מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מוקצה-איסור גברא או חפצא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ב' ספטמבר 04, 2017 9:48 pm

מחפש אם מישהו דן בזה
וכמו כן באופן כללי באיסורי דרבנן

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' ספטמבר 04, 2017 10:06 pm

ידועים דברי הנתי' סי' רל"ד סק"ג שמדבריו נראה שכל איסורי דרבנן הם רק איסור גברא.
ועי' שו"ת יביע אומר ח"א יו"ד סי' ד.

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 04, 2017 10:21 pm

ראה באשכול viewtopic.php?f=17&t=34138 שהבאתי מהפוסקים שיש מוקצה שדינו כמאכלות אסורות, ויש אפילו מוקצה מדאורייתא.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי ישנו » ג' ספטמבר 05, 2017 1:05 am

לא נראה שייתכן לדון מיגו דאיתקצאי על איסורי גברא, כל הנושא הוא שהחפץ כבר נאסר.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' ספטמבר 05, 2017 2:58 pm

עזריאל ברגר כתב:ראה באשכול viewtopic.php?f=17&t=34138 שהבאתי מהפוסקים שיש מוקצה שדינו כמאכלות אסורות, ויש אפילו מוקצה מדאורייתא.

יישר כח
ידוע לך האם ביצה היא מוקצה מדאורייתא לכל השיטות?

כמו כן זכורני שיש בספר התניא מקום שמשמע ממנו להדיא כאחד הצדדים באיסורי דרבנן ובהערות של חסידות מבוארת הרחיבו על זה קצת מכמה פוסקים אשמח אם תדע להפנות למקור.
ישנו כתב:לא נראה שייתכן לדון מיגו דאיתקצאי על איסורי גברא, כל הנושא הוא שהחפץ כבר נאסר.

לא הבנתי הראיה האיסור הוא על הגברא לטלטל מוקצה שנאסר בבין השמשות

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 05, 2017 3:31 pm

אמיר כרמי כתב:
עזריאל ברגר כתב:ראה באשכול viewtopic.php?f=17&t=34138 שהבאתי מהפוסקים שיש מוקצה שדינו כמאכלות אסורות, ויש אפילו מוקצה מדאורייתא.

יישר כח
ידוע לך האם ביצה היא מוקצה מדאורייתא לכל השיטות?

לא ביררתי.
אמיר כרמי כתב:כמו כן זכורני שיש בספר התניא מקום שמשמע ממנו להדיא כאחד הצדדים באיסורי דרבנן ובהערות של חסידות מבוארת הרחיבו על זה קצת מכמה פוסקים אשמח אם תדע להפנות למקור.

כמדומני בלקוטי אמרים סוף פרק מ"ו, אבל שם מדובר על "טלטול מוקצה" שהוא לכו"ע אינו מדאורייתא.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' ספטמבר 05, 2017 3:36 pm

עזריאל ברגר כתב:
אמיר כרמי כתב:
עזריאל ברגר כתב:ראה באשכול viewtopic.php?f=17&t=34138 שהבאתי מהפוסקים שיש מוקצה שדינו כמאכלות אסורות, ויש אפילו מוקצה מדאורייתא.

יישר כח
ידוע לך האם ביצה היא מוקצה מדאורייתא לכל השיטות?

לא ביררתי.
אמיר כרמי כתב:כמו כן זכורני שיש בספר התניא מקום שמשמע ממנו להדיא כאחד הצדדים באיסורי דרבנן ובהערות של חסידות מבוארת הרחיבו על זה קצת מכמה פוסקים אשמח אם תדע להפנות למקור.

כמדומני בלקוטי אמרים סוף פרק מ"ו, אבל שם מדובר על "טלטול מוקצה" שהוא לכו"ע אינו מדאורייתא.

לא הגעתי כ"כ רחוק אז כנראה שזה לא זה
בכל מקרה לא דיברתי על דאורייתא אלא איסורי דרבנן באופן כללי אי הווי איסור חפצא או גברא

דרומי
הודעות: 9130
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 05, 2017 10:03 pm

זה בתניא בתחילת פרק ח.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ג' ספטמבר 05, 2017 11:37 pm

ראה בית האוצר לר"י ענגיל כלל קכב, בענין איסורי דרבנן אם הוי איסורי גברא או איסורי חפצא.

אש משמים
הודעות: 2472
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי אש משמים » ד' ספטמבר 06, 2017 8:41 pm

אולי אפשר לומר שאם יש דין בסיס על החפץ התחתון זה מראה שההקצאה של האדם מחילה על החפץ איסור טלטול והוא איסור חפצא שמשפיע על החפץ שתחתיו ואוסר אותו בטלטול.

פרנקל תאומים
הודעות: 4495
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ספטמבר 06, 2017 11:20 pm

אש משמים כתב:אולי אפשר לומר שאם יש דין בסיס על החפץ התחתון זה מראה שההקצאה של האדם מחילה על החפץ איסור טלטול והוא איסור חפצא שמשפיע על החפץ שתחתיו ואוסר אותו בטלטול.

התחתון נאסר כי אתה (הגברא) מקצה את דעתך ממנו, שהרי הנחת עליו מוקצה עובר לביה"ש, ומנעת במודע את גישתך הישירה אל התחתון, הוי אומר שהקצת דעתך אף מן התחתון.

פרנקל תאומים
הודעות: 4495
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ספטמבר 06, 2017 11:36 pm

לכאו' ישנן ראיות רבות שמוקצה רגיל הינו איסור גברא בלבד.
לדוגמא: 'שברי זכוכית' אינן מוקצה אם הם מונחים במקום שיכולים להזיק משא"כ במקום שאינם יכולים להזיק. תיתכן אפשרות שבתחילה השברים מוקצה, ולאחמ"כ הגיעו ילדים קטנים אל הבית ושוב אינו מוקצה. הא כיצד? הוי אומר איסור גברא.
וכמו"כ 'גרף של רעי', יכולה להיות אותה שקית של אשפה שכשהיא מונחת במקום פלוני (בסלון) הוי גרף ש"ר ואי"ז מוקצה, אך כשמונחת במקום אחר (בתוך הארון הסגור של הפח) הרי היא מוקצה. הא כיצד? הוי אומר איסור גברא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 07, 2017 7:51 am

פרנקל תאומים כתב:לכאו' ישנן ראיות רבות שמוקצה רגיל הינו איסור גברא בלבד.
לדוגמא: 'שברי זכוכית' אינן מוקצה אם הם מונחים במקום שיכולים להזיק משא"כ במקום שאינם יכולים להזיק. תיתכן אפשרות שבתחילה השברים מוקצה, ולאחמ"כ הגיעו ילדים קטנים אל הבית ושוב אינו מוקצה. הא כיצד? הוי אומר איסור גברא.
וכמו"כ 'גרף של רעי', יכולה להיות אותה שקית של אשפה שכשהיא מונחת במקום פלוני (בסלון) הוי גרף ש"ר ואי"ז מוקצה, אך כשמונחת במקום אחר (בתוך הארון הסגור של הפח) הרי היא מוקצה. הא כיצד? הוי אומר איסור גברא.

אתה יוצא מתוך נקודת הנחה שתמיד אסור לטלטל מוקצה,
ולפענ"ד לא היא, אלא שבמקרים אלו הותר לטלטלו.
וראה את מה שכתבתי באשכול הנ"ל.

אש משמים
הודעות: 2472
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מוקצה-איסור גברא או חפצא

הודעהעל ידי אש משמים » ב' נובמבר 13, 2017 1:40 am

דרך המלך.PNG
דרך המלך.PNG (97.03 KiB) נצפה 4786 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים