מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1707
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' אפריל 05, 2022 7:56 pm

שאלתיו בשם ידידי הרה"ג רבי אשר לוי שליט"א, שבנו אחד גנב האפיקומן ואח"כ נרדם, ובנו השני היה זה שהחזיר את האפיקומן. מי משניהם זכאי למתנת האפיקומן?...
והשיב מרן: "ברור שמי שהחזיר לאבא הוא מקבל את הפרס. אחיו הרי רק גנב... העיקר הוא מי שמחזיר... ואבא [מרן בעל הקהילות יעקב זצ"ל] אמר שלא ראוי בכלל 'לגנוב אפיקומן', כי הדבר מרגיל את הילדים למושג גניבה".

מעט דבש
הודעות: 4050
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' אפריל 05, 2022 8:57 pm

רציני כתב:
מעט דבש כתב:
רציני כתב:ההוכחה של האילת השחר מהתוספות שבשבת יש ביזיון משום חילול שבת, מוכח שזה לתמיד ולא רק בטומאת כהן. אבל אין הכי נמי מהראשונים שהבאת מוכח לא כן וצריך לומר שזה מחלוקת ראשונים.

לא רק טומאת כהן נחשבת 'אי אפשר' שלכן כותב ה'אילת השחר' שנראה שעושין ע"י עממין, אלא גם השהיית המת נחשבת 'אי אפשר' ולכן ביום טוב ראשון קוברים ע"י עממין (או"ח תקכו, א) כדי שלא להשהותו.
אבל במקום שאפשר ע"י ישראל ואפשר ע"י עממין לכאורה הוא ביזיון המת לעשות ע"י עממין, וכראשונים שהבאתי.

ז"ל המשך חכמה:
ובזה יתפרש דברי רבותינו בתוספות בבא קמא עט שכתבו דאע"ג דשבת לא אסרו לצורך מצוה ע"י אמירה לעכו"ם בכל זה לענין קבורת מת אסרו ע"י עכו"ם בשבת דגנאי ובזיון למת שנקבר בשבת יעויין שם וצריך מובן דאמאי ביום טוב ראשון יתעסקו בו עממין ולמה אינו גנאי זה למת שנקבר ביום טוב ולפי דברינו מובן דשבת יחוסו על חידוש העולם ומתחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית זה מתיחם גם אל בני נח שכולם נבראו בצלם אלקים לכן הוי גנאי לישראל שנקבר על ידי עכו"ם בשבת לא כן ביום טוב שמורה רק מעשי השי"ת לישראל בהשגחתו שנקראו בנים והוציא בנו בכורו ממצרים לכן בקבורתו על ידי עממין שאינו מתיחם כלל אליו אין שום בזיון וגנאי למת כלל והפשוט כיון שצרכי החי מותר ביום מוב אין גנאי למת אם עושים צרכיו על ידי עכו"ם מה שאין כן בשבת.

יש כאן שני נושאים:
א) מצד קדושת שבת ויו"ט, אם הוא ביזיון למת שנעשה מלאכה על ידו, אף אם נעשה ע"י עממין - ועל זה כתבו התוס' שבשבת הוא גנאי (ולא ביארו למה ביו"ט אינו גנאי, ועל זה קאי המשך חכמה).

ב) אם ההתעסקות במת ע"י עממין היא גנאי בעצם, בלי שייכות לזמן שבו נעשה. ועל זה הבאתי מהראשונים שהוא גנאי בעצם, וכל מה שעושים זאת הוא רק כשאין ברירה.
ו'אין ברירה' היינו שאם לא נעשה ע"י עממין, נצטרך להשהות קבורתו, דהיינו ביו"ט ראשון (או במת מצוה, שאם לא יתעסקו בו עממין יצטרך כהן ליטמאות לו - אילת השחר). ובעיקרון גם בשבת היה צריך להיות מותר, אלא שיש את הנושא הראשון, שיש בזה גנאי מצד קדושת שבת, ולכן אין עושים זאת.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ג' אפריל 12, 2022 1:26 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ש. ספראי
הודעות: 1707
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אפריל 07, 2022 10:50 pm

במדרש שכל טוב (פרשת בא, פרק יב) כתב: "ומצה נמי בלילי פסחים כי אכיל לה צריך הסיבה, משום פרסומי ניסא". ואפ"ל לפרש דבריו בכך שעצם ההסיבה, המראה על דרך חירות, היא פרסום הנס, המראה על יציאתנו משיעבוד לחרות. או שהכוונה היא להראות ולפרסם את הנס שהקב"ה הושיבנו רבוצין כבני מלכים.

ויש מקום להעיר בזה, דהנה בזמן חז"ל ישבו כל בני החורין בהסיבה, (וכד' רש"י פסחים צט, ב) "כדרך בני חורין במטה ועל השולחן", ובברכות מו, ב כתב רש"י: "רגילין היו לאכול בהסיבה על צדו השמאלית ורגליו לארץ איש איש על מטה אחת". ובשבת מג, א כתב רש"י: "שכל הסבתן כך היתה, יושב קצת ונשען על שמאלו"). ואם כך היה רגיל אצלם, א"כ מאי פרסומי ניסא איכא בזה? בשלמא אם עניינו להראות דרך חירות, אפ"ל דאע"פ שבזמנם לא הראו בכך דרך חירות מיוחדת יותר מכל ימות השנה, משום שתמיד הסבו כך בדרך חירות, אך סו"ס אם לא היו מסובין, היה בכך היפך דרך חירות, וכד' הירושלמי הנ"ל ש'דרך עבדים להיות אוכלין מעומד'. אך מה שייך בזה פרסום הנס?

ובחוה"מ פסח התשע"ו, שאלתי זאת את מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל והשיב מרן זצ"ל שאף שבימיהם היו רגילים להסב, אך עדיין יש פרסומי ניסא בכך שמוכרחים להסב. והיינו שעצם ההכרח לעשות כך מצד הדין, יש בכך פרסום הנס.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי באמונתו » ה' אפריל 07, 2022 11:39 pm

ש. ספראי כתב:במדרש שכל טוב (פרשת בא, פרק יב) כתב: "ומצה נמי בלילי פסחים כי אכיל לה צריך הסיבה, משום פרסומי ניסא". ואפ"ל לפרש דבריו בכך שעצם ההסיבה, המראה על דרך חירות, היא פרסום הנס, המראה על יציאתנו משיעבוד לחרות. או שהכוונה היא להראות ולפרסם את הנס שהקב"ה הושיבנו רבוצין כבני מלכים.

ויש מקום להעיר בזה, דהנה בזמן חז"ל ישבו כל בני החורין בהסיבה, (וכד' רש"י פסחים צט, ב) "כדרך בני חורין במטה ועל השולחן", ובברכות מו, ב כתב רש"י: "רגילין היו לאכול בהסיבה על צדו השמאלית ורגליו לארץ איש איש על מטה אחת". ובשבת מג, א כתב רש"י: "שכל הסבתן כך היתה, יושב קצת ונשען על שמאלו"). ואם כך היה רגיל אצלם, א"כ מאי פרסומי ניסא איכא בזה? בשלמא אם עניינו להראות דרך חירות, אפ"ל דאע"פ שבזמנם לא הראו בכך דרך חירות מיוחדת יותר מכל ימות השנה, משום שתמיד הסבו כך בדרך חירות, אך סו"ס אם לא היו מסובין, היה בכך היפך דרך חירות, וכד' הירושלמי הנ"ל ש'דרך עבדים להיות אוכלין מעומד'. אך מה שייך בזה פרסום הנס?

ובחוה"מ פסח התשע"ו, שאלתי זאת את מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל והשיב מרן זצ"ל שאף שבימיהם היו רגילים להסב, אך עדיין יש פרסומי ניסא בכך שמוכרחים להסב. והיינו שעצם ההכרח לעשות כך מצד הדין, יש בכך פרסום הנס.

מפורש ב"מה נשתנה": שבכל הלילות אנו אוכלין בין יושבין בין מסובין, הלילה הזה כלנו מסובין.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי באמונתו » ו' אפריל 08, 2022 2:24 am

ש. ספראי כתב:במדרש שכל טוב (פרשת בא, פרק יב) כתב: "ומצה נמי בלילי פסחים כי אכיל לה צריך הסיבה, משום פרסומי ניסא". ואפ"ל לפרש דבריו בכך שעצם ההסיבה, המראה על דרך חירות, היא פרסום הנס, המראה על יציאתנו משיעבוד לחרות. או שהכוונה היא להראות ולפרסם את הנס שהקב"ה הושיבנו רבוצין כבני מלכים...

אף באחרונים מצאתי שו"ת מענה אליהו סימן נח:
ועל דבר חידושי תורה שכבדני ידידי שיחי', ליישב קושיתי שכתבתי לו אשתקד על המג"א סי' תפ"ג, שפסק באם אין לו רק שני כוסות יקח אחד לקידוש ואחד לברכת המזון - והרי מהראוי ליקח השני להגדה, דפרסומי ניסא עדיף מברכת המזון. ועל זה העיר כתר"ה נ"י דבר חריף ומחודד, כן: על פי המבואר בפסחים ק"ח א', דאיכא תרי לישני אם תרי כסי קמאי צריך הסיבה או דווקא בתראי, ומסקנא דתרוויהו בעו הסיבה. והקשה הר"ן מ"ט לא נקל משום דספיקא דרבנן לקולא, ותירץ דאי אפשר משום דא"כ לא יסבו כלל. ולפי זה כשלא יהיה לו רק כוס אחד, ודאי י"ל דאין צריך כלל הסיבה, דאז י"ל ספיקא דרבנן ולקולא. וא"כ י"ל לפי מה דקיי"ל דהפטור מן הדבר ועושהו נקרא הדיוט, אין לו להסב כשאינו מחוייב. ולפי זה אתי שפיר דברי המג"א, די"ל דהסיבה עצמה גם כן היא פרסומי ניסא זכר לחירות, וא"כ כשאין לו רק ב' כוסות, אם יקחם לקידוש ולהגדה דהוה לי' תרי קמאי, א"כ י"ל דספיקא דרבנן לקולא ואין צריך הסיבה, וא"כ אין לו להסב דהא נקרא הדיוט, ולא הוי פרסומי ניסא, משא"כ אם יקחנו לברכת המזון הוה לי' גם כן אחד מבתראי, וא"כ יצרך הסיבה בתרווייהו, וא"כ הוה לי' גם בהסבתו פרסומי ניסא, וא"כ מיושבת קושית מעלת כ"ת, והוא כפתור ופרח. עכ"ד מעלת כ"ת נ"י בקיצור, ושפתים ישק...

עושה חדשות
הודעות: 12728
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידו"ת ופרפראות לחכמה ממרן הגרח"ק זצ"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 11, 2022 10:55 pm

אני מצרף כאן מכתב ששלחתי למרן זצ"ל לפני כמה שנים,
ובתשובתו הסכים וכתב בקצרה "דברי טעם".

בספר דרך אמונה הל' תרומות פי"ג ה"ב, דן רבינו בגוונא דנפלה תרומה מין בשאינו מינו, דדינא הוא דבטילה בששים, אם יש דין "הרמה" לפי שיעור התרומה שנפלה משום גזל השבט, כמו במין במינו דשיעורו במאה ובעי הרמה. ובביאור ההלכה כ' רבינו, דמלש' הר"מ נראה שאין דין הרמה, ואילו בשם הר"ש סירליאו כ' דבעי הרמה.
וכמדומני שמצינו בזה פלוג' מפורשת בראשונים.
הנה שי' הראב"ד בע"ז דע"ג, דקי"ל קמא קמא בטיל, ורק בתרומה דאיכא דין הרמה, אם עדיין לא הרים ונפלה עוד תרומה אמרי' חוזר וניעור. והק' עליו הרמב"ן שם, מד' הירושלמי בערלה גבי גריסין תרומה שנתבשלו עם עדשים חולין, דאמרי' חוזר וניעור, והוסיף ע"ז הרמב"ן "שהרי גריסין בעדשים מין בשאינו מינו הוא ושיעורו בנותן טעם ובטלין בפחות מכאן לגמרי ואינן צריכין לעלות". וכ"ה לש' הריטב"א שם, שכתב "שהרי גריסין בעדשים מין בשאינו מינו הוא ותרומה בשאינו מינה בטלה היא בששים ואינה צריכה להרים, ואעפ"כ כשרבה עליה עד כדי נותן טעם חוזר האיסור ונעור".
אכן הראב"ד בתמים דעים סי' ז, כבר עמד בדברי הירושלמי הנ"ל, ועל זה גופא כ' "ולא ידעינן בשאר איסורי אי אמרינן הכי, ודילמא תרומה שאני מפני שצריכה להרים נמי חוזרת ומדמעת לפי חשבון תרומה שבה".
והעולה לדינא, דנידון זה הוא פלוג' בין הראב"ד לרמב"ן וריטב"א.
יוריני מרן שליט"א אם כיונתי לאמת בזה.

דורשי יחודך
הודעות: 1529
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' אפריל 11, 2022 11:50 pm

בדרך אמונה ריש הלכות שמיטה ויובל בביאור ההלכה דן בחיוב נשים במצות עשה של שביעית לפי הסוברים שגם כשיש ל"ת, אין האשה מצווה על מ"ע שהז"ג.
ומביא מספר 'מ"ע' (מי זה?) שדן לגבי חיוב נשים להפקיר שדותיהן בשביעית, ומקשה עליו שלפ"ז גם הפסד וסחורה מותר לנשים ויש ראיות נגד זה.
ולבסוף מסיק "ויותר נראה דכל מצות שביעית נחשב מצות אחת כללית ששביעית קדושה ויש בהן פרטים מה היא קדושתה דהיינו שאסור בעבודת קרקע ובסחורה וצריך להפקיר ולבער בזמן הביעור. ואע"פ שיש בהן עשה ול"ת מ"מ עיקרה מצוה אחת דהיינו קדושת שנת השביעית וכיון שיש ביניהם גם ל"ת שבודאי נשים חייבות א"א לומר שבעשה יהיו פטורות דכולן מצוה אחת היא שהוא קדושת השנה על כל פירותיה שתוציא בשנה זו. וע"כ נשים חייבות בכולן עכ"ל.

ולכאורה הדברים מחודשים מאד, חדא מהכ"ת שיש קשר בין איסור עבודת קרקע לבין קדושת הפירות, ולכאורה איסור עבודת קרקע אינה קשורה כלל ל"קדושה" שזה נוגע רק לפירות שביעית.

עוד הקשה חכ"א דמאי שנא ממלאכת שבת ויו"ט שנח' הראשונים כנ"ל ויש סוברים שחייבות בל"ת ולא בעשה, ולמה שם לא נאמר ג"כ שהכל נובע מקדושת השבת.

(בעיקר הקושיא מהפסד וסחורה יש לדון אם זה נקרא זמן גרמא שהרי פירות שביעית לעולם אסורין בדברים אלה, ולא דמי לשביתה ממלאכת קרקע.
ועוד י"ל דאין כאן מצות עשה אלא איסור הבא מכלל עשה.)

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 12, 2022 12:02 am

דורשי יחודך כתב:ומביא מספר 'מ"ע' (מי זה?)

המנ"ח הנז' במ'צוות ע'שה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 185 אורחים