק. כי אין זה אלא ספק ברכה לבטלה... מפי מורי שיחיה ששמע מפי רבו בצרפת". ועל אף שהיה מקום לומר שמברכים בגלל שזהו רק חשש רחוק, הרי שמהנימוק של מהר"ם עולה אחרת, ויש לברך מכיוון שאין זה אלא ספק ברכה לבטלה.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עיק » ג' ספטמבר 13, 2016 2:53 pm

יעויין ברעק"א על התוס' בברכות שהבין כך את דבריהם.
ובעצם העניין ישנה תשובה ארוכה בשו"ת חמדה גנוזה להוכיח (הלכה למעשה!) שספק ברכות הוא פטור מלברך, אך לא איסור לברך.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ספטמבר 13, 2016 3:47 pm

עיק כתב:יעויין ברעק"א על התוס' בברכות שהבין כך את דבריהם.
ובעצם העניין ישנה תשובה ארוכה בשו"ת חמדה גנוזה להוכיח (הלכה למעשה!) שספק ברכות הוא פטור מלברך, אך לא איסור לברך.


תודה!
תוכל בבקשה לציין באיזה סימן מדובר בשו"ת חמדה גנוזה? ניסיתי לאתר ולא הצלחתי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11773
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 13, 2016 3:59 pm

עדיאל ברויאר כתב:
עיק כתב:יעויין ברעק"א על התוס' בברכות שהבין כך את דבריהם.
ובעצם העניין ישנה תשובה ארוכה בשו"ת חמדה גנוזה להוכיח (הלכה למעשה!) שספק ברכות הוא פטור מלברך, אך לא איסור לברך.


תודה!
תוכל בבקשה לציין באיזה סימן מדובר בשו"ת חמדה גנוזה? ניסיתי לאתר ולא הצלחתי.

הכוונה לחלק ב' של השו"ת הנ"ל שאינו באוצר. ישנו בה"ב ע"ש בסימן כ.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ספטמבר 13, 2016 4:06 pm

מה שנכון נכון כתב:
עדיאל ברויאר כתב:
עיק כתב:יעויין ברעק"א על התוס' בברכות שהבין כך את דבריהם.
ובעצם העניין ישנה תשובה ארוכה בשו"ת חמדה גנוזה להוכיח (הלכה למעשה!) שספק ברכות הוא פטור מלברך, אך לא איסור לברך.


תודה!
תוכל בבקשה לציין באיזה סימן מדובר בשו"ת חמדה גנוזה? ניסיתי לאתר ולא הצלחתי.

הכוונה לחלק ב' של השו"ת הנ"ל שאינו באוצר. ישנו בה"ב ע"ש בסימן כ.


חמרא למריה טיבותא לשקייה

מה שנכון נכון
הודעות: 11773
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 13, 2016 4:15 pm

מה שנכון נכון כתב:הכוונה לחלק ב' של השו"ת הנ"ל שאינו באוצר.

כתבתי לפי הגרסה שלי. כעת אני רואה באוצר המקוון שיש את ג' הכרכים.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי איש בער » ג' ספטמבר 13, 2016 6:01 pm

וראה גם כאן מש"כ בשם הרבי מלובלין זי"ע ועוד, וכמדומה לי שיש בזה עוד בספר 'שלחן הטהור' - קאמארנא.

פלוריש
הודעות: 2465
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ספטמבר 13, 2016 8:34 pm

שיטתו הקבועה של האדמו"ר מקומרנא היא שלא לבטל ברכות ולא להתיירא מברכה לבטלה.

ספק ברכות - שלחן-הטהור (סי' סו, זר-זהב ד, כללי השמועה אות ח).

ספירת העומר למי ששכח יום אחד - שלחן הטהור הנ"ל, וכן בספרו עצי עדן למשניות סוף פ"י דמנחות.

ברכה על בריות נאות - שולחן הטהור (רכה, יד): "ברכה זאת מברך כדין כל הברכות משלשים יום לשלשים יום, ואם ראה בריות אחרות או אילנות אחרות נאים – מברך אף תוך שלשים יום. וחייב לברך בשם ומלכות. ואל יקל בברכות אלו שהוא חיוב גדול לאמרן, וכל ברכה שאין בה שם ומלכות אין בה שויה של כלום, והוא הבל ודברי ריק שאין בהם תועלת של כלום. וכל אלו הלכה למעשה כמבואר בדעת הרמב"ם וכל הראשונים ודלא כהראב"ד. ולית הלכתא כוותיה בכל אלו העניינים של ברכות אלו. ויש בזה אריכות אלא שחלש לבי ומוחי וכחי להאריך כעת. וחלילה להקל בברכות הראיות, ובפרט אותן שהן חיוב גמור להודות להלל לקונו ברוך הוא וברוך שמו".

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 13, 2016 8:51 pm

מצוי בראש' "המברך לא הפסיד", ראה לדוג' בתוס' חולין קי: וצ"ע.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי יעקובי » ג' ספטמבר 13, 2016 11:48 pm

נראה שהשיטה הקדומה יותר (מזו של המכתם ודעימיה), שספק ברכות להחמיר, היא של רבינו יהודה שירליאון (ואמנם לא כנימוקי המכתם, כפי שיובא, ולא אליו כוונת המכתם במה שכתב בשם התוספות).

בדף יב ע"א הסתפקו בהאוחז כוס שכר בידו, ופתח בדחמרא וסיים בדשיכרא (כלומר בתחילה סבר שיין בידו ופתח ואמר בא"י אמ"ה על דעת לסיים "בפה"ג", ושוב נזכר שהוא שכר וסיים כהוגן "שהנ"ב"), האם יצא י"ח או לא, ולא נפשט הספק.

וכתב על כך בתוספות רבינו יהודה על אתר: "והשתא דלא אפשיטא בעיא, למסקנא אזלינא לחומרא". (ובתוספות על הדף שם, הובאה שיטת רב אלפס דאזלינן לקולא, ומאידך: "ור"י היה אומר לחומרא דצריך לברך פעם אחרת". מן הסתם ר"י זה היינו רבינו יהודה).

ועוד בסוגיא דברכות מט ע"א, אמרו, שהשוכח יעלה בברהמ"ז מברך שנתן ראשי חדשים לעמו ישראל לזכרון וכו', והסתפקו אי חתים אי לא חתים (בא"י מקדש ישראל וראשי חדשים).

וכתב על כך בתוספות רבינו יהודה (מט ע"ב ד"ה ברכת המזון): "ויחתום בה בשל ר"ח כיון דלא אפשט לן".

וזה כבר מורה לכאורה דלא כסברת המכתם - דמשום דאיכא חשש מעילה אם לא יברך, שכן סברא זו שייכת רק בברכת הנהנין, לא כן בחתימת ברכת ראשי חדשים (אשר בלאו הכי אם שכחה ולא בירך כלל אינו חוזר), ואעפ"כ כאמור לסברת רבינו יהודה לכתחילה יברך משום הספק.

ובאמת בספר מהר"ז בינגא (לתלמיד מהרי"ל), אשר העתיק לא מעט מתוספות ר"י שירליאון לברכות, הביא הדברים הנ"ל (עמ' קלב) ותמה עליהם בזה"ל: "וקצת קשה להבין, הרי כל ברכות דמספקא לן אין מברכין משום דלא להוי ברכה לבטלה, ושמא מאחר דחייב בברכה, רק בחתימה מספקא ליה, מספק חתמינן".

אך מכיון שבלאו הכי לגבי סוגיית פתח בדחמרא הנ"ל לא יכון תירוצו של ר"ז בינגא, ובודאי גם שם הוא בכלל דבריו ש"הרי כל ברכות דמספקא לן לא מברכין משום דלא להוי ברכה לבטלה", א"כ נראה להציע אפשרות שלישית, והיא, שלדעת רבינו יהודה כל מקום שמברך מספק אין כאן שייכות של ברכה לבטלה, שהרי לא לבטלה נאמרה, אלא לקיים חובו על הצד שעוד לא קיים.

עכ"פ להעיר, שבב"י סי' סז מבואר בשם רבינו מנוח, דכל ספק ברכות דרבנן הוי ספק לא תשא ולחומרא. וכן מבואר בכס"מ סוף הלכות ברכות. (והגם שלרוב הראשונים לא תשא איסור דרבנן, י"ל שהוא איסור דרבנן דחמיר טפי מחשש איסור ביטול ברכה, ומשום חשש זילותא בשם הקדוש ח"ו).

וניכר בלא מעט מקומות בב"י שנקט דמשום ספק ברכות אין לברך, ולשם דוגמא, כתב בסוף סי' קצ: "כתב האגור, רבינו יצחק צרפתי כתב, נראה שיש להחמיר ולברך אחריו... עכ"ל [=האגור], ואני אומר שזו חומרא במקום שאמרו ספק ברכות להקל". ומבואר דדעת האגור ור"י צרפתי דבספק ברכות אדרבה ראוי להחמיר ולברך (ומעין שיטת רבינו יהודה או המכתם הנ"ל), ואילו להבנת הב"י אדרבה אין מקום להחמיר, ומן הסתם משום חשש לא תשא, וכנימוקו לעיל. ובאמת ידוע כי כמה וכמה ראשונים כתבו ג"כ בהדיא דבספק ברכות אין לברך. והדברים מפורסמים.

ואולם האמת דאף לדעת השו"ע משמע שאין איסורו ברור, רק על דרך הנהגה היותר נכונה, וכמו שכתב (סי' רסג ס"ח): "ב' או ג' בעלי בתים אוכלים במקום אחד, י"א שכל אחד מברך על מנורה שלו, ויש מגמגם בדבר, ונכון ליזהר בספק ברכות ולא יברך אלא אחד". ומשמע דזו הנהגה נכונה להמנע מלברך, אך לא איסור ממש (ולאידך משמע דאין רשות בשופי לברך, למי שרוצה).

מה שנכון נכון
הודעות: 11773
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 14, 2016 1:00 am

יתכן שלתוס' ר"י היינו דוקא בספק שלא הוכרע בתלמוד, ולא בספק שבמחלוקת הפוסקים, וכ"ש לא בספק מציאותי כהא דספק התפלל וכדו'.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי יעקובי » ד' ספטמבר 14, 2016 1:24 am

אבל ישנו מקום נוסף בתוס' ר"י, שיתכן וכוונתו שאף בספק מציאותי יש לברך.

יעויין דף נט ע"ב ד"ה אבל הוא מברך, שהקדים והביא שיטות הראשונים שברכת הטוב והמטיב נאמרת דוקא כשהיין השני משובח מחבירו. ולאחמ"כ הביא דברי הירושלמי, שרבי על כל חבית וחבית שהיה פותח היה מברך עליה הטוב והמטיב, וכתב על כך רבינו יהודה: "וא"ת מנין היה יודע שהשני משובח, י"ל כיון שהיה מסתפק אם היה משובח ממנו יש לו לברך עליו".

ולפ"ז יתכן שר"ל, מעיקר הדין יש לברך רק על יין היותר משובח מן הראשון, ולא על השווה לו, וק"ו לא גרוע ממנו. ואולם במקום שיש ספק אם הוא משובח או לא, ג"כ על הצד שכן עליו לברך, ומשום דספק ברכות להחמיר.

אם כי חשוב להדגיש, שכל הקטע שם בכללותו לא מחוור מספיק, ויתכן שאין זו כוונתו כלל, ויש שם כמה ענינים הטעונים בירור.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי יאיר » ד' ספטמבר 14, 2016 2:53 pm

מה הדין באדם שבא לקבוע מזוזה ובטוח ב-99% שלא בירך?...

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' ספטמבר 22, 2016 4:10 pm

ביחס לנידון המרכזי באשכול - יש לשים לב שגם בין הראשונים שאומרים שלא לברך במקום ספק ברכות, עדיין הם סוברים שזה בגדר ראוי וטוב שלא לברך, אבל אין איסור לברך:

הלכות קטנות לרא"ש (מנחות) הלכות תפילין, לגבי המחלוקת על ברכה על תפילין של ראש:
ואני הייתי מברך ברכה אחת בילדותי כי כן שמעתי ממורי אחי שאמר משום (רבו) ה"ר שמואל מאיברא דכיון דפליגי ביה רבוותא טוב יותר שלא יברך דברכות אין מעכבות ממה שיברך ברכה לבטלה. עד שלמדתי מנחות ונראה לי לפום ריהטא דגמרא שיש לברך שתי ברכות וכן היה נוהג מהר"ם מרוטנבור"ג

והו"ד אצל רבינו ירוחם (תו"א וחוה ני"ט ח"ה, קע טור ד) וכן בספר זכר צדיק לר' יוסף בן צדיק הל' תפילין (נדפסו ע"י י"ש שפיגל בספרו שערי תפילה ומועד). וזה האחרון פוסק לברך ברכה אחת משני נימוקים, הראשון שכך סוברים "שש עשרה אריות", והשני מהנימוק של הרא"ש בשם אחיו בשם ר"ש מאיברא המובא כאן. ובדבריו מבואר ששמו של אחי הרא"ש הוא ר' חיים.

שו"ת זכרון יהודה סי' כ:
ודבר שטיבולו במשקה א"א ז"ל (כלל מ"ח סי' ג') היה מצריך נטילה אמנם מפני המחלוקת טוב שלא לברך כי בכל מקום שיש ספק ברכות יש למעט בהם


ספר מצוות זמניות לר' ישראל ב"ר יוסף תלמיד הרא"ש, הלכות ברכות:
ומי שבירך ברכה שאינה צריכה, הוא מוציא שם שמים לבטלה ועובר על לא תשא, ואסור לענות עליה אמן. ולכן כל דבר שיש בו ספק אם הוא צריך ברכה אם לאו היותר ראוי והטוב הוא שלא יברך


שו"ת הריב"ש סימן תקה
ומה שטען עוד ואמר דכל שהוא ספק שזה אומר לברך וזה אומר שלא לברך טוב שלא לברך כדי שלא יעבור משום ברכה שאינה צריכה, גם זו אינה טענה, שכיון שיש טענות וראיות מספיקות להכריע כדברי האומר לברך אין זה ספק


שו"ת תשב"ץ ח"ג סי' קפג:
ונולד כשהוא מהול צריך להטיף ממנו דם ברית אבל אין מחללין עליו את השבת אא"כ הית' ערלה כבוש'. ואם אין מחללין עליו את השבת אם מברכים על ההטפ' אם לא. יש בזה סברות. וטוב הוא שלא לברך שלא להוציא שם שמים על הספק והברכות אינם מעכבות שאינם אלא מדבריהם


ספר סדר היום סדר ורחץ, כרפס:
ולכן י"א שאין מברכין עליו ענ"י מפני שיש מחלוקת בדבר וספק ברכות להקל וכן ראוי שלא לברך בשם ומלכות אבל יברך בלא הזכרה וכן בכ"מ שהוא מסופק בברכות יברך בלבו ולא יזכיר ה' בפיו הכל לירא ה' הנכבד ולמוראו


ויש עוד מקורות בנידון.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1476
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 22, 2016 8:20 pm

עושה חדשות כתב:מצוי בראש' "המברך לא הפסיד", ראה לדוג' בתוס' חולין קי: וצ"ע.


השאלה למה כתב כן:
האם בגלל שס"ל שלא תישא בברכה לבטלה הוא מדרבנן, ולא צריך להחמיר מצד זה.
או בגלל שאין "לא תישא" כאשר מתנדב לברך את ה'? ומה רע בכך?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' ספטמבר 22, 2016 8:43 pm

אליהו בן עמרם כתב:
עושה חדשות כתב:מצוי בראש' "המברך לא הפסיד", ראה לדוג' בתוס' חולין קי: וצ"ע.


השאלה למה כתב כן:
האם בגלל שס"ל שלא תישא בברכה לבטלה הוא מדרבנן, ולא צריך להחמיר מצד זה.
או בגלל שאין "לא תישא" כאשר מתנדב לברך את ה'? ומה רע בכך?


אמנם יש נפ"מ בין ההצעות שלך, אבל עכ"פ, שתיהן לא תואמות את הגישה המקובלת היום.

יש לציין שגם הרא"ש משתמש בלשון זו, ואזיל לשיטתיה הנ"ל - הלכות קטנות לרא"ש (מנחות) הלכות תפילין: "ויש שמניחין תפילין בחוה"מ בלא ברכה והמברך לא הפסיד".

ובשיטה זו הולך גם מהר"ש מנוישטט, כפי שהביא בשמו המהרי"ל (ספר מנהגים, סדר ההגדה): "[יז] ברכה אחרונה דכוסות איתא בה פלוגתא דרבוותא. ואמר מהר"ש דנראה לו לנהוג כהרא"ש דפסק דאין לברך ברכה אחרונה על שום כוס עד אחר כוס רביעי, והממעט בברכות לא הפסיד, וטוב יותר מלברך ברכה לבטלה".
(הלשון דהממעט בברכות לא הפסיד, נמצאת במהרי"ל גם שם אות כט, וכן בהל' יו"כ אות יג)

ולגבי הנידון דטלית שאולה שנידון בדברי התוספות בחולין הנ"ל, באותו נידון הכריע כך גם בדרשות מהר"ח אור זרוע (סי' ה): "ויש שאין מצריכין לברך והמברך לא הפסיד".

אליהו בן עמרם
הודעות: 1476
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' ספטמבר 23, 2016 12:18 am

עדיאל ברויאר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
עושה חדשות כתב:מצוי בראש' "המברך לא הפסיד", ראה לדוג' בתוס' חולין קי: וצ"ע.


השאלה למה כתב כן:
האם בגלל שס"ל שלא תישא בברכה לבטלה הוא מדרבנן, ולא צריך להחמיר מצד זה.
או בגלל שאין "לא תישא" כאשר מתנדב לברך את ה'? ומה רע בכך?


אמנם יש נפ"מ בין ההצעות שלך, אבל עכ"פ, שתיהן לא תואמות את הגישה המקובלת היום.

יש לציין שגם הרא"ש משתמש בלשון זו, ואזיל לשיטתיה הנ"ל - הלכות קטנות לרא"ש (מנחות) הלכות תפילין: "ויש שמניחין תפילין בחוה"מ בלא ברכה והמברך לא הפסיד".

ובשיטה זו הולך גם מהר"ש מנוישטט, כפי שהביא בשמו המהרי"ל (ספר מנהגים, סדר ההגדה): "[יז] ברכה אחרונה דכוסות איתא בה פלוגתא דרבוותא. ואמר מהר"ש דנראה לו לנהוג כהרא"ש דפסק דאין לברך ברכה אחרונה על שום כוס עד אחר כוס רביעי, והממעט בברכות לא הפסיד, וטוב יותר מלברך ברכה לבטלה".
(הלשון דהממעט בברכות לא הפסיד, נמצאת במהרי"ל גם שם אות כט, וכן בהל' יו"כ אות יג)

ולגבי הנידון דטלית שאולה שנידון בדברי התוספות בחולין הנ"ל, באותו נידון הכריע כך גם בדרשות מהר"ח אור זרוע (סי' ה): "ויש שאין מצריכין לברך והמברך לא הפסיד".


לגבי מש"כ "הגישה המקובלת היום", אתה מכוון כפה"נ למשנ"ב שנראה שחשש לסבורים שהוא דאורייתא ולא לרוב הראשונים כפה"נ החולקים.
אבל "סחורתך" אינה לפי סוברים אלה להחמיר, וא"כ יש מקום לשאול כפי ששאלתי, האם חידשו להקל גם אם לא תישא בברכה לבטלה דאורייתא.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' ספטמבר 23, 2016 10:28 am

אתה צודק שפתחתי בטענה שלרוב הראשונים ברכה לבטלה היא איסור מדרבנן, אבל עיקר עיסוקי בעניין הוא כדי להבין עד כמה הגישה הרווחת היום (מאיזו סיבה שלא תהיה) היא הגישה המקובלת על עם ישראל מקדמת דנא, או שמא היא התחדשה בדורות האחרונים (יחסית. לצורך העניין הדורות האחרונים יכולים להיות החל מזמננו ועד לפני כ500 שנה).
ולצורך זה, המקורות הללו, שכוללים ראשונים מוכרים וחשובים, אכן לא תואמים את הגישה היום שבספקות יש ממש איסור לברך.
אמנם אני מסכים שחשוב לדון בנקודה שהעלית כדי להבין מה סבר כל אחד מהראשונים.

פרי יהושע
הודעות: 3163
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 23, 2016 11:22 am

פלוריש כתב:שיטתו הקבועה של האדמו"ר מקומרנא היא שלא לבטל ברכות ולא להתיירא מברכה לבטלה.

ספק ברכות - שלחן-הטהור (סי' סו, זר-זהב ד, כללי השמועה אות ח).

ספירת העומר למי ששכח יום אחד - שלחן הטהור הנ"ל, וכן בספרו עצי עדן למשניות סוף פ"י דמנחות.

ברכה על בריות נאות - שולחן הטהור (רכה, יד): "ברכה זאת מברך כדין כל הברכות משלשים יום לשלשים יום, ואם ראה בריות אחרות או אילנות אחרות נאים – מברך אף תוך שלשים יום. וחייב לברך בשם ומלכות. ואל יקל בברכות אלו שהוא חיוב גדול לאמרן, וכל ברכה שאין בה שם ומלכות אין בה שויה של כלום, והוא הבל ודברי ריק שאין בהם תועלת של כלום. וכל אלו הלכה למעשה כמבואר בדעת הרמב"ם וכל הראשונים ודלא כהראב"ד. ולית הלכתא כוותיה בכל אלו העניינים של ברכות אלו. ויש בזה אריכות אלא שחלש לבי ומוחי וכחי להאריך כעת. וחלילה להקל בברכות הראיות, ובפרט אותן שהן חיוב גמור להודות להלל לקונו ברוך הוא וברוך שמו".

ידוע גם בשם החוזה מלובלין [הביאו זאת?], "היה אומר ספק ברכות להקל" להקל לברך, וכבר האריכו בזה בספרי שו"ת מאחרוני זמנינו או בדור הקודם החסידיים.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי יעקובי » ו' ספטמבר 23, 2016 11:33 am

ר' עדיאל,

בודאי לא נעלם מעיניך לשון השו"ע שהבאתי למעלה ש"נכון ליזהר בספק ברכות", ובאופן כללי זה גם קרוב להגדרה המדוברת.

עכ"פ
עדיאל ברויאר כתב:שו"ת הריב"ש סימן תקה
ומה שטען עוד ואמר דכל שהוא ספק שזה אומר לברך וזה אומר שלא לברך טוב שלא לברך כדי שלא יעבור משום ברכה שאינה צריכה, גם זו אינה טענה, שכיון שיש טענות וראיות מספיקות להכריע כדברי האומר לברך אין זה ספק

אולם בפשטות זו אינה ראיה, כיון שבמקרה זה הריב"ש טוען "שיש טענות וראיות מספיקות להכריע כדברי האומר לברך ואין זה ספק", ועל כן אין להקיש מכאן למקום שהספק במקומו עומד.

גם כשדנים על ה"גישה המקובלת מקדמת דנא", אין לשכוח אבוהון דכולהו, רבינו אחאי גאון בשאילתות (יתרו, שאילתא נג) שדן בזה, ומסיק: "...ברכתא דמזונא דחיובא דאורייתא הוא, אי לאחד מז' מינין דחיובא דאורייתא הוא, הדר ומברך (=מספיקא), אבל שאר פירי דחיובא דרבנן הוא לא הדר מספיקא".

בפשטות לשון "לא הדר מספיקא" משמעותה שאין לברך, לא רק על הצד היותר טוב, או הדרך הראויה, אלא שורת הדין שאין לברך. וממילא משמע דאיכא איסורא. וכן ביאר על אתר הנצי"ב זצ"ל בהעמק שאלה, והוסיף לנמק כן מיניה וביה כיעו"ש. ועפ"ז הוסיף, דבהכרח הרא"ש (יעו' ב"י סי' סז) שנמשך אחר דברי הגאון הללו, י"ל שזו כוונתו, הגם שכתב לשון "אין צריך לברך", כוונתו "אינו רשאי לחזור ולברך", וממקום שבא. ובאמת הטור (סי' סז) שהביא נידון זה כתב בזה"ל: "אבל אם יודע שקראה אלא שמסופק אם בירך לפניה ולאחריה אינו חוזר ומברך". והקביעה בלשון "אינו חוזר ומברך" משמעותה כהנ"ל, שמשורת הדין אין לברך.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' ספטמבר 25, 2016 12:00 pm

יעקובי כתב:ר' עדיאל,

בודאי לא נעלם מעיניך לשון השו"ע שהבאתי למעלה ש"נכון ליזהר בספק ברכות", ובאופן כללי זה גם קרוב להגדרה המדוברת.

עכ"פ
עדיאל ברויאר כתב:שו"ת הריב"ש סימן תקה
ומה שטען עוד ואמר דכל שהוא ספק שזה אומר לברך וזה אומר שלא לברך טוב שלא לברך כדי שלא יעבור משום ברכה שאינה צריכה, גם זו אינה טענה, שכיון שיש טענות וראיות מספיקות להכריע כדברי האומר לברך אין זה ספק

אולם בפשטות זו אינה ראיה, כיון שבמקרה זה הריב"ש טוען "שיש טענות וראיות מספיקות להכריע כדברי האומר לברך ואין זה ספק", ועל כן אין להקיש מכאן למקום שהספק במקומו עומד.

גם כשדנים על ה"גישה המקובלת מקדמת דנא", אין לשכוח אבוהון דכולהו, רבינו אחאי גאון בשאילתות (יתרו, שאילתא נג) שדן בזה, ומסיק: "...ברכתא דמזונא דחיובא דאורייתא הוא, אי לאחד מז' מינין דחיובא דאורייתא הוא, הדר ומברך (=מספיקא), אבל שאר פירי דחיובא דרבנן הוא לא הדר מספיקא".

בפשטות לשון "לא הדר מספיקא" משמעותה שאין לברך, לא רק על הצד היותר טוב, או הדרך הראויה, אלא שורת הדין שאין לברך. וממילא משמע דאיכא איסורא. וכן ביאר על אתר הנצי"ב זצ"ל בהעמק שאלה, והוסיף לנמק כן מיניה וביה כיעו"ש. ועפ"ז הוסיף, דבהכרח הרא"ש (יעו' ב"י סי' סז) שנמשך אחר דברי הגאון הללו, י"ל שזו כוונתו, הגם שכתב לשון "אין צריך לברך", כוונתו "אינו רשאי לחזור ולברך", וממקום שבא. ובאמת הטור (סי' סז) שהביא נידון זה כתב בזה"ל: "אבל אם יודע שקראה אלא שמסופק אם בירך לפניה ולאחריה אינו חוזר ומברך". והקביעה בלשון "אינו חוזר ומברך" משמעותה כהנ"ל, שמשורת הדין אין לברך.


א. לגבי הריב"ש איני מסכים לדבריך (וכמדומני שכמותך כתב הרב עובדיה זצ"ל באחת מתשובותיו. ראיתיה בחטף כשחיפשתי מקורות נוספים בנושא). השואל טוען שבספק טוב שלא לברך, אומר לו הריב"ש שטענה זו אינה שייכת לנידון משום שבמקום הזה יש טענות וראיות מספיקות לברך. לאור האמור, נראה שגם הריב"ש מודה שבמקום שאין ראיות מספיקות טוב שלא לברך אבל אין איסור. אמנם אני מסכים שאין הכרח בדבר, שהרי הריב"ש לא נדרש לנקודה זו כי יש לו נקודה חזקה יותר. אך אם לא שמענו אחרת, נראה לי שבאופן בסיסי יש לצרף אותו לסיעה שנוקטת כך.

ב. איני מסכים לגבי הדיוק בשאילתות. "אל תעשה כך" יכול להאמר בשני אופנים שונים לגמרי. הוא יכול להאמר כאיסור והוא יכול להאמר כהנחייה. האופציה השנייה מתאימה לכך שזה רק הדרך הראויה. לכן איני חושב שניתן ללמוד מדבריו לא לכאן ולא לכאן.

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי שומע כעונה » א' ספטמבר 25, 2016 7:53 pm

הגרע"א בברכות יב. [צוין לעיל] בגליון הש"ס כתב להוכיח מתוס' דבספק ברכות אזלי' לחומרא, והביא מהמהרש"א דספק ברכות להקל אמרי' רק בברכת המצות אך בברכת הנהנין אמרי' דכיון דהוי איסור כדאי' ריש פרק כיצד מברכין ע"כ צריך לחזור ולברך מספיקא.
אמנם להלכה מוכח להדי' במ"ב כו"כ פעמים שאף בברכות הנהנין אינו חוזר ומברך בספק, ואף במקום שרוב הפוסקים והראשונים אוחזים שצריך לחזור ולברך כדוגמת סי' רו סעיף ו שאפי' דעת השו"ע שצריך לברך מ"מ כתב שם הביאור הלכה דמחמת הספק נפסק שאינו חוזר ומברך כיון דספק ברכות להקל.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי יעקובי » א' ספטמבר 25, 2016 10:40 pm

ר' עדיאל,

ברשותך נחזור לשורש הדברים.
עדיאל ברויאר כתב:ביחס לנידון המרכזי באשכול - יש לשים לב שגם בין הראשונים שאומרים שלא לברך במקום ספק ברכות, עדיין הם סוברים שזה בגדר ראוי וטוב שלא לברך, אבל אין איסור לברך.

ופה נפל אצלי ספק בכוונת דבריך, ושני צדדים לי להבינם.

צד א: לדעת ראשונים אלו, רק מידת חסידות בעלמא שלא לברך, אבל הרוצה לברך מותר לו לכתחלה.

צד ב: לדעת ראשונים אלו, הגם שהאיסור לברך אינו ברור לחלוטין, מ"מ מאחר ויש בזה ספק איסור, ממילא בהכרח הראוי והטוב להמנע מלברך, שלא להכשל בחשש איסור. ואף מי שנדבה רוחו לברך בכל לב, אין מניחין אותו לברך, מחשש איסור.

בפשטות לשונות הראשונים הנ"ל (שציטטת בהודעתך), מורים כצד ב, וממילא בשורה התחתונה הכל נמנעין מלברך! הגם דאפקוהו בלישנא ד"טוב וישר", מ"מ רצונם לומר דטוב וישר ללכת בדרך זו באין תפונה, כי ספק איסור כאיסור, ואיך יהיה שייך להתיר ולברך?

ומעתה גם דברי השואל בשו"ת הריב"ש (הנ"ל) מורין כן, דכתב: "ועוד שאפילו יהיה הדבר ספק אם אומרים אותו אם לאו, ראוי שלא לאומרו מפני חשש ברכה שאינה צריכה", ואמת נכון כדבריך שהריב"ש מסכים עמו בהגדרה זו, אבל כאמור זו הדרך וזו העיר שלא לאומרו מפני חשש איסור ברכה שאינה צריכה.

ומינה נמי לדברי הגאון בשאילתות, כמו שביאר שם הנצי"ב, וציין ג"כ להנשמת אדם שהבין כן, ושניהם אמרו שע"פ דברי הגאון "אסור לברך", והיינו משום החשש האמור (וזה מבואר בהדיא בדברי הגאון כיעו"ש), וא"כ ההנהגה היא שמעולם לא מברכים, וממילא הוי כמו איסור לברך.

כללו של דבר, בגדר הדין, אכן יש לחלק בין איסור ברור, לבין חשש איסור. אולם לענין מעשה, הצד השוה שבהם שלעולם אין לברך, כי ספק איסור כאיסור, ואיך אפשר להתיר ולברך.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק ברכות? תברך

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ספטמבר 27, 2016 12:14 pm

לענ"ד, הלשון "טוב", "ראוי" וכדו', לא יכולה לשמש לדבר שיש בו צד ואפשרות של איסור גמור, גם אם תאמר שמצד הדין מותר לאדם להכניס את עצמו לכזה ספק. ועל כרחנו הם מבינים שבמצב כזה אין איסור לא תשא, כי אין זה "לשוא", שהרי יש צד שאולי הוא לא ברך.
זוהי שורת הדין.
אבל למעשה, אומרים לך אותם ראשונים, עדיף, ראוי, טוב ונכון שלא לברך. משום שבמציאות יש אפשרות שהוא לא ברך, וגם אם מותר, במקום שכזה עדיף לאכול או לקיים את המצווה בלי ברכה מאשר לברך פעמיים.
(לפי זה, יש מקום נרחב למנהגם של גדולי החסידות הנ"ל. שהרי יוצא שעל אף שבסתמא ראוי שלא לברך, יתכן שאדם שיודע שהוא מכוון בברכה ואומר אותה בהתלהבות וברגש ובשמחה גדולים, ומברך את ה' בכל ליבו, אז ראוי לו לברך. לפי זה, ישנה אפשרות גם שיהיו אנשים שלפעמים ראוי להם שלא לברך, ולפעמים, כשהם מאוד רוצים לברך את ה', ראוי להם לברך. והכל לפי העניין והשעה).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים