מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מאי 28, 2016 10:39 pm

הערה מוכרת, אבל לא ראיתי שעסקו בה בפורום, וברצוני לידע אם 'פספסתי' משהו...
סוטה ב.
א"ר שמואל בר רב יצחק כי הוה פתח ריש לקיש בסוטה אמר הכי אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו שנא' כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן וקשין לזווגן כקריעת ים סוף שנאמר אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות איני והא אמר רב יהודה אמר רב ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני בית פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני לא קשיא הא בזוג ראשון הא בזוג שני

ולפי פשטות הסוג' לרוב מפרשיה מבו' דבזווג ראשון אין קושי של קרי"ס, כי הכל כבר 'מוכרז' עוד לפני הלידה, והקושי הוא רק בזיווג שני הנקבע לפי מעשיו.
ואמנם המאירי מפרש דראשון ושני תלוי לפי גיל הנישואין, (מי עוד מפרש כך?), אבל לכאו' לכו"ע א"א לדרוש באותה סעודת שבע ברכות גם על הבת קול היוצאת, וגם על כקריעת ים סוף.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי החתן סופר » א' מאי 29, 2016 1:37 am

נכון מאוד תמיד הערתי שאי אפשר לדרוש שניהם לפי פשט הגמרא, וכמדומה שהתוס' שאנץ במקום הסביר שקריעת ים סוף דהוי בזיווג שני כיון שהוא קורע אישה מבעלה ומזווג להם זיווג אחר וזה קריעת ים סוף, אבל כמוך לא ראיתי התייחסות בכתובים

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מאי 29, 2016 2:15 am

עושה חדשות כתב:הערה מוכרת, אבל לא ראיתי שעסקו בה בפורום, וברצוני לידע אם 'פספסתי' משהו...
סוטה ב.
א"ר שמואל בר רב יצחק כי הוה פתח ריש לקיש בסוטה אמר הכי אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו שנא' כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן וקשין לזווגן כקריעת ים סוף שנאמר אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות איני והא אמר רב יהודה אמר רב ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני בית פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני לא קשיא הא בזוג ראשון הא בזוג שני

ולפי פשטות הסוג' לרוב מפרשיה מבו' דבזווג ראשון אין קושי של קרי"ס, כי הכל כבר 'מוכרז' עוד לפני הלידה, והקושי הוא רק בזיווג שני הנקבע לפי מעשיו.
ואמנם המאירי מפרש דראשון ושני תלוי לפי גיל הנישואין, (מי עוד מפרש כך?), אבל לכאו' לכו"ע א"א לדרוש באותה סעודת שבע ברכות גם על הבת קול היוצאת, וגם על כקריעת ים סוף.


לפי חלק מהפרשים זיווג שני אין הכוונה כפשוטו, וא"כ בכל סעודת שבע ברכות לא ידעינן האם הוא זיווג ראשון או שני, ומספק לחומרא דרשינן בתרוייהו.

קרית מלך
הודעות: 1051
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' מאי 30, 2016 12:25 am

כבר האריכו בזה דע"פ קבלה היום נחשב הכל כזיווג שני כי רוב ככל הנשמות הם כבר בגלגול שני [לפחות] בעולם הזה ובזכרוני שבספרו של הגר"מ שטרנבוך על התורה כתב בזה.

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ד' אפריל 19, 2017 1:05 pm

מה שמעניין הוא בכל העניין שכולו מתייחס רק לזיווגו של הזכר, ורש"י מפרש גם כן - לפי שאינה זיווגו, ולפי התוס' שאנץ שהובא כאן, והוא [לכאורה] מאחז"ל שלפעמים נהרג בעלה של זו ואשתו של זה כדי לזווגן ביחד, א"כ משמע שזיווגה של הנקבה ג"כ קשה כקריעת ים סוף, ולשון הגמרא הוא 'וקשין לזווגן', ומאידך גיסא בזיווג ראשון נאמר 'בת פלוני לפלוני' ולא 'בן פלוני ובת פלוני' או 'פלונית ופלוני' וכן 'אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו' שהמדובר על זיווג האדם וכו' וכדו'.
וכן כותרת האשכול צריכה להיות לכאורה - 'וקשין לזווגן כקרי"ס']
ולכן הדבר צריך תלמוד...
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אפריל 20, 2017 1:33 am

בקשר לגמ' זו ראיתי מדרש מעניין. בשמו"ר פרשה כב:

וייראו העם את ה' שנו רבותינו הקורא את שמע צריך להזכיר קריעת ים סוף ומכת בכורים באמת ויציב ואם לא הזכיר אין מחזירין אותו אבל אם לא הזכיר יציאת מצרים מחזירין אותו שנאמר (דברים טז, ג) למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים ומה בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף אלא שיציאת מצרים קשה שנאמר (שם ד, לד) או הנסה אלהים (שם שם, כ) ואתכם לקח ה' תדע לך שזו קשה מזו שביציאת מצרים כתיב (שמות כ, ב) אנכי ה' אלהיך אבל בקריעת ים סוף אינו מזכיר את השם

מעניין שבגמ' מביאים דווקא את קרי"ס כדבר קשה.
כדאי להסתכל בכל המדרש שם, על הזכרת קריעת ים סוף בתפילה.

מה ידידות
הודעות: 167
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי מה ידידות » א' מאי 26, 2019 1:21 am

ראה שו"ת חתם סופר חלק שביעי, כמדומני סימן לז, שמדבר על כך בהרחבה, ומביא מהאר"י הקדוש שיתכן שהזיווג הראשון הוא בעצם הזיווג השני, כי לפי מעשי האדם לעיתים משנים זיווגו שהכריזו עליו קודם יצירת הולד, ראה שם באריכות.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' יולי 15, 2019 10:13 pm

ראיתי היום בתשובת הרמב"ם (במהדו' מכון ירושלים זה בתחילת ח"א, מהדורת בלאו סי' תלו),
וזה שאמר לך רבך, בת פלוני לפלוני וממון של פלוני לפלוני, אם גזירה שוה היא בכל, והדברים כפשוטן, למה נאמר בתורה "פן ימות במלחמה", ואיש אחר יקחנה, ואיש אחר יחללנו. וכי יש בעולם בעל דעה יסתפק לו דבר זה אחר מה שכתוב בתורה. [...]. וזה שאמר החכם בתו של פלוני לפלוני, דרך השכר או דרך פורענות הוא זה, שאם זה האיש או זאת האשה עשו מצוה שראוי ליתן שכרה בהם זיווג יפה ומשובח, הקב"ה מזווגן זל"ז. וכן אם ראוי ליפרע מהן, בזיווג שיהיה בו קטטה ומלחמה תמיד מזווגן.


לכאורה הדברים תמוהים מאד, שהרי הגמרא מתרצת בתחילת סוטה דה"ד בזיווג שני לפי מעשיו.

אמנם ניחא לי עם מה שציין פותח האשכול לדברי המאירי דמ"ש הא בזיו"ר הא בזיו"ש, לא דוקא, אלא תלוי בזמנים. והמעיין במאירי יראה לכאו' שמחלק בין גיל י"ח למעל גיל כ'. אבל לחילוק זה עכ"פ לא מזכיר הרמב"ם כלל. ואם כן אכתי צ"ע.

עוד ק"ל, שהרי עיקר הכרח הרמב"ם הוא ממ"ש בפ' שופטים, שמא ימות במלחמה, ולכאורה הרי שם החשש שמא ימות, וממילא יזכה בה מישהו אחר, ומאי סתירה לדברי חז"ל בת פלוני לפלוני, כי אחרי שנפטר הראשון זכתה השניה. [אמנם צ"ל כנראה דהרמב"ם ס"ל ד"בת פלוני לפלוני" היינו דווקא לפלוני ולא לעוד מישהו אחר, ואדם הנושא שתי נשים (לפני חרם רגמ"ה) הרי שכביכול אחת מהם בודאי "לקח" לחבירו? וצע"ע]

אדהכי ראיתי בתשובות והנהגות ח"א סי' תשכט, וז"ל,

בסוטה (ב.) איתא שארבעים יום קודם יצירת הולד מכריזים בת פלוני לפלוני, ע"ש, וכתב הרמב"ם בשמונה פרקים שאין הלכה כן אלא שתלוי בבחירה, ואם כן בודאי צריך תפילה והשתדלות.


ולא הספקתי למצוא דברי הרמב"ם הנ"ל, אבל לכאורה יש להעיר גם מהתשובה הנ"ל.

בתבונה
הודעות: 1310
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי בתבונה » ב' יולי 15, 2019 11:33 pm

תם מה הוא אומר כתב:ראיתי היום בתשובת הרמב"ם (במהדו' מכון ירושלים זה בתחילת ח"א, מהדורת בלאו סי' תלו),
וזה שאמר לך רבך, בת פלוני לפלוני וממון של פלוני לפלוני, אם גזירה שוה היא בכל, והדברים כפשוטן, למה נאמר בתורה "פן ימות במלחמה", ואיש אחר יקחנה, ואיש אחר יחללנו. וכי יש בעולם בעל דעה יסתפק לו דבר זה אחר מה שכתוב בתורה. [...]. וזה שאמר החכם בתו של פלוני לפלוני, דרך השכר או דרך פורענות הוא זה, שאם זה האיש או זאת האשה עשו מצוה שראוי ליתן שכרה בהם זיווג יפה ומשובח, הקב"ה מזווגן זל"ז. וכן אם ראוי ליפרע מהן, בזיווג שיהיה בו קטטה ומלחמה תמיד מזווגן.


לכאורה הדברים תמוהים מאד, שהרי הגמרא מתרצת בתחילת סוטה דה"ד בזיווג שני לפי מעשיו.
.


שהגמ' לא מקשה כלל מפן ימות במלחמה ואיש אחר יקחנה, והרמב"ם הקשה מהפסוק כי סבר הרמב"ם שאלמנה מן האירוסין חשובה זיוו"ר, ולכן התשובה של זיווג שני לא תתרץ.
אלא שמן הסתם כוונתך להקשות דוקא מזיוו"ר שאיך זה מסתדר עם הגמ' בסוטה ושאר מקומות, וכבר הקשה כן בתשב"ץ חלק ב סימן א

ותירץ שלזיוו"ר יש סייעתא דשמיא
וז"ל שם
אבל עם היות בידו הבחירה לזאת ההכנה הטבעית היא קודמת לזה שהרבה פעמים יבחר אדם בטוב או הפכו ולא תצא לפועל מחשבתו לקושי ההזמנה וההכנה וכ"ש בענין זה שצריך בחירת אחר שאפי' יבחר הוא באשה פ' היא לא תבחר בו יצא לנו מזה שהבחירה במצות הזווג היא בידו אבל אין הבחירה בידו בתו של פ' אם לא תסייעהו הגזרה האלהי' בשישים בלב אביה או בלבה לחפוץ בו כמו שהוא חפץ בה

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יולי 16, 2019 12:23 am

א גאליציאנער כתב:בזיווג ראשון נאמר 'בת פלוני לפלוני' ולא 'פלונית לפלוני'.
כי מכריזים באופן סתמי: בתו של פלוני תהיה מנת חלקו של פלוני, ואין מפרטים ביחוד איזו מן הבנות.

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ג' יולי 16, 2019 2:50 am

ביקורת תהיה כתב:
א גאליציאנער כתב:בזיווג ראשון נאמר 'בת פלוני לפלוני' ולא 'פלונית לפלוני'.
כי מכריזים באופן סתמי: בתו של פלוני תהיה מנת חלקו של פלוני, ואין מפרטים ביחוד איזו מן הבנות.

ומנין למר שכך הוא?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי חוות דעת » ג' יולי 16, 2019 7:47 am

עושה חדשות כתב: אבל לכאו' לכו"ע א"א לדרוש באותה סעודת שבע ברכות גם על הבת קול היוצאת, וגם על כקריעת ים סוף.


בלי התרתי דסתרי קשה איך כולם דורשים ״קשה זיווגו וכו׳ ״ בז׳ ברכות של זיווג ראשון.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יולי 16, 2019 8:32 am

א גאליציאנער כתב:מנין למר שכך הוא?
לכאורה כן הוא פירוש המלות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13125
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 16, 2019 11:54 am

מתוך https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/264.htm (אגרות קודש, הרבי מליובאוויטש, ח"ב אגרת רסד. במקור באו כמה מילים בהדגשה, ובהעתקה לכאן נשמטו ההדגשות):
ב"ה יום ה' כ"ג שבט, תש"ז

כבוד הוו"ח אי"א נו"מ וכו' התמים... שי'

שלום וברכה!

במענה על שאלתו וזה תוכנה:

א) מצאתי מחלוקת בענין הזווגים, אשר לפ"ד החוקרים יש בזה בחירה חפשית ולפ"ד המקובלים הוא בגזירה. ושאלתי איך היא הכרעת תורת החסידות בזה.

ב) משמע בכ"מ בדא"ח שענין זה הוא בגזירה. וא"כ מהו פעולת ההשתדלות בזה האם זהו רק עשית כלי והלבשה בטבע.

והנה לא ציין במכתבו המקומות ששם מצא את כהנ"ל. גם לא זכר החילוקים שיש בשתי שיטות הנ"ל בכל אחת מהם גופא, ואשר שאלתו הראשונה נוגעת בהלכה למעשה ונפסק כבר הדין בפוסקים.

ואבוא בהצעת השיטות בזה ובמילא יבואר כהנ"ל.

* * *

בענין הזווגים אם הבחירה חפשית בהם לגמרי או במקצת או כלל לא, מצינו בזה כמה חילוקים ושיטות, ובכללות מיוסדים הם ותלוים באופן פירוש דרז"ל במו"ק (יח, ב) סוטה (ב, א) סנהדרין (כב, א) ב"ב (יב, ב) בראשית רבה (ר"פ ס"ח) זח"א (צא, ב. רז, ב.

רכט, א) זח"ב (קע, ב) זח"ג (רפג, ב) ועוד (מציינים למדרש תהלים אבל אינו תח"י לעיין בו).

* * *

והשיטות בזה:

א) ב"ק גוזרת בת פלוני לפלוני ואין רחמי אחר מועילים אלא

שישאנה - האחר - למשך זמן מה אבל לא יבעלנה ואח"כ מגרשה או מת ונישאת למי שנגזרה לו (ס' חסידים סי' שפג) - והנה אף שלא פי' בס' חסידים באיזה זיווג מדבר, בכ"ז כדי שלא להרבות מחלוקת בין הסוגיא דמו"ק וסוטה, י"ל דכוונתו הוא דוקא בזווג ראשון.

ב) תפלת אחר מועלת שישאנה ויבעלנה אבל סו"ס מתגרשת או מת בעלה ונישאת לבן זוגה (שם לפי' ראשון של אזולאי*, ר"ן במו"ק).

ג) ב"ק גוזרת, אבל התפלה יכולה לבטל הגזירה לגמרי (רש"י על הרי"ף במו"ק, מדלא פירש שאינו אלא לזמן. תוס' סנה' כב, א מדמדמה לה להפיכת הולד מזכר לנקיבה דלגמרי הוי. וכ"מ דעת הצ"צ בחי' על הש"ס מו"ק).

ד) בחירה חפשית היא לישא או לא, אבל אם בחר לישא נגזר מהב"ק שתהי' בת פלונית, ואחר ברחמים יכול להקדימו, אבל אין זיווגן מתקיים כנ"ל שיטה שני' (תשב"ץ ח"ב סי' א).

ה) ב"ק יוצאת כו' אינו ענין של גזרה אלא רק נטי' מצד הטבע, שמצד טבע תולדתו קרוב ונקל הוא שיבחר בבת פלוני מצד טבע שלה אבל הבחירה חפשית הוא בזה (כ"מ דעת הרמב"ם רפ"ח משמונה פרקים שלו, וראה שו"ת שלו סי' קנט).

והנה לפי פי' זה דבת פלוני לפלוני הוא משום קורבתם מצד טבע תולדתם הרי כן צ"ל הן בזווג ראשון הן בזווג שני, ולמה אמרז"ל דזוו"ש הוא לפי מעשיו. - וי"ל דמצד הטבע הי' צ"ל יציאת בת קול גם בזוו"ש, אבל מצד הענין דשכר ועונש נשדד הטבע ואין מזווגין אלא לפי מעשיו (ויש להעמיס זה בל' הרמב"ם בתשובתו הובא בתשב"ץ) אלא שמתחלה גם בזוו"ש צריך להחליט בבחירתו אם חפץ לישא אשה, כי בזה אין שייך הכרח מלמע' כיון שהוא ענין של מצוה גם בזוו"ש וגם אם כבר קיים מצות פו"ר, כי לא טוב היות האדם לבדו (יבמות סא, ב).

ו) כל הזווגים הם לפי מעשיו של אדם, ומשארז"ל דב"ק יוצאת בזווג ראשון, כוונתם על התחברות החומר והצורה, הגוף והנפש (עקדה שער ח' ושכ"ב).

ז) ע"פ המבואר בכתהאריז"ל (ומקצתו הובא ביעב"ץ לסוטה ב, א) בפעם הא' כשבאה הנשמה לעולם ב"ק יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני וכשיגיע זמן לקיחתו - [ועד אז יכולה שתהי' אשת אחר וכמו אורי' ובת שבע (זח"א עג, ב)] - ברגע מזדמנת לו בלי עמל ובלי טרחא, אבל לפעמים לא יזכה ואז אינו לוקח את בת זוגו - [ויכול אחר שאין לו בן זוג לקדמו ברחמים (זח"א צא, ב. רכט, א הובא במדרש תלפיות ענף זווג)] - אמנם מזדמנת לו אשה לפי מעשיו, ולפעמים תתחלף נשמתו (מרע לטוב או להיפך) ויאבד בת זוגו ויקח אחרת לפי שאין זה האיש הראשון. והנה לפעמים יתגלגל כדי ליקח את בת זוגו או שמתגלגל לסבות אחרות ויש לו זכיות רבים שמגלגלים גם בת זוגו עמו, אבל כיון שחטא והוצרך להתגלגל יש לו מקטרגים המונעים לו מאותו זווג וקשה לזווגם כקרי"ס (שער הגילגולים הקדמה ח' כ', ס' הגילגולים פי"ג ל"ת וס' הלקוטים תהלים מח) ואם לא נתגלגלה בת זוגו, מזווגים אותו עם מגולגלת שגם לה אין בן זוג, ולכן קשה לזווגם כיון שמשונים בטבע (ס' הליקוטים פ' ויצא) אבל צריך שתהי' קרובה אליו מצד שרשם (ס' הגילגולים שם) וי"א שאם אין מגלגלין את הנ"ל לוקח אשה כפי השתדלותו בסוד וחטפתם לכם מן הכרמים איש אשתו (בני אהרן על ש' הגילגולים הקדמה ח' בשם רבנן קשישאי דמטו בה בשם האריז"ל).

* * *

המורם מכל השיטות הנ"ל דבכל הזווגים יכול אחר לקדמו. ונפסקה הלכה למעשה דבכל אופן שיהי' מארסין נשים בחוש"מ מטעם זה, ובמילא יש מקום להשתדלות.

* * *

בסו"ס אוה"ת להצ"צ פי' מארז"ל דב"ר רפס"ח דזווגו של איש הוא מהקב"ה בשני אופנים, והאופן הא' י"ל כוונתו, כי אין הל' ברור לדכוותי, דיש בחירה אם לישא אבל מלמעלה הוא מי היא בת זוגו, ועדמ"ש בתשב"ץ כנ"ל, ופי' באופן השני שהזווג הוא ע"ד בני חו"ם דבמזלא תליא ולא בזכותא (לפי מעשיו[)] וא"כ גם בזה מקום להשתדלות, וכמו בבני חיי ומזוני, כי אם אין מזלו כדבעי ח"ו, הרי ע"י זכות גדול משנין המזל (תוד"ה אין שבת קנו, א) ובמזל טוב ג"כ צריך פעולה (ראה שו"ת חת"ס חיו"ד סנ"ב) וזכות וכמשנ"ת בביאוה"ז ס"פ וירא - ולהעיר בביאור נוסף ע"ז בדא"ח בדרך מצותיך מצות תגלחת מצורע, מים רבים פקע"ד ואילך, סו"ס חנוך לנער (ושם בט"ס "וככה" וצ"ל "מים רבים") ועוד.

* * *

ע"ד העבודה נת' הענין דזווג ראשון וזוו"ש וחילוקם בד"ה אנכי דשחהמ"פ אתע"ר, וכללות הביאור דזוו"ר מלמע' הו"ע אתדל"ע שקודם אתדל"ת, גאולה ראשונה, וזוו"ש לפי מעשיו אתדל"ע שאחר אתדל"ת גאולה אחרונה,

בברכת לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה.

הרב מנחם שניאורסאהן

יו"ר ועד המערכת

*) אבל בס' חסידים כת"י פארמא הוצאת מקיצי נרדמים סי' תתשכ"ח מוכח כפי' הב' של האזולאי שהוא שיטה א' הנ"ל.

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ד' יולי 17, 2019 2:20 am

ביקורת תהיה כתב:
א גאליציאנער כתב:מנין למר שכך הוא?
לכאורה כן הוא פירוש המלות.

אי משום הא לא איריא
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים