מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ש' יולי 19, 2014 10:52 pm

מעשה שהיה כך היה - תינוק נסתבכו התלתלים שלו באיזה כפתור של חליפה ולא יכלו להפרידם זמ"ז, היה זה ש"ק. נסתפק בעל המעשה, הואיל והיה התינוק בוכה וצועק בקול מרוב כאב וצער, ויש בזה עכ"פ חולה שאין בו סכנה, האם לגזור השערות עם סכין וכדו' (שינוי-דרבנן) או שמא לחתוך את כל הכפתור דרך קריעה (לכאו' זה קורע כלאח"י-דרבנן - ויל"ד בזה. עכ"פ יכל להלחיט שלא יחזור לתפור וזה קורע שלא ע"מ לתפור).

יש עמי סברות לפה ולפה אבל מענין אותי קודם לשמוע דעת הגדולים ממני כאן.

מה שנכון נכון
הודעות: 11760
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' יולי 19, 2014 10:58 pm

ערבי פסחים כתב:עכ"פ יכל להחליט שלא יחזור לתפור וזה קורע שלא ע"מ לתפור

ד"ז אינו ברור כלל כיון שיש תקון בקריעה י"ל דהוי קורע גמור. עיין בה"ל סו"ס שמ ד"ה ולא נתכוין. וע"ש עוד לענין אם הוי משאצל"ג.

לנדון השאלה יש להעיר שבגוזז חיובו מדאוריתא על שתי שערות, וא"כ אולי עדיף למעט בשיעורים ולחתוך החוט.

סמבטיון
הודעות: 111
הצטרף: ה' דצמבר 26, 2013 3:29 pm

Re: תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי סמבטיון » א' יולי 20, 2014 1:03 am

אולי הכי טוב לשבור את הכפתור עצמו

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי ערבי פסחים » א' יולי 20, 2014 4:30 pm

מה שחשבתי בזה הוא כך:

אמת שקריעה של תיקון הוא דאו' גמור כמו שהביא מסי' שמ והביה"ל מאריך בזה וכמו המוחק שטר חוב אחר שפרע, אין כאן ע"מ לכתוב אפ"ה כי הוא תיקון גמור, וה"ה הכא. אך פה הוא כלאח"י כמדומה שגם מי שמתקן בגדיו חותכים עם מספרים כדי שלא יזיק הבגד (אבל אינו מוכרע)
גזיזת שערות כדרכו י"א שהוא דרבנן וי"א דאו' עי' ביה"ל בסי' רמ ס"א די"א שאפי' אם אינו צריך לשערות מ"מ הוא דאו' כי יש פה יפוי לגוף וי"א שהוא דרבנן כיון שאינו צריך לשערות ולכן אינו דומה לגוזז צמר שהיה במלאכות המשכן שענינו שלוקח הצמר להשתמש (ואם אינו צריך הוא מלשאצ"ל)

וא"כ לכאו' פשוט שעדיף לגזוז השערות עם סכין שיש פה מלאכה כלאח"י וספק אם הוא דאו' או דרבנן אפי' גוזז כדרכו
ואילו בקריעת הכפתור יתכן וכנראה שהוא דרבנן אחד של כלאח"י (ואין פה דרבנן בעצם המלאכה כי הקריעה היא ע"ד לתופרה שוב)

ויל"ע בדיני מוקצה אם הכפתור מוקצה אחר שנתלשה כי אז אין לה שום שימוש כלל ובעי תיקון גדול כדי שתהיה שימושית ואולי זה בכלל שברי כלים שאינם ראויים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 20, 2014 5:52 pm

ערבי פסחים כתב:מעשה שהיה כך היה - תינוק נסתבכו התלתלים שלו באיזה כפתור של חליפה ולא יכלו להפרידם זמ"ז, היה זה ש"ק. נסתפק בעל המעשה, הואיל והיה התינוק בוכה וצועק בקול מרוב כאב וצער, ויש בזה עכ"פ חולה שאין בו סכנה, האם לגזור השערות עם סכין וכדו' (שינוי-דרבנן) או שמא לחתוך את כל הכפתור דרך קריעה (לכאו' זה קורע כלאח"י-דרבנן - ויל"ד בזה. עכ"פ יכל להלחיט שלא יחזור לתפור וזה קורע שלא ע"מ לתפור).

יש עמי סברות לפה ולפה אבל מענין אותי קודם לשמוע דעת הגדולים ממני כאן.

אולי עדיף לומר לגוי

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 20, 2014 5:53 pm

ערבי פסחים כתב: ויל"ע בדיני מוקצה אם הכפתור מוקצה אחר שנתלשה כי אז אין לה שום שימוש כלל ובעי תיקון גדול כדי שתהיה שימושית ואולי זה בכלל שברי כלים שאינם ראויים

עי' בילקוט יוסף שכתב שאינו מוקצה משום שהיה מחובר לבגד מלפני שבת

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6397
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי מיללער » ד' ספטמבר 01, 2021 3:41 am

ערבי פסחים כתב:גזיזת שערות כדרכו י"א שהוא דרבנן וי"א דאו' עי' ביה"ל בסי' ש"מ ס"א די"א שאפי' אם אינו צריך לשערות מ"מ הוא דאו' כי יש פה יפוי לגוף וי"א שהוא דרבנן כיון שאינו צריך לשערות ולכן אינו דומה לגוזז צמר שהיה במלאכות המשכן שענינו שלוקח הצמר להשתמש (ואם אינו צריך הוא מלשאצ"ל)

וא"כ לכאו' פשוט שעדיף לגזוז השערות עם סכין שיש פה מלאכה כלאח"י וספק אם הוא דאו' או דרבנן אפי' גוזז כדרכו
ואילו בקריעת הכפתור יתכן וכנראה שהוא דרבנן אחד של כלאח"י (ואין פה דרבנן בעצם המלאכה כי הקריעה היא ע"ד לתופרה שוב)


אף להריב"ש המובא שם בביה"ל צריך לכה"פ לכוון ליפות את הגוף, אבל כאן אף זה אינו, אלא דלשיטת הרמב"ם גם מלאכה שאצ"ל חייב מה"ת כר"י וממילא הוי מלאכה מה"ת.

עובר ושב
הודעות: 2559
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: תינוק שנסתבכו שערותיו בשבת

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' ספטמבר 02, 2021 1:27 pm

בנדון זה יש לחתוך את הכפתור בדרך קריעה, נחלקו בכלל אם זה מקלקל, ומקלקל במקום צער כזה יהיה מותר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים