מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדר איסור גניבת דעת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כולל יונגערמאן
הודעות: 603
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

גדר איסור גניבת דעת

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' ינואר 13, 2011 2:14 am

הנה זה ברור לכאורה ע"פ הגמרא, דאיסור שקר דכתיב בתורה (לא תשקרו, מדבר שקר תרחק) מיירי דוקא בבית דין. (ומה הדין לענין הכחשת בעל דין שלא בפני עדים ובי"ד, מסתמא כבר דנו בו גדולי הפוסקים אם יש בזה איסורי תורה הנ"ל).

ואולם מידי עבירה לא יצאנו, דעדיין יש ענין של גניבת דעת. על כן אבקש את הת"ח דכאן לברר כשמלה את כל הענין.

כגון, מה זה גניבת דעת, האם איסור תורה או דרבנן, ואת"ל איסור תורה מנא ילפינן? ומהו גדרו המדויק של האיסור, האם יש חיוב שלא להעלים מאחרים מה שאני כן רוצה להעלים יהיה מאיזה סיבה שיהיה? יהיה זה חבר או אבא, רבי או אשתו, האם אסור לי להעלים מהם מה שאני רוצה? ובאם אין שום אפשריות להתחמק מהם אלא על ידי שקר גס, האם אסור? ומה הדין בדברים שכן נוגעים להאחר, אך אין להם תביעה ישירה ע"ז (בשונה מתביעה בדי"ת)?

אודה לחכמים שיבררו ענין זה על נכון.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: גדר איסור גניבת דעת

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' ינואר 13, 2011 9:49 pm

עיין בס' שערי תשובה לר' יונה מסי' קע"ח עד סי' קפ"ו. ועיין בגרי"פ פערלא על רס"ג (ח"א דף קנ"ה: )שדעת הרמב"ם והרמב"ן והרס"ג והחינוך דמדבר שקר תרחק דאו' נאמר דווקא בבי"ד ועיין בס' חוט המשולש (ח"א סי' ט"ט מבעל בתויו"ט ד"ה איברא)שדייק ג"כ כנ"ל
ובס' החרדים פי"ב אות כ"ו מצות עשה לדבר אמת אפי' בדברים דלית בהו דררא ממונא משמע אפי' ליכא רק דיבור בעלמא.ע"כ ת"ל.
זה לגבי עצם האיסור. ויש עוד הרבה להאריך.
ומתי מותר לשנות עיין בגמ' ב"מ כ"ג : וכן לגבי כלה נאה וחסודה כתובות י"ז. שמותר לשנות מפני דרכי שלום ועיין ברמב"ם פי"ד הי"ג מהלכות גזילה ואבידה שכ' שמותר לשנות א' בדרכי שלום ב' שלא יגרום הפסד לחבירו ג' לכאו' נראה כונתו בשביל למנוע בושה מעצמו ועיין שם בהגר"א (רמב"ם פרנקל) שנראה מדבריו שמשום דרכי שלום יש אף מצוה. וברש"י ותוס' שם בב"מ מבו' לכאו' דאף שקר גמור מותר ואף משום מידה טובה דענוה מותר לשקר.
אך לגבי כלה נאה מבו' לכאו' בראשונים שם מחלו' האם מכיון שיש בה דברים נאים ומשמע דבלאו הכי אין לשנות אפי' מפני דרכי שלום ועיין שם ברשב"א בשיטמ"ק שמבו' לכאו' ג"כ כנ"ל אך יש שפי' שם הריטב"א ורש"י (בשיטמ"ק) שישקר לגמרימפני רדכי שלום.
ועיין בשו"ע אבה"ע סי' ס"ה ובנו"כ שם שמבו' מדבריהם לגבי כלה שאסור שקר גמור . ואפשר דדווקא הכי שהוא רק בשביל לשבח בפני בעלה (דלא איירי שם שבעלה אינו יודע שבזה בוודאי יאמר לו באופנים המותרים בהלכות לשוה"ר) ואף שהוא דבר גדול מ"מ היכי שמגיע הזק מחמת זה שאני.
ועיין בשו"ע חו"מ סי' רס"ב סעי' כ"א שפ' את דברי הגמ' בב"מ וברמ"א שם מבו' אף במקום שקר גמור אך על נזק לחבירו לא מבו' שמותר לשקר ומסתמא ה"ה ובפרט היכי שיש גם דרכי שלום. ובסמ"ע שם מחלק בין רש"י להרמב"ם האם דווקא היכי שיש צד מצוה כגון צניעות וענוה או איסור להזיק לחבירו אבל בסתם אין ראי' ועיי"ש היטב. אך מדברי הרמ"א שהעתיק את שניהם יחד נראה שאין נפ"מ ואף במקום שאין ענינו איסור או היתר יהיה מותר לשקר בשביל שלא י
העולה מזה לכאו' שבמקום שיש איסור או היתר מותר לשקר בפה מלא ובמקום שלא, אפשר דיש להחמיר ויאמר רק דבר הנשמע לב' פנים במקום האפשר. כלזה נאמר לאחר עיון קצר וע"פ מה שזכורני שראיתי שפוסקים אך כלל לא למעשה.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: גדר איסור גניבת דעת

הודעהעל ידי יאיר » ו' ינואר 14, 2011 3:55 am

יש ספר בספריית ענקים "ליבוביץ קעסט" שנקרא "גניבת דעת".

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: גדר איסור גניבת דעת

הודעהעל ידי מאיר חכמים » א' ינואר 16, 2011 10:59 pm

ויש באנצ"ת ערך על כך.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: גדר איסור גניבת דעת

הודעהעל ידי שליטא » א' ינואר 30, 2011 3:43 pm

גם זה הבל כתב:עיין בס' שערי תשובה לר' יונה מסי' קע"ח עד סי' קפ"ו. ועיין בגרי"פ פערלא על רס"ג (ח"א דף קנ"ה: )שדעת הרמב"ם והרמב"ן והרס"ג והחינוך דמדבר שקר תרחק דאו' נאמר דווקא בבי"ד ועיין בס' חוט המשולש (ח"א סי' ט"ט מבעל בתויו"ט ד"ה איברא)שדייק ג"כ כנ"ל
ובס' החרדים פי"ב אות כ"ו מצות עשה לדבר אמת אפי' בדברים דלית בהו דררא ממונא משמע אפי' ליכא רק דיבור בעלמא.ע"כ ת"ל.
זה לגבי עצם האיסור. ויש עוד הרבה להאריך.
ומתי מותר לשנות עיין בגמ' ב"מ כ"ג : וכן לגבי כלה נאה וחסודה כתובות י"ז. שמותר לשנות מפני דרכי שלום ועיין ברמב"ם פי"ד הי"ג מהלכות גזילה ואבידה שכ' שמותר לשנות א' בדרכי שלום ב' שלא יגרום הפסד לחבירו ג' לכאו' נראה כונתו בשביל למנוע בושה מעצמו ועיין שם בהגר"א (רמב"ם פרנקל) שנראה מדבריו שמשום דרכי שלום יש אף מצוה. וברש"י ותוס' שם בב"מ מבו' לכאו' דאף שקר גמור מותר ואף משום מידה טובה דענוה מותר לשקר.
אך לגבי כלה נאה מבו' לכאו' בראשונים שם מחלו' האם מכיון שיש בה דברים נאים ומשמע דבלאו הכי אין לשנות אפי' מפני דרכי שלום ועיין שם ברשב"א בשיטמ"ק שמבו' לכאו' ג"כ כנ"ל אך יש שפי' שם הריטב"א ורש"י (בשיטמ"ק) שישקר לגמרימפני רדכי שלום.
ועיין בשו"ע אבה"ע סי' ס"ה ובנו"כ שם שמבו' מדבריהם לגבי כלה שאסור שקר גמור . ואפשר דדווקא הכי שהוא רק בשביל לשבח בפני בעלה (דלא איירי שם שבעלה אינו יודע שבזה בוודאי יאמר לו באופנים המותרים בהלכות לשוה"ר) ואף שהוא דבר גדול מ"מ היכי שמגיע הזק מחמת זה שאני.
ועיין בשו"ע חו"מ סי' רס"ב סעי' כ"א שפ' את דברי הגמ' בב"מ וברמ"א שם מבו' אף במקום שקר גמור אך על נזק לחבירו לא מבו' שמותר לשקר ומסתמא ה"ה ובפרט היכי שיש גם דרכי שלום. ובסמ"ע שם מחלק בין רש"י להרמב"ם האם דווקא היכי שיש צד מצוה כגון צניעות וענוה או איסור להזיק לחבירו אבל בסתם אין ראי' ועיי"ש היטב. אך מדברי הרמ"א שהעתיק את שניהם יחד נראה שאין נפ"מ ואף במקום שאין ענינו איסור או היתר יהיה מותר לשקר בשביל שלא י
העולה מזה לכאו' שבמקום שיש איסור או היתר מותר לשקר בפה מלא ובמקום שלא, אפשר דיש להחמיר ויאמר רק דבר הנשמע לב' פנים במקום האפשר. כלזה נאמר לאחר עיון קצר וע"פ מה שזכורני שראיתי שפוסקים אך כלל לא למעשה.



ישר כח גדול ועצום!!!
נהנתי מאד..

כולל יונגערמאן
הודעות: 603
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: גדר איסור גניבת דעת

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ד' פברואר 16, 2011 2:50 am

הלום ראיתי באנצל"ת ערך גניבת דעת. מדבריהם נראה, כי כל האיסור אינו אלא במטעה חבירו שעשה משהו לטובתו כדי שהלה יחזיק לו טובה. כנראה מדבריהם, אין בין גניבת דעת לשינוי מאמת בשאר דברים, ולא כלום.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים