איש לוי כתב:בספר הפרדס בתחילת הלכות נדה, הביא מחלוקת האם יום שבודקת עצמה שהיא נקיה, עולה למנין ז' נקיים, וע"ז הביא דברי רש"י שאמר על אותם אלו שמנו את היום הזה בתוך מנין ז' נקיים, שבניהם ממזרים. והנה אם אין נדה אסורה לבעלה באיסור א"א בהיותה נדה, מדוע הבנים ממזרים? וע"כ דס"ל שבנדותה יש בה איסור א"א.
איש לוי כתב:יתכן והיה ניתן לפרש כדבריך, אבל מה אעשה ובראשונים הבינו בדעת רש"י לא כן, בספר הישר לר"ת תשו' מה' תמה על דברי רש"י שכתב שבניהם ממזרים ועשאו לטועה בכך.
בן הרב כתב:איש לוי כתב:יתכן והיה ניתן לפרש כדבריך, אבל מה אעשה ובראשונים הבינו בדעת רש"י לא כן, בספר הישר לר"ת תשו' מה' תמה על דברי רש"י שכתב שבניהם ממזרים ועשאו לטועה בכך.
המעיין היטב בדברי רבינו תם בס' הישר יראה דכוונתו להוכיח שלדעתו אין דברי רש"י מדוקדקים בפסקו, וראיה לדבר מדנפלה שגגה בסו"ד שבניהם ממזרים.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=99
ועדיין יש לומר שאף רש"י לא נתכוין לכך, ודו"ק.
למען ההגינות כדאי לציין, שאל דברי רבינו תם בס' הישר [ככל הנראה] הגעת דרך המצויין בגליון כאן בכת"י:
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?53512&pageid=0009
אגב, של מי ההערות?
איש לוי כתב:יישר כח על הציון של אותם ההערות, ולמען ההגינות אציין שלא ידעתי עליהם.
בן הרב כתב:איש לוי כתב:יישר כח על הציון של אותם ההערות, ולמען ההגינות אציין שלא ידעתי עליהם.
סליחה, טעיתי.
איש טלז כתב:ראיתי בשם הרב קופלמן שציין שנדה אסורה לבעלה משום אשת איש, והביא זאת בשם ספר הפרדס מישהו שמע או יודע היכן זה ?
איש לוי כתב:ובתשו' צפנת פענח תשו' יח' להגר"י אייבשיץ ביאר דעת רש"י דכל א"א לבעלה שלא באופן המותר לו, הרי הוא מוזהר עליה בלאו דא"א.
איש בער כתב:איש לוי כתב:ובתשו' צפנת פענח תשו' יח' להגר"י אייבשיץ ביאר דעת רש"י דכל א"א לבעלה שלא באופן המותר לו, הרי הוא מוזהר עליה בלאו דא"א.
חפשתי ולא מצאתי המ"מ המדויק, אולי שתוכל לפרט יותר או להעלותו
איש טלז כתב:נודע המעשה שהגרש"ש אמר שיעור מחודש שגרושה לכהן שאסורה הוא משום שנשאר איזה רושם של אישות מהראשון [כמו במת ואכמ"ל]
והגר"ח שמואלביץ תמה דא"כ גרושת עצמו לכהן אמאי נאסרה והסכים עמו הגרש"ש וחזר בו
אלא שלאור הדברים הנ"ל דגם כלפי עצמו יתכן איסור אשת איש לק"מ [דשימוש באישות דידך באופן שאינו רצוי יש בזה איסור אשת איש וכמבואר בשיטמ"ק בכתובות ד"ז דארוסה אסורה לבעלה מטעם איסור אשת איש]
לוי יצחק כתב:בשיטה מקובצת כתובות ז' ב' הביא משיטה ישנה לבאר ברכת אירוסין, דאסר לנו את הארוסות הוא דבר תורה, וז"ל שם הלכך הויא לה כארוסת אחר לגביה, והנה אמרו חז"ל כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה, ואולי ביאור משל חז"ל, דנדה אף היא אשתו של אדם האסורה עליו, ואף ארוסתו קודם ברכה אף שאשתו היא אסורה עליו, ולד' השיטה ישנה גדר האיסור הוא כאשת איש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים