היום למדתי עם תלמידי את המשנה והגמרא במסכת ר"ה יח. על ששה חדשים השלוחין יוצאין וכו'.
אחד התלמידים שאל: מדוע שלא יצאו על כל החודשים, כדי שאנשים ידעו איזה תאריך לכתוב בשטרות, כדי שלא יווצר מצב של שטר מוקדם או מאוחר?
נדהמתי מהשאלה, שמעולם לא חשבתי עליה.
אח"כ התבוננתי, שבדרך כלל לא יהיה שטר מוקדם אלא מאוחר. דוגמא: בגולה כתבו בשטר א' אייר, ואח"כ התברר שעיברו את ניסן. א"כ ההלוואה הייתה בעצם בל' ניסן, והזמן הנקוב הוא מאוחר - א' אייר. באופן זה אין כ"כ סיבה להטריח שלוחים, כי שטר מאוחר כשר.
אמנם, אם לא יצאו שלוחין על אייר, סיוון ותמוז, פשוט שאנשים מבינים שאחד החודשים הללו היה מעובר. א"כ עלולים לכתוב א' תמוז, והאמת היא שסיוון היה חסר וזה כבר ב' תמוז. באופן זה השטר מוקדם ופסול, ושלוחים היו מונעים עיוות כזה.
מה דעתכם?
היש מי שמדבר על זה?