מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסק הכלי יקר מום בעתיד נפסל - האמנם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

פסק הכלי יקר מום בעתיד נפסל - האמנם?

הודעהעל ידי מעיין » ה' מאי 11, 2023 10:27 pm

בכלי יקר פ' אמור כתוב דין מחודש ואף שהוא על דרך אגדה יש בו גם סממן הלכה
איש איש מזרעך אשר יהיה בו מום. נאן אמר בו מום ולמטה הפך ואמר מום בו, וכאן אמר אשר יהיה להבא משמע ואח"כ אמר כל איש אשר בו מום בהווה משמע, ומהו שנתן טעם לדבר באותו דבר עצמו ואמר כי כל איש אשר בו מום לא יקרב, ומה שפירש"י אינו דין שיקרב כמו הקריבהו נא לפחתך אינו מפורש במקרא - על כן אומר אני שהקדמונים שהיו בקיאין בחכמות, היו יודעין בכל מום שנתהוה באדם טרם היותו, מצד איזו עון שראו בו דרך משל אם ידעו שהוא מקבל שוחד ידעו בו שסופו בא לידי עורון, ואם ראו בו רגל גאוה ידעו בו שסופו לבא לידי שבר רגל, והכרת פניו ענתה בו שהכירו במראה פניו איזו תכונה רעה שיש בקרבו הפוגמת איזו אבר ידוע וסופו לבא לידי מום נגלה וראוי לגאלו מן הכהונה ע"ש סופו, לכך נאמר איש איש מזרעך אשר יהיה בו מום, שהכרת פניו ענתה שלסוף יהיה בו מום כי מתוך מעשיו ניכר שלסוף יבא לידי מום זה שיהיה בו הרי הוא נפסל על שם סופו. ונתן טעם לדבר כי כל איש אשר בו מום וגו', אי אתה מודה אם המום כבר יש בו ודאי אינו דין שיקרב משום הקריבהו לפחתך. (מלאכי א ח) ע"כ גם זה אשר יהיה בו מום להבא ראוי שיתגאל מן הכהונה, ומטעם זה לא אמר בנתינת טעם לשון יהיה. וכל זה מדבר במי שאינו נולד במומו שהרי מעשיו גרמו לו מציאת המום כי במעשיו פגם אחד מאבריו, לכך נאמר בב' פסוקים אלו בו מום שקדמה מציאתו למציאת המום כי מלת בו מדבר במציאת האדם שקדמה ואח"כ נולד בו המום...

ושאלתי האם יש לזה איזה סמוכות או איזכור להלכה

בית הגנזים
הודעות: 328
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: פסק הכלי יקר מום בעתיד נפסל - האמנם?

הודעהעל ידי בית הגנזים » ה' מאי 11, 2023 10:46 pm

בשפ"א לקוטים פ' שופטים בפסוק לא תזבח וגו' אכן תמה על הכל"י "הסברא תמוה טובא בעיני כיון דעכשיו אינו בעל מום מהיכי תיתי לן למיפסלא".

ובעברא דדשא פ' שופטים תשפ"א (עמ' ש"נ הערה ג) כתב דאולי לא התכוון לומר דפסול ממש, אלא לא יקרב להקריב, היינו שאינו ראוי להקריב ומרחיקין אותו מלשרת בכהונה, וכעין דאמרינן בפסחים ג: שמצאו בו שחץ פסול, ופירש"י הוא עצמו היה גס רוח ומבזה קדשי שמים ואין ראוי לשמש. וכן גבי ישכר איש כפר ברקאי שם נז, א.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים