מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישמעאל לא נידון על שם סופו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' אוגוסט 24, 2020 5:56 pm

ידוע קושיית הראשונים למה בן סורר ומורה נהרג על שם סופו והרי אצל ישמעאל כ' באשר הוא שם?
ומצינו בזה כמה תי'
ובחזקוני ועוד תי' שישמעאל היה צדיק באותה שעה..
ותימה הרי כ' להדיא בתורה שהיה מצחק וכדברי רש"י שם שעבר עבירות חמורות..
האם יש מחלוקת בדבר?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אוגוסט 24, 2020 6:03 pm

עליך עיננו כתב:ידוע קושיית הראשונים למה בן סורר ומורה נהרג על שם סופו והרי אצל ישמעאל כ' באשר הוא שם?
ומצינו בזה כמה תי'
ובחזקוני ועוד תי' שישמעאל היה צדיק באותה שעה..
ותימה הרי כ' להדיא בתורה שהיה מצחק וכדברי רש"י שם שעבר עבירות חמורות..
האם יש מחלוקת בדבר?


עיין בחזקוני עצמו במילה "מצחק" והבן .

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' אוגוסט 24, 2020 7:20 pm

ביליצר כתב:
עליך עיננו כתב:ידוע קושיית הראשונים למה בן סורר ומורה נהרג על שם סופו והרי אצל ישמעאל כ' באשר הוא שם?
ומצינו בזה כמה תי'
ובחזקוני ועוד תי' שישמעאל היה צדיק באותה שעה..
ותימה הרי כ' להדיא בתורה שהיה מצחק וכדברי רש"י שם שעבר עבירות חמורות..
האם יש מחלוקת בדבר?


עיין בחזקוני עצמו במילה "מצחק" והבן .

צודק. א"כ קשה לרש"י לפי פרושו שהיה עושה עבירות איך ביאר באשר הוא שם מכיון שהוא צדיק באותו הזמן? (אולי עשה תשובה?)

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אוגוסט 24, 2020 7:57 pm

רשי"י "באשר הוא שם" - (ר"ה טז) לפי מעשים שהוא עושה עכשיו הוא נדון ולא לפי מה שהוא עתיד לעשות לפי שהיו מלאכי השרת מקטרגים ואומרים רבש"ע מי שעתיד זרעו להמית בניך בצמא אתה מעלה לו באר והוא משיבם "עכשיו מה הוא צדיק או רשע אמרו לו צדיק"(ר"ל בענין זה שאינו ראוי לעונש מיתה בצמא ודו"ק) אמר להם לפי מעשיו של עכשיו אני דנו וזה באשר הוא שם והיכן המית את ישראל בצמא כשהגלם נבוכדנצר שנאמר (ישעיהו כא) משא בערב וגו' לקראת צמא התיו מים וגו' כשהיו מוליכין אותם אצל ערביים היו ישראל אומרים לשבאים בבקשה מכם הוליכונו אצל בני דודנו ישמעאל וירחמו עלינו שנאמר (שם כה) אורחות דודנים א"ת דודנים אלא דודים ואלו יוצאים לקראתם ומביאין להם בשר ודג מלוח ונודות נפוחים כסבורים ישראל שמלאים מים וכשמכניסו לתוך פיו ופותחו הרוח נכנס בגופו ומת

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' אוגוסט 24, 2020 8:03 pm

מה כב' בא לתרץ?
שוודאי עשה תשובה?
זה כוונת רש"י עכשיו הוא צדיק?

לבי במערב
הודעות: 9292
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 24, 2020 8:09 pm

תירוץ הרב 'ביליצר' הוא בדבריו שבמוסגר:
"ר"ל, בענין זה - שאינו ראוי לעונש מיתה בצמא, ודו"ק".

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אוגוסט 24, 2020 8:26 pm

פרשנות לא שלי ,
כנראה פרשנות למי שנתקשה כפי שהקשה הרב "עליך עינינו" .
אך ברש"י מביא את המדרש דעכשיו הוא צדיק ,לפי מדרש זה ייתכן שעדיין לא חטא כלל ,

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' אוגוסט 24, 2020 8:37 pm

בהחלט חי' גדול ותמוה..
מה הפי' צדיק בענין זה? הרי זה גופא הטענה של המלאכים..ולכא' לפי מאמר הגמ' בפשטות הכונה שהוא צדיק כלומר שעשה תשובה אבל לא ראיתי מי שפי' כך..

מה שנכון נכון
הודעות: 11730
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוגוסט 24, 2020 8:37 pm

ראה ברמב"ן ועוד על צדיקים נכתבים ונחתמים לחיים. והביאו מלה"כ והצדיקו את הצדיק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים