מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ויבא הפליט - זהו עוג?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

ויבא הפליט - זהו עוג?

הודעהעל ידי שחר » ג' נובמבר 01, 2011 11:25 pm

נאמר בפרשת השבוע "ויבא הפליט ויגד לאברהם העברי..."
ידוע קושיית התוס' נדה ס"א א' ד"ה זהו עוג, דמנא ליה לר"י (בגמ' שם) ש'עוג' הוא זה שפלט מן המבול, והרי גם סיחון נפלט, ויש בזה אריכות בכמה ראשונים עה"ת ג"כ, והנה בבעלי התוס' סוף פ' חוקת הקשו ג"כ קו' זו דלמ"ד דעוג הוא הפליט מהיכי תיתי, שמא היה זה סיחון, ועוד הקשו, דהרי כתוב "וישאר אך נח ואשר איתו בתיבה", וא"כ כיצד זה שאנו אומרים שנשארו עוג והראם חוץ לתיבה (כדאיתא בזבחים קי"ג ב'), והוסיפו, דאמנם על עוג ניתן לומר שהוא רמוז ב'אך נח' שזה גמטריא של עוג, וכדכ' בבעל הטורים בהך קרא, אבל על סיחון מאי איכא למימר (משום מה בעלי התוס' לא התעסקו עם הראם, ובמהרש"א בנדה שם תירץ בע"א שמיישב גם על הראם עי"ש), ותירצו, דבאמת סיחון נולד בתיבה.
ולפי"ז נמצא דלכן עוג הוא זה שנחשב 'הפליט' כי הוא היחיד שהיה בתוך המבול ולמרות זאת ניצל, משא"כ סיחון שהיה בתיבה, ואותם שהיו בתיבה הגם שהם 'פליטי המבול' אבל אינם 'הפליט' בה"א הידיעה, דבסך כל היו מוגנים בתיבה ביחס לעוג (שהוא יוצא דופן ושפיר נקרא 'הפליט').
אני מתנצל על האריכות, כעת לשאלתי:
אחרי שבעלי התוס' בנו על הגמטריא ש'אך נח' עולה 'עוג', בחשבון פשוט חישבתי הגמטריא של 'הפליט' (134) חשבתי אולי יעלה לגימ' עוג, אבל הופתעתי כאשר גיליתי שעולה דוקא לגימ' 'סיחון' (134)....
הלא ודאי יש דברים בגו!!! מצד אחד פסיקא לן דעוג הוא 'הפליט', וגם "מכניסים אותו לתיבה" בגימטריא, ומאידך בגמטריא פשוטה 'הפליט' הוא סיחון, הכיצד מיישבים את הדברים???
האם כשקבלה בידינו אחרת היא, דוחים כל גמטריא? מה הגדר בזה? ושמא בכגון דא ודאי שרומז לאיזה דבר, כי אינו איזה גמטריא בעלמא, אלא על הנידון הידוע בהא גופא, האם הפליט הוא סיחון או עוג.
אשמח לשמוע מי שיודע בדברי רבותינו על זה.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: ויבא הפליט - זהו עוג?

הודעהעל ידי נאשער » ד' נובמבר 02, 2011 12:45 am

ראשית כל זוהי הברקה מיוחדת...הנאתני לפני השינה.
לענייננו, לכאורה ברור שלדעת בעלי התוס' הק' היה זה פשוט מסיבתם שעליה עוד נדון בהמשך [אין לי זמן כעת ויבואו הבאים אחרי להשלים] שזהו עוג, ורק הביאו סמך לדבריהם מהגימטריא, ואה"נ שאם תמצא שהיה זה סיחון תוכל להפליא לציין שלפי הגימט' הוא גם עולה שפיר בקנה אחד, והיה זה שלום. [אולי זה בגימט' לילה טוב...אני עייף ועצלן לחשבן].

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: ויבא הפליט - זהו עוג?

הודעהעל ידי שחר » ד' נובמבר 02, 2011 10:15 pm

המתנתי כמעט 'מעת לעת', חשבתי שיקדימו אותי, ואם לא, אז שיהא בבחינת הוא מותיב והוא מפרק.
כמובן הזכות נזקפת ל'אוצר החכמה' שבו נעזרתי בחיפוש צמד המילים: הפליט/קד"ל/ סיחון/קל"ד ומציאה מצאתי, ב'מגלה עמוקות' עה"ת פ' חוקת (ובעוד כמה מקומות) שעמד בזה אגב אורחא, ותוכן דבריו, שאין הכוונה ד'הפליט' בגימ' סיחון, אלא דמנין 'הפליט' הוא כמנין קד"ל, ולשון 'קדל' בתרגום הוא לשון 'עורף' (כגון בשמות ל"ב ט', מתרגמינן 'עם קשה עורף', 'עם קשי קדל'), א"כ בא לרמז דעוג מהותו 'עורף', וכן סיחון שעולה בגימ' קד"ל מהותו 'עורף', כמו אחיו עוג (וזה יוצק משמעות נוספת למ"ש בגמ' בנדה ס"א ד'סיחון ועוג אחי הוו', היינו שהיו שוים גם בתכונתם, למרות שהיו רק אחים מהאב ולא היו מאותה אם).
צרפתי רק מיקום אחד (בפ' חוקת) למרות שישנם עוד מקומות שמזכיר הענין, וראה למשל גם בדבריו בפ' וארא עה"פ ראו כי רעה נגד פניכם.
ואע"פ שדבריו ע"פ תורת הח"ן, מ"מ פשוט שזוהי תשובה מספקת לענין הגמטריא (שגם זה ע"פ רוב נחשב כעין תורת הנסתר, עכ"פ לגבי נידו"ד, חוץ מהיכן שלמדו מזה דינים, כגון ל' דנזירות), ושוב א"צ לתירוץ ע"ד הפשט.
קבצים מצורפים
מגלה עמוקות על התורה.pdf
(414.96 KiB) הורד 539 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים