מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמשה דמים טמאים באשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 10935
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חמשה דמים טמאים באשה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 26, 2022 12:05 am

שאלה פשוטה-
חז"ל דנו ופירטו במראות הדמים איזה צבע דם אסור ואיזה מותר.
האם שייך מציאות שאשה ראתה ראייה רגילה של 'מחזור' בהרגשה וכו' בשעת וסתה, והלכה לשאול את החכמים הבקיאים במראות הדמים, וטיהרו את כל הדם שראתה בכל ימי נדותה, כי כולו היה בצבע שאינו אסור, [השאלה היא כמובן על זמן חז"ל שהיו בקיאים בזה וקודם שגדרו לאסור את כל הנוטה וכו'], או שבודאי אין מציאות כזאת, ולא משכח"ל מראות טהורים אלא בראיה סתמית שאינה של וסת או אולי בתחילת הראייה או בסופה, אבל לא שיהיה לאשה ראיית מחזור שלמה ותהיה כולה במראה טהור.

יבנה
הודעות: 3053
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חמשה דמים טמאים באשה

הודעהעל ידי יבנה » ד' ינואר 26, 2022 12:32 am

עושה חדשות כתב:שאלה פשוטה-
חז"ל דנו ופירטו במראות הדמים איזה צבע דם אסור ואיזה מותר.
האם שייך מציאות שאשה ראתה ראייה רגילה של 'מחזור' בהרגשה וכו' בשעת וסתה, והלכה לשאול את החכמים הבקיאים במראות הדמים, וטיהרו את כל הדם שראתה בכל ימי נדותה, כי כולו היה בצבע שאינו אסור, [השאלה היא כמובן על זמן חז"ל שהיו בקיאים בזה וקודם שגדרו לאסור את כל הנוטה וכו'], או שבודאי אין מציאות כזאת, ולא משכח"ל מראות טהורים אלא בראיה סתמית שאינה של וסת או אולי בתחילת הראייה או בסופה, אבל לא שיהיה לאשה ראיית מחזור שלמה ותהיה כולה במראה טהור.

דם נדה חייבת להיות בא' מה' מראות האלו, בבסיסו הדם אדום, ושינוי הצבעים הוא מחמת תערובתו עם חמצן או דברים אחרים, וחלקים משום בעיות רפואיות. ושאר המראות ע"כ אינו דם.
עי' בספר אשקך מיין - מראות הדמים של ר' ירמיה הכהן שהאריך במראות הדם ומה הם במציאות. נמצא באוצר.

רציני
הודעות: 670
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: חמשה דמים טמאים באשה

הודעהעל ידי רציני » ד' ינואר 26, 2022 4:41 pm

עושה חדשות כתב:שאלה פשוטה-
חז"ל דנו ופירטו במראות הדמים איזה צבע דם אסור ואיזה מותר.
האם שייך מציאות שאשה ראתה ראייה רגילה של 'מחזור' בהרגשה וכו' בשעת וסתה, והלכה לשאול את החכמים הבקיאים במראות הדמים, וטיהרו את כל הדם שראתה בכל ימי נדותה, כי כולו היה בצבע שאינו אסור, [השאלה היא כמובן על זמן חז"ל שהיו בקיאים בזה וקודם שגדרו לאסור את כל הנוטה וכו'], או שבודאי אין מציאות כזאת, ולא משכח"ל מראות טהורים אלא בראיה סתמית שאינה של וסת או אולי בתחילת הראייה או בסופה, אבל לא שיהיה לאשה ראיית מחזור שלמה ותהיה כולה במראה טהור.

יש דיון דומה כשרואה ראייה רגילה 'בלי הרגשה'. האם חוסר ההרגשה מבטלת את הראיה הרגילה. וכן יש דיון בראיה גדולה 'בלי הרגשה' על בגדים צבעונים.
ועל שאלה זו בגמרא (נדה סג, ב) כתוב שופעת דם טמא מתוך דם טהור הוי וסת. משמע קצת ששופעת דם טהור לא טמאה.

עליך עיננו
הודעות: 778
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: חמשה דמים טמאים באשה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' ינואר 26, 2022 9:56 pm

עושה חדשות כתב:שאלה פשוטה-
חז"ל דנו ופירטו במראות הדמים איזה צבע דם אסור ואיזה מותר.
האם שייך מציאות שאשה ראתה ראייה רגילה של 'מחזור' בהרגשה וכו' בשעת וסתה, והלכה לשאול את החכמים הבקיאים במראות הדמים, וטיהרו את כל הדם שראתה בכל ימי נדותה, כי כולו היה בצבע שאינו אסור, [השאלה היא כמובן על זמן חז"ל שהיו בקיאים בזה וקודם שגדרו לאסור את כל הנוטה וכו'], או שבודאי אין מציאות כזאת, ולא משכח"ל מראות טהורים אלא בראיה סתמית שאינה של וסת או אולי בתחילת הראייה או בסופה, אבל לא שיהיה לאשה ראיית מחזור שלמה ותהיה כולה במראה טהור.

נחלקו הראשונים בכלל האם מראות טהורים באים מאותו מקור של הטמאים רק גזיה"כ שהם טהורים (רמב"ם פ"ה ה"ו) או שזה בא ממקור אחר (חינוך מצוה רז תור"יד )
וגם לפי הצד שהוא מאותו מקור חקרו האם הצבע הוא רק סימן שהגיע מהמקור ולכן אם ידוע לנו שהגיע משם ורק ישתנה מחמת סיבה מסויימת תיהיה טמאה,או שהצבע הוא הסיבה וגורם לטומאה שכך גזר הכתוב שרק אדום מטמא, ולפי זה יהיה מציאות שאשה יש לה וסת גמור עם מראות טהורים ותהיה טהורה.

עושה חדשות
הודעות: 10935
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חמשה דמים טמאים באשה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 26, 2022 10:29 pm

יש"כ.

בנדה כ: "אמר רב יהודה מרישא הוה חזינא דמא כיון דאמרה לי אמיה דיצחק ברי האי טיפתא קמייתא לא מייתינן לה קמייהו דרבנן משום דזהימא לא חזינא בין טמאה לטהורה ודאי חזינא". ולמדנו מכאן דודאי שייך שיהיה דם מאמצע הראייה ממש, מהיום השני, וע"פ צבעו ראוי לטהרו.

יש גם נידון בראשונים, בהא דאין פתיחת הקבר בלא דם, דמאן יימר לן דהוי מראה טמא ולא מראה טהור. ויל"פ בדבריהם לגבי השאלה הנ"ל. אבל עדיין יש לחלק בין ראיית דם נידות, לדם הנראה בפתיה"ק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים